Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3247 ggr
felzena
0

Plocka upp bajset?

Hej! För mig och många andra hundägare är det en självklarhet att plocka upp hundbajset medan vissa skiter i det fullständigt vilket jag irriterar mig på. 

Men en sak jag tänkt på, hur är det med andra djur? Är man skyldig att plocka upp för dom också? Har en ridskola i närheten av mitt hus och hästarna brukar passera vårt kvarter ofta, vilket jag inte stör mig på. MEN det som stör mig är att det brukar ligga fullt med hästbajs efter trottoaren/vägen. Jag tycker de måste också plocka upp efter sina djur.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

dermot
3

Jag vet inte om det är lag på det, men många ridskolor har det som regel i alla fall. Att de som rider får gå en runda med rullebören efteråt för att plocka skit. :P

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Misarn
3

Vi har samma "problem" med hästbajs här hemma och det är inte lite bajs som ligger längst vägarna. Tycker att ska vi hundägare plocka upp ska också hästägare göra det!

Portie
3

Diskuterade faktiskt just detta med hästskit med en butikspersonal för några dagar sen och hon sa att man inte var skyldig till att ta upp efter sin häst. Hästskit försvinner ju iofs ganska fort (består ju bara av gräs och så äter fåglar av det) men tycker heller inte att det är särskilt trevligt med stora högar på gångvägarna.. Dessutom är det inte så kul om man har en hund som älskar hästskit.

sunnys
3

Tycker bland annat de ridande poliserna också borde plocka upp, där min pojkvän bor ligger det stora högar överallt efter dom, inte så trevligt. Men det blir ju svårt att gå av hästen och skotta upp det i en sopsäck varje gång de gör ifrån sig. haha, skulle dock vara kul att se. Men på något sätt tycker jag de borde lösa det här med hästskiten, jag menar inte det roligaste att ha en hund som älskar att rulla sig i just skit om man bor där.

[typellisch]
0

#4 Tänkte precis skriva det 😃 Tillverka lättare, stoooora påsar för hästbajs så man kan ha med sig och sen stiga av hästen och plocka upp efter sig.

felzena
1

Jo visst kan jag tänka mig att det blir mer komplicerat att plocka upp efter en häst än en hund. Men jag bryr mig inte om det ligger bajs i skogen men när det är i kvarteret så kan ex. småbarn och hundar få tag i det. Sedan är det inte så trevligt då de ligger bajs på vägarna. Man kan väll fara dit efter ridturen och plocka upp det om de hästen bajsat på något olämpligt ställe.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

sunnys
0

#5 ja det vore nåt, eller varför inte en mega blöja till häst,haha😉

[typellisch]
0

#7 Hahaha! Jisses vad roligt det vore :)

Lilllens
1

Vet att många stör sig på hästbajs, jag är väl en av få som faktiskt inte gör det(kan vara för att jag haft häst utanför dörren i 17 års tid). Men jag håller med om att hästbajs också borde tas bort. Min häst bajsade en gång på en kvinnas gård och jag fick hoppa av å ta bort det(gården låg som tur va nära skogen så det var lätt att skyffla dit det).

Portie
0

Har hört att det finns "hästpåsar" som man sätter därbak på hästen, precis under rumpan.

[Lilla_Myy]
4

Tycker det är lustigt att ni klagar på hästbajs men inte kattbajs, det tycker jag är ännu värre. Jag bryr mig inte om hästbajs, det enda jobbiga är att hunden äter det men annars är det inte så farligt. Jag hatar folk som klagar på hundbajs men sen släpper sina katter lösa för att gå och göra sina behov i sandlådor och rabatter. Och jag föredrar hundbajs än skräp och glas. Varför ska vi plocka efter vår hund när inte människor kan plocka efter sig. På stranden som jag bor är det inte en jäkel som plockar. Glas, flaskor, burkar, engångsgrillar, plastpåsar, plastbestick, m.m. Och så är det inte bara på stranden utan var du än går så jag börjar fundera på att sluta plocka förrän människor börjar visa hänsyn.

Fenix_Chicci
0

#3 fast ska man resonera så att man inte behöver ta upp efter hästen för att bajset förmultnar fort så skulle tex. inte jag behöva ta upp efter min ena hund då hon barfas och bajset förmultnar på typ en vecka 😉

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Mantissa
6

Rider man i skogen tycker jag inte man har något ansvar som ryttare att plocka upp, ej heller på bilvägar. Men på gång/cykelvägar och inom bostadsområden/tätbebyggda områden tycker jag det hör till allmänt hyfs att städa upp efter sig.

semenius95
0

De finns hästbajs i stan i malmö, efter ridande poliserna. 

Här ute där jag bor, typ på landet. Så är de okej, men tycker inte de är okej inne i stan.

Karmatarerskanise
0

På med en påse runt gumpen på hästarna så slipper man det.

Angående katter så borde dom hållas under samma tillsyn som hundar, men det lär ju aldrig ske.

Tråden handlade om hästbajs dock 😎

[Teddies matte]
1

Jag är inte säker men jag tycker jag har hört att mån måste ta upp efter häst också, i skogen bryr jag mig inte, men på platser där det vistas mera folk tycker jag allt man kan plocka upp efter hästen, alternativt "skyffla" undan det iallafall.

Driva
0

Själv så bryr jag mig inte om hästskit på vägarna. Snarare blir jag typ "glad" när jag ser det, typ att det är trevligt med hästar i området..

Men när jag red så brukade vi hoppa av och åtminstonde sparka ned det i diket om det var ute på en väg.

Besök min blogg: http://bumpi.se

mikkan01
4

Ifall det ska va ett sånt jäkla tjat om att man ska plocka efter hundar ska det nog gälla alla djur man har som springer ute, varför skulle det vara okej med hästskit men inte hundskit? Förstår inte.

~mikkan

Intehärutandär
0

Vårt kommunala bostadsbolag har som regel (som sitter i varje trappnuppgång) att den som har utekatt också ska ta reda på efter den/dem. (Står samma om barn som skräpar ned) I Bulgarien har de ett bajsskydd till hästdroskorna. Ett slags tyg (typ presenning) fastspänt under rumpan och fast i vagnen.

Karmatarerskanise
0

19 problemet är art det inte går att hålla efter utekatter. På med koppel säger jag :)

Intehärutandär
2

#20 Nej, det är nog ingen som är ute och försöker spåra sin katts bajs. :-) Är nog en omskrivning för koppel.

[RMSLiners]
2

Vi har problemet att vi bor nära flertalet hästgårdar och ryttarna brukar rida sina hästar även i detta område men de plockar inte upp skiten efter sig utan lämnar det liggande. 

Brukar även stöta på dem på det spår jag köra drag med hunden på (inte ett hästspår utan ett cykel/skid/motion och hundspår) och där ligger det hästskit lite här och var också. 

De brukar även ta sina hästar till stranden för att hästarna ska bada och att hästarna sen skiter på stranden struntar de fullkomligt i. 

Jag är själv ryttare men jag visar åtminstone hänsyn och dessutom håller jag ridningen till hästspåren när jag rider utomhus.

Portie
0

#12 Skrev inte heller att man ska låta det ligga bara för att det försvinner snabbt. Tycker man ska ta upp efter sina djur oavsett vad för djur man har.

CelsiusT
0

Nej man måste inte plocka upp efter häst. Men jag tycker det hör till god ton att göra det på tex gång/cykelvägar och även på grusvägaran brukar jag hoppa av och sparka undan det. Det är inte kul på vintern då det snabbt fryser till stenhårda klumpar som lätt förstör bilarna.

Om jag inte kan ta bort det så brukar jag oftast åka dit i efterhand. Men det har hänt att jag missat det och sen kommit på det flera dagar senare, men då har det varit borta.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Vizzla
1

Känns långsökt att hästmänniskor ska ta bort efter sina. De är ju gräsätare + att med häst rider man ofta längre sträckor, lite svårt att sen gå efter och plocka upp..

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
0

Är det så att det finns en ridskola eller stall i närheten så tycker jag man gott kan ta upp detta med dom.

Jag tycker att ansvaret med hålla rent efter hästar framförallt för ett företag som ridskola ska man visa sin bästa sida genom att även ta upp hästskit. Ofta rider man samma "svängar" därmed kan man ha en skåpbil/släp eller som vi hade en bra hästvang+ bra körponny sen åkte vi och plocka upp hästbajs 3 dagar i veckan. 

Nu håller dottern på med två ponnys jag brukar köra ena och har med oss en hink och mindre sopskyffel- sätt på så vis kan vi ta upp olyckan direckt :)