Sorterar fodret
Hej! Har nu börjat byta foder till min tös men hon är expert att sortera ut det goda nya fodret och lämna de äckliga små valpkulorna.
Tips på hur jag även ska få henne att äta av både det gamla och de nya så att övergången inte blir så stor?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag brukar hälla en matsked olja på Mixas mat, då äter hon även dem äckliga bitarna. Om jag inte har olja brukar jag blöta upp dem eller hälla på ett ägg. Annars brukar jag använda dem som godis på promenaderna, då är dem plötsligt godare.. :P
#1 Haha japp, en kräsen Pudel har jag :) Hennes kullbror bytte fodret rakt av och är jättebra i magen. Det nya fodret kommer från samma tillverkare och innehåller nästan samma saker, bara det att de är ett lite vuxnare foder.
#2 Jag vill helst inte blanda i något då jag tror att hon kommer bli ännu mer kräsen då och ska då alltid ha det där extra för att kunna äta.
Måste man förresten blanda fodret? Luna får färskfoder på morgonen, torrt på em och kvällen. Jag jag inte då bara byta ut ena torra målet mot de nya och de ena med valpfodret tills det är slut iaf?
#4 Okej, jag kör nog på det och byter på en gång. Iofs så har jag lyckats blanda i ca 1 vecka så helt rakt av blir det inte.
Så länge det inte är en stor skillnad i kvalité på innehållet och hunden verkar klara en direkt övergång så kör på det.
≧◔◡◔≦