Konstgjorda testiklar?
Såg ett program för ett tag sedan där en hund skulle kastreras och i samma veva så satte dem in som "plastbitar"(?) 🤔. Hann aldrig se varken början eller slutet av programet så har ingen aning om varför man gör det, så någon kanske kan svara på det.
* Varför opererar man in plast "testiklar" när man kastrerar?
* Vad är syftet?
* Görs det i Sverige (detta hände i Amerika)?
* Är det vanligt?
* För- nackdelar?
Har aldrig hört talas om det innan därför blev jag lite "nyfiken" :)
* Varför opererar man in plast "testiklar" när man kastrerar? Vad är syftet?
För att någon inte vill att hanhunden ska se stympad ut. Hundar bryr sig inte om huruvida kulorna syns.
* Görs det i Sverige (detta hände i Amerika)?
Aldrig hört att det gjorts här, tror inte ens att det skulle vara tillåtet.
* Är det vanligt?
Vet ej.
* För- nackdelar?
Enbart nackdelar då det är onödigt. Främmande kroppar i kroppen är inte bra.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För vissa är det så dom kan ställa ut och det verkar som att hunden inte är kastrerad. För vissa var det "Hunden blev så deprimerad utan sina kulor, han är mycket lyckligare nu."
Jag har sett nåt sånt program för massa år sedan och det var silikontestiklar om jag inte minns fel. Man kunde välja storlek och allt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Man får ställa ut kastrerade hundar. Om man har papper på att dom hade två stycken innan kastreringen. Tror inte det är tillåtet i Sverige o tack för det. Jäkla larv.
Hundar, som saknar en eller två testiklar efter 6 månaders ålder, får inte ställas ut på hundutställningar. ( Om de inte har vet. intyg att de hade fullt nedstigna testiklar efter 6 månaders ålder, men p.g.a. sjukdom blivit kastrerade därefter).
Ibland importeras hanhundar som enl.. vetintyg har 2 testiklar, men ibland lurendrejeri, under flygresan "åker" den missande testikeln ner och hunden har 3 testiklar, 2 naturliga och en plasttestikel. (Aldrig varit med om det själv).
En känd yorkuppfödare från U.K. berättade för mig att en av hans yorkshireterriers var monorchid, far till en av världens mest kända yorkshireterier.
Man var tydligen inte så noga där på 70-talet.
http://www.canirep.com/Konsmognad2spalt.htm
Boris
"Spayed or neutered dogs are not eligible to compete in conformation classes at a dog show, because the purpose of a dog show is to evaluate breeding stock."
Neuticles heter de o veterinären som uppfann dem är förmodligen dollarmiljonär flera ggr om.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Då va det på ett ungefär som jag trodde då. Skönt att det inte verkar vara så vanligt och framförallt att det troligen inte är tillåtet i Sverige :)
Låter lite som plastikoperation i mina öron 😮
Plastikoperation är ganska precis vad det är. Det är bara för syns skull ju..
men är inte poängen med utställning att få ett slags intyg på att hunden är bra avelsmaterial så att man kan avla vidare?
#9 Nej? Jag ser det som en bedömning av hundens exteriör, om den ser rastypisk och sund ut, inte om den är "bra avelsmaterial", det är så mycket mer än utseendet och det som ingår i uts. när det gäller avel.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#10 jo men jag undrar det måste ändå finnas nån poäng med uts. än att veta om man har en rastypisk hund. Jag kan inget om utställning därför frågar jag.
#11 De som avlar för att få fram rastypiska hundar med bra mentalitet får ju ett "intyg" av att hunden ser ut som den "ska" göra, det är det ända jag kommer på.
Utställningar är avelsutvärdering, dvs om avkomman är det som tänkts vara utseendemässigt, utseende, storlek o färg. Har inget med mentalitet att göra.
#13 Nej, menar intemmentaliteten utan just att den ser ut som den ska göra.
#13 - Det står i rasstandarden även om mentalitet - sedan att domare skiter i det (liksom mycket annat i standarden) är en annan sak.
#15 Ja det är mycket som det skits i. Har du varit i närheten av en schäferring nån gång? Där springer handlerns polare, hundens uppfödare o annat pack omkring o fjantar sig för att få fart på hunden i ringen, något som inte är tillåtet o därför borde hunden diskas.
För inte tal om de som använder hårspray och andra produkter, eller drar med löptikar för att påverka hanarna i ringen.
Fast löptikar får ställas ut, dock ej vara i närheten av ringen före ellr efter att de skall ställas, men det fulas nog med sånt oxå, det är ju inte så uppenbart.
Ang spray o sånt. Runt en del utställningsfanatikers ringar står ju hundarna på bord o putsas helt öppet innan de skall in i ringen, o hur kollas det om tassarna blivit baddade/doppade i cola innan de släpps in?
Nu har du helt fel. Löptikar har absolut inga restrektioner vid utställning. Har jag fel så visa mej gärna fakta! Har haft löptik o även hane som blivit störd av höglöpande tik som var placerad precis brevid ringen där han skulle ställas upp o vara fin.
Har faktiskt varit med om att en fått tillsägelse ang cola på tassarna vid en inomhusutställning. O det finns massor av sprej som man får använda.
Vaa!? Varför doppar man hunden/tassarna i cola? 🤫
på inomhus utställningar är golvet ofta väldigt halt. Efter en utspilld cola som hunden av misstag trampade i kom man på att det blev som klister under tassarna på hunden. så ett tag så var det väldigt vanligt att "tappa" cola på golvet där hunden kunde gå i för att få bra grepp i ütställningsringen.
….forts, eftersom många hundar är rädda för hala golv.