Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 857 ggr
[schäfernronja]
0

Tävlar om uppmärksamhet?

Alltså Ronja har nu börjat med något helskumt 🤔

Så fort katten kommer i närheten av mig kan hon komma farandes från andra sidan av rummet och klättra upp bredvid mig och verkligen observera minsta lilla rörelse katten gör. Hon vaktar också sin tomma matskål… Har även hänt att hon "nafsat" efter katten med, som en liten tillsägelse liksom. Katten är väldigt sällskaplig och vill vara hos mig konstant. Självklart säger jag åt Ronja när hon håller på såhär men jag undrar varför hon gör så? Vad jag vet så kan inte en hund vara avundsjuk, vad är det då hon gör? 🤔

[Murvel]
2

Jag tror att "avundsjuka" i grunden är resursförsvar, eller en resurslängtan (vilket får som funktion att det skapar och stärker relationer). Du är en stor resurs (allmighty leader ;)) och katten inkräktar därmed lite på hundens resurs. 

Vad är mänsklig avundsjuka? Din vän har rika föräldrar och kan därmed åka på spännande resor och få fina julklappar. Du känner dig avundsjuk eftersom du inte får tillgång till dessa resurser. Det är lite orättvist (tror inte att hundar känner av orättvisa, dock)

Din hund ser katten lite som en konkurrent för resursen din tillgivenhet. "Undergivna" vargar fjäskar ju för alfaparet, ett beteende som möjligtvis aktiveras när hunden känner lite konkurrens om dig.   

Min katt blev helt galen när vi köpte ny katt och den nya katten försökte mysa med oss i sängen. Den nya katten blev ALLTID nedjagad från sängen. Vi var den andra kattens resurs, så han visade sin "avundsjuka" på detta sätt. Var vi inte i sängen så fick nya katten ligga där.

[schäfernronja]
0

Tack för ditt svar :) Haha jaså! Vad gulligt ju 😊  

Jag bor tillfälligt hos mig syster då Ronja löper men katten hemma är inte alls lika tillgiven och denna katt struntar Ronja fullständigt i så det ligger något i det du skriver. 👍

russin
2

Resursförsvar och i detta fallet är det du som är resursen😉

Tyvärr inte alltid roligt, för jag har själv det problemet med ena hunden och mitt katt och det eskalerar mer och mer vilket gör att jag nu troligtvis kommer leta nytt hem till katten för det är för jobbigt. Att säga ifrån, förbjuda osv är lätt att säga och jobba efter dagtid, men inte lika lätt när man håller på att somna och väcks av ett illvrål då katten försökt hoppa upp i sängen (eller ibland bara kommer in i sovrummet) och hunden vill säga åt den att försvinna😕

Börja stävja detta nu, så det inte blir värre . beröm och belöna så fort hunden ligger still och inte bryr sig, men be den gå, ligga ner eller annat om den blir "på".

[schäfernronja]
0

#3 Oj, det låter inte kul alls :/ Det ska jag absolut göra! Hon har alltid varit lite smått såhär när det kommer till hundar som vill bli klappade på också eller för är närgångna (enligt Ronja), då är hon där och tydligt motar bort hundarna. 

Jag har alltid också fått höra att hundar som gör såhär "äger" människan vilken uppenbarligen inte stämmer. Som i det här fallet så resursförsvarar hon mig för katten, det skulle folk i min omgivning se som "hon visar katten att hon äger dig. Att hon är din ledare." ungefär.

Pennybus
0

Jag har samma "problem", Opsis vill så gärna ligga nära och "vaktar" mig när andra hunden kommer, och imorse puttade han ner Penny ifrån sängen riktigt hårt, och nu vågar inte Penny vara här nere /:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

vallhund
0

#2 #4

Nej som #3 påpekar så kan det bli riktigt illa o ställa till svåra problem o man t ex har 2 eller flera hundar.

Det handlar inte om ledarskap eller att hunden tar över/klättrar i rang, läs på lite här:

http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen

Så kan du ge svar på tal till din omgivning.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[schäfernronja]
0

Hon beter sig inte såhär med våra andra 2 hundar utan just främmande hundar/kompisar samt den här katten.

Tack! Ska läsa :)