Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 882 ggr
mingman
0

Din bästa egenskap!

Nu slänger vi blygsamheten åt sidan och berömmer oss själva lite;

Vilken är DIN bästa egenskap som hundförare?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[typellisch]
3

Jag har några stycken:

• Jag är kärleksfull - väldigt mycket uppmärksamhet får Molly dagligen. Beröm, pussar och kramar, beröring och bara mys-stunder.

• Förstående - jag har letat efter en gemensam nivå med Molly så vi kan samarbeta tillsammans och på så sätt få en bra kontakt med varandra. Allt jag behöver dirigera i vardagen är: säga nej till pinnar, mata på henne framåt och stressa ned henne (hon har svårt att koppla av självmant). Annars kommer vi så bra överens att det inte är mycket skäll från min del.

• Är envisare än Molly - och då är nakenhundarna väldigt envisa, så det är en kamp men skam den som ger sig.

Det var väl det som gör mig till en bra ägare :) Fast om andra skulle få säga sitt så är det nog lite annorlunda, dom ser mig på ett sätt jag själv inte ser mig som.. inget negativt, det är bara positivt.

mingman
2

Jag är förstås också bra!

• Konsekvent. Jag är en rutinmänniska som gärna gör samma sak varje gång, vilket gör att hunden vet vad som förväntar sig i olika situationer, och dessutom ofta lär sig saker automatiskt enbart för att vi göra det ofta på samma sätt, till exempel gå igenom spärrarna till t-banan.
  • Rolig. Jag kan vara stojsig och rolig om så krävs, vilket taggar hunden något oerhört.
  • Lugn. Min "grundkänsla" är väldigt lugn och stabil, vilket innebär att de flesta gånger jag går upp i energi är det ett medvetet val för att tagga hunden. Om jag bara vill vara så känner hunden av den lugna energin och håller sig lugn. 
  • Analytisk förmåga. Jag vrider och vänder på det mesta, nästan in absurdum. Om än att jag kan spendera timmar på att tänka över varför han vaktskällde mer än vanligt just den gången, så kommer jag ofta fram till mycket där som faktiskt hjälper mig i olika situationer.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Nightcat]
1

Jag är oerhört bestämd av mig, vilket är utmärkt till förhållandet till min hund då hon är oerhört envis av sig ;)

Pennybus
1

Att jag har så bra hand med hundar, det har jag fått beröm för flera gånger :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Swadika
2

Oj haha svårt att tänka på sig själv när man bara har sina hundar i huvudet ;)

• Envis - mycket envisare än min hund, så han vinner aldrig, haha 

• Lekfull - Jag älskar att leka med mina hundar

• Tålmodig - Jag ger sällan upp, kanske passar in med min envishet också

• Kärleksfull - Jag överöser mina djur med kärlek, pussar, beröm och bara mys.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

kodex
2

Lugn och säker utstrålning (blir aldrig nervös, osäker eller hetsar upp mig).

Läser av mina och andras hundar bra

Står på mig

Avslappnad och rolig, ibland rent av barnslig.

Snålar inte med beröm och missar sällan situationer att berömma där andra lätt missar (att gå på unghundskursen och se de andra ekipagen är mer frustrerande än jag någonsin kunnat tänka mig, SÅ många tillfällen de missar!). Och berömmer på ett bra sätt, så att hunden verkligen uppfattar det.

Har bra tajming. Både när det gäller beröm och tillsägelser och andra sätt som jag konverserar med mina hundar.

Besitter mycket kunskap som jag är bra på att förmedla och få folk att acceptera och ta till sig. Men det finns alltid omöjliga människor och de är jag bra på att inte bry mig om ;) Då brukar de dessutom bli än mer intresserade.

Kärleksfull. Inte med auktoritet, inte med hjärnan eller annat tjafs. Utan verkligen älskar mina hundar för dem de är, direkt från hjärtat, utan restriktioner.

Portie
3
  • Lugn och bestämd, visar tydligt vad jag vill på ett tålmodigt sätt.
  • Envis, blir det fel så gör man om och gör rätt, inget slarv.
  • Positiv (oftast, självklart har man dagar då man inte har riktigt lika stort tålamod som man kanske bör ha osv).
  • Läser av kroppsspråk bra, kan oftast avbryta i god tid (och avleda) och ligger steget före.
  • Kärleksfull, min hund betyder allt för mig och det visar jag gärna!
Catta-
2

Jag skulle säga att jag är väldigt lugn och bestämd och läser hundar bra och kan för det mesta ligga ett steg före.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Hiro
2

Jag är bra på att se vad hunden tycker och jag är bra på att respektera hunden som individ. Jag använder mig även av ett kroppsspråk som inte förvirrar hunden utan förstärker det jag ber om

[Forest]
1

Hundförare är det bara vid träning?

Lung, tydlig och gör om det med samma glädje även om det går på tok 11 gånger. Ger mycket beröm så träningen ser våra som skit kul  😉

[Zlarviig]
2

Jag är snäll, men ändå sträng, och jag har ett enormt tålamod, både när det gäller korkade hundar och jobbiga hundar som gärna ignorerar eller blir arga. Jag är väldigt kärleksfull och lekfull och därför mycket roligare för hundarna. Jag är envis och kämpar tills jag får min vilja igenom. Jag är bra på hundars kroppsspråk och är väldigt bra på att anpassa mig efter andra hundar. Tex mjukare beröring och lugnare röst, mindre korrigering om det är en rädd eller osäker hund och hårdare eller högre röst, klappar på rumpan och hårdare korrigering om det är en trygg och självsäker hund. Jag är också väldigt mån om att hunden jag har i kopplet mår bra, är glad och har kul. Och så har inga som helst fördomar mot olika hundar. Jag hälsar och låter Mixa hälsa på allt frå chihuahuaor till stora mastiffer. Om det är någon som har fördomar så är det Mixa som inte gillar lagottos eller andra krulliga hundar.. haha, låter som att jag söker jobb som dagmatte eller doggywalker nu.. :P

Loveradio
1

Lugn och bestämd, envis och konsekvent.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Lathundarna
2

Oj. Det kan jag ärligt säga att det vet jag inte. Har faktiskt inte den blekaste. Kanske dags att checka av det med träningspolarna, haha 😃 Men visst, om jag skulle chansa på vad åbäket tycker är positivt med mig, så är det nog… flummandet. När träningen övergår till flams, vilket brukar ske efter sisådär varje pass 😂

[RMSLiners]
1

Tålamodig, bestämd, envis, uppmärksam, lugn och konsekvent. Med en gnutta barnslighet när det vill till sig. ;)

VildaVittra
0

Jag är tydlig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MinIda]
0

Envis,Snålar inte på beröm, Lugn, Kärleksfull.

(Hoppas jag också får svara fast jag bara har en ''halvhund'' (sköthund) men jag betalar för mat och lite annat varje månad) 🙂

Majken!
0

Jag är precis i min timing och lär in ny beteenden snabbt på det viset.

brukshundar
1

Jag är:

• Bestämd och konsekvent - Sagt ord gäller.
  • Envis - Är mer envis än hunden :P
  • Påhittig - Hittar gärna på olika aktiviteter, framför allt utomhus på promenader.
  • Analytisk - Analyserar gärna olika situationer, varför det blev som det blev
  • Strukturerad - Är nog min starkaste egenskap tror jag! Planerar varje träningspass i detalj och är noga med att utvärdera efteråt och fundera på vad jag kan göra bättre nästa gång.
  • Vetgirig - Vill lära mig nya saker inom hund och hundträning hela tiden. Läser därför mycket böcker, kolla på filmer, diskuterar osv.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Vizzla
0

Jag vill väl och söker alltid efter bättre, roligare och mjukare sätt att träna hundarna på :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Intehärutandär
0

Jag är trygg, konsekvent och har ett stort tålamod. Detta appliceras på min tonårsson. Kan använda min erfarenhet i egenskap av ensamstående mor på hunden med. Är mycket som är lika med min sons humör och trotsighet. Med det vet jag hur man gör för att det ska gå över - och att det gör det också. Det ger mig styrka.