Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8380 ggr
mingman
2

Vilken ras gissar folk?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det händer mig dagligen att folk frågar viken ras Fidel är. Vissa säger "Vilken ras är det?", men andra människor kommer med roliga förslag. Jag har fått höra både Siberian Husky och Springer Spaniel, ofta får jag höra Border Collie, och idag var det en kvinna som undrade om han hade pumi i sig.

Vilken ras tror folk att din hund är?

(Lägg gärna in en bild. Här är min "pumi")

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[Random_Sweet]
6

Har flera gånger fått höra att Lexie är en Rottis valp..

Men när jag säger att hon är ca 11 månader/snart ett år, Då ser dom allt lite fundersamma ut ;) Hon är nämligen ca 30cm hög min lilla "Rottis" ;)

Pennybus
0

Cockerpoo är vad jag fått höra, ex. på MyDog: "Synd att du inte kan ställa ut henne" "Det kan jag ju?" "Nej, Cockerpoo är inte godkänd ras?" Suck Har misstankar om att den svartvita Aussien som kommer hem imorrn lät bli kallad BC, haha.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Bullen300]
0

jag har oftast fått höra Chihuahua och Tax blandning på min snuttan.

Snuttan är en Tibetansk spaniel/Pekingese korsning. Någt som var nytt är att vissa tror att hon är en cavalier…..

[fabienne]
2

Min olde english bulldogge har fått höra så många gånger att hon är en boxer att hon nog börjar tro att hon är en! 😂

Lilllens
0

Folk brukar tro att hon är en franskbulldogg eftersom "mopsar bara är gula", och en gång frågade en tjej om hon var en Staffordshire Bullterriervalp. Haha..

[typellisch]
0

Råtta 😎

Loveradio
1

Amstaff har jag fått höra. Han är en Boxer.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

IngaTrnqvist
1

Brownie har blivit kallad lite allt möjligt. Oftast är han Chihuahua, corgi eller schäfervalp. Ibland är han även finsk spets. Men det tokigaste han har blivit kallad är grönslandshund,  inga likheter alls! (förutom möjligen svansen).

Egentligen är han papillon/schipperke med en nypa Chihuahua.

Noa-Nisse
4

Häst, kalv, dalmantiner, kamphund eller grand danois blandning brukar jag få höra.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mysisa
0

Äldsta tror folk oftast att han är en dvärgpincher, som inte finns i merle…. Yngsta har folk gissat på Chihuahua, några har faktiskt gissat rätt. Båda är prazsky krysarik

minavitas.wix.com/kennel

linda88
2

flatcoated retriever och när hon var valp Tax haha. Många har ingen gissning men tycker att hon är otroligt vacker o sånt värmer ju i mattehjärtat ❤️ När man säger irländsk röd setter kan en del liksom - jaaaaa just ja!

[tiffitott]
0

Det vanligaste är utan tvekan vit schäfer.
Men även frågor som "är det en schäfer?" eller "visst är det ren schäfer?".
Husky har jag hört, varghund, amerikansk varghund och en gubbe frågade när vovven min var valp om det var en fjällräv?!

htt
0

Finns folk som är helt övertygade om att min hund (finsk lapphund/BC/kelpie) är en karelsk björnhund. Kan förstå det till viss del, men finns så många olikheter mellan honom och en karelare!

Luckysoul
0

Jag har fått höra att min är Akita, Shiba, Labrador, Schäfer Schabrador, Laika, Buhund, Amstaff och Collie.

Lite olika hundar är han beroende på om han har stående eller hängande öron och hur han uppför sig.

Han är Jämthund/Coonhound =)

Hiro
0

Här är en finsk spets, Shiba Inu, akita inu och american akita. Även kallad schäfer och vit herdehunds valp om jag inte minns helt fel ;D
Hon är en renrasig Norrbottenspets

Eskimonica
0

Chihuahua/tax har jag fått höra om Mini, människan hade dessutom mage att bli sur när jag sa att det var en renrasig reggad jack russell och fräste "hon ser iaf ut som blandning mellan vavva och tax" 😃

www.myrvangs.se

Gia91an
0

Vår lilla Jack Russel tik har blivit kallad både Chihuahua och bulldogg?? dock båda av barn, men ändå. Och alla tror hon är en valp. Det är hon definitivt inte… ;)

[Raquel.asplund]
0

Min kära tjej är en dalmatin/schäfer/labrador/golden/flatte blandning. Har fått höra mycket setter, dalmatin och vorster (eller hur det nu än skrivs).

tjoopa
0

Vi har faktiskt inte fått något "förslag" på vad för ras våran Elvis är :) Vi får istället ofta höra "Vad är det för ras? Jasså, jag visste inte att bichon havanais kunde vara svart! Trodde att dem bara fanns i vitt". Har hört detta otaliga gånger så jag misstänker att dessa människor måste ha blandat ihop havanais och malteser ;)

[[Boris Sager]]
0

O, vilket trist svar från mig: Folk tror mina hundar är de raser de är.

Boris

sarae
0

Border Collie Valp :D 

Egentligen en sheltie/whippet/pudel blandis på 18 månader.

Ruzicka
0

#3 Cavalier låter som något jag hade kunnat gissa på.. 😇 😂

#4 Där hade jag också kunnat gissa fel, i alla fall på den bilden. 🤐

Hm, hundrasers utseende är kanske inte min starka sida. 😉

Min lille skit tror folk alltid är en blandis. Varje gång det kommer fram någon till oss frågas det "vad är det för raser det är i den där?" Jag har aldrig fått höra några rasförslag, däremot. Det får jag kanske fråga om nästa gång? 😃

Han är självklart en Welsh Corgi Cardigan.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Intehärutandär
1

Vuxna gissar rätt (är ganska uppenbart) fast de säger oftast "Är det en nakenhund?". Vilken jag kan tycka är lite lustigt. Hur många rakar sina hundar? Eller drabbas av hudproblem så pälsen faller av?

Barnen på gården skriker "chihuahua", fast det finns två sådana på gården. 🙂

Moa1994
1

Många frågar om alice är en nakenhund. Många vuxna gissar på kines. Barn säjer att det är en chihuaha :D en man som kom till mej utanför en affär sa att det var den fulaste Tax han sätt i hela sitt liv XD Alice är mexikansk nekenhund och jack russel

[Nothronychus]
0

Jag gick ut med min mormors dvärgpudel, och någon trodde att det var en Chihuahua. Har alltid trott att Pudel var ganska lätt att gissa, haha.

[RMSLiners]
0

Har fått höra Border Collie och Faraohund nu den senaste tiden. Det första kan jag mer förstå pga teckningen men inte det andra. 🤔

Andra säger Pointer eller Vorsteh och det är ju på ett sätt rätt eftersom hon har de två raserna i ledet inklusive siberian husky.

Sen finns det de som gissar rätt direkt och säger Scandinavian Hound.

[Teddies matte]
0

Min Lagotto är i princip alltid en veteterrier i andras ögon, jag ser inga likheter förutom färgen. Antingen så vet folk att det är en Lagotto eller så tror de som inte känner till rasen att det är en veteterrier, någon enstaka gång har han varit en Perro.