Lös i magen...!!!
Har en tik på 9 mån som har varit lös i magen nu snart i en vecka.
Bytte nyligen foder till Arion whole premium food for puppies. (Rekommenderades på djuraffären till mig då hon åt dåligt)
Undrar nu om det är detta som kan vara anledningen till hennes lösa mage, stackarn sitter ofta vid dörren och vill ut och varje gång så rinner det ur henne. Nu sista gången bara för några minuter sedan och då kom det lite ur henne så nu är nog hennes mage rätt så tom. (pigg och aktiv är hon iaf då hon nu springer runt och leker med sin favorit leksak i denna stund)
Har läst en del här om ris och risavkok och funderar på att prova det sen tänkte jag köpa koltabletter men innan jag gör det skulle jag gärna vilja ha lite feedback på Arion fodret om någon har erfarenhet av det. Tacksam för all feedback iofs…!!!
Koka massa ris så det blir överkokt och så ger du små portioner cirka 6 gånger/dag. Din hund kommer säkert inte bajsa alls, det gjorde inte Molly när hon hade diarré. Efter en vecka blanda jag i lite foder i riset och sakta men säkert återställde sig magen.
Vann en sån påse på en tävling och använde det som godis
en
dag. Båda hundarna fick diarré.
Hur snabbt bytte du foder? Måste inte vara fodret det är fel på, kanske bara var bytet som gick för snabbt. Efter riset att hade jag gått tillbaka till gamla fodret om det funkade.
Koltabletter ger man vid förgiftning. http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hund/dosering-pa-koltabletter
Jag gav canikur när min valp hade diarré. Han kanske hade blivit bra oavsett, men han blev bättre när han fick de tabletterna.
A-fil och vetekli är med bra för lösa hund magar!
#1 Tack för svaret, skall nog testa.
Jag hade låtit hunden fasta ett dygn, sedan gett lite ris första dagen. Sedan ris blandat med A fil andra dagen och 3:e dagen börjat blanda i fodret igen.
#2 Du har nog rätt när det gäller foderbytet. Jag bytte rätt så rakt av, kanske inte skulle gjort så :(
#6 Nej, man ska alltid blanda det gamla fodret med det nya till att börja med och sedan öka successivt.
#5 tycker de låter bra… hade med gjort liknande.
#9 Finns många lösningar. Jag körde på enbart ris.. Vanlig mängd ris, dubbelt så mycket vatten och kokade till vattnet dunstat bort.
Sedan matade jag Molly med sked 6 gånger/dag, små mängder vid varje tillfälle. Gjorde så i några dagar, sedan blandade jag i torrfodret i risen. Dagen efter minskade jag riset och ökade torrfodret och fortsatte så tills det bara var torrfoder. En vecka höll jag på och det gjorde susen!
#9 Jag skrev tips i #5.
Och se till att hunden verkligen får i sig vatten.
Allt foderbyte bör ske successivt. En 9 månaders hund är enligt SKK:s defintion inte ens valp, utan junior. Troligen gjorde det snabba bytet av foder (+ att det troligen innehöll mycket protein) att hon fick diarre.
Boris
#10 Ok… Dags att koka ris i mängder nu då…!!!🙂
#10 Varför matade du med sked? 🤔
#15 För nu vart det så bara. Var enklast att hon fick slicka rent skeden när hon bara skulle ha en matskeds-mängd ris istället för att ta fram en tallrik 6 gånger/dag när hon skulle ha ris.
#16 Ok, själv har jag aldrig gett sådana bebisportioner. Har gett halv deciliter-1 deciliter 3 gånger om dagen. Så magen har fått vila emellan och inte behövt arbeta hela tiden.
#17 Jag ringde veterinär och rådfrågade och hon bad mig göra så.
Sen beror det nog på storleken på hunden. Jag har en liten hund så ja.. det funkade för oss helt enkelt.
Ja, storleken är det skillnad på 😃
Vår hund var blandning av schäfer och newfoundland.
#19 Haha ja :)
alla kan göra fel… + kan foderbyte inte alltid leda till diarre trots att man bara byter rakt av… de är ju från djur till djur.. men nu vet du att med henne är de extra viktigt om du byter igen.. :)
eller om du skaffar fler djur (inte bara hundar ju)
fall de nu e de med fodret.. dock kan jag tycka 1 vecka diarre e lite mkt borde ju avta efter nån dag bara.. men jag kan ha fel! :P
#22 Ja fel gör vi alla. Hon har haft stadig avföring på morgonen och löst sen men nu inatt så hände en olycka då hon gjorde inne och det var inte stabilt så att säga sen har hon satt sig vid dörren flera gånger nu under dagen då hon varit nödig och det har varit löst varje gång. Skall testa ris nu och se om det blir stabilare annars får det bli vetten men som sagt hon är pigg och aktiv vill leka hela tiden de timmarna hon är vaken på dygnet 🙂
okej, hoppas på de bästa.. :)
kan vara värmen med?
eller ni kanske inte har de så varmt…visa är känsliga vid väder ombyten.. (speciellt från kallt till varmt)
#26 Tror mest det handlar om att du inte hade en övergång och magen kraschade.
#28 Ge det tid så blir det bra.
Bajsar hon inte när hon får ris så repar sig magen, den stabiliserar sig så att säga och det är bara bra. Folk sa till mig att Molly till slut kommer börja bajsa av riset men hon gjorde det inte, försökte inte ens så hon var inte förstoppad. Och efter 3-4 dagar så blandade jag i foder som sagt sen tog det 4-3 dagar innan hon började bajsa regelbundet liksom. Vi höll på en vecka :) Visst gick nog ner i vikt men hon gick snabbt upp dom sen!
Så ha tålamod :) Är hon pigg och kry annars så är det ingen fara så att säga.
#30 Prova något annat av alternativen du fått?
Om jag vore dig TS, skulle jag lyda Heras tips att låta bli att ge henne mat under ngt dygn, så magen får vila. Ge enbart vatten. Hon är ju så pass gammal att hon klarar det. Värre med småvalpisar, som torkar ur lätt.
Javisst gör vi alla fel ibland, det är ju därför vi under hela vårt liv lär oss.
😛 Boris

Jag har alltid canikur hemma, och standardt mage. Blir någon hund dålig i magen, får de mag-pulver på maten (de får alltså mat precis som vanligt) och jag ger canikur tabletter enligt förpackningen var 8:e timme. Så gott som alltid är de bra efter 2-3 omgångar canikur. Mage får de dock lite mer.
Vissa hundar blir sämre om de fastas, tex valpar, unghundar, de med känslig mage som lätt får magkatarr.
Jag får själv lätt magkatarr, och åker jag på magsjuka, oavsett om det är kräkningar eller diarré, försöker jag äta och dricka så gott det går. Får jag i mig för lite fast föda, kommer magkatarren som ett brev på posten, så får jag ont i magen och mår illa några dagar till.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter