Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 641 ggr
[Ace_]
3

IDIOTER med smällare...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var precis ute med Nemo, och några skitungar (tonåringar tror jag) slängde smällare några få meter ifrån oss på en parkering. Just då stod jag och försökte varva ner nemo som kampade lite med kopplet (något hade gjort honom uppspelt), och hade precis tagit ett steg för att fortsätta gå. Jag blev väldigt överrumplad (de låter ju HÖGT och alldeles bredvid oss utan förvarning) men gick vidare och låtsades som ingenting. Nemo ryckte till och reste lite ragg, men utöver det ingenting. Hans blev inte sänkt av det eller så, är ganska imponerad av hur bra han tog det. Strax därefter smällde det igen och då reagerade han ännu mindre, tittade kanske lite bakåt, men annars inget.

Jag hade så gärna velat skälla ut dem, men det kunde jag ju inte göra med tanke på Nemo. Idioter.

Det där hade ju kunnat ge honom problem för livet i stort sett, vem FAN smäller smällare några meter ifrån en hund? Vem gör så? Jag begriper inte. Varför är det inte olagligt?

Det smällde för en stund sen igen. Han sprang ut och tittade, och det är väl bättre än om han hade sprungit undan och gömt sig.

Portie
4

Det är väl olagligt eller är jag helt fel ute? Isåfall, tipsa polisen.

Misarn
3

Smällare får endast användas på angivna platser om jag inte minns helt fel i lagen, men tror det inte är någon som bryr sig, inte minst poliserna :-/

[tintilar]
3

Synd att du var ensam, annars hade du kunnat konfrontera dom utan att ta hunden med fram. Jag stötte på ett gäng ungar/tonåringar en gång när jag red förbi en skola. Dom kastade sten efter hästarna. Jag satt av, gav hästen till min kompis som jag red med och gick fram till ungarna. Sen förklarade jag lugnt och vänligt (!) att det kan vara farligt att göra så och att hästarna blir skrämda. Ungarna hade dålig attityd först men jag resonerade vidare vänligt varpå nån började ställa frågor m hästar som jag svarade på. Snart visade det sig att dom tyckte att hästar var farliga för det hade deras föräldrar sagt och dom hade aldrig eg träffat nån på nära håll. Jag erbjöd dom att hälsa på min om dom respekterade att vara lugna och några gjorde det, andra vågade inte. Vid det laget hade dom nog glömt hur det började och sen kunde vi lugnt rida vidare.

Det är lätt att reagera med ilska men ibland (ofta) gör det ingenting gott att bli arg. Visar man istället folk med respekt och förståelse brukar dom flesta ändra inställning, iaf när ingen ser på. Och vi hundfolk ska vara försiktiga med vårt rykte. Lär folk att hundar är härliga så kommer vi få mer respekt tillbaka.