Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2639 ggr
jonnson
0

Ändra motivationen?

Jag har en hund som tyvärr bara jobbar för godis. Finns det någon möjlighet att man kan ändra om så han kan tänka sig att jobba för leksak också? Jag tränar mycket lydnad och spår (personspår/bruks) och då hade det varit skönt att kunna ha leksak som beröm, tex vid fritt följ eller spårets slut. Nu är det svårt att få honom att förstå ett frikommando och bryta fokus från det han gör. Till saken hör att han är otroligt svår att "leka igång", han leker helst bara när han själv vill och då går det bra för mig att haka på, OM inte den andra hunden hinner först. Hemma leker han gärna med både leksaker, kampar och jagar/blir jagad. Men när vi är ute så är det mest jage han vill leka, men knappt det. Tyvärr kan det bli lite dumt att leka såna lekar på appellplan.. Det är då jag hade velat att han hade en leksak som motivation, för då kan man kampa med den, alt. kasta iväg den om det är någon sån leksak han gillar. Har ni något tips på hur jag ska göra?

Maja2
3

Gå till en second hand-butik, köp en riktig päls eller pälsmössa. Klipp bitar, fäst snören i dem, vips har du ett helt gäng oemotståndliga leksaker :)  

Mina hundar var inte heller duktiga på att leka när jag skaffade dem. Jag gjorde så att jag för det första aldrig lät dem leka med de saker jag bestämt skulle vara "träningsbelöningsleksaker" Det blev nåt alldeles extra speciellt. När hunden inte visade intresse för leksaken, höll jag den i händerna och "gullpratade" med den …. ÅÅhhh … men oojj…. söta lilla grejjen … med barnslig röst … å jädrar så nyfiken hunden blev :)  På så sätt ökade jag motivationen till att kolla vad det var för nåt som jag var så vansinnigt rädd om.   Jag var noga med att ha ett rätt långt snöre fäst till leksaken, så att det blev lite "jakt" för att få tag på den.  

Lycka till!

Vizzla
1

Det är ju hunden som bestämmer vad som motiverar den. Det kan du nog inte göra så mycket åt. Däremot kan du göra leken roligare och som i ex ovanför hitta nya spännande leksaker, som förhoppningsvis din hund uppskattar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

JamieBlue
0

Håller med #1, testa något med äkta päls! Finns olika slags leksaker med kaninpäls om du nu inte hittar en hatt. Jag är inget större fan av pipleksaker men i ett sånt här fall kan man kanske testa det också. En handske i ett snöre som du drar över marken?

Maja2
3

#2 Fast … det är faktiskt möjligt att väcka och öka hundens motivation, bara man läser hunden och ser vad som intresserar. En hund som faktiskt leker, om än mest vid eget initiativ, är lättare att "lära" leksaksbelöning, än en hund som inte ens visar intresse för lek överhuvudtaget.

E-l-vira
0

Det är ju lättast, och kanske roligast, att hitta en leksak/lek han verkligen kan tycka om, men det går alldeles utmärkt att ändra motivationen! Det gäller att träna på att flytta värdet från godisen till leksaken. Du kan börja med omvänt lockande, visa fram dina öppna händer, med en godis i den ena och en leksak i den andra. När hunden sträcker sig efter godisen stänger du handen utan att flytta på den men så fort han rör sig mot leksaken så ger du honom godisen. Kör några träningspass tills han väljer leksaken med en gång.

Nästa steg är att ni leker en liten stund med leksaken och att han sedan får en godis. Snart blir han glad så fort du tar fram leksaken och då tror jag att det är lättare att hitta det sätt att leka på som han tycker är roligast🙂 När motivationflytten har lyckats behöver han inte få en godis varje gång, men det är bra att byta leksaken mot en godis efter leken då och då😉

Medarbetare på klickerträning.ifokus

jonnson
0

#1 kanske ska testa det där med päls igen.. Räcker det att ta något från ett klädesplagg (mössa/vantar/kappa) eller ska jag försöka få tag på mer "obehandlat" skinn, alltså mer nytt där det kanske finns mer lukt? Just den här hunden gillar att apportera, men tyvärr bara hemma och när han själv vill. Har testat när vi är ute att kasta iväg hans favoritleksak, springa fram till den själv och "tycka" att den är fantastiskt rolig. Men han är mer intresserad av annat. Men jag får försöka testa det lite mer, att få den mer värdefull i mina ögon. Har tidigare gjort så att jag tagit en av favoriterna som han har hemma, gömt den någon vecka och sen försökt leka med den ute. Om jag gör så hemma så brukar han bli överlycklig för att jag hittat favoriten som varit borta såå länge :P #2 nej jag vet att jag inte kan bestämma vad han motiveras av, men jag funderar på om det finns något sätt som man kan öka hans intresse för leksaker när vi tränar, det vore lättare att ha en hund som jobbar för lek än godis. Det är lättare enligt mig att bryta fokus en längre stund så hunden får "ledigt" från det man tränar på just då. #3 har en kompis som sagt att jag får låna hennes boll av kaninhår, får hoppas han fårointresse för den. Så kan jag ju prata med någon som syr pälsar eller liknande och lägga en beställning på en boll och/eller kamptrasa. Pipleksaker har hundarna redan hemma, och gillar då. Men ute, eller när jag vill, så är dom ointressanta ändå.. Testat att dra grejer i ett snöre också, och får ingen respons alls tyvärr. Får försöka träna lite mer på det kanske.. #4 ja eftersom han faktiskt leker, både ensam, med min andra hund med mig och med eller utan leksaker så är han ju inte omöjlig. Det är ju bara att han bara gör det när han själv vill. Försöker jag leka igång honom så tittar han bara på mig som om jag vore helt dum i huvudet :P #5 det du beskriver med att han ska ta fokus på leksaken före godiset låter som en bra idé. Problemet kommer nog tyvärr bara vid det där "lek sen en stund innan han får godiset". Problemet är ju mycket att jag inte kan starta en lek om inte han bjuder in till det. Men jag funderar på om det kan vara en idé att träna in det med klinker, lite target-tänk liksom? Då kan man ju träna in att hunden apporterar leksaken, får klick och godis. Och då kan det vara "brytet av fokus" jag vill ha - att man kastar iväg leksaken som han hämtar, och får godis för det. Vad tror ni andra, kan det vara en idé annars?

E-l-vira
1

#6 Jag förstår att "lek en stund sen får du godis" känns långt borta nu, men det brukar gå bra eftersom man tar så små steg

Mål nr. 1- titta på leksaken -godis.

nr 2 -nudda leksaken -godis

nr 3 -grip leksaken

nr 4 -lyft leksaken

o.s.v. Visst kan du köra med en klicker, men många hundar blir mer motiverade av att se godisbiten som ligger där i din andra hand PLUS att hunden lär sig att det är possitivt att välja leksaken istället för godisen, och den känslan är viktig att ha med om det ska fungera som belöning

jonnson
1

#7 får testa det då, så får vi se vad han säger. Kanske ska hitta en leksak som jag tror att han verkligen kommer gilla, och sen bara använda den som belöning - annars ha den undanlagd. Och försöka låtsas som att jag tycker den är det bästa som finns. Med lite träning så går det säkert att lära om honom :)

E-l-vira
0

#8 Det låter som väldigt bra tankar🙂

JamieBlue
1

#8 Jag gjorde som #7 föreslår när jag skulle försöka få min hund intresserad av dummies. Fungerade bra! Han blir fortfarande inte vild och galen när man tar fram en dummy men han vet att om han gör som matte/husse vill så får han belöning sen :)