Hur träna problemet?
Hej!
Tänkte se ifall ni duktiga människor skulle kunna hjälpa mig. Min tjej är 9 månader, en blandras. Jag är uppvuxen med hundar men detta är min första egna så jag har antagligen gjort lite misstag. Jag fick höra att man inte skulle låta sin hund leka med andra hundar eller hälsa på andra hundar för då kommer den tycka att hundar är roligare än matte/husse och lyssna dåligt osv.
Saken är att jag lät min hund leka med andra hundar i en rastgård och hon har även fått hälsa på vissa hundar, inte alla. Men mitt problem är att hon är enormt jobbig att gå promenader med. Jag drar mig nästan för att gå på promenader med henne just för att det är så jobbigt och så vill jag ju inte ha det.. Hon drar väääldigt mycket i koppel, jag har försökt den här stanna metoden men den fungerar inte. Ser hon andra hundar blir hon helt galen, drar och ska bara fram till dem, går knappt att få kontakt med henne, hon gnäller och om man går vidare/förbi så halkar hon efter och glor hela tiden efter den hunden.
Hon kan göra likadant med människor, alltså vi går förbi människor och hon vill nosa på dem, så försöker hon gå fram till dem och nosa. Hon vill inte bli hälsad på för då kan hon backa undan och ibland skälla, hon vill bara fram och nosa. Ibland har jag fått arga blickar ifrån folk när jag inte har hunnit stoppa henne
Har ni några förslag till mig? Kan tillägga att hon är väldigt bra på kontaktövningar inomhus och även utomhus utan störningar, alltså andra hundar då. Hon är också väldigt självständig och har varit det sen 12 veckors ålder, hon går ifrån en och kan gå långt ifrån och utforska osv.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
För det första tycker jag att det är jätteviktigt att hunden får träffa andra hundar så att den lär sig att hur man umgås med de. Att låta de nosa två sekunder på varandra i koppel tycker jag är onödigt, hundarna stressar bara upp sig och hinner inte landa.
Kan du göra det långsamt svårare ute på något sätt? Försök hålla störningarna så långt borta att hon noterar de men ändå går att få kontakt med. Använd en riktigt bra belöning.
Vet precis hur det är att dra sig för promenader för att hunden bara hänger i kopplet! Tyvärr blir det ju bara värre ju längre man skjuter upp det när hunden får ännu mer överskottsenergi. I jobbiga perioder försöker jag ta långpromenader riktigt tidigt eller sent när det inte är så mycket folk ute.
Googla skvallerträning om du inte har testat det :)
Skvallerträning.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Jag har inte alls samma problem men min vill leka under promenad med andra hundar. Jag köpte ett sele som man fäster kopplet vid bröstet och det funkar jätte bra! Istället för att han kan "hänga" sig i halsbandet/selen så dras han nu automatiskt mot mig :)
// Lise
When nothing goes right, go left!
Det som har hjälpt oss gällande dragandet är att stanna och vänta tills han backar och sen belöna när han går fint. Det tog tid, ungefär 4-5 månader, innan vi såg en klar och varaktig förändring. När vi möter hundar vänder vi, belönar rikligt och sen går vi åt annat håll alternativt går en bra bit åt sidan och tränar fokus på oss. Numera kan han se andra hundar och behålla lugnet men blir det för nära fixar han det inte än. Så vi håller oss på runt 50 meters avstånd och går aldrig rätt mot hundar (förutsatt att vi inte ska promenera med dom vill säga).
Jag skulle också rekommendera skvallerträning, förutom fortsatta kontaktövningar med stegrande störning. Har du gått någon kurs med henne? Vad är det för raser i henne?
#1 Tack för tips, ska kolla upp skvallerträning och se om jag förstår mig på de.. 🙂 Ja, den personen som sa att man inte ska låta sin hund hälsa/umgås/leka med andra hundar tävlar i bruks, ipo och liknande. Vet inte om det har någon betydelse men jag kände/känner mig så dålig, som att jag har förstört min hund nu eftersom jag har låtit henne hälsa och leka på vissa.
#4 Ja, kanske får testa stanna tekniken igen och hålla ut lite längre. Det tar väl ett bra tag innan det ger effekt.
#5 Ja, vi har gått valpkurs och redan där var hon sjövild när hon såg alla andra valpar, det gick knappt att träna och var bara oerhört jobbigt och frustrerande. Hennes föräldrar är rumänska gatuhundar så vet ej säkert men dem sa collie, schäfer, labrador och pyreener. Vet inte som sagt men collie verkar stämma in en del iaf.
Skvallerträning kommer bli din räddning :) Rekommenderar även en frontknäppt sele mot dragandet.
Gör dig själv till mycket mer intressant än några futtiga hundar! Ha med godis, gör oväntade saker på promenaden som att helt plötsligt vända om och gå därifrån osv. Stärk ledarskapet och gör dig själv till det mest intressanta och roliga när man är ute:)
#8 Funkar inte riktigt, kvittar vad du än gör så är hundarna så mycket roligare. har jag tur kan jag få hennes uppmärksamhet i någon sekund/minut sen är hundarna roligare igen 😛
Med dragandet så skall du skaffa en sele som hunden får dra i samt ett halsband kanske en modell du inte använt tidigare för nu är det nya tider!
Först skall du ta på hunden båda grejjerna (för att slippa ta på, ta av osv) knäpp i selen och gå en sväng, låt hon göra det hon vill, lukta, kissa bajsa osv. Sedan kopplar du om till halsband. Ta kopplet i höger hand, hunden på vänster och en godis i vänster hand, något riktigt riktigt gott till exempel korv (inga torrkulour alltså) sedan så visar du henne att du har något riktigt smaskigt. Låtsas tugga och gör henne nyfiken. Sedan sätter du vänster hand vid ditt ben och tar några steg, hon följer då efter och luktar/slickar. Du berömmer henne MYCKET gå kanske 2m hon får en liiten bit av godiset och sedan kopplar du om och hon får gå hur hon vill. Gör detta flera gånger per promenad. OBS mycket viktigt att du tränar varje gång hon har halsbandet på sig så hon lär sig vad halsbandet betyder!
#10 tack för ditt tips, ska absolut testas 🙂
#11 varsågod :)
En annan bra sak är att du skall försöka hitta något speciellt som hon gillar till exempel en speciell leksak eller något annat. Då skall du ha med dig den saken och då hon varit duktig så leker ni med den saken tillsammans en stund :) Dock så skall hon endast få använda saken då hon varit duktig inte i "vardagen" så hon får tillgång till den då hon vill, den skall vara något speciellt som endast du har :)