Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7818 ggr
Loveradio
0

Sprätter med bakbenen

Min hund har börjar sprätta med bakbenen efter han har kissat. Han är 2 år och har aldrig gjort så innan. Han gör det inte varje gång utan ibland. Ser lite roligt ut då han verkligen tar i. Är det för att märka revir? Gör era hundar också så?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[typellisch]
0

Han krafsar runt lite med bakbenen så löv och grus och liknande flyger och far? Haha :)

Dom sprider sin doft på det sättet, har sett många hundar göra så!

Swadika
0

Min hund gör också det ibland, det började när han var runt 2 år, men det är absolut inte varjegång här heller utan då och då. Jag kan märka att han gör det där han brukar lukta en längre stund.

Vill gärna också ha svar på detta men ville mest skriva att din hund inte är ensam :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Empisen]
0

Ja Hugo kan också göra så ibland, oftast när han har bajsat men det kan hända då han kissat också.
Ibland tar han i så mycket så att benet blir helt spikrakt och han liksom står så ett tag, ser jättekul ut 😛
Vet dock inte varför han gör det.. För att täcka över kanske? Haha.

Zvintos
2

Grim gör också så, ibland så mossan verkligen flyger all världens väg. Tyvärr ibland även också efter han bajsat = mindre roligt att leta efter alla bajsbitar som flög iväg.

Han blir mer entusiastisk i att sprätta om det var en riktigt trevlig doft i närheten.

[Nightcat]
0

Min 6åriga tik gör alltid så när hon har uträttat sina behov. Tror hon började med det i 2års åldern. Ser lite lustigt ut ;)

mingman
0

Fidel gör så efter bajs, fast först går han bort några steg. Han har nog inte fattat.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Portie
0

Min hund började göra så för nåt år sen när han var runt 5 år. Händer oftast på sista kvällsrundan och efter att han har sprätt så får han "dampryck" och springer runt, runt samtidigt som han låter. Han sprätter helst på gräs eller grus.

Pennybus
0

Penny gör alltid så, och hon får värsta lyckoruset samtidigt, haha!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Teddies matte]
0

En del gör det av stress, dock syns det ganska tydligt i övrigt på hunden om det är stressrelaterat.

teezan
0

min hund gör så då han uträttat både det ena och det andra, men inte alltid :) tycker det är lite gulligt för han sprätter liksom inte åt "rätt håll", han gör ungefär som #6 ;)

Loveradio
0

Haha okej skönt att höra att han är normal 😉Han kan verkligen ta i för glatta livet så att marken rivs ut. Jag bara skrattade åt honom första gången, trodde han blivit knäpp.

[typellisch]
0

#11 Bara han inte är stressad som #9 så är det ingen fara.. hade en hund jag passade som gjorde så varje gång han hade kissat/markerat revir :) Sprider bara sin doft som sagt (om det inte är stressrelaterat)!

Loveradio
0

#12 Nä inget stressrelaterat :) Han gjorde så på skogspromenaden idag också.

[Forest]
0

Donna har alltid sprätt som en tupp, och detta apa Enja snabbt efter :) Ja det är för att sprida sin doft och det är helt normalt att de "sprätter" även efter bajsning gör våra detta.

[typellisch]
0

#13 Bra det :)

LostMySelf
0

Ganska säker på att dom gör så för att täcka över kisset/bajset. Min gör så väldigt ofta.

LillPom
0

Inez gör så också ! Började hon med vid 6 månader 😃 De har troligen med att sprida doft att göra.

[Murvel]
0

Vad intressant att läsa att det inte började förrän hunden var två år gammal. Inte för att det skulle vara något konstigt med det, utan ur ren etologisk synvinkel. Antingen har han "lärt" sig det på något sätt, eller så är det kopplat till två-årskönsmognaden.