Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1284 ggr
LillPom
0

Hur ofta går man ut?

Hej alla !

Är bara nyfiken… men Inez är 6 mån och jag går ut med henne var 2-3 timme. Låter de rimligt? Jag har fått baka nu i rumsrenheten då hon helt plötsligt som ensamträningen bara var helt skum.

Nu har hon ett begränsat område igen, jag vill ju att hon ska lära dig att säga till(Vet att ni säger att de inte ska behövas) Men jag anser att när hon förut sa till så var hon rumsren. 

Nu är hon alltså inte rumsren igen… Huhu behöver lite hopp XD

[Raquel.asplund]
1

Gå ut med henne en halvtimme efter hon har ätit och så fort hon vaknar. Var redo på hennes beteende också. Min hund lärde sig att säga till i början nu säger hon till om det är riktigt akut, typ på morgonen.

[typellisch]
0

Jag är ute var tredje timme med Molly.. stiger jag över det gör hon ibland inne.

[Lewwi]
3

Ha inte fast tider. Gå ut efter varje gång hon har ätit, lekt eller sovit. Våran hundvalp kissade bara inne ca 3 ggr och var rumsren efter 2 veckor. Gå ut hela tiden så lär hon sig att hon ska göra sina behov ute och att hon inte kan välja mellan inne eller ute. Låt inte henne bli kissnödig utan gå ut så ofta att hon inte behöver bli det. Sedan när hon inte har kissat inne på typ 2 månader? Behöver du kanske inte gå ut med henne bara för att hon sovit, ätit eller lekt.. men ungefär!

Maja2
5

Ts, varför vill du att hunden ska behöva säga till att den behöver ut? Varför inte se till att hunden gör sina behov när du är ute med den? Dvs, du tar ut hunden såpass ofta att den gör ifrån sig, och däremellan behöver den inte ut.

LillPom
0

Mest för jag känner att då är hon rumsren. Jag litar liksom inte på henne annars jag vet inte vart jag ska sätta punkten på rumsren annars så att säga.

Jag tar ut henne så ofta jag kan de är ju mest 2 timmar mellan rum… mer vågar jag inte… men jag vet fortfarande inte när jag kan klassa henne som rumsren. Kan de råka gå 2 timmar och 10 min förut ett tag kunde hon bara sätta sig ner och kissa helt lungt… så nu har jag fått lov att minska utan igen.

Catta-
0

Min storpudel är 4,5 månader och kan hålla sig 4 timmar om hon tar det lugnt. Leker hon mycket eller pysslar med annat kan jag behöva ta ut henne oftare. Men det har inte gått så långt att hon kissat inne på länge. Utan jag känner på mig och har lärt mig läsa henne när hon är nödig. Nu har hon lärt sig att hålla sig bättre efter hon har fått mat också och kan ibland gå och lägga sig efter och sova någon timme. 
Jag tycker det är väldigt svårt att svara för någon annan då man känner sin hund bäst själv.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Em_
0

Min hund började säga till när han var 1,5 år, men han var ändå rumsren när han var 7-8 månader, så jag tycker inte att det måste hänga ihop :) Nu har han tagit det ett steg längre, är han lite uttråkad så gör han sitt bästa för att övertyga mig om att blåsan håller på att sprängas. Och jag vill ju inte ignorera ut i fall att… Många kissrundor blir det ;)

Wezza
0

Smiley sa till när hon var liten, nu säger hon bara till när det verkligen e kris. 

Smiley e en Schäfer på 2 år.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[Teddies matte]
3

Hunden är inte rumsren innan den kan kontrollera sig, att säga till är inte samma sak som att vara rumsren, en hund skall ju heller inte behöva säga till när den behöver ut, gå ut med henne regelbundet, oftare om det känns som för sällan.

Wezza
0

Tillägg: Dom andra två (papillons) säger aldrig till, gäller att gå ut regelbundet bara.

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

[typellisch]
1

Jag skulle aldrig orka lägga ner min energi på att lära min hund säga till.. den energin kan jag lägga på liksom viktigare saker som ger mer nytta i vardagen så att säga :)

LillPom
0

Hur vet man det då? Hon kan ju kontrollera sig håller sig ju hela nätter osv.. 

Att en hund ska inte behöva är en sak men jag vill att den ska kunna, sen att använda är en annan sak.

[typellisch]
0

#12 Molly håller sig hela nätterna med. Mellan 9-12 timmar.. men på dagarna är det 3 timmer mellan varje runda.

LillPom
0

Ja men jag måste ju iväg ibland, jag kan inte komma tillbaka kanske på 4 timmar och om jag då går ut annars 2 timmar emellan så måste hon ut där emellan 4 timmar.

Men som de ser ut nu så vet jag inte om hon skulle klara de eller ej.. jag vet liksom inte vart gränsen ligger alls och då skolans ledighet börjar närma sig slut måste jag börja lägga ut detta.

Skoldagarna är ju max 2 timmar men med resa osv kanske de blir 3-4 timmar totalt.

Kan skriva NEJ! Hon ska inte lämnas ensam såhär ännu pga ensamträning är inte klar men de är ett mål som detta hör till.

[typellisch]
0

#14 Testa dig fram? Ta tid? Jag testade 4 timmar men det gick inte.. fick gå tillbaka till 3 timmar på dagarna och längre kan hon hålla sig om hon sover..

LillPom
0

Jo men jag vill liksom samtidigt få någon form av indikation att hon inte kan längre så vi kan gå ut istället för att kissa inne som test.

Hon ger liksom inga signaler… går inte runt eller så och letar eller nått.. utan vi kan träna ett trix och sen sitter hon och kissar när jag vänder huvudet.

[typellisch]
2

#16 Ja? Så är Molly med.. hon sätter sig och kissar utan att ge signaler. Om jag inte har en hund som säger till får jag själv hålla reda på tiden, om jag gör det krångligare än det så får jag ju skylla mig själv att rumsrenheten inte fungerar..

LillPom
0

Jag håller reda på… har timer och allt efter varje gång.  Hon kissar ju inte inne då.. men jag försöker lära mig hennes limit annars vet jag ej hur jag ska hantera att lämna henne ensam.

Men kan säga såhär skiter i detta :P om de är nått jag har lärt mig så är de skit i fråga om hjälp och gör saker själv….. Varför jag inte skriver om mina problem här XD.. brukar alltid komma till något annat än de som står i den första texten.

[typellisch]
1

#18 Du har också lett in diskussionen i andra spår än det du var ute efter 😛 Jag skrev att du ska testa dig fram med tiden, ta tid helt enkelt. Sen började du prata på om hur hon bara sätter sig ner och kissar och då fortsatte jag diskussionen därifrån, eftersom det var där den tog en vändning.

LillPom
0

Skiter i det här nu iaf och kör mitt race.

[typellisch]
4

#20 Försöker bara komma med råd 👍

LillPom
1

Enligt mig så är din text ibland nedlåtande om jag ska vara ärlig och de får mig att bara helt enkelt stänga av. De känns bara fel att ta ett råd om någon ska formulera det på ett sätt som jag ser som nedlåtande.

Exempel:

Ja? Så är Molly med.. 

Jag är i en svag punkt redan och rädd för att bli attackerad så den här hjälper inte. De ser väldigt nedlåtande ut i text och man får en känsla av hur rösten lyder.

Bra inlägg knappen är också väldigt jobbig för mig. De blir yttligare en känsla av att vara helt ensam som flera mot en.

Inget met ditt inlägg att göra men därför väljer jag att sluta nu innan jag verkligen stänger av i upprörande stadie.

[typellisch]
1

#22 Jag skrev ''Ja?'' för det är vanligt att hundar bara sätter sig ner och kissar utan att ge signaler så för mig är det självklart att andra hundar gör som Molly. Ser inget fel med det.. det var ett simpelt ''ja'' med ett frågetecken som ''det är väl inget nytt?'' …

Och nej, jag är inte nedlåtande. Hade jag varit nedlåtande hade jag inte försökt ge dig råd. Då hade jag just varit nedlåtande.
Och du vet inte hur min röst är.. jag skulle ha lagt på ett leende och sagt samma mening och mena samma sak jag beskrev ovanför. Det är så jag är som person.. och om det stör så mycket att jag bara är jag: enkel, rak på sak och bara mig själv så ska jag nog helt enkelt sluta att försöka hjälpa andra.

htt
0

Hoppas att allt löser sig och att du till slut hittar en lösning som passar just för dig och Inez! :) Har tyvär inga råd att komma med men lite peppning behövs väl alltid 👍

[Forest]
0

Alla hundar säger inte till eller visar att det är kris. Här har vi en hund som är rumsren men igår och idag har hennes mage vart kass och olyckor har skett när vi ändå är hemma. Så jag tror inte man kan träna på att de ska säga till utan vissa visar nu vill jag gå ut. Som 4 skriver så tycker jag det är bättre gå lite längre och lita på att hunden kissar o bajsar klart innan vi går in, skulle våra inte bajsa på morgonpromenaden så tar jag än till promenad efter jag druckit lite kaffe.

Här går vi ut olika beroende på hur vi jobbar och hur dagen ser ut, men i regel är det var 4 tim promenad men sitter vi ute i solen så går vi i regel 3 lägre promenader och detta räcker på en dag.

LillPom
0

Ja men för mig är de inte alls självklart då andra hundar i min närvaro eller tidigare i ägda i mitt liv har alla betet sig olika och ingen liknar Inez så de blir en annorlunda situatuin då.

''Men de är antydande som de är väl självklart?'' då de är självklart så är meningen onödig.

Nee de är de som är saken med text tyvärr. Jag tolkar ju tex ''……'' som typ som en negativ sak.

Typ Tack…….. som jag ville egentligen inte ha hjälp.

Vizzla
0

Vår äldsta är 3 år. Han har aldrig behövt säga till att gå ut för vi går ut med honom så pass ofta (3-4 timmars mellanrum, ibland oftare).

Han har sagt till på natten genom att gny när han var dålig i magen och fick diarré. 

Tycker du ska gå ut med hunden ofta, den kommer säga till tids nog men är nog för omogen för det ännu. De kan få bakslag i rumsrenhet vid könsmognad.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[typellisch]
0

#25 Fungerar som du: Om Molly kissar lite på morgonrundan, som bara är runt hörnet, så går jag en lite längre runda med henne och då kommer allt igång.
Roligt hur man kan notera hur mycket kiss/bajs det ska komma på olika tidpunkter :) Det har hjälpt mig mycket faktiskt, att hålla koll på mängden!

Princesseen
0

Lillpom: Det jag skulle göra är att köra hjärngympa en stund, sen gå ut och gå en normal (för er) promenad. Ta gärna med vatten som du ger henne en stund innan du kommer hem annars brukar iallafall min dricka direkt när han kommer hem vilket gör att han kommer bli kissnödig. Ger jag honom vatten under promenaden brukar han kissa innan vi går in. Sen avgränsar du henne(om hon följer efter dig, låter jag min vara lös följer han med från rum till rum om han inte är helt slut) och låter henne sova. Om du pluggar kan du sitta och plugga eller kolla tv m.m så du inte springer runt i lägenheten/huset så hon vaknar och kollar dig hela tiden. Sen väntar du ut henne. När hon reser sig och inte bara flyttar ställe och lägga sig på utan reser sig och inte vill sova mer så brukar iallafall min vara kissnödig. Eftersom han är både mentalt och psykiskt nöjd. Där skulle jag säga att gränsen vad du kan träna henne att vara ensam är. Dricker hon massor när hon kommer hem från promenaden kan du få ta ut henne efter en stund och sen testa gränsen. Det bästa tips jag kan ge iallafall :-) lycka till.

[typellisch]
1

#26 Och jag tolkar ''….'' som att man tar en liten paus, inte har mer att säga om det eller dylikt.

Tro mig, jag är ingen person som vill andra ont. Orkar jag inte hjälpa någon så skriver jag inte.. jag lägger inte ned tid i onödan så att säga. Jag gav dig råd, jag förklarade mitt läge och mina åsikter. Det är inte nedlåtande att ha åsikter och formulera dom på så sätt som jag gjorde. Att svära, kalla en människa för fula saker är däremot nedlåtande och nedvärderande.
Men alla fungerar vi olika och jag kanske inte ska försöka hjälpa dig nästa gång om du inte kan ta mitt sätt att skriva?

[TeamGolden]
2

Det är inget konstigt med att vissa hundar inte säger till när de vill gå ut, därför måste man som ägare istället vara uppmärksam och ta ut hunden när man känner att hunden måste ut och pinka. 

Min hund säger absolut inte till när han är pink nödig men han har inte gjort ifrån sig inne på ett par månader (sen kastreringen i januari tror jag det var, men då tröck svulllnaden lite mot blåsan) och självklart kallar jag honom rumsren även om han inte själv säger till! 🤪 Det är väldigt individanpassat om en hund säger till eller inte, så det är du Lillpom som får se till att hon helt enkelt kommer ut i tid varje gång. Vi har klarat oss fint här hemma, det är inga konstigheter alls. 🙂

LillPom
0

Jo sant, jag har kört mest med ''känna på ugnen'' ifall när de kommer till bajs och sen tänka ungefär hur mycket godis osv hon fick.

De är just kisseriet för Inez har ibland varit hos en hundvakt och de är liksom lite jobbigt att få….. är inte din hund rumsren EN?! Så de tar lite på krafterna.

De har ju haft deras hund som ALLTID sagt till från start… 1 gång i timmen när han var minst och sen varannan timme …. sen sist blev de vart 3 timme säger han till. De kan vara lek stunder med men de tycker de är normalt för då går de ut en extra vända för enbart lek.  Så kommer Inez.. För deras hund han sätter sig vid dörren de säger vi ska gå ut…. Om matte är kissnödig går hon kort på toa står hunde där fortfarande och sen går de ut och kissar…

Inez… hunvakten(matten tidigar) Ska vi gå ut … samma som innan fast Inez har kissat på mattan… De känns som hon inte tolkar att vi är på g ut??? 

För jag går med henne 1-3 timmar beroende på kiss/nappt times.(Vi går alltid ut efter lek och mat osv redan så vi går ut betydligt oftare också men 1-3h är ett cirka på längre rundor ) På nått vis vill jag att hon ska förstå att vi ska ut och då gör vi behov för hon vet vad hon ska göra ute…? Detta har vi gjort sen dag 1 fast betydligt oftare då. Säger alltid ''ska vi gå ut och kissa'' 

Hon kan hålla sig de vet jag

[TeamGolden]
3

Var även inne på samma spår som #9, en hund ska inte behöva krafsa på dörren eller visa att den verkligen behöver gå ut, det tycker jag kan tolkas som att man missar viktiga signaler som hon ger utan att du märker det, + då att gå ut oftare. Tycker du inte ska sträva efter att ha en hund som ska behöva stå desperat vid dörren och gnyla för hon är så jäkla pinknödig att hon håller på göra på sig. Man ska gå ut innan det! 😇

LillPom
0

NEJ NEJ ! Såklart inte så!! Men de är väl mest en känsla av att hon förstår vad ut är de är de jag försöker säga.. de tolkas fel dock.

Sen att hon ska göra de är helt fel!!

[Forest]
1

30 oja här vet jag när de bajsar och hållt detta i 2 års tid, kissa det gör dom nära men just bajsningen då vill våra gå en promenad och helst springa lösa (så promenad tas efter deras behov) 😉

[TeamGolden]
3

#34 Förstår inte riktigt..? 
Iaf, hundar ger ofta väldigt små signaler, t ex ser jag på min hund när han är bajja nödig fast andra tycker han ser helt normal ut - det är hundens signal, som du måste lära dig tolka, inte tvärt om. Att sedan ordet ''ska vi gå ut?'' medkommer är inte ett kommando i mina öron utan mer pratprat för ja, varför gör man det egentligen? Det är känslan jag förmedlar till min hund han reagerar på, jag visar tydligt att nånting är pågång och tar upp halsbandet och gör det till en förväntning!

LillPom
0

Jo men jag vet vad du menar och jag har studerat inez sätt osv ute men hon har ändrat sätt med tiden, i början var de ett lite grr… innan hon satt sig och bajsade ute… Kiss var typ lite snabbare steg.

Men sen har hon haft hopp runt 3-4 som kiss och bajs som flås.

4-5 mån bajs sniff sniff….intensivt. Kiss luktar upp i luften intenstivt.

5-6 mån bajs.. tittar åt båda hållen. Kissa sixsaka.

6-7mån okänt.

De västa är ju att de tar ju mig minst 2-3 veckor innan JAG knyter kopplingen ute och där med känner hennes signlar innan om 1 vecka kör hon nått nytt.. så jag är ganska matt i den här stunder sorry… :( Jag vill bara veta vad hon tänker… JAG försöker VERKLIGEN tyda henne! Förstå mig inte fel!!

[Forest]
0

37 hon kanske gör som grannens hund tar en leksak bus för honom kan oftast vara åhhhhh måste ut. Han brukar med flåsa och går ibland runt säger hon med en leksak och det betyder klä på dig snabbt måste ut, tyvärr har han stress mage.