Tips & idéer på bra träning?
Min svärmor har en springer spaniel/wachtel hane (lite grann bordercollie längre bak i släkten).
Jag kommer att hjälpa henne lite med honom nu framöver. Han är runt 10 månader gammal nu och full av energi.
Gick en runda med honom idag och han drar väldigt mycket i början, och lyssnar verkligen inte. Efter en stund fick jag lite kontakt genom att stanna och backa lite (kopplad hund såklart) och de var han tvungen att backa lite med och när han tog kontakt med mig fick han godis. Gjorde det några gånger och fungerade hyfsat. Men han blir lätt distraherad och har nosen i backen stort sett hela tiden.
Försökt göra mig "rolig" för att då uppmärksamhet men då blir han för busig istället.
Vi ska spåra lite med honom. Men vad mer kan vi göra, för att träna upp koncentrationen på honom mer, och göra honom mer uppmärksam? För inomhus går det bättre.
Han är ju i den såkallade "tonårsperioden" nu.
Så behöver lite tips alltså på:
- Hur jag ska få honom att lyssna bättre
- På bra aktivering förutom spårning och promenader
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Träna mycket kontaktövningar, det finns många olika man kan pröva. Ett tips är att börja träna kontakt inomhus där det inte finns så mycket störningar. Sedan utöka det till att börja träna på gården och på mer svårare platser. Hunden ska veta att den tjänar på att ta kontakt med dig och lyssna på dina kommandon. Tycker klicker är väldigt bra träningsredskap att använda sig av. Sedan är det väldigt viktigt att hunden har förtroende för dig. Bra träning är att lära in trix, söka efter godis/mat inomhus eller utomhus, lägga godis i en petflaska/toarulle. Det är några tips på bra hjärngympa.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
#1 Inomhus går inte. Inte tillräckligt med bra yta plus 2 andra hundar i hushållet där, så går tyvärr inte. Och kan inte träna honom inne hos oss, pga våran hund, de går inte riktigt ihop just nu pga att hon tycker att han är jobbig och han är allmänt kaxig mot henne. Och som jag skrev, så lyssnar han betydligt bättre inne än ute.🙂 Och är man själv med honom inne, lyssnar han som bäst, om han vet att han får godis.
Och behövde tips på just bra kontaktövningar 😉
Jag belönar när han tar kontakt. Ja klicker hade jag ev tänkt att testa, har en själv här hemma, se om det fungerar bra på honom 🙂
Ja han är förtroende för mig, det enda är just att han är för levnadsglad och busig liksom.
Kan tillägga att han har aktiveringsboll inne, och även en aktiveringsgrej med, som man gömmer godis under och som han ska leta godis under.
Mycket kontakt och passivitet.
Använd mkt belöning och uppmuntra honom till att lyssna genom röst och gott godis.
Om han drar mycket så öva på att bryta beteendet
#2 Dela av med kompostgaller. Börja inomhus är väldigt bra grund för en trygg hund. Och jag har aldrig haft problem med flera hundar, kompostgaller och dörrar är ens bästa vän när man ska sära hundar.
Nybörjar kontaktövningar både för matte och hunden är ju att ge godis varje gång hunden tar ögonkontakt. Sedan utvecklar man det genom att lägga en godis framför och sen väntar man ut hunden, när ögonkontakten kommer så är det varsegod som gäller. Det förstår alla hundar och de lär sig fort att ögonkontakt=godis
#4 Ja vi har så att det går att spärra av men som sagt dåligt med plats för bra träning inne tyvärr. Relativt stort hus men trånga ytor.
Ja det fungerar inne, men han är bara inne i sitt spårande utomhus. Och stannar jag och står still en stund, då tar han kontakt i regel, och då får han beröm och så, likaså om jag ändrar riktning, och han måste försöka koncentrera sig på mig så att han hänger med, fungerar ibland men bara medan man gör det, sedan är nosen i backen igen.
Så är tips på bra träning utomhus som behövs 🙂 Det han lyssnar på inne, lyssnar han sällan på ute tyvärr.
#5 Personligen tycker jag koncentration och kontakt är två helt olika saker, och koncentration är ofta nånting hunden kan ''tappa''. T ex om du tränar så tittar hunden bort helt plötsligt, då tappar hunden koncentration, eller som jag föredrar att säga, fokus. Så mitt tips är att helt och hållet jobba på kontakten då ni ska umgås mycket är det viktigt med trygghet och kontakt. Beröm mycket när han gör rätt och ge belöning både genom röst, kroppspråk & godis, variera mycket mellan dem så kommer han tycka du är intressantare.
lycka till :-)
#6 Ja trygghet vet jag att han känner med mig, det märks. Träffat honom ofta sedan han var valp, vi bor bara 800-900 meter kanske, ifrn dem 🙂
När han tappar koncentrationen tappar han ju automatiskt kontakten med mig, alltså min uppmärksamhet. Så var därför jag frågade efter tips på bra övningar man kan köra 🙂
Ja det är kontakten jag försöker träna upp men är svårt när han mest går och luktar i backen och koncentrerar sig mest på det.
Han tar kontakt emellan åt som sagt, om man stannar t.ex eller byter riktning plötsligt ibland, då kan han göra det, men han tappar det lätt sen om han känner lukten av något roligt i backen, det är det som är problemet. Och försöker jag "springa" eller busa, ja då blir han för uppspelt istället.
Mycket kontaktövningar, får höra det ofta i skolan ;) Men om han drar stanna och vänta tills han stannar och tittar på dig då säger du bra och ger godis. Även om promenaderna kan ta ett tag så gör så här, när han drar stanna tittar han på dig belöna. Vissa kanske det inte funkar på men det är ett värt försök, jag vet hundar som blivit bättre på att gå i koppel på det här viset. Haha skulle gå med en labb som drog mycket förra veckan och på henne funka det inte alls jag kunde gör mig "rolig", hon titta inte ens på mig…….
Men sedan tycker jag att du ska leka med han nån kort stund på promenaden även fast han blir uppspelt men gör detta bara när han varit duktig och haft kontakt med dig då tycker han du är rolig och ju roligare du är dessto roligare tycker han det är att vara uppmärksam mot dig. Sedan för att försöka lugna ner honom kan du stryka honom lugnt mellan frambenen. Det ska ha en lugnande effekt på hundar.
Tips på aktiviteter?
Gör promenaderna roligare, när han minst anar det sväg åt ett annat håll om det är skog runtom gå in skogen. Göm godis på olika ställen eller en leksak. Träna lite skogsagility. Kommeer inte på så mycket just nu är så trött ;)
Mvh Sabine
#8 Ja det sa jag i #0, att jag körde på, stannade och ev backade lite för att få lite uppmärksamhet och berömde när han tog kontakt, stod även helt still och väntade på kontakt 🙂
Dock fungerar inte det precis i början när han är riktigt på g:e och ska ut och gå tyvärr, då stänger han igen, och nosen i backen, hur jag än gör 😕
Ja det går att lugna honom så medan man gör det, men sedan får han upp ett spår = full fart igen 😉
Ja leka försöker jag lite, när det passar, såklart, bus behövs ju också på många hundar 🙂 Haha ja Charlie är lite så med, nosen i backen ändå haha 😃 Knasiga hundar 😉
Svänga när han minst anar det, gör jag för att få uppmärksamhet, men får gå ner i en annan del av skogen i så fall om vi ska kunna avvika från stigen. Rädd för att möta viltsvin osv om jag går längre än dock 😮 De är ju inte tillförlitliga direkt. Men kan prova det fler gånger, har ju precis börjat träna själv med honom, så får ju ge honom tiden 🙂
Han är under 1 år, så inga upp över saker osv, så agility, får vänta 😉 Men annars är det ett bra tips när han blir lite äldre! 😃
så blir att träna, träna, träna 😉 När tiden finns 😛