Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3220 ggr
katarina_m
0

ovtjarka/amstaff

Hmm det här bådar gott…? På känd annonssida finns nu ett gäng valpar som är hälften kaukasisk ovtjarka och hälften amstaff. De marknadsförs som "en unik blandning"

Jösses. Om jag vara ska vara ärlig känns det här som något som kan slå fruktansvärt snett…😮

Vad tror ni om den här blandningen?

russin
6

och vad jag fattat så är det inte vilken uppfödare som helst heller - utan den norska damen med djurförbud i Norge…..😕

[typellisch]
2

Om föräldrarna varit stabila i lynnet, går det lika snett då? En fråga bara.. jag har nämligen ändrat mina fördomar mot amstaff då Molly traskar på fint bredvid en amstaff tik två gånger nu, Molly trivs så bra med denna amstaff som även är den lugnaste och finaste amstaff jag stött på! Så stabil, lugn och harmonisk. Väldigt bra psyke.

Eskimonica
1

Hmm jäla blandning de där, pappan har dessutom ed grad 2 och Hd grad c om det är den annonsen jag sett… känns ju väldigt ogenomtänkt det där och jag tror fel personer dras till denna blandning. En ovtjarka är ju inte nån sällskapshund, det är ju en renodlad vakthund som ska agera självständigt…

www.myrvangs.se

Pennybus
2

Unik kan man kalla blandningen ja, men risken är stor att dessa hundar säljs till intet ont anande personer som tycker valparna är såååå söta. Jag tror detta INTE bådar gott, speciellt inte om det är som #1 säger, suck, att folk ens är så rent utsagt korkade att de blandar såhär hejvilt. Ovtjarkan har ju ett väldigt charmigt yttre och om jag tror rätt lär dessa valpar bli sålda som sällskapshundar, suck.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

katarina_m
5

#1 Nä är det sant?! Suck.

#2 Alltså en amstaff från seriös uppfödare och med rätt ägare ha ju precis som vilken annan hund som helst möjlighet att bli toppen. Det är inte det. Jag anser väl snarare att det är blandningen mellan en amstaff (…köksavlad på vad som helst?) och en ovtjarka som är problemet. Förena amstaffens styrka/expolosivitet/energi med en ovtjarkas vaktinstinkt och självständighet? Dessutom sälja valparna som små ullbollar och marknadsföra de som unika…. Min åsikt är att den som avlar på den här blandningen inte kan ha alla hästar hemma. 

Vem i Sverige kan ha ett behov av en sån här blandning? Är uppriktigt nyfiken.

[typellisch]
0

#5 Jag är inte så insatt i avel och grejs men tänkte bara rent allmänt :) Tack för svaret.

Ixectrona
9

Kan bara tänka mig att den enda anledningen att korsa dessa två raser är för att det ska bli en så "macho" blandning som möjligt. Därför ser man korsningar som "Rottweiler + Dobermann", "Amstaff + Dogo Argentino", och nu då, så extremt det kan bli, "Amstaff + Ovtjarka", för det vet ju "alla" sedan Uppdrag Granskning för fyra år sedan, att ovtjarkan är den tuffaste hunden i världen, som äter pitbulls till frukost, så om man korsar en sådan med en muskelhund har man den ultimata statussymbolen…

…nej, jag kan inte se någon annan anledning att man skulle göra den korsningen.

[Quickeman]
0

Det fanns valpar av samma blandning ute på annons för inte så länge sen. Är det samma person som vräker ut hundar tro?

Loveradio
0

Fruktansvärd blandning. Håller med #5. Kan gå väldigt snett med de egenskaperna.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Vizzla
1

Huvva. det borde klassas som djurplågeri att ta fram vissa blandningar där sannorlikheten att de hittar bra hem till dom är så små. Vet inte vem som verkligen skulle klara av och vilja ha just en sån blandning. Ovtjarkan har ju inte så stort användningsområde i vårt land direkt. 

Tror tyvärr det kommer locka de som vill ha en hund att skryta med då ovtjarkan är så ovanlig i sverige och korsad med en "kamphund". Kul att prata om i kvarteret och bland polarna om man vill verka tuff…

Stackars hundar, tror tyvärr inte de kommer få det så bra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[NinaCrown]
2

Låter som ett väldigt pampöst försök till en "värre" muskelhund än de vi redan har 😕

Hoppas hundarna på något magiskt vis kommer hamna hos något som kan hantera en sådan korsning, annars kommer det inte bli kul för ägarna… Spec inte om de är "tuffingar" som vill ha något coolt, kommer de försöka sig på att missköta dem så de blir aggressiva tror jag ovtjerka-delen kommer få hundarna att ge sig på ägaren istället.

Mischa
4

Blandningen i sig behöver ju inte innebära dåliga hundar, men möjligheterna att finna lämpliga ägare till den typen av kombination är döfött.

Ingen som vill ha egenskaperna av en amstaff lär vara intresserad, och ingen som söker egenskaper av en ovtjarka lär vara intresserad.

Raserna är totalt olika varandra och men mycket ansvarskrävande på olika sätt. Raskombinationen tror jag kommer lockar den som söker en häftig hund för tillfället eller den som naivt skall visa världen hur missförstådda raserna är.

≧◔◡◔≦

[Annamaja27]
1

Va? Bor hon i Göteborg?

Får nästan lust att åka och låtsas vara spekulant….

RedMonsters
1

#13 Jag har också en väldigt stor lust att göra det…

Medarbetare på brukshundraser.

[daytona]
1

http://www.blocket.se/goteborg/Kavkazskaja_Ovtjarka_blandras_46934618.htm?ca=5&w=3

det är väl bara att åka dit och titta hur valparnas föräldrar är….

http://www.ovcharkaklubben.se/Vinnare/Vinnare.htm

hittade pappan här på sidan lite längre ner…

[Bolten]
0

#12 håller med dig!

E-l-vira
1

Bifogar man en bild där pappan visar alla sina vackra huggtänder tror jag bara man riktar sig till en målgrupp :/ Även om det skulle kunna vara en tjuvparning så tar man ju bort valparna i ett sådant fall där pappa är typ tre gånger så stor som mamman! Usch det hade kunnat gå illa

Medarbetare på klickerträning.ifokus