Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3003 ggr
LillPom
0

Värme ute + hund

Hej!

Ja nu kanske många känner av värmen :P Jag stötte då på ett problem… Inez är mer eller mindre svart… och hon blir ju väldigt varm fort! Vi försöker gå i skuggor men lyckas inte alltid.

Hon vill inte heller bara ha korta turer… så någon där ute som har något bra tips? Kan ju vara bra till sommaren också :P Hon kommer ju bara få mer päls..

Karmatarerskanise
0

Ha med vattenflaska. Finns sådana med inbyggd skål som hunden kan dricka ur.

Sedan får man undvika långa och krävande promenader när det är som varmast.

Lathundarna
0

Mindre aktivitet mitt på dagen, ha en dunk fräscht vatten i bilen, kylduk att ligga på, is-lollipops att gnaga/slicka på i skuggan, en dusch lite nu och då, spola tassar + buk med svalt vatten, alltid tillgång till dricksvatten, etc.

Frida B
0

Ha alltid med en vattenflaska! Och när ni ska ut längre stunder, ta med en handduk som du lindar runt en kylklamp och bär med dig, om det inte blir för tungt ;) Och när det blir för varmt, så lägger du bara handduken över henne en kort stund :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

GoldenSaga
0

Du kan även ta lite längre promenader på morgonen och på kvällen när det är lite svalare.

När det är som varmast på dagen behöver ni inte ta så långa promenader, sätt er i skuggan och slappa lite

Frida B
0

Det är även utmattande för hunden att vara varm, så bara för att hon inte får de långa promenader hon kräver så blir hon uttröttad p.g.a att värmen tar på krafterna mer är den fysiska motionen i längden.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LillPom
0

tack alla!! :) Ska försöka slänga om promenaderna! Ska köpa en sån där flaska var ju smart!

[daytona]
0

Det finns bl a kyltäcke till hund. Köpte det till min stora förra året o han såg väldigt nöjd ut :)

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=4163&grp=1715681

Driva
0

Jag har en svart hund och hon älskar värme. För några sommar sedan gick hon och la sig på ett plåtdäck ute i stekande solen….. 

Men jag brukar blöta ned henne om det är varmt, är vi stilla kan jag lägga en blöthandduk på henne osv.

Besök min blogg: http://bumpi.se

semenius95
0

den kostar 15 kr på biltema ;) vattenflaskan då alltså

Lathundarna
0

#7 Nackdelen med kyltäcke är dels att hunden inte kan ta det av sig när den tycker att den är sval nog, och dels att det kan orsaka att ryggmuskulaturen drar ihop sig vilket i sin tur är smärtsamt.

[Nightcat]
0

Min hund är också svart, så om vi ska åka någonstans tar jag med henne till skön så att hon får bada. Sen har jag alltid med mig vatten :) Vattenflaska är A och O ;)

nlinds
0

Min VITA hund dör ute i värmen haha. Lägger sig ned efter halva promenaden. det enda possitiva med hundar i värmen är att dom fort bli trötta, gäller att alltid ha med sig vatten :)

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Denna kommentar har tagits bort.
[daytona]
0

#10 Man får ju naturligtvis hålla koll o känna under täcket hur det känns!!  Och det är ingen risk med en hund med dubbelpäls. Kanske mer aktuellt med en hund som inte har så mkt tjock päls.
För att några muskler skulle ha krampat på honom har aldrig hänt oss iaf.

Det är ju samma om det torkar då blir det tvärtom, ett värmetäcke!

Lathundarna
0

#32 Bara tar upp det som ett litet "ps" då jag pratade med vår jyckes fysioterapeut om täcket förra sommaren och då fick höra en del negativt.

Em_
0

Går vi förbi något bra vattendrag brukar hundarna få ta sig en liten simtur.

fredricakarlsson
0

Som alla andra säger, vatten ska man alltid ha med både soliga dagar och mindre soliga :) ang kyl täcket så finns de ju att köpa, men dom kan vara rätt dyra så en billigare variant är en plastkasse och en blöt handduk :) blöta handduken och längden i en kasse, när hunden blir varm så lägger du den på henne och när den inte är kall längre så lägg den i påsen så efter ett tag så är den sval igen :)

[TeamGolden]
0

tips är att när ni kommer in från en promenad om hon är väldigt varm så kan du lägga en blöt handduk över henne eller kanske duscha av henne i ljummet vatten om hon verkar väldigt varm

Mapel
1

Inte tänkt på att klippa ner hunden? Vet att många säger att pälsen är kylande och att de kan bli varmare osv men känner en pomme som klipps varje sommar pga att han tycker det är för varmt och han blir som en helt annan hund direkt! Funkar super och han mår jätte bra! Vi klippte även ner vår softis på somrarna och hon mådde super av det, blev jätte mycket piggare och gladare! Så det skulle jag göra om jag var du! :)

[TeamGolden]
0

haha klipp inte en pomme XDD

russin
1

Färg har inte så mycket med hunden värmekänslighet att göra - utan det är kroppsbyggnad, noslängd och pälskvalité som oftast är avgörande.

Jag har en svart tik som klarar både värme och kyla väldigt bra och känner välpälsade svarta hundar som klarar värme mycket bra. Min förra röda hund med kort päls hade väldigt svårt för värme.

Självklart tar jag med vattenflaska om det är varmt ute och vi tar ett lugnare tempo. Längre och snabbare promenader tar vi morgon och senare kväll när det är riktigt varmt🙂 Även poolbad eller utebad är uppskattat av den ena av mina hundar

Mapel
0

#38 varför inte? Känns ju som att det är bättre att klippa mer hunden än låta stackarn gå och lida i värmen. Iof är han väl inte den vackraste klippt men det tycker jag nog man får offra för sin hunds skull :D

[TeamGolden]
0

hört att kyltäcke ska skjälpa mer än hjälpa. Det finns tydligen risk för att musklerna tar skada av det så bättre är det att bara ta en simpel blöt handduk över hunden

SaraC
3

#40 Hundar med den pälstypen skyddas från värmen av sin päls, så de ska inte klippas ner!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mapel
0

# 42 ja då gäller det tydligen inte den pommen jag känner, och han är 100 % pomme. Han mår jätte bra av att bli klippt och orkar gå långa promenader som hm inte orkar när han är pälsas. :) så jag tror inte riktigt på det faktiskt :)

SaraC
2

#43 Då har inte den pommen underull då för så fungerar sådana pälsar.

Mapel
0

#44 njo, underull har han men kanske inte lika mycket som många andra då hon är en väldigt flitig borstare och ser till att borsta ur all underull som har lossnat. Så det beror ju på hur man tänker, men nog har han lika mycket päls som vilken pomme som helst, bara väl underhållen :)

SaraC
1

#45 Eh, de ska ha underull just på grund av funktionen.. Den skyddar mot kyla vid kyla och skyddar mot värme vid värme. Precis som ullkläder man som människa klär sig i och all annan ull.. Därför ska man inte ta bort den.

Mapel
0

#46 jag tror nog vi har olika uppfattning och erfarenheter så vi får nog lämna det vid det. :) Min erfarenhet är att en klippt hund är en gladare hund och en pälsad flåsande hund är en olycklig hund. Och huruvida underullens funktion så tror jag definitivt den är väl lämpad för kyla, men av egna erfarenheter inte lika lämpad vid värme. Men nu tänkte jag faktiskt gå och lägga mig och lämna diskussionen då jag av alltför många erfarenheter vet att man egentligen inte ska diskutera på HIF, men kunde inte riktigt hålla mig som vanligt. :)

SaraC
4

#47 Det är ingen uppfattning utan bara ren fakta hur underull fungerar.

fredricakarlsson
0

Vill man inte ha problem med pälsen så ska man INTE klippa en pomeranian eller andra i samma familj. Pga underullen så blir den svår att hålla reda på och måste borta mycket mer om man rakar hunden. Och man kan inte borsta bort under ullen? Man kan ta bort de som är löst men inte få bort den?

[alfy]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vatten & skugga.Min lilla alf tycker inte om het värme.

Em_
0

Underullen isolerar, men när hunden rör på sig blir den ju varm innifrån. Kan det vara så att den håller ute solvärmen men inne kroppsvärmen?

Förstår inte skillnaden mellan effekterna på handduk och kyltäcke. Båda två kyler ju hundens rygg? Använder det inte ofta, men jag föredrar täcket. Det kanar inte av så fort hunden rör sig och huden blir inte lika fuktigt.

allevo
0

Jag brukar alltid ha med mig en vattenflaska och vid pauserna blöter jag ner hals och bröstkorg efter att han druckit. Kyler superbra och han njuter :)