Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1058 ggr
Driva
0

Navelbråck och avel...

Jag hade egentligen inga avelsplaner men jag måste ändå fråga. 

Min hund är nu lite över ett år och på veterinärbesiktningen som valp så fick hon ingen anmärkning. Men sen efter ett tag så märkte jag som en liten bulle på hennes navel. 

Jag var rädd att det var ett navelbråck, men när vi var på 12-veckors vaccineringen sa den veterinären att hon inte kände något navelbråck utan det var nog bara ärrvävnad från när det hade läkt ihop. Men att vi skulle hålla koll på det och kolla på det följande vaccinering.

Nu var jag bortrest och min sambo var med henne på 1-års vaccineringen och då sa veterinären (vet inte om det var samma) att det var ett navelbråck, men nog det minsta hon känt…

Min tanke var att OM hon är meriteras i utställning och bruks, OM hon får bra på MH, OM hon är frisk (alltså knän och liknande) och OM uppfödaren tycker det är en bra ide så KANSKE jag funderade på att valpar. Som sagt mycker OM och MEN och KANSKE. Men är det helt uteslutet nu att ta valpar på henne om hon har navelbråck? 

Vilken av veterinärerna har rätt? KAn det varit läkt och sen "spruckit" upp? Jag är jätteförvirrad… och hur illa är det med ett så pass litet navelbråck?

Sen tänkte jag på, är det något jag bör tänka på nu om det verkligen är ett navelbråck, förutom avelsbiten? Jag tänkte med försäkrning, träning, dolda fel osv

Besök min blogg: http://bumpi.se

[Bolten]
0

Jag har en vän med en valp som har navelbråck och de är väldigt milt, ifall det inte blir värre så kommer hon gå i avel =) Mer insatt än så är jag dock inte :)

Driva
0

Hmm nu blir jag ännu mer förvirrad på SKK's sida står det så här : 

"Ett navelbråck finns alltid vid leveransen och är därför ett säljaransvar"

Men min hund hade ju utan anmärkning på veterinärbesktningen och "bullen" uppkom över en tid… Plus att den första veterinären vi sa att det inte var något navelbråck, för hon kände inget "hål"…

Besök min blogg: http://bumpi.se