Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 811 ggr
alexz_87
0

hjälp tack!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag har två problem med min hund basse som jag skulle vilja ha hjälp med, första problemet är att han är väldigt misstänksam och osäker runt främmande människor, speciellt i trapphuset men även i andra situationer, det är i den grad att han skäller åt dom för att dom inte ska komma nära, jag håller på att träna detta genom att bara stå i trapphuset och ibland ute och låta honom titta på människor och belönar kontakt med mig och det håller honom från att skälla men han är fortfarande väldigt spänd…ska jag fortsätta träna såhär eller har ni några tips om hur jag skulle kunna göra det annorlunda?

andra problemet är att jag varit dum och alltid låtit honom få busa med andra hundar och aldrig riktigt tränat passivitet runt andra hundar och nu när jag hittat en grupp jag skulle vilja träna med så blir han galen och skriker och tjuter för att han hellre vill busa med dom andra än fokusera på mig, samma sak ifall vi möter en av hans hundkompisar ute på promenad..hur ska jag gå tillväga med att få honom lugn och träna passivitet på bästa sätt? mvh alexandra och basse

mvh Alexandra

LLLINN
0

Sätter en tass här då jag har samma problem med hundar och passivitet!

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Lathundarna
0

Vi anordnar 2 dagar i veckan promenader för hundägare där alla är välkomna med sina hundar. De som är överrepresenterade är de vars hundar har problem på ett eller annat vis, allt från osäkerhet till riktigt saftiga utfall. Alla hundar hålls kopplade i stumma koppel och på avstånd till varann medan stämningen är både god och avslappnad mellan alla ägare. Hundarna får "aktiv passivitetsträning", och visst, det har tagit ett tag för några hundar att förstå att det inte ger nåt att gapa och hålla på (vi har en operasångerska i en liten BC-dam just nu) men till slut trillar polletten ner och hundarna släpper förväntan av att slåss/busa/annat. Under tiden tills polletten trillat ner har övriga hundägare på dessa promenader bomull i öronen, typ. Kanske kan en sådan variant av träning hjälpa er? I så fall, kolla om det finns nån i närheten som anordnar.

Att sätta sig rätt upp och ner på en BK (eller nån privatinstruktör om man har nån man kan göra så hos, t ex ljudande hundar kan trots allt störa de som tränar en del) när de har t ex öppen träning kan också vara ett alternativ för att få hunden att tagga ner i närheten av andra hundar. Att bara sitta och glo på dem, men att inget annat händer. Viktigt är att du belönar när hunden är avkopplad.

Angående osäkerheten till människor hade jag inte ställt mig i ett trapphus i första steget i träningen. Jag hade varit i sådan miljö där hunden känner att "ryggen är fri" vilket kan vara lugnande. Måste man ändå in i trapphuset (man kan ju råka bo i lägenhet) hade jag där använt munkorg. Det kan lugna en själv då man vet att hunden ej kan skada om det skulle gå såpass, hunden kan bli lugnare och folk har en tendens att hålla lite mer - för hunden - behagligt avstånd. Sen är det ju svårt att via ett forum sitta och säga att "såhär ska du göra!" 🙂