Prazsky Krysarik
Är väldigt sugen på att köpa en PK och har läst på massa olika sidor om rasen men jag skulle vilja veta lite information från ni som har PKs om beteende och sånt :)
Sen så undrar jag hur dom funkar med andra hundar :)
// Evelina
Tänkte också fråga hur mycket era kostar i månaden på ett ungefär :)
// Evelina
Kan bara tala för min kusins PK, det är en tik på 4 år som heter Zassy. Den hunden är nyfiken på allt och är orädd, Zassy bryr sig inte om raketer eller plötsliga rörelser och ljud utan hon blir mer nyfiken och ska springa dit direkt och kolla vad som händer. Hon älskar verkligen att ligga och sova utomhus när solen skiner, även att mysa ner sig i mattes knä. Hon kan vara lite vaktig då de kommer främmande människor, hon är inte rädd eller osäker på människorna utan hon skäller för att varna att de kommer folk. Zassy fungerar bra med andra hundar men det är såklart en träningssak och individpassat.
Jag vet inte vad hon kostar i månaden, men det är också väldigt individuellt. Beror på vad du har för foder, hur mycket leksaker, kläder och annat du köper till hunden. Sedan kan hunden bli sjuk och bli tvungen till att äta mediciner varje dag och det är kostsamt. Som sagt det är väldigt olika.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Åh, lät som en väldigt mysig tjej :) Brukar det vara större hundar hon leker med? Det är så att jag har en rotweiler hemma också :)
// Evelina
Jag har två pks, en tik och en hane. Hanen är 3 år och världens bästa hund och orsaken till att vi också skaffade tiken som nu är fyra månader gammal.
Amor, hanen, är som sagt världens bästa hund. Han är lättlärd, super trevlig, följer gärna med på ALLT. Skäller när det plingar på dörren, det tillåter jag eftersom pkn är en signalhund så ett skall när det plingar på är helt ok enligt mig. Går att träna bort men jag har valt att låta det vara.
Amor har träffat hundar i alla storlekar från att vi fick hem honom när han var 8 veckor och det har funkat hur bra som helst. Han funkar med alla hundar. Större hundar måste naturligtvis vara lite försiktiga när dom leker med en så liten. Rasen ska vara lite reserverad mot främmande människor men det är inte Amor, snarare tvärtom, han älskar nytt folk.
Mi, tiken, är mest som valpar är, busig och glad i livet 😃
Mina hundar kostar ca 100-200:- i månaden i mat då får dom färskfoder och BARF. Försäkringen ligger runt 150:- per hund, det är något som varierar vilket bolag och vilken typ av försäkring man vill ha. Sen går det åt lite pengar till kläder, leksaker, koppel m.m
På SPKKs hemsida finns massor av bra info. Ta även kontakt med uppfödare och fråga om du får hälsa på o träffa hundar så du kan bilda en egen uppfattning. Utställningar kan också vara på att åka runt på.
minavitas.wix.com/kennel
Åh så bra att det funkar med större hundar :) Min rottis är jätte snäll när hon leker med mindre hundar, min syster har en dansk svensk gårdshund som brukar vara här och busa :)
Ska ta och gå in och läsa på SPKKs sida :) Jag känner en som har PKs valpar just nu som är födda 6 april så jag kommer antagligen åka dit och hälsa på :)
// Evelina
Akta bara så du inte kommer därifrån med hela valpkullen :P
minavitas.wix.com/kennel
Att de funkar med större hundar tror jag de gör, "känner" en som lever med en dobberman :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#6 Haha, det är ju det som är så jobbigt.. Har sett kort på dom och dom är ju så söta så man skulle ju vilja ha allihopa.. Men om jag klickar till med någon så kanske det blir en till i familjen :)
#7 Gud så bra, tänkte mest på att de är så små och kanske lite rädda för dom större. Men det är väl en sak som går att lära in :)
// Evelina
PKn är en liten men orädd hund. Är dom rädda för större hundar beror det mest troligt på dåliga upplevelser
minavitas.wix.com/kennel