Dygn 60, dräktighet
Jag har en tik som nu är 60 dygnet av sin dräktighet. Igår vid 17.00 sänktes hennes temp till 36,2 grader. Hennes normala temp är 37,5-37,9 grader. Hennes temp sänktes även idag också, till 36,5 grader..
Hon har inte börjat krysta ännu, men hon bäddar och är andfådd då&då, vulvan är svullen och lite flytningar kommer. Hon mår för övrigt bra, lite trött är hon, men annars bra. Mår lite illa ibland som dräktiga tikar gör.
Hon har tidigare fått en kull valpar och då sänktes hennes temp till 36,1 grader och senare kom valparna.
Har läst på vissa sidor att om tiken inte börjat valpa 24-36 timmar efter temperatursänkning bör man ringa veterinären, men tänkte först rådgöra mer er på denna sidan för att höra era erfarenheter m.m.
Hur hade ni gjort i min situation och ni hade en tik som min just nu?
(Jag frågar för att jag vill veta om ni har erfarenhet av detta jag beskriver, era tips o råd, och för att jag vill det bästa för min prinsessa och hennes änglabarn. Jag är inte intresserad av onödigt snack med spydiga kommentarer, tack
)
Egentligen förlorar du ju inget på att ringa veterinär och fråga innan eller medan du rådfrågar här. Det kostar bara telefonsamtalet och de kan inte tvinga dig att åka in om du känner för att avvakta.
Det verkar ju som att det är dags snart. Om det inte blir valpar i natt så bör du nog verkligen kontakta en expert. Den stora risken med komplikationer vid valpning är inte bara att valparna dör, utan att din hund gör det också. Så inte lönt att chansa.
Vanligen brukar det ju ta 63 dygn innan valpningen. Dygnet innan sjunker temperaturen rejält.
Hoppas allt går bra!
Boris
Hur har det gått? 😃
Visar tiken några andra tecken på valpning? Hässja, bäddar, är orolig, skakar.
Tikar är ju dräktiga i ca 63 dygn, +- 5 dygn, så jag skulle säga att det är på gång om hon sjunkit så mycket i temp! 😃
Lycka till!
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Det är inga problem! Valpning pågår! 4 av valparna är ute!
den minsta väger 80 gram och den största 165 gram! 1-2 kvar
Bilder kommer sen på dom 😃
#4: åh så roligt! vad är det för ras?
#4 Vad skönt att det går bra! Har ni gjort ultraljud så ni har en aning om hur många som kommer? 🙂
Grattis och hoppas att allt går bra med valparna och tiken nu! Väntar spänt på bilder 😃
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu