(Flock?)Kisserier
Hur funkar det här nu då?
Jag har sett att när flera individer i en och samma flock springer runt och leker, och den ena går och kissar så kommer en annan och väntar på att den kissat klart för att sedan lukta, gå några meter på sidan av och också kissa en skvätt, för att sedan fortsätta leken. Det är då tydligt att det inte är "nu blev jag också kissnödig", utan det finns en tanke bakom.
När jag frågade om detta på ett annat ställe fick jag till svar att "Ja, då handlar det om vems doft som ska kännas mest, vem är det som tar ansvaret och ledarskapet."
Men till det hela hör också att tiken som kissar brevid andras kiss (absolut inte på, utan brevid) är ranglåg, tar aldrig egna beslut, utan följer de andra, tydligt.
Skillnad var det med en bekants hund som alltid bajsade uppe på kullar eller stenar, så högt upp som möjligt, lyfte benet högt och kissade stup i kvarten på allting och t.o.m klättrade på främmande människor som satt i familjens soffa, och var tydlig med att han ville bestämma. Den här tiken jag berättar om har ett helt annat beteende.
Så jag undrar vad kisseriet har för betydelse? Är det så att hon ska "hjälpa till att sprida flockens doft"? Vilka är det som gör detta i så fall, är det någon speciell ordning eller är det helt enkelt ett "vi mot dem"-tänk?
Spännande, sånt här!
/Anneli
Mina kissar ofta ihop oxå även bajsar :) Tror det mer är för att visa att man hör ihop i flocken än övermarkera. Nyfiken på andras svar :) Sen detta med kissa o bajsa högt har jag inte drekt aning om men visst det har säkert med att nå ut så mycket de kan så de andra känner av här finns jag. Mina tikar har alltid kissat med ena benet från marken allså lite lyft ben endel säger oj vilka dominanta tikar nja det köper inte riktigt jag. De är små o kissar de på gräs så får de annars sitta rätt högt för slippa få gräset mot sig. Gäller även vinter tid så ser det mer som smart av dom ;)
#1 Jag har en tik som inte är dominant, men ibland när hon kissar ihop med sin flock så lyfter hon ena tassen några cm från marken och kanske t.o.m tar några steg, eventuellt för att "sprida lite till" kanske? Men tror som du, inte att det är direkt en dominanshandling i den situationen faktiskt.
/Anneli
Jag har två hundar. Varav den ena har jag bara haft i 2veckor, en ung valp och den enda ca 14månader gammal.
Har redan märkt att de har hamnat i fas med varandras kissande och bajsande.
Först kissar de samtidigt, dock utan att ens bry sig om varandras kiss och sedan går de iväg och bajsar bredvid varandra. Sedan går de bara därifrån!
Jag vet inte alls om detta är till någon hjälp för jag har själv ingen aning om vad kisserier betyder, men här verkar det mest bara som att de utgör sina behov samtidigt och inget annat.
3 visst är det smidigt tillomed 1 påse räcker till två hundar
Kanske är det miljötänkande hundar 
#4 Haha jaaa det är jättesmidigt! Helt fantastiskt
Det vore intressant att veta lite mer djupgående hur detta funkar.
/Anneli

Jag tror inte att hundar går och hävdar sin rang hela tiden. Jag ser ingen som helst rangordning mellan hundarna hemma, även om alla inte kommer överens alla gånger.
Markera revir, för det är det hundarna gör när de kissar, gör de tillsammans. De vill visa att de bor här, och kissar gärna på samma plats för att visa tillhörghet. En liten hund som marekrar högt, gör det kanske lite för att luras att den är större, men även för att göra sina markeringar tydligare.
Jag har hundar av urhundstyp, och de är artiga. Kissar inte gärna på andras områden, så det kan vara besvärligt att rasta dem i städer od.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 Det var det du sa förut som fick upp mina ögon ang det här, Vattnadal. Jag trodde då att det endast handlade om dominans i alla situationer i princip. Jag tror inte det längre, jag har börjat ta mycket lättare på det där nu och tänker snarare att det handlar om flocken som helhet och samarbetet kring den.
Jag tvekar på att de hävdar sin rang hela tiden framför allt eftersom att tiken som kissar allra mest kring de andra individernas kiss är ranglåg. Det stämmer liksom inte då.
/Anneli
Bra fråga. Tänkte nyss när ja va ut me mina 3 hur de va, tikarna på samma ställe, men hannen pinka överallt utom just där dom ha vare, å han ha högsta rangen hemma
Kul att hundars beteenden alltid ska handla om dominans. 🤔
Ingen vet riktigt vad det beror på. Forskare spekulerar i om det handlar om att markera sin "dominans" inom flocken, om det är en ren revirhandling (vargar ska markera för andra grupper att här är vi, och vi är MÅNGA) eller om det beror på något helt annat. Precis som att hundar rullar sig i sådant som luktar äckligt. Man vet inte riktigt :) Kul att spekulera dock.
Min hund har inga "flockkompisar" utan bara hundar vi brukar hälsa på, men han kissar gärna samtidigt som dom andra. Vi brukar passa en hanhund och dom kissar nästan alltid på samma ställen eller iallafall samtidigt, bajsar samtidigt med nån meters mellanrum också.
Har även märkt att han tex alltid går och dricker vatten när jag går till köket och tar ett glas vatten, och om jag gör en macka brukar han nästan alltid lägga sig och tugga ben en stund, kanske är nån flockgrej man gör eller bara att man gör saker samtidigt för smidighet? vet faktiskt inte.
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.