Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1144 ggr
[typellisch]
8

Lyckad ensamträning!

Jag tog en utmaning idag. Behövde gå till affären så jag bestämde mig för att ta en promenad med Molly.. träna koppelpromenad samt vara lös. La ut godis på olika stenar, kastade godis i en lövhög och tränade trix. När vi kom in fick hon söka lite mat också… sedan väntade jag på att hon lugnade ner sig och då satte jag på mig skor och jacka och gick till frysen och tog fram ett ben. Satte igång inspelningen och gick till affären.

Hur det gick? FANTASTISKT 😍 25minuter och ingen hund som väntade på mig vid dörren utan hon kom från vardagsrummet. Lyssnar än igenom inspelningen och INGET pip eller gnäll.

Jag kunde inte ens gå och kissa på 30 sekunder förut, inte ens duscha eller vara i ett annat rum än henne för hon gnällde och ylade bara då. Så detta är så himla härligt! Är så totalt lycklig!

Men nu har jag en fråga. Hur går jag från här? Hur arbetar jag vidare? Ska jag fortsätta hålla mina 30 minuter eller ska jag utöka? Jag tänker givetvis fortsätta öppna och stänga ytterdörren som jag gör för fullt idag.

Maja2
0

Gör såhär att nästa gång kanske du bara är borta 10 minuter ….. nästa gång 4  minuter … gången därpå 30 minuter …. variera så länge det går bra. Går det dåligt så backar du direkt :)

[typellisch]
1

#1 Tack! 🙂 Har hundar tidsuppfattning?

Maja2
0

#2 Huruvida de har tidsuppfattning tvistas det väl om och har alltid gjort. Om inte annat så har de en otrolig förmåga att koppla ihop saker, tex när man ätit ett ben så kommer matte hem, eller när man promenerat till den blå postlådan så skiter man ….    :)

[typellisch]
0

#3 Okej :) Tänkte om att variera tiderna har med att göra att ens hund ska vänja sig att matte/husse kommer hem efter olika långa tider så att säga?

Maja2
0

#4 Att variera handlar snarare om att de INTE ska vänja sig vid olika tidpunkter, utan ta det coolt oavsett :)

[typellisch]
0

#5 Jaha 🙂 Då förstår jag bättre, tack för all hjälp!

Reise
0

Men gud vad roligt!! Skönt att de gick så bra för dig och Molly! Bra jobbat, till er båda! 🌺

🙂

[typellisch]
0

#7 Tack tack 😃 Och vår antiglups-matskål gjorde susen med. Allt bara flyter på idag! En bra valborg ;)

🌺

Vizzla
0

Ja hundar har tidsuppfattning men inte som den vi har med klockan. Men nog vet du, utan att kolla på klockan om det gått en liten stund eller en lång stund?

De kan inte uppfatta hur länge man varit borta men de vet skillnaden på 10 min och 8 timmar.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[typellisch]
0

#9 Ok :) Tack!

[_annaH]
0

Åh va kul att det gick bra :)!

[typellisch]
0

#11 Ja! Jag är så himla glad över det :) Trodde hon hade ylat och hållit igång men icke!