Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2611 ggr
Arañita
3

bra schäferuppfödare?

hej!

jag och min sambo är i köpa hundtankar och har bestämt oss för schäfer.

Jag har haft golden retriever hela mitt liv, och mina morföräldrar hafe under hela min uppväxt schäfer, tack vare att deras hundar var de absolut snällaste, underbaraste och pålitligaste jag nånsin träffat (tillsammans med mina egna golden såklart) har schäfern alltid legat mig varmt om hjärtat! 

nu känner jag och min sambo oss redo för en egen.

jag ska, under våren 2014 påbörja min utbildning till hundinstruktör på hundens hus i gbg, där träning med egen hund ingår. vi vill ha en schäfer som är arbetsvillig, har mkt motor och som självklart också passar in i det dagliga familjelivet, som en högt älskad familjemedlem :)

vi är självklart medvetna om att en schäfer vill och behöver arbeta med både kroppen och hjärnan för att må bra.

så nu undrar vi om någon kan tipsa om nån bra uppfödare, vart som helst i landet. ni schäferägare får gärna skriva mer om rasen, vad som helst som är bra att veta inför köpet! :)

brukshundar
2

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på just en uppfödare, utan kolla mer på kombinationen tik/hane och linjer. Sen är det självklart viktigt att uppfödaren är trevlig, seriös och har en sund syn på schäferavel och hundhållning överlag. 

Det finns hur många bra schäferuppfödare som helst där ute. Svårt att säga exakt, men några av mina favoriter och där uppfödarna är supertrevliga och duktiga är: Kennel Exceed (min egen uppfödare), Kennel Entré, Kennel Sniffers och kennel Akjas.

Vad är det du/ni främst tänkt göra med er schäfer? Något speciellt ni tänkt träna/tävla i?

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

Arañita
0

tack för ditt svar, jättebra tips! absolut är linjerna jätteviktiga!

vi vill yräna och oxå gärna tävla i lydnad och spår, sen är jag lite nyfiken på ipo också :)

Majken!
1

Strax utanför GBG håller Rapport´s till, de hundarna gillar jag. Är det en brukstypad schäfer du är ute efter är svenskbruksschafer.com ett bra ställe att börja nysta efter uppfödare på.

brukshundar
0

#2 Låter som att du har bra koll på det där :)

Hoppas du hittar en bra schäfer! #3 gav också bra tips gällande hemsidan, där har du en lista på uppfödare (dock är inte alla med där), men det är lätt att orientera sig!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus