Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 8474 ggr
[Camia7]
0

blandras kennel?

Finns det kennlar med blandraser?

[Teddies matte]
1

Hur menar du då?

Inom SKK får man inte hålla på med blandrasavel och kan då självklart inte inneha ett registrerat kennelnamn.

Zaviie
2

Japp de finns.. var inne på några "labradoodle" kennlar och kolla för ett tag sedan, av ren nyfikenhet (ska INTE ha någon). finns säkert fler än dem.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

VildaVittra
5

#0 Massor om du är ute efter en draghund.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sofy
2

Klart det finns de som föder upp blandrashundar i någon form av kennelverksamhet.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

[RMSLiners]
3

Japp, bla på slädhundar. Min kommer från en av slädhunds kennlarna. ;)

TjockaBerta
2

Det finns seriösa cockerpoo uppfödare. Det följer en stambok med varje hund.

>>>Malum domesticum<<<

[Camia7]
1

Okej jag tänkte bara om man kunde få en "bra" blandras typ:) svårt att veta vad man får när man köper av någon som har parat för skoj skull.

[RMSLiners]
4

Beror på vad man letar efter. Slädhundar är inte parade "för skoj skull". Det kallas prestationsavel och är den enda icke skk relaterade aveln jag ser som vettig. ;)

Eskimonica
2

Varför inte köpa en renras?

www.myrvangs.se

[Camia7]
1

Jag vill ha en renrasig men tycker att dom är på tok för dyra.. Vad hände med hundarna som kosta max 9000? Ändras priset så fort?

BettaSplendens
15

Tycker du inköpspriset är det dyra borde du nog tänka om om du ska skaffa hund.

Eskimonica
0

Vad är det för ras du är sugen på?

www.myrvangs.se

[RMSLiners]
1

#10 Mycket beror också på vilken ras man tittar på.

[Camia7]
6

haha fy f*n va folk blir elaka här ibland asså!! Nää jag borde inte skaffa hund!!!! Om jag måste lägga ut 14000kr varje månad!!!!

BettaSplendens
0

#14 Menade du till mig? För jag menade absolut inte att vara elak med mitt inlägg 😮 Här kan du se vad det ungefär kostar per år http://www.skk.se/kopahund/att-kopa-hund/funderar-du-pa-att-skaffa-hund/kostnad-for-hund/ dom första åren, blir en ganska hög summa i alla fall

[Camia7]
1

Jag är sugen på två raser och dom kostar lika mycket men jag ska bara ha en till att börja med. a jag vet inte… Jag vill verkligen skaffa valp i höst men det är inte många som ska ha valpar som är klara då eller så är det fel färg eller så är det många som ska kolla på kullen… Ghaaa blir bara trött!!

BettaSplendens
0

Vad är det för ras?

[Camia7]
0

Ja jag vet att det är dyrt och jag hade inte ens funderat på att köpa en om jag inte hade råd.. Det är dyrt i längden men det är inte så jätte dyrt månad för månad. En valp är helt klart värd alla pengar som går åt. Kärlek är ju allt:)

[fabienne]
7

Vill bara inflika i all välmening här att du kommer att tjäna på att köpa valp av en seriös uppfödare som avlar på bra hundar. Sjuka hundar kostar multum och själv kommer jag aldrig mer att köpa en sjuk ras, eller en hund från föräldrar som inte är testade eller en parning som inte är ordentligt genomtänkt etc, etc. Det är väl värt den där extra väntan eller de där 5000 kronorna extra i inköp om man minskar risken att få åka till veterinären stup i kvarten med en hund med urinvägsinfektioner, höftledsfel, ögoninflammation, klåda, svamp… Lycka till med allt, du kommer att hitta din hund tillslut. :)

[Camia7]
0

Ja det är ju det också, jag vill ju ha en frisk hund.. Ja nej det kommer att bli renrasig hund för vill veta vad jag får

[fabienne]
3

#20 Låter bra! Hälsa är allt. Har man en sjuk hund är det inte ett dugg kul att vara hundägare. Kollar man upp allt noga med uppfödare och föräldradjur och sjukdomshistorik bak i leden och väljer valpkull utifrån det så har man i alla fall gjort det man kan för att öka chansen att få en frisk valp med bra förutsättningar att hålla livet ut. :)

[Camia7]
0

Ja:) men jag vet inte hur man kollar sånt

vallhund
2

Vem har varit elak i den här tråden?

Skall man ha en valp till hösten är man förmodligen för sent ute. Sist jag letade valp tog det 4 år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[typellisch]
2

#23 Nej, man kan hitta valp nu med.

Molly hittade jag på Blocket. Minns att jag mejlade uppfödaren (som är privat så att säga, har inget registrerat kennelnamn) en helg, helgen därpå åkte jag och kollade på Molly och tingade henne. 3 veckor senare hade jag henne hemma. Alltså sista september hade jag henne hemma, så hela september 2012 gick åt Molly i stort sett.

Men då ska man vara noga. Läsa på vad man ska ha för papper, vad man ska veta, vad man ska kolla efter (vad föräldrarna är testade för osv). Allt står så fint på SKKs hemsida. Och vilka sjukdomar rasen har kan man googla!

[Camia7]
0

Okej:)

[[Boris Sager]]
0

Finns t.o.m. en förening för blandrashundar, Blandis:

http://blandis.se/

Boris

Sofy
3

Det viktigaste när du letar valp är att inte gå efter priset och du får oftast vad du betalar för. Det är dyrt att köpa valp, även en blandrasvalp.

Ska du köpa valp varje månad? Om inte så ser jag inte hur du måste lägga ut 14000 i månaden såvidare du inte menar för privata kostnader men om din ekonomiska situation inte tillåter en hund kan man faktiskt vänta tills man har råd vilket är sjukt jobbigt men det får man ta sig igenom. 

Se bara vad som hänt med den senaste iFokus medlemmen som försökte tjäna en slant på att köpa en billig valp. Jag tycker att det är ett bra val av dig att köpa en renrasig hund från en seriös uppfödare. Jag hittade min valp på blocket där en seriös uppfödare annonserade om sina valpar och framtida parningar varav jag kollade upp om allt stämde med uppfödaren och hundarna och jag fick även chansen att prata med ett 50-tal människor som köpt valp från denna kennel och det kändes otroligt bra helt enkelt dock är min valp renrasig med stamtavla och jag har suktat efter en valp från kenneln i närmare 10 år men utan blocket annonsen hade jag aldrig vågat ta kontakt eller vetat om kullens existens.

[Camia7]
1

Okej ööm jag vill bara säga att jag har inga planer på att köpa en blandis eller så, ville bara höra lite. Jag ska köpa en renrasig av en kennel när jag hittar en:) 

Nej asså det va en som sa att om jag inte har råd så ska jag inte köpa en valp, för det första har jag råd men tycker bara att valpar är onödigt dyra. Det måste juh finnas en seriös uppfödare som säljer sina billigare? eller passar alla på att ta samma summa som alla andra?

Det finns en kennel som tar 1000kr mer för en valp än vad alla andra göra för den rasen. vanligt vis kostar en valp 12000 men en kennel säljer dom för 13000kr och då undrar jag om de valparna är mycket bättre än dom andra?

felzena
5

Kom ihåg att en billig valp kan bli en väldigt dyr valp i slutändan.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Sofy
1

#28 Okej. Om du undrar över priset på en kennels valpar kan du fråga uppfödaren. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att valpar är onödigt dyra ser inget fel med att en hund kostar 10-15 000 kr.

I min värld finns det inte att man tittar efter pris då hälsa m.m går först och ett värdefullt litet liv inte ska vara billigt men ja, priserna har gått upp en del. Om du tycker att färg och pris är så viktigt kanske du ska titta efter en vuxen omplacering?🙂

[Camia7]
0

vart kan jag hitta omplaceringshundar då? :)

[Teddies matte]
1

#31 Rasklubbar, privatpersoner, omplaceringsenheter, t.ex. hundstallet.

[postmortum91]
7

Jag förstår mig inte på vissa folk på hundarifokus ibland. Nu vill jag ställa mig bakom Camia7.

Bara för att jag inte har lust att lägga ut 12000 kronor på en hund betyder inte det att jag inte har råd. Jag kanske har råd att köpa mig en jacka för 5000 kronor, men jag vill inte lägga det på en jacka.

Camia7 har kanske råd med en hund för 12000 kronor, men kanske tycker det är mycket pengar för en hund som man kan få för 6500 kronor istället. Man behöver inte vara oseriös för det. Sedan när man väl har sin hund är det väl en självklarhet att man vårdar och tar hand om hunden, det tror jag även Camia7 tycker. Om det finns seriösa blandras"kennlar" så är det väl inget fel i det?

Det finns massor av seriösa kennlar som avlar för utseendets skull eller vägrar svälja sin stolthet när det framkommer att deras hund kanske inte är så lämlig att avlas på. Bara för att man är erkänd av skk som uppfödare betyder ju inte det att man är omänskligt felfri. Och bara för att man avlar på blandras så betyder inte det att man är en dålig och okunnig uppfödare. Det finns säkert uppfödare som avlar på "renrasiga" hundar, helt seriöst men inte vill vara del av skk av olika anledningar.

Om jag hade kunnat fått min hund Sheldon för 6000 kronor hade jag inte tackat nej till det, sålänge han är frisk och kry och att föräldradjuren mår bra.

[fabienne]
6

Själv tycker jag inte man är särskilt seriös som uppfödare om man avlar för utseendets skull och vägrar svälja sin stolthet om hundarna inte är lämpliga att avlas på. Ingen har sagt att alla som är med i SKK är felfria, eller att de som inte är med i SKK är oseriösa. Det jag försöker säga är att man tjänar på att vara noga i sitt valpköp, och kan man sedan få tag i en frisk valp från bra föräldrar för 6500 så är det väl det bara toppen.

Men jag tror att man gör sig själv en otjänst om man stirrar sig blind på de där få tusenlapparna i den engångssumman som det ändå är med inköpspriset. Det finns ofta en anledning till varför vissa valpar är billigare än andra inom samma ras.

Cahira
1

Tips bara, öppna ett sparkonto för hundutgifter. Veterinär, försäkring m.m. så då du den dagen har för kort inkomst (om den kommer) så har du nåt att falla tillbaka på. 

Om du inte tänker ställa ut så finns det ju hundar med så kallade skönhetsfel som får reducerat pris, men det gäller ju fortfarande att kolla föräldradjuren osv för att försäkra sig om att det inte är mer fuffens i grytan liksom. :)

Min hund hade en vit klo så hon fick reducerat pris. Det var inte därför hon blev vår hund, men klon rättade till sig efter några veckor och är nu svart. Vet även en hund som hade ett blått öga, en italiensk vinthund som hade för bred bläs, gul flatte, m.m. 

Fast jag tror det är svårare att hitta hundar med skönhetsfel än det är värt att få kanske en tusing billigare. 

Omplaceringar finns på rasklubbarnas hemsida, ibland på uppfödares hemsida (man kan kontakta rasklubben och fråga), blocket, vovves annonsmarknad, m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[tiffitott]
2

#33 Varför vill man ha hund om man inte vill lägga pengar på den? :S
Det var det dummaste jag hört.

[Camia7]
2

#33 förstår vad jag menar :)

Jag har råd och jag vill ha en frisk hund:)

Min moster har en frisk och jätte fin hund som bara kostade 6000kr och det tycker jag är rimligt. 

jag hade bara lite funderingar men tänker inte vika av från mina planer , som är att köpa en renrasig frisk hund för 12000kr :)

[Teddies matte]
3

#37 Det kostar att föda upp valpar, väldigt många går på förlust, skulle valpar vara väldigt billiga skulle det bli allt för dyrt för uppfödare att kunna föda upp hundar, hittar man väldigt billiga valpar så säger det ju något om kvalitén också, då har ju inte uppfödaren använt särskilt bra hundar och inte satsat särskilt mycket.

[postmortum91]
4

#36 Jag kan lägga alla pengar jag har för att min hund ska må bra, men det betyder inte nödvänligtvis att jag vill lägga 12000 kronor på inköpssumman. Jag köpte min hund för 12000, är nöjd med honom och allt, men jag ser inget negativt i om någon inte vill lägga 12000 kronor i inköpspris. Det betyder inte att de inte tänker betala för sin hund när man väl har den. Sålänge man är beredd att utfodra med bra foder, har försäkring och är villig att betala skador, godis, hunddagis, mm som krävs för att ens hund ska vara lycklig så spelar det väl inget roll om man inte vill lägga asmycket på inköpet?

lillalycka
2

#38 Varför skulle inte föräldradjuren kunna vara bra för att valparna inte är dyra? Med bra menar jag friska hundar som är bra i psyket. 

39 +1

[Teddies matte]
2

#40 Är valparna billiga så finns det ju en orsak, det är ju något som gör att uppfödaren inte behöver ta så mycket betalt för dem och då kan det ju t.ex. vara att man inte använt så bra avelsdjur, eller så något annat, men något ligger ju bakom iallafall.

lillalycka
1

#41 Okej, du skrev det som dt var en självklarthet att föräldradjuren var dåliga.

En blandras får du inte såld för stora summor, vare sig det är en genomtänkt avel med friska sunda föräldradjur eller inte. Samma sak med vissa hundraser, tex jack russel terrier.

[tiffitott]
4

#39 Jag förstår verkligen inte hur du resonerar. Vill man ha hund får man lägga ut det som krävs.
Att stödja oseriös avel för att man inte HAR LUST att lägga ut mer pengar på en hund låter inte vettigt någonstans.

lillalycka
3

#43 Det som krävs behöver ju uppenbarligen inte vara 12000?

lillalycka
3

Det skillnad på att lägga mycket pengar på sin hund och att betala mycket pengar för sin hund. Jag betalade 4500 för min. Fick en frisk hund men superbra psyke. Alla är inte ute efter att ställa ut eller tävla.

[Teddies matte]
3

#44 Absolut, lägg dig in lite i uppfödande så skall du se att det inte lämnar många slantar över för en seriös och bra uppfödare efter en valpkull, det är många kostnader när det gäller uppfödning.

[tiffitott]
5

#45 Suck.
Du tror att man köper hund med tavla bara för det?

[Teddies matte]
2

#45 Vad du tycker är inte relevant, man får oftast vad man betalar för, skulle inte de bra uppfödarna ta de summor de gör för sina valpar skulle de gå på så stora förluster att de skulle få sluta med vad de gör. Sen finns det ju de som inte satsat lika mycket och då är ju priset därefter.

Eskimonica
2

#42 jag får 12.000 för mina jrt´s, o alla mina uppfödarkompisar med…

www.myrvangs.se

lillalycka
2

#45 När har jag sagt något om vad jag "tycker"? 

Är mycket väl medveten om att uppfödarna inte får många slantar över i slutändan.  Det finns så många hundar och uppfödare idag så man har råd att vara kräsen med både kvalite och pris som köpare,

#47 Ja det tror jag!! Framgick inte det? Jag skrev väl det jättetydligt? … Eller inte. SUCK

lillalycka
2

#49 Jaha okej :) Startade nämligen en tråd för ett tag sen där jag frågade efter billigaste samt dyraste hundraserna och då framgick det att många Skk reg JRT- valpar går för runt 7000 idag. Antar att det är olika bveroende på var man bor och så :)

[typellisch]
4

En fråga, rent allmänt. Vad är för billigt för en hund med stamtavla osv?
Jag tycker 8500kr är rätt billigt för Molly och hon har stamtavla osv. Inte är hon sämre för att priset var lågt?

Cahira
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad Teddies Matte försöker förklara är att med stamtavla kommer garantin att uppfödaren följer SKKs regler. Valparna är besiktade, föräldrarna är hälsokollade, valparna är IDmärkta, avmaskade osv osv.

Min lärare sa att en hund är lagmässigt lika mycket vara som ett kylskåp, och stamtavlan är som garantipapperna att allt är som det ska och du köper verkligen det du betalar för. Sen om du vill köpa ett kylskåp i en bakgränd för en billigare slant, ja det är upp till dig. Kylskåpet kan fortfarande vara högfunktionerande, fungera länge och visa sig vara ett toppenköp! Men det kan även vara problem efter problem efter problem och visa sig ha högre summa i slutändan för alla reparationer. 

Typ sånt sånt. Jag har både renras och blandras i hemmet, blandrasen var en omplacering och jag känner mig tryggare med att renrasen ska leva länge än jag gör med blandrasen trots att han än så länge verkar frisk. 

Och självklart, olyckor kan alltid hända! Och även ett kylskåp med garanti kan ha ett fel, naturligtvis. 

På bilden: Apache, border collie/corgi

[Teddies matte]
0

#52 Det beror ju på vad det är för ras, som sagt får man oftast vad man betalar för, visst kan man ju köpa en billigare hund om man är beredd att ta konsekvenserna eller är medveten om att det är något som gjort priset billigare. Men om en uppfödare påstås ha gjort mycket inför aveln och verkligen satsat men priset ändå är väldigt lågt så är det klokt att avstå, då talar nog denne inte riktigt sanning.

[typellisch]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#54 Molly är frisk och kry som en nötkärna trots sina 8500kr i ''värde'' ;). Besiktningspapperna visade bra resultat, stamtavlan innehåller väldigt bra släkt och allt gick super-seriöst till. Fina syskon, stabil mamma osv.
Enda negativa jag hade om Molly var sin lilla bebbismage som var lite väl stor och ''hängig'' men veterinärerna och besiktningen ansåg inte det vara nåt problem och nu är den borta. Kan ju skicka med bild på en go- Molly med bebismage.

Bara alla papper medföljer, besiktningen ser bra ut, stamtavlan ser bra ut, föräldrarna är stabila och testade så är priset inte så värsta viktigt. Som min uppfödare sa ''hellre ett kärleksfullt hem än att jag tjänar storkosing på Molly'' … eftersom de som hört av sig budade på henne men så slutade med att jag fick henne, för jag hade mer att ge kärleksmässigt än någon annan som var intresserade.

[tiffitott]
0

#52 Är det någon som påstått att en hund är bättre/sämre pga priset?

Cahira
1

#55 fast detta är ett fall av skönhetsfel som jag talade om ovan, reducerat pris pga skönhetsfel.

[typellisch]
1

#57 Skönhetsfel som liten, nu är magen borta :).
**
Ville bara säga min åsikt om det hela, angående priser osv, så nu behöver vi inte fortsätta förstöra tråden.**

[Teddies matte]
0

#55 Som sagt beror det ju på ras och vad man vill med sitt hundägande, inom vissa raser kanske det inte är så farligt om hunden är något billigare medan i andra raser måste man verkligen vara misstänksam mot billigare valpar, en del raser är ju inte lika dyra att föda upp som andra.

[typellisch]
0

#59 Bra skrivet, nu förstår man lite bättre när du formulerade det bättre och tydligare 🙂

[[Boris Sager]]
3

Oj, så mycket avgifter på uppfödning: Några exempel av alla parningsavgift till sina tikar, ultraljud för att se ev. valpar i livmodern, attiraljer vid valpning, ibland behövs vet. assistans, ibland behövs sectio, naturligtvis semester för att se till valparna, valplåda, värmetillsats, någon valp kanske dör,

vaccinationer, vet.besikning microchips, registrering till SJV+ SKK. EU pass. Min ras säljer jag inte före 12 veckors ålder, svårt för mig att bedöma dem innan.

Har säker glömt massvis som t.ex. dolda fel försäkring.

Min ras får högst 3-4 valpar.

Inget man tjnar pengar på direkt- Eller indirekt.

Sen ska ju ensföräldradjur vara meriterade- Åtminstone en 2:a på kvalitet på utstllning , annars blir registretingen till SKK dyrare.

Boris

Sen måste man se till föräldradjuren o valparna förstås ang. avmaskning

Zaviie
1

Sen ska man ju vara medveten om att även i en välplanerad renrasig kull med toppenföräldrar kan det ändå bli någon valp med diverse sjukproblem, är inte helt sällan jag hör det. Men chanserna ökar ju förstås för frisk och trevlig valp.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

Eskimonica
0

#51 Jag har sett en del billiga JRT´s med, oftast är det dock utan några meriter eller hälsokoller (vi har ju inget krav på hälsokoller i vår ras) de uppfödare jag umgås med tar alla 12t per valp och det är faktiskt inget större problem att hitta (förhoppningsvis) bra hem åt dom 🙂

www.myrvangs.se