Skryt- och berömtråden!
Tänkte att det vore kul med en tråd i positiv stämning som inte urartar, så därför startar jag en skryttråd! Berätta något din hund gjort nyligen som gjort dig extra stolt, och ös beröm på andra. Spelar ingen roll om det är litet eller stort, allting räknas :)
Något som gjorde mig stolt var när min hund fick syn på ett gäng rådjur men ändå klarade av att koppla bort dem och fokusera på mig. Vi tränade fotgående 15 meter från rådjursflocken, och när de rört sig bort så övade precis där de stått. Visserligen var han kopplad och hade kanske inte varit fullt så lydig om han var lös, men ändå! 😃
Igår kom det upp en Tax framför oss när vi var på promenad, och Smiley slutade skälla rätt snabbt den här gången 🙂
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
#0: Vilket fint initiativ! 🙂
Jag har ingen hund ännu så jag tänker frossa i era duktiga vovvar istället 😃
"Rädslan klänger fast vid och håller kvar allt vi har, kärleken ger bort allt vi har."
ur Samtal med Gud
#1 Duktig vovve! Charmig bild också, han ser riktigt nöjd ut :)
#2 Ja, du får berömma istället! Eller skryta om något ohundigt 😉
#3 hon* :)
Igår hälsade vi på mosterns jack russeltik Zara för första gången, och Brownie skötte sig jättebra! 😃 (Han brukar vara väldigt skeptisk mot nya hundar)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
#5 Det där är jättefina kort vill jag säga som en parentes. 😃 Skulle inte tveka att leverera dem till kund om det var jag som fotograferat.
//Lina
#6 Åh, tack så mycket! Ägaren till jack russeln har faktiskt beställt några av bilderna 🙂
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Idag var vi hos min moster som har två icke hundvana katter, varje gång vi är där ska Hugo leta upp och börja bråka med dem.
Men idag visade han inget intresse för katterna överhuvudtaget och han var bara allmänt duktig, tog det lugnt och hälsade snällt på alla (han kan bli lite vaktig mot hennes barn också) blev såå stolt!
Och är fortfarande såklart 😃
Idag träffade Sally en chihuahua-valp och hon uppförde sig ypperligt. Var alldeles lugn och försiktig men ändå intresserad :) Hon som annars kan vara lite sur mot nya hundar.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Min hund brukar vilja jaga bilar, idag var vi ute på en promenad med flexi, behövde inte ens trycka ner knappen, han gick så fint bredvid utan att dra iväg i kopplet! 💋 & sen har vi börjat mycket mer med posetiv förstärkning på sistone, att när han skäller på hundar och människor så går vi förbi medans jag distraherar med prasslande nycklar eller liknande istället för bestraffa när han gör det oönskade beteendet🙂
Här poserar han fint på berget!
I Torsdags hade vi med hundarna till skolan, och tog med Nadja för första gången! Det första vi gjorde var att samlas i klassrummet med de 15 hundar som var där, och vad gjorde Nadja? Jo, hon somna. Haha! Så stolt över "lill"tjejen!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Stolt över min egenuppfödda podengo tik på 20 mån! I söndags var vi på malmömässan och fick en bra placering även om hon inte skötte sig i ringen alls. Tredje bästa tik m res-Cert och res-Cacib. SE JV-12 Fashion Star Isn't She Lovely
Imorse när jag och Mixa gick ut på morgonen var Mixa jätteduktigt när hon fick springa lös på ängen. Jag satte mig på min jacka och Mixa sprang fram och tillbaka med pinnar istället för att ta pinnarna och bita sönder dem eller springa iväg med dem. Hon kom så fort jag ropade och skuttade efter när jag gick iväg så hon fick gå lös en bit hem tills vi kom till bilvägen.
Jag kan inte förklara för någon hur mycket hon betyder för mig.. Hon är mer än min bästa vän, hon är min livskamrat! Hon blir bara bättre och bättre och jag älskar henne bara mer och mer för varje dag som går! Det är helt otroligt hur man kan älska en annan sorts varelse så otroligt mycket!
Senaste dagarna har Önska gått fot med mig nästan hela promenaderna trots att hon varit lös. Fint fotgående med bra ögonkontakt - utan att jag bett om det. Även koppelgåendet har varit fantastiskt för att vara henne. Mycket stolt med tanke på att vi sista månaderna haft problem med att hon alltid håller sig minst 5-50 meter ifrån mig när hon är lös alternativt drar i kopplet värre än en knarkhund i Amsterdam.
Tycker vår hund e helt underbar det e en Welsh springer spaniel och e fem år. Nu till sak Queen som hon heter e super snäll mot mina kaniner slickar de behandlar de som hennes barn hon vill busa med de ibland men då vill inte de. De e åtta år och blir 9 år i augusti så. Queen respekterar kaninerna för de var ju hos oss först. Här e de alla tre
Vi har tränat Alf i tricket "halta" länge. Vi hade glömt bort det och så kom jag på att jag skulle fortsätta nu i påsk. Första försöket och han sätter den! :-) Det hade sjunkit in! Så stolt matte även om det är löjliga trick :)
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Stolt över att Luna lugnat ner sig avsevärt. Hon är inte lika valpig som hon brukade vara, lyssnar bättre nu än vad hon förr gjorde och är extremt uppmärksam när man pratar med henne.
Det är knappt så jag ens känner igen henne för jag är van vid att hon ska vara som en virvelvind hela tiden och ha energi upp i öronen men inte nu längre, hon kan busa om man låter henne men annars är hon cool lugn hela tiden.
Hon har också accepterat kort koppel och insett att flexit enbart används vid vissa tillfällen och jag kan säga att 9 av 10 ggr är promenaderna gudomliga med henne. Hon går bara runt och nosar, drar knappt någonting (hon kommer väll av sig ibland men slutar om jag ger henne påminnelse) och lyssnar intensivt till varje kommando jag ger. 👍
edit; för att inte glömma, hennes vrålande när hela familjen går ut har minskat, det finns kvar men inte lika skarpt som det tidigare var. För att inte tala om hur förbannat duktig hon är på promenader när vi båda är ute med henne samtidigt. Normalt brukade hon vara förjävlig men nu är hon glad, busig och alla kommandon sitter som berg i hennes hjärnbalk.
Molly har blivit mer harmonisk :). Förut var hon uppe i varv mycket och det var svårt att få ner henne på jorden liksom.. men efter en kass mage och en diet på ris så har vi inte kunnat vara så aktiv med hjärnan och då lärde hon sig att koppla av bättre. Om ingen leker med henne ligger hon och chillar :). Juckar har hon inte gjort på en vecka *peppar peppar ta i trä* och inte heller suttit och gruffat åt oss eller gjort hyss osv. En duktig hund minsann!
Roligt att läsa om era duktiga hundar! 👍
Vi fick en omplaceringshund för ca två månader sen. En jättefin Jack Russel Parson Flicka! När hon kom hit var hon allmänt ouppfostrad även om hon var världens snällaste. Hon kunde trix- ibland, när hon hade lust. Hon var svårmotiverad, understimulerad, även om hon inte var galen inne.
Jag har råttor och katter. Vilka hon ville döda från början. Men nu efter att ha tränat hela tiden i två månader så är hon helt okej med katterna- de till och med nosduttar varandra och halvslickar varandra ibland.
Jag kunde förra gången städa råttburen med hunden sittandes två meter ifrån. Då var mina råttor springandes på golvet med endast buröverdelen över sig. Och Fina Stacey satt kvar. Jag fick visserligen "påminna" henne om att hon skulle sitta där några gånger, mend et var inte värre än så!
Jag har trixtränat med henne ganska så regält och hon har lärt sig flera trix. Och hon är rätt lättmotiverad nu med när man vet vad man ska ha för motivering till henne.
När vi fick henne så var hon hopplös och gjorde riktiga utfall mot andra hundar, nu är det "bara" två skall på sin höjd. Och hon går att stoppa nu vilket vi ser som en jättestor vinst. Jag håller på att lära henne skvallra med och det går helt okej!
Så vi är jättenöjd med vår fina flicka!
Idag är jag jätte stolt över Smiley! Vi gick vår vanliga långpromenad som är typ runt Gekås, och när vi gick på trottoaren så var det 2 andra hundar precis på andra sidan vägen, och i vanliga fall skulle Smiley dragit, möjligtvis skällt, men hon var knäpptyst och gick jätte fint i kopplet, allt hon gjorde var att titta på dom! Jag blev så glad då :D Och sen när vi var utanför utgången vid Gekås så hamnade vi mitt i smeten, allt man såg var jackor och gula plastpåsar, och Smiley var så lugn! Hon gick jätte lugn och fint jämte mig, och när vi kom därifrån så såg man att Smiley visste att hon varit duktig :) Jag är så glad och stolt just nu! Smiley var så himla duktig idag! ❤️
Är så stolt över min unghund molle som igår låg bredvid mig mitt på torget i centrum och inte rörde en min fastän hundar passerade hela tiden!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Åh.. jag släppte Molly kanske 100meter ifrån porten. Skulle testa henne och sen vet jag att hon alltid går mot porten. Denna gång rusade hon inte till porten utan gick bredvid mig som hon hade koppel på sig 🙂 Och när hon skulle stanna för att lukta sa jag ''nej'' och hon började lunka igen!
Jag har inget direkt skryt eller beröm men jag kan skriva om en sak som gör mig glad ända in i själen.
Vi har precis börjat så smått att träna in de enklaste momenten i rallylydnad och jag blir så himla glad över Lucy när hon tänker så det knakar och verkligen vill göra rätt. När hon inte förstår visar hon upp hela sitt trick-register och när ingenting verkar göra mig nöjd gör hon en micropaus och nosar i marken eller gäspar. Sedan plötsligt kommer hon ihåg och försöker igen. När hon får beröm blir hon så löjligt mallig att hon får tok-ryck. Det gör mig glad att hon är glad trots alla sjukdomar och elände som verkar ha slagit rot hos oss.
Kan bjuda på en bild när Lucy genomför det tråkigaste tricket hon vet. 😘Glad påsk eller något, haha.
#24 Söting hund 😍
Idag var jag och Noël ute på en cykeltur för första gången, vi skulle inviga min nya cykel som jag köpte enbart för att börja cykla med honom. Han skötte sig utmärkt som om han brukar cykla varje dag. Vi mötte plötsligt en skällig liten hund på avstånd och jag blev lite nervös att vi skulle ramla vilket jag är jätterädd för (hade ingen hjälm dumt nog pga den korta rundan vi skulle ta + är gravid…), trodde verkligen att Noël skulle börja göra lekinviter och rycka till och att vi alla skulle slå ihjäl oss, men inte då! Han sprang på i exakt samma takt hela tiden och gnällde bara lite, så stolt och framförallt lättad jag blev! 🙂
Han har dessutom inte fått spåra under hela vintern (viltspårtränad) så jaktinstinkten är på topp och vid vägen stod det flera kanadagäss och glodde och ville knappt flytta på sig, återigen världens undergång tänkte jag, men Noël sprang förbi bara nån meter ifrån gässen och ryckte inte till eller nånting, återigen pep han bara lite och visade att han Hade velat gå dit men avstod. Han är så fantastisk ibland! Han blir så koncentrerad när han får ett uppdrag❤️ Sen tror jag att han känner att matte är lite extra känslig just nu, han kör inte alls med mig lika mycket som innan jag blev gravid.
dag är jag en super stolt hundägare, hela världen borde ha sett hur duktig Veiko var idag! ♥
När vi gick på stora vägen gick Veiko fot, både till och från, utan minsta pip eller försök till att gå iväg. När vi kom fram till hundbadet lekte han med pinnarna och hade skit kul och endast ett försök till att bita men han slutade med en gång när jag sa åt honom. Vi gick förbi en hund som började tokskälla åt Veiko, men Veiko fortsatte titta rakt fram och gick fint fot. I hundgården kom han direkt på inkallning utan att bry sig om taxvalpen. Han började även morra åt en snubbe som följe efter oss så snubben försvann… Det är dock inte så positivt kanske, men just då kändes det bra då det varit en del överfall här i Arboga.
Duktiga, älskade hund ♥ Nu ligger han i soffan som en utslagen hjälte ♥
// Lise
When nothing goes right, go left!
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Var ute i trädgården.
Hörde att det kom några, så gick bort till Lillan. Då kom 2 äldre damer med en vit jack russell. Aldrig sett dem gå förbi här innan.
Lillan pep men skällde inte och satt kvar bredvid mig. Jag höll bara lätt bak vid nacken på henne. Duktig hund 🙂
Och den lille hunden var jag imponerad av. Skällde inte på oss eller på kaninen. Damerna bara "åh titta, där är en söt kanin" haha Och min kanin kollade tillbaka på dem precis som att "pratar ni om mig?" 😛
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanske inte så superhundigt men ändå - är jättenöjd över de headers jag lyckats fixa till hundarnas blogg! Kolla gärna - http://www.echosierra.se/
De är flera bilder som slumpmässigt visas om man klickar på olika sidor på bloggen. Stolt över mig själv :-)
Jag är bara allmänt lycklig.
Jag tränar just nu koppelgående för fullt (dvs. att inte dra, och att söka kontakt ibland, bara hålla ett öga öppet helt enkelt) men brukar inte arbeta så mycket under jaktsäsongen (de är inte mina hundar) då de ändå är extremt okoncentrerade och brukar spela jag-är-för-taggad-för-att-förstå-dig-kortet, så det har legat på is ett par månader. Idag tänkte jag se hur mycket jobb jag har framför mig.
Hanen (som inte kommit så jättelång) var hur fin som helst, till och med när det fanns barn som sprang omkring och distraherade, men lite mindre fokuserad när det fanns doftspår överallt, men var ändå hur duktig som helst för att vara första gången.
Tiken däremot! Iiih! Kollade upp riktigt, riktigt ofta och sökte kontakt (typ, var fjärde/femte sekund), och hade inga problem med att hålla kvar kontakten innan jag klickade och belönade. Åh, så lycklig jag är! Hon gick på hellång lina (= hon gick fot medan linan släpade bakom oss) i princip hela promenaden! Iiiih! Jag är så sjukt lycklig så det finns inte!
Var ute med dalmatinern och han var hur lugn som helst! Gick bredvid mig med kort koppel och drog inte alls. Vi fick dessutom möte av en skällande hund, istället för att byta håll tog jag risken att fortsätta och även där var han superduktig! Han "lät" lite men lade av när jag sa till honom. Vad glad man blir över sådana här "småsaker". 😃
Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
ÄNTLIGEN kunde vi gå en längre sträcka på cirka 40min :). Hundmöten blir bättre då jag blockerar Molly så hon inte behöver möta andra hundar.
Sen släppte jag henne lös vid porten. Såklart sprang hon mot porten och jag ropade på henne, hon tvärnitade och kom mot mig. Jag gav belöning. Jag backade, hon följde efter och hon fick belöning. Sedan bad jag henne sitta medan jag backade, jag ropade och hon kom.
Jag tror jag kan ha Molly lös minsann :).
Var i rastgården i slottskogen och Nadja gjorde inte ens en ansatts till att hoppa över staketet hon lätt kunde hoppa över! Är så glad! Kan tillägga att hon sprang lös!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Våran lilla Theo-tax har börjat förstå klickern! Han har också fattat att följa handen + att "tass" börjar sitta!!! :-)
#36 Vilken sötnos! :)
Jag blev grymt stolt över min vilde när han fick leka med en hundkompis och ändå lyssnade på inkallning, han vände till och med när han var på väg mot kompisen i full fart. Och vi kunde träna utan att han skulle iväg och leka hela tiden, jättenöjd blev jag!
Imorse gick jag och Otis på skogspromenad. Jag kunde han honom lös hela vägen. Man blir glad när arbete lönar sig:(
Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.
Medarbetare på barnens ifokus
Måste få skryta om min tjej idag :-). Vi var på vår första personsöks träning och hon var sååå duktig. Var rätt skeptiskt innan och tänkte att det här kommer hon ju inte fatta. Men fel fel fel hade jag hon fattade på en gång :-). Är så stolt och glad över min lilla kicka. Och beröm kan jag garantera att hon fått :-).
Idag tappade jag Mixas koppel precis bredvid fotbollsplanen där det var massor av barn som spelade fotboll..😮 Mixa vet precis var ingångarna är och sprang rakt mot en ingång för att få tag i en boll, men när hon hörde att jag blev sur så stannade hon upp och sprang runt staketet som var mellan oss och stannade några meter bort och stog kvar och skämdes när jag tog hennes koppel.😊 Vanligtvis skulle hon ha passat på och springa iväg när hon väl var lös, särskilt som hennes kompis Troja var där, och barnen skulle säkert blivit både livrädda och arga ifall Mixa skulle sprungit in och bitit sönder deras bollar..🤐
Som beröm fick hon leka dragkamp med min ena vante. 😃
Stolt över min Tyra (Staffordshire bullterrier) som förändrats något stort.
Hon kom till mig som 2,5 åring, och hon var ett nervvrak då. Himla understimulerad, gjorde utfall och var riktigt stressig i sig.
Vi provade på väldigt många metoder för att hon skulle sluta med sitt utfall, och kunna känna sig någorlunda trygg med hundar runt om kring sig. Skvallerträning var en av sakerna jag provade, men jag tyckte det gick så himla segt och såg inte någon förbättring. Ett tag gav jag upp allt.
Men när jag började få ork igen så började jag om med skvallerträningen. Jag gav det ett försök, och nu när hon är 6 år så går hon lös överallt, oavsett om hundar finns i närheten, hon håller sig till mig. Hon har ett underbart hundspråk och säger ifrån ordentligt om en hund kommer för nära, men inget mer än det. Hon stressar inte upp sig längre, utan hon finner sig trygg trots att hundar är runt omkring.
Hon är en skvallerhund som skvallrar på det mesta numera.
Det tog tid, men vad gör man inte för att få en trygg hund?
Min blogg - schäfer, lydnad & bruks
Medarbetare på Hundar.ifokus
#42 Kul att höra! Hur gick du tillväga när du började om? Försöker själv med skvallerträning (har gjort i flera månader) men märker inte riktigt resultat.
Var med en tjej och hennes hund idag :). Träffade henne här på hundar iFokus faktiskt!
Jag hade Molly i famnen medan vi mötte upp dom och redan då gnällde Molly efter hennes hund, haha. Sen flöt det bara på och dom jagade varandra i rastgården och hemma hos mig! Det gör mig stolt: att Molly vågar lita på hundar efter mycket nosningar och utforskningar :).
I rastgården stötte vi på andra hundar Molly vart vän med :). Framsteg framsteg!
Ska till och med följa med dom hem imorgon till Värmland och kommer hem igen på torsdag!
#38 hur gick du till väga då? :) Har en väldigt rymningsbenägen schäfer här hemma nämligen…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Är så stolt över min lilla Chester han har blivit mycket bättre på inkallning och är super duktig!:) vi har övat i trädgården men snart så ska vi ut och öva lite bland folk och hundar 😄
Hälsningar Lovisa & Chester❤
Min flicka har äntligen lärt sig gå någorlunda i koppel om man har kopplet på ett visst sätt, och testade att släppa kopplet och hon gick vid min sida ändå, precis vid sidan, hon brukar alltid gå några meter framför! :D Hon har också lärt sig att hoppa i luften, ev upp i min famn(Jag är 174 och hunden är 34-36 i mankhöjd) :) En bild på hur kopplet sitter, hon har det lixom runt bröstet och kopplet sitter fast i ringen på ryggen i selen.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Idag har jag haft Molly lös på varje promenad. Genom skog, folkmassor, vid vägar.. kopplet har legat i fickan men jag är så stolt över oss båda! Bara sätta på henne ett halsband sen ut runt hörnet och rasta henne sen in igen.. går vi en längre bit funkar det med!
Har en toppen dag idag pga denna lilla sak :)
Numera går penny alltid fint i koppel, med eller utan sele, använder halvstrypet mer nu :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"