Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1478 ggr
[fabienne]
0

Rasvalstips mottages tacksamt

Vi har funderat ganska länge på att utöka vår lilla familj med en till hund. Planen är under det närmsta året eller så. Vår nuvarande är en 1,5 årig olde english bulldogge-tik och det lutar åt att det blir en valp och inte en omplacering den här gången. 

Med nuvarande hunden ser vardagen ut såhär: Vi är ute och går ganska mycket - sammanlagt är vi ute ca 2,5 timmar om dagen och knatar runt byn, i skogen, har dragkamp, letar efter godisträd - ja ni fattar. 1-2 gånger i veckan lägger vi lite enklare spår på ett par hundra meter och en stund varje dag gör vi hjärngympa i form av trix och vi har så smått börjat träna lite rallylydnad bara för skojs skull.

Vi tycker om storleken på vår hund på 23 kg. Skulle hon får för sig något drar hon inte omkull en liksom, men samtidigt är det lite att "ta i". Önskvärt vore runt 15 till högst 25 kilo kanske. Vi vill ha en hund med lite mer värmande päls så att man slipper pyssla med täcken etc när det blir någon grad kallt. Vi söker en samarbetsvillig och lättmotiverad hund utan någon stor jaktlust.

Kravet med störst vikt: Ingen "sjuk" ras! Vi har fått nog av sjukdomar nu för länge sen. Aldrig mer en bulldog eller annan hundras med hög sjukdomsstatistik. 

Vi har tittat lite extra på finsk lapphund. Tror ni det är något för oss? Har ni andra tips eller idéer så berätta gärna! :)

Pennybus
1

FInska eller svenska lapphunden tänkte jag direkt på :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Ruzicka
0

Jag har själv en Welsh Corgi Cardigan och tycker att det passar in bra på vad du kräver. Hanarna väger runt 18-22 kg när de är fullvuxna, så de är större än vad de kanske verkar från början. De har rätt tjock och smutsavstötande päls och kan vara ute i alla väder utan kläder, men fäller ju därmed också en del. De är friska (är i grupp 2 av Agrias 9 grupper, ju högre siffra desto sjukare ras), saknar jaktlust och är mycket lättlärda. De är ju klassade som vallhundar och har alla vallhundarnas egenskaper, men är inte mer krävande än vad sällskapsraserna är. 

När jag valde ras funderade jag in i det sista på finsk eller svensk lapphund också, så jag tror att de hade kunnat passa dig med. Verkar som att vi vill ha ungefär samma sak i hundar. ^^

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

[fabienne]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 & #2 Känns bra att ni inte tycker att vi är inne på helt fel spår i alla fall! :)

#2 Roligt att du nämner corgi, min mamma har nämligen en sådan! Saknar honom något hemskt mycket nu när han bor 55 mil från mig. Han är för himla go hund men så jädra envis, haha. Är lite tveksam till de här vallegenskaperna och om hur krävande de egentligen är då jag absolut inte vill ha en hund att ha dåligt samvete över om jag känner att vår aktivering inte räcker till. Hellre en hund som kräver lite mindre aktivering som får sitt behov uppfyllt varje dag än en hund som kräver mer aktivering som ibland inte får det, liksom. Nu blir det ju dessutom två hundar som ska aktiveras. Ja jag vet inte, du får gärna ge mer feedback om vad du tror. Är det någon större skillnad mellan FL och corgis? Var kommer din corgi ifrån förresten? :)

Har du någon länk till statistiken från Agria? Har letat runt på hemsidan men jag är nog blind. :)

Bifogar en bild på mina hjärtan! 😍

Pennybus
0

#3 Pembroken ska vara lite "lugnare" och mindre krävande än Cardiganen (:

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[fabienne]
0

#4 Då ska jag undersöka mer om skillnaden mellan pembroke och cardigan, men vi valde ju cardigan en gång i tiden och det måste ju ha funnits en anledning till det. :D Cardigan känns lite robustare på något vis och inte lika "bjäbbig". Det är dock bara fördomar och sånt jag fått för mig. Sen har ju alla cardigans svans också vilket ger pluspoäng hos mig… Ska kika en extra gång. :) Tack!

Oliviahack
0

Pembroke är en väldigt härliga! Har ingen erfarenhet av cardigan men jag kan säga att pembroke är väldigt pigga och alerta, älskar att vara ute i naturen och dom är lättlärda också! Gillar att använda nosen mm. så den hade passat dig! Något vall har jag inte märkt på dom jag har träffat (dom på bilden) utan dom gillar mest att vara med sin flock :)
En ras som tåls att kolla på 👍

Mr_Si
0

keeshond kanske? Ligger inom det viktspann du vill ha, har gott om varm päls, ska vara lättlärd och sakna större jaktlust :)

apprpå lapphundar har jag hört att båda varianterna men framförallt den svenska ska ha en del hälsoproblem, någon som vet om jag fått det om bakfoten?

Ruzicka
0

Jag har hört att Pembroke skall vara rätt skarpa och lite svårare än Cardigans att ha att göra med, lite mer spets-iga. Cardigan är lite mer samarbetsvilliga och öppna mot både människor och andra hundar. Men jag har faktiskt aldrig lärt känna en Pembroke, så jag vet ju inte. Det är bara vad jag har hört. 

#3 Åh, vilken snygging! 😃Jag tror verkligen inte att du behöver oroa dig över aktiveringen, jag är övertygad om att du kommer ge mer än nog. Min kille kommer från Carddicted i Veberöd i Skåne. En jättebra kennel!

Oj, Agriastatistiken.. eh.. det var länge sedan jag läste det. Jag kan faktiskt inte hitta den heller. :/ Du kan ju jämföra priser på försäkringarnas hemsidor för att få ett hum om hur sjukdomsstatistiken ser ut. Se vilka som är dyrare och billigare etc. Nu när jag tänker efter noga kan det faktiskt hända att jag har fel med grupperna, men de är i alla fall en av de billigare raserna. 

Tänk på att Finska Lapphundar avlas med dåliga höfter. De är ju spetsar, vilket gör att de blir lite olika från corgis. Men båda är rätt skälliga. 😉Jag kan tänka mig att de är liiite mer envisa och svårmotiverade än corgis, men det kanske bara är fördomar? Jag har också fått för mig att de är mer reserverade, på gott och ont. Kanske kräver de något mindre mental aktivering än corgis. Den svenska lapphunden är väl något mer aktiv än den finska, med lite mer go, lite mer krav och lite mer lättlärd. 

Det jag tycker är så härligt med corgis, i alla fall alla jag träffat, är att de är så glada och positiva och stabila i mentaliteten, och går ihop med allt och alla, både hundar och människor. Det gör livet rätt mycket enklare många gånger.

[fabienne]
0

#6 Tack för input om pemmarna! Gud vilka sötnosar. ❤️

#7 Vilken päls! Som en stor boll av fluff. Det känns som en sån får det kanske jobbigt på sommaren? Hur ofta måste man borsta en keeshond, varje dag? Det kan nog vara lite overkill för mitt borstningsintresse, men det kanske är en sån där päls som "sköter sig själv" trots att den är lång? Kollade på Dogs 101 och det verkar vara fina hundar vid första anblicken. :)

#8 Vilken sötis! Älskar att han har så mycket vitt i ansiktet. Mamma fick ett måndagsexemplar med både fluffpäls och ett öra som oftast ligger ner, haha. Å, kom ihåg när vi letade kennel när vi var in flera gånger på Carddicted och kikade på deras bedårande valpar. :D

Jag ska kika lite mer efter statistiken från Agria för den finns säkert någonstans. :) Tankarna börjar sakta mer och mer glida över till corgisarna men vi har ju ett tag kvar att fundera…

Ruzicka
0

#9 Vad kul! Var kommer din mammas corgi ifrån?

Du hinner nog vela både fram och tillbaka innan du bestämmer dig. Det brukar vara så. 😉

Jag tycker också att han är vacker med det vita. Hans kullbror Tage har ännu mer vitt i ansiktet, här är de tillsammans för en vecka sedan.

Mr_Si
0

#9 kopierar detta från ssuk.se

Pälsen består av riklig underull och täckhår av varierande längd på olika ställen av kroppen. Längst på halsen (kragen), på svansen och bak på låren (byxorna). Är kvaliteten på pälsen bra är den inte så jobbig att sköta som man kan tro vid första anblicken. Men man får inte låta pälsen tova ihop för det är då det blir arbetsamt.

Regelbunden borstning och kamning ända nerifrån hårbottnen (en gång i veckan brukar räcka) och lite rejälare tag vid fällning. Ullen som kammas ur sparar man naturligtvis till någon som kan spinna och sticka.

[fabienne]
1

#10 Han kommer från Gråsiskas kennel. Fantastiska uppfödare, har inte ett ont ord att säga om dem. :)

Nämen å, fy! Inte visa sånna bilder, haha :D Så fruktansvärt fina de är, corgisarna. Ja jag antar att det blir lite velande fram och tillbaka men det är väl sånt som hör valpköp till!

#11 Tänk vad bra - jag som precis lärt mig spinna garn! 😃 Tack för infon! Ska klart kika mer på rasen. :)