b-vitamin, någon?
vad är det bra för?
ger det ökade hungerkänslor, dämpar det stress, ger det blank päls och klor som växer i rekordfart? ;)
har en lättstressad vovve och har länge funderat på detta tillskott men undrar vad mer man får på köpet liksom. och funkar det verkligen mot stress?
någon som ger sin vovvis detta redan och kan dela med sig av sina erfarenheter?
puttar till din tråd för jag är nyfiken på svar/en :)
Jag har testat att ge för päls och fästingar, ingen skillnad dock. Om det skulle dämpa stressen hos din hund är jag tveksam till, men harmlöst att prova, det är vattenlösligt så överskottet kissas ut.
≧◔◡◔≦
B-vitamin (speciellt B6, niacin och folsyra) är viktigt då den är med på att bilda serotonin. Serotonin i sin är förknippad med ett avspänt och lustbetonat tillstånd. Anders Hallgren har en teori om att vissa hundar kan ha svårt att ta upp B-vitamin i kroppen och har därför svårare att slappna av (ur boken "Rädda, arga och stessade hundar"). Han rekommenderar 1/2-1 tablett/dag.
Vi har själva en lättstressad hund och vi ger honom en tablett som innehåller alla b-vitaminer varje dagligen. Det är svårt att säga om det hjälper på stressen, men det skadar inte. Hans päls är fin och klorna har också gott av det.
Men oavsett så är det viktigaste att lägga förhållande till rätta så att hunden stressar mindre. Det kan vara svårt nog. Många gånger innebär det att man får avstå att göra vissa saker, för hundens skull. Inte så kul, alltid.
tack för era svar :)
antar att det inte skadar att ge honom det då, oavsett om det gör honom mer lugn eller ej.
#3 den boken har jag här hemma så har också läst detta :)
ja precis, vi lever ett väldigt lugnt hundliv, för hans skull :) men har fått tips om b-vitamin som kan hjälpa honom ytterligare och kände att det kanske var en idé. vi har även haft DAP i vägguttaget men vet inte om det gett något direkt resultat faktiskt.
vad heter de tabletterna som du ger? är det de anders tipsar om i sin bok (b-50)?

Har de brist på B-vitamin blir tryptofanet B-vitamin istället för lugnande serotonin.
Testa att ge B-vitamin. Detta tillskott ger dessutom bättre päls och kan vara avvisande för fästingar, mygg och knott.
Se även till att ge ett foder utan majs, då detta innehåller 2 ämnen som omvandlas till dopamin och noradrenalin, som stressar mer.
Ge gärna kalkon, banan eller annan tryptofanrik kost, som lugnar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vi ger B-vitamintabletter som vi köper i en vanlig matvaruaffären. Men det produktet som #5 rekommenderar verkar bra; har lust att pröve det själv.
5 bra tips även detta med foder utan majs var bra att du tog med :)