Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12991 ggr
[Kiwizen]
2

Renrasig schäfer utan papper

Hej på er, minns ni hela historian om min schäfervalp ni kallade för liten och inte såg ut som en schäfer? Och hela det billiga priset för en "renrasig schäfervalp"?

Jag tror dem flesta av er minns mitt inlägg för några dagar sedan, där rubriken var "kan renrasig schäfer ha vita tassar"? Och dessutom har min schäfer kroksvans.

Nu har jag fått bilder och pratat mer med ägarna. Av en ren slump idag hade chippet trillat ut när vi var hos veterinären. Jag var förbannad och trodde jag vart lurad, då även veterinären (en norskbrud som "kan allt") hånade oss. Hon sa att det inte var en schäfer utan en satans smuggelhund. Rasande som jag var ringde jag uppfödarna, och nu är allt lungt. Alla hans papper ska skickas imorgon, och har sätt många schäfervalpar i hans storlek och samma utseende. Jag  är helt säker på att han är schäferhund utan papper, och ni får kalla han blandis eller vad ni vill. Han kostade 3000kr och då för att det gällde tjuvparning mellan två schäfrar på jobbet. Det visade sig att föräldrarna heter Viktor och Dona, och jobbar åt ekmans hundvakt (tror jag det var) och dem vaktade en stor firma tillsammans i helsingborg. Min valp väger bara 2,7kg och han var för smal när vi hämtade honom. Hans mamma väger 30kg och pappan 40kg. Som ni ser är föräldrarna inte heller så jättestora. Anledningen till att valparna var så billiga är att dem inte visste honan var dräcktig, för hon vaktar ju mest och behövde tillbaka och vakta så snabbt som möjligt. Han var 9 veckor när vi hämtade honom, alltså fick mamman börja jobba igen. Förövrigt var ingen kull planerad, utan dem hade vanlig kennel med rottwailers som var jättefina. Det där med att chippet ramlat ut, är ren jävla otur. Blir så arg, tur jag ska få papprena och då ska han få ett nytt för 200kr eller vad det kostar.

Jag lägger in bilder på båda föräldrarna så ni nyfikna får se.

[Kiwizen]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Voli, vår valp

[Kiwizen]
0

mammma

[Malin3033]
1

Fick du regnr på föräldrarna så att du kan forska mer om hans släkt? Sådant kan alltid vara intressant :)

[Kiwizen]
1

Pappa, mest lik Voli

[Kiwizen]
0

#3 Sv: Man får tyvärr inte ge ut tjänstehundars regestreringsnummer. :)

[Malin3033]
11

#5 varför inte?

kodex
0

Ja han är ju verkligen liten…min valp vägde 3 kg när hon var 8 veckor och som vuxen väger dem runt 9 kg…

Hoppas att allt är som det ska vara :)

[Kiwizen]
1

#6 Vet faktiskt inte, men det är något med det som är hemligt när det gäller hundar som vaktar stora firma..:s

Persifone
16

Tyvärr kan man inte säga "renrasig utan papper" har hunden inga papper räknas den som blandras i vilket fall som helst. "Uppfödaren" kan inte ha en "vanlig" kennel samtidigt som de föder upp oreggade valpar, eftersom att det bryter mot skk's regler. När skk får reda på det blir de uteslutna.

Valpen är i vilket fall, som jag sagt tidigare, otroligt söt :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Pennybus
7

#9 Man kan kalla den vad tusan man vill :-)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Kiwizen]
1

#9 sorry blev trött på allas gnäll om att de ska vara spets o collie, så nu får dem sig allt en riktig käftsmäll hehe :D men han är en schäfer finsak ändå, fast för mig är han ju en bebis och ingen ras alls,ahaha:D

Åh tack!!!!!1😊

Persifone
26

#10 Det kan man göra, jag kan kalla min saab för porsche om jag vill det också.

Pennybus
1

#12 Precis (-:

Persifone
1

#11 Han är inte vuxen ännu, men han kommer hålla sig väldigt söt i vilket fall som helst :)

brukshundar
56

Så man får inte lov att ge ut tjänstehundars reg.nummer?

Kan ju omöjligt stämma, jag har kollat upp hur många polishundar (som idag fortf. är i tjänst) via regnummer på SKK hunddata.

Alltså..

Dem där människorna har ju lurat dig hur lätt som helst.

Ringde det inte någon klocka när t.o.m. veterinären uttryckte sig så?

Och för övrigt..

Jag tycker du ska åka och hälsa på dem där föräldrarna istället. Jag hade då inte litat på en bild.

Inte meningen att förstöra din "glädje", men vi var ju flera i förra tråden som försökte hjälpa dig. Man blir lite trött faktiskt när folk vägrar lyssna trots att man försöker vara trevlig.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

LinaK
18

måste hålla med #15 här. Bilderna säger inte mycket då man i princip kan ta vilka bilder som helst och påstå att det är ens egna. Det jag också reagerar på är att om föräldrarna är renrasiga med stamtavla, varför reggade dom inte valparna då? Det är inget som är speciellt kostsamt. Hur som så spelar det väl ingen roll egentligen. Så länge din valp är frisk och du är nöjd med honom.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Kiwizen]
0

#15 jag kan förstå om de inte vill man kollar upp tjänstehundar. Så jag accepterar det.

Och nej veterinären har ju sjukt fel, jag är också hundra på att han är renrasig. Onödigt o skriva detta inlägg när folk ska protestera i vilket fall. suck…

[Kiwizen]
0

Och veterinären som sa så är en norsk PRAKTIKANT, wow.

och många jag känner säger han ser ut som en schäfer och han är lik sin pappa. Och vi får gärna komma o hälsa på dem :) Vi har ju deras adress och dem har massa fina rottwailer varför skulle dem luras då.. Vill inte ha mer kommentarer om den saken, det räcker nu. Lägg er inte i mitt köp mer, jag trodde ju ni ville se bilderna på föräldrarna :)

[Kiwizen]
0

#16 Men vi får gärna komma o kika med, dem har lovat oss det och vi har adress + nummer och dem håller kontakten. Och chippet är ganska vanligt de växer ut. han tjänar inget på o ljuga. Vi fick se papperna och nej föräldrarna har ingen stam. :) Kram<3

<3

LinaK
28

#18 Men du kan ju inte komma och säga att du inte vill ha kommentarer, så du ska få komma och säga att vi som var skeptiska tidigare hade helt fel medans vi inte får ifrågasätta det? Jag står fast vid min åsikt att det hela är verkar mysko.

Lilllens
21

Men varför startar du flera trådar om hunden och sedan är otrevlig och sur när folk ifrågasätter?

emin
31

#18 Vad spelar det för roll att de har massa fina rottweilers? HUR kan det bevisa att din valp verkligen är vad dom utger den för att vara?

Och "lägg er inte i mitt köp"- DU startade tråden.

Jättefin liten kille ni har, men var inte så blåögd.

Persifone
17

#17 Du kan inte vara hundra på det när han inte har stamtavla, det är ju det som är själva "intyget"

Min mamma, som har kennel, var med om en tjuvparning, det fanns inte så mycket annat att göra än att antingen abortera fostren, eller registrera valparna. Hon valde att registrera dem eftersom hon vill fortsätta med sin kennel och inte ville bli utesluten på grund av ett misstag. Jag gissar att vilken seriös kennel som helst hade handlat utifrån dessa två möjligheter.

Och hur kan du ens tro den är renrasig om inte ens föräldrarna har tavla?

LinaK
8

Men du skrev ju innan att dom hade det (?) man fick ju inte ge ut tjänstehundars regnummer?

[Kiwizen]
0

#24 dem måste inte ha stamtavla för o va registrerade i jordbruksverket herregud, där är min hund med registrerad antar jag.. Eller iaf har papper till det =)

Eller har jag fel?

Nej till er andra, ville inte ha massa frågor nu ser förädlrarna ut så och då kan alla som sagt spets osv få de =D Det var de ja vlle visa

brukshundar
25

17# Varför kan du förstå det?

Jag kan faktiskt inte förstå det. Måste väl kunna kolla upp hälsa, stamtavla, mentaltest, MH, tävlingar, L-test osv. Nej, det där var bara en dålig bortförklaring från deras sida.

Ekmans hundvakt? Skulle det vara ett vaktbolag? Finns inget vaktbolag som heter Ekmans hundvakt och inte i Helsingborg heller.

Hänger verkligen inte med nu känner jag..
Först ville de inte ge ut reg.nummer för att de är tjänstehundar och nu så har de ingen stamtavla? Då får man inte jobba som tjänstehund, av vad jag vet bara med räddning i så fall. Men det låter på dig som att föräldrarna skulle vara väktarhundar?

Alltså du måste ju förstå att du kan ju inte starta ett inlägg och  tro att du ska få en massa klappar om ryggen bara. Det är ju faktiskt ett hundforum. Jag skrev faktiskt trevligt till dig i förra tråden om du finns, men som jag nämnt så blir man lite trött på att du vägrar lyssna. Det är ju för ditt och hundens bästa. Hoppas du kommer förstå det någon gång.

[Bolten]
10

Har inte läst allt, men har hunden inte stamtavla så räknas den som blandras punkt slut, fattar inte vad man kan diskutera om det. 

Och vill TS tro att de är föräldrarna på bilden så får hon väl tro det :)

Persifone
7

#25 Du ville visa upp bilder på två hundar som kanske är din valps föräldrar eller kanske inte?

Kan lika gärna vara spets eller vad som helst i din hund, det vet du ju inte. Därför ska man läsa på innan man skaffar valp.

[amysmatte]
12

Men hur kan du veta att det är föräldrarna till hunden? Ett par bilder och att du får träffa de bevisar ju inte att det är föräldrarna. Schäferhonan kanske är mamman men schäferhanen kanske inte är pappan. Det kanske är någon annan hund som parat sig med honan men att de SÄGER att det är schäfrarna som är föräldrarna..

(ber om ursäkt om det blev lite rörigt)

[tiffitott]
13

Har hunden ingen stamtavla är han en blandras.
Är det viktigt att han kallas renras, skaffa då en renras.

Sorry men den där valpen är inte renrasig. Min valp vägde mer än dubbelt så mycket vid samma ålder.
40kg för hane & 30kg för tik är alldeles lagom för en schäfer & absolut inte litet. Sluta gå på allt uppfödaren säger. Är det en schäfer så har den förmodligen något fel. Förlåt, men så liten är inte en schäfervalp. Hade tagit den till vet och kollat alla värden om jag var du.

[tiffitott]
3

Jag såg nu också att han dessutom inte ens var 8v när ni hämtade honom? Då måste han vara 10v nu?? Med den vikten är jag rädd att han kanske inte ens har schäfer i sig?? 😐

kodex
24

Men gud vad jag är trött på allt detta snack om att det är en blandras så fort den inte har papper i SKK…SKK har inte patent på uttrycken blandras och renras. Renrasig innebär kort och gott att den har ättlingar enbart av samma ras bak i ledet. En blandras innebär att den har olika raser.

Mischa
18

Den där uppfödaren har dragit många valser för dig, han/hon är inte trovärdig för fem öre. Jag har svårt att förstå varför det är så viktigt för dig att valpen renrasig, den var billig och oreggad från en skum uppfödare, då kan inte kraven vara höga.

≧◔◡◔≦

semenius95
14

Alltså förlåt nu, men har du inte några problem ? Folk som sitter här, har säkert flera års hundvana bakom sig, Och du motarbetar dom när dom vill hjälpa dig ? 

Samma sak som att du skulle gå på utställning - nä alltså han har inga papper, men han är renrasig. 

De funkar inte så. Skärp dig och bevisa att du är 17 år för helvete.

semenius95
10

Och de kvittar om han är reggad i jordbruksverket, de måste ALLA hundar vara ändå.

Denna kommentar har tagits bort.
Noa-Nisse
31

Din valp ser inte ut att ha kroksvans. En kroksvans har oftast en L form. Din valp ser bara ut att ha en "ligga över ryggen-svans" typiskt en svans som spetshundarna har eller typ papillon, med tankte på storleken av valpen nu så verkar det mer troligt att det är en blandning av en liten hund. En hund på 10 veckor som väger under 3 kilo kan omöjligt sluta på en vikt mellan 30-40 kilo. Snarare kanske 7 kilo eller något. Jag förstår dock inte din ilska! Du har bara dig själv att skylla i detta läget! Och jag kan faktiskt bli riktigt ledsen/irriterad på när valpköpare sätter skyhöga krav på en "uppfödare" som säljer en oreggad valp för en skitsumma. Du har inte bara rättigheter!! Du har även SKYLDIGHETER!!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Sophie&Segra
41

Asså jag brukar inte lägga mig sånt här, just för jag blir så upprörd över hur naiva och rätt ut korkade folk är som verkligen går på allt vad dessa "uppfödare" lurar i personen i fråga. Att din valp är en renrasig Schäfer är lika sannorlikt som att en elefant var pappa till hunden. Din valp är sjukligt liten OM det nu är en Schäfer, vilket det ju inte är - då du har köpt en oregistrerad blandras. Och tjänstehundar till föräldrar? Är dom l-testade eller är det "hobbyvakthundar" som bara ska stå o skälla lite när det kommer någon? Hur som helst är det obota löjligt att komma med argumentet att reg.nummer inte får ges ut - för det stämmer inte. ENDA anlednigen till varför dom nog sa så till dig är - DOM HAR INGA REGNUMMER! Din valp är dessutom långhårig, all den pälsen kommer INTE att ramla av, eftersom du har köpt en långhårig valp. Jag vet inte vart du försöker komma med dina inlägg - då nog nästan alla här verkar ha mer hunderfarenhet o hundvett.. Du lär knappast lyckas övertyga någon här om att din valp är en renrasig Schäfer. Det tror jag på den dagen jag har sett mammans och pappans stamtavla hos SKK - fram tills dess, är det en vanlig jäkla "blocketblandis". Att dom sen är HD röntgade är ju ingen garanti det heller, även det tror nog jag och många andra på då vi ser det resultatet hos SKK, fram tills dess - verkar allt det du skrivit, som sagt lika troligt som att en elefant är pappa till din valp :) Hur som helst så är valpen jättesöt - och jag hoppas den får träffa en veterinär som ge den "en UA stämpel i rumpan". Och till sist, NEJ - det är inte vanligt att chippet växer ut.

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

semenius95
1

Ah,, alltid kul när ens inlägg blir bortplockade.

[amysmatte]
4

#46 Det är väl inte så konstigt att dem blev det?

Noa-Nisse
4

Snälla håll tråden fri från personangrepp och onödigt trams!! Jag har skickat meddelande till de berörda ang raderade Meddelande! Kolla bland era PM!

Jenna_Nord
7

Skriver även i denna tråden, att det mycket väl kan vara möjligt att en schäfer väger 2kg vid 8-9veckors ålder. Har själv en väninna vars renrasiga rottweiler vägde 1,5kg vid 8veckor. Men oavsett så verkar allt mycket skumt. Det är tråkigt hur blåögda många är. Alla hundar är registrerade i Jordbruksverket, det gör som inte mer eller mindre renrasiga för det. Men eftersom du främst var intresserad av en sällskapshund som du har sagt senare, så spelar det väl ingen större roll. Din hund är inte mindre värd för det! Hoppas att ni får en bättre fortsättning än denna röriga starten har varit för er :)

Mvh Jenna

Djurälskaren87
3

Åk och hälsa på föräldrarna tycker jag

[Zlarviig]
5

Men uppfödarna kanske har båda schäfrarna fast det betyder inte att det är dem som är föräldrarna..

Tiken kanske har tjuvparat sig med en av rottisarna eller tvärtom.

[Forest]
11

Varför är det så viktigt för dig att " bevisa" valpen är renrasig? Att det rör sig om oseriös upf är helt klart. Dom ger dig en massa dåliga ursäkter, och du köper dom ! Att långhåriga schäfrar ser ut som nallebjörnar stämmer, men jag hade aldrig köpt deras förklaring ang inte ge ut idnr. Vad sa veterinären om kroksvansen? Tycker inte heller det ser ut som den har det.

[typellisch]
6

Du får nästan 'skylla dig själv'' att folk ifrågasätter det hela, än en gång.
Du har inga bra ''bevis'' eller argument om att du har en renrasig och att det är föräldrarna. Även jag kan ju ta den snyggaste nakenhanen på Google och säga att det minsann är Mollys pappa? 
Du startar en tråd - ja, då får man faktiskt kommentera och säga sina åsikter.. det är det forum är till för.

Du har en söt hund och bara du är nöjd och glad så kvittar det vad det är för hund i din hund.
Men du borde spärra upp ögonen lite. Göra dna-test så du får fram på ett ungefär vad din hund innehåller och efter det läsa på om de raser så du vet vad du har för hund. 

Och visst.. renrasig betyder som #32 säger MEN för att vara säker (speciellt när uppfödare lurar en och håller på, eller ''uppfödare'') på att renras är renras så är det enklast att utgå från en stamtavla.. vilket du inte har. En stamtavla är det största beviset/underlaget att vara 100% säker på vad man har i sin hund.

lillalycka
2

Det jag reagerar mest på är hundens vikt.. Har en dvärghund som nu(vuxen) väger 6,2 kg. När han var mellan 3-4 månader vägde han drygt 2. En schäfervalp på 8v har en normalvikt runt 7-8kg har jag förstått det som? :/

[Forest]
1

54 håller med dig där ang vikten med, vi har liten dvärgpudel som valp 9v valp vägde hon närmare 2 kg idag 4.5 som 3åring.

Dessutom är fäderdjuren i normalvikt enligt denna sida http://www.schäferhunden.se/snabb-fakta.html  så även där kan man inte få ihop det hela, hade hunden vart så mager att den var underviktig så undrar man lite varför frågesatte du inte vikten vad sa vetrinären om detta eller köpte du valpen helt obesiktad med?

[Kiwizen]
0

Som vanligt massa personangrepp och skit. Ska radera min profil. Samtidigt så är det normalt att chippet trillar ut. Papperna kmr nästa vecka och han säger precis som jag- Varför ljuga om att dem är schäfer? Till vilken nytta? Ja han har en egen firma antagligen.

[Kiwizen]
0

+ han har en egen firma hyr ut hundarna.

+ rottwailerna är inte tjuvparade, dem ville ha valpar.

Så sluta hoppa på mig och skärp er, jag tänker ta bort min profil. Sitt och säg att han inte är schäfer, MEN i alla fall så beter han sig , vaktig och sådant, och han växer så det knakar så vi tror han fått för lite näring då han gått upp jätte mycket och växer varje dag. Nu får han snart inte plats i min famn ens…

Han är väldigt gnällig och skällig om det kommer någon förutom husse och matte, och han pussar BARA oss. Ligger och vaktar oss hela tiden.

Nu kommer jag säkerligen få påhopp av detta med, suck.

Karmatarerskanise
2

#56 Vad heter firman då?
Jag bor i området, så det är lätt för mig att kolla upp saken. Men då behövs ett namn som finns.

[Kiwizen]
0

Men nej valpen är inte obesiktigad heller :)

Karmatarerskanise
1

*pekar upp till #58*

[TeamGolden]
5

Förstår inte problemet? 😮

Klart en valp kan vara väldigt liten i växten. Har träffat på många schäfer valpisar i sina dar och de har haft storlekar allt från stora knubbisar på nästan 5-6 kg vid 8 veckor till de lite mer klena på kanske 2-3 kg i samma ålder. 
Det är väldigt individanpassat hur stor en hund blir, du kan få en jätteliten schäfertik även om hon är renras, stött på en i nästan labbe storlek (dvs väldigt liten), hon var renrasig och visst hon var inte tjänstehund p.g.a detta men still, en schäfer. 
Samma sak är det självklart med vissa hanar, vissa av dem får en mindre kroppsform, av bilderna på föräldrarna att avvisa så ser ju faktiskt mamman rätt nätt ut, dock är pappan väldigt fin och grov. :) 

Tycker ni får ge er med alla dessa påhopp. Och att uttrycka sig ''tills dess är det en jäkla blocketblandis'' är ju helt typiskt hundar.ifokus. Lika otrevligt som vanligt mot oss med blandras.

[Kiwizen]
0

#60 jag minns inte vad han sa, ekmans något blablabla. Jag kunde inte fokusera för darrade ju sönder, trött på allt tjaffs runt hela detta :(

Men dessa bor i mörarp, kanske du känner till det området med rosenlundsvägen typ?=

[typellisch]
1

Jag tycker inte någon sagt nåt illa om blandraser i sig? Bara att man ska vara uppmärksam på att enligt SKK så är det en blandras hon har om det inte finns stamtavla, att enligt SKK finns det ingen ''renras utan papper''.

AntonOssiansson
2

Nu är det så här att min kompis pappa har haft flera schäfrar och de har sett ut som Voli som valp.. och när de blivit äldre och tappat Valppälsen blivit något mer sträv i pälsen..

Karmatarerskanise
1

#62 Hittar ingenting med varken vakt eller hund med Ekmans som namn.

Vad heter Uppfödningen?

Karmatarerskanise
1

Nu får alla tänka på hur de skriver! Tänk på språket. Det finns ingen anledning som helt till att svära och vara otrevlig.

Djurälskaren87
1

62# förstår att du känner dig lurad om de var en renrasig schäfer med papper du ville ha men inte fått men antingen så har du din älskade hund och fortsätter fostra och älska den eller så ber du uppfödarna skicka papprens med detsamma om ni betalat in sista summan borde de inte vara några problem? Och dom kan ju ta bild på papprens å mmsa dig i väntan på att du får papprens i handen från posten ,då har du bevis redan idag om du så vill:)

[TeamGolden]
3

#66 Är det du som tagit bort mitt sista stycke i mitt inlägg i #61
Isf se genast till att ge en väldigt bra anledning till det, du har som Sajtvärd på Hif alltså tystat ner en medlems åsikt och vägledning för TS. 
Otroligt ''snyggt'' gjort hörru.

[Kiwizen]
3

#61 Äntliiiiiiiiiigeeeeeeeeeeen!!!!!! 😃 Taaack, blev lättad nu, dem verkar gilla och pika ner på folk här!

#64 Yes :'D 

#62 Tror inte dem driver det som en uppfödning rakt av så, men dem föder upp. Det ligger iaf i mörarp på rosenlundsvägen typ, sedan inhängnad tomt där det står varning för hunden med schäfer på typ :p 

Voli börjar redan få sträv päls..:P

League
15

Alla valpar "pussas", och att han skäller och gnäller hela tiden visar bara på eran uppfostran: får han göra så så gör han det. VÄX UPP och inse att du blivit dragen vid näsan! Ta ett DNA-prov, så får du bevis på VAD det är i din hund! och OM dem nu har en rottweiler-kennel, borde dem inte veta vad för näring en hund skall ha?? en ordentlig uppfödare ser när hunda´rna inte växer som dem ska, eller ser när dem ska ha mat osv, DEM SÄLJER INTE EN UNDERNÄRD valp! Den kommer få vara kvar, äta upp sig och växa till sig innan.

Och jag tror inte att de påstådda föräldradjuren är vakthundar, utan sitter instängda på området för att skrämma bort ev tjuvar på nätterna.

Karmatarerskanise
5

#68 För det första är jag inte Sajtvärd här inne, för det andra får du gärna skicka PM till TS med sådant. Att klanka ner på och skriva skit om  hela HIF är inget vi tillåter på sajten.

Har du problem med sajten får du gärna kontakta admin om det. Inte förstöra trådar med det.

Vidare diskussion hänvisas till PM, frågor om administrationen kommer tas bort då de inte hör hemma i tråden.

Karmatarerskanise
1

#69 Förlåt om jag upprepar en fråga som kanske redan har ställts, men det är så många inlägg att jag i så fall missat det.

Är dom SKK registrerade?

Majken!
12

Hanen som min valp är efter arbetar som polishund. Det är inte alls några hemligheter kring den typen av hundars registreringsnummer, de går att titta upp dessa precis lika lätt som andra registrerade hundar. Varför TS inte vill ta till sig den informationen är för mig en gåta, hunden ser ut som en tysk spets och lär knappast väga 30-40 kg när den är färdigvuxen. Min valp är fyra månader och vägde igår 14.8 kg, hon beräknas ligga kring 30 kg som vuxen.

[TeamGolden]
4

#71 Det har jag gjort ska du veta! 

Ska även skicka PM till admin över hela iFokus, han kanske vill ta en titt över hif och hur bemötandet härifrån Medarbetare bemöter sina medlemmar. Sen får vi hoppas på att han kan ändra nått.

Karmatarerskanise
1

#74 Bra.

kodex
2

#72 Vad jag har förstått så är inte föräldrarna SKK reigsterarde. Men TS säger lite olika saker där som kan tolkas som bådeock.

semenius95
7

Konstigt att alla pikar på dej, tänk efter hur du beter dig istället. Du kanske vill att han är renrasig, dom säger de ja. Varför har han inte stamtavla då, du kan aldrig bevisa att han är renrasig. De funkar inte så. 

Och skyll dej själv, du startar en tråd. Detta är ett forum.

Karmatarerskanise
8

#69 Menar du att du inte ens har ett namn på dom du köpt hunden av? 🤔

Sofy
36

Nej fy! Jag var påväg att skriva ett trevligt inlägg med som var stöttande och innehöll fakta men efter att jag läst ditt senaste blogginlägg av ren nyfikenhet tänker jag om. Nej nu lämnar jag datorn en stund innan jag säger något dumt😡

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

brukshundar
8

Det är ingen här som försöker klanka ner på dig TS, har verkligen inte uppfattat det som så. Men du måste ju förstå att folk lessnar efter att ha försökt varit hjälpsamma…

Dessutom betyder det inte att han är schäfer bara för han skäller, gnäller och vaktar er hela tiden. Jag tycker mer det låter som osäkerhet om man ska skälla och vakta hela tiden.  En schäfer är av naturen inte osäker, oftast inte som valp heller.

#61 Nu får väl du också ge dig. Och att en schäfervalp kan vara liten till växten, ja klart det kan hända - men det är väldigt ovanligt. Och att det skulle ske hos TS valp i SAMBAND med att den har massa andra "fel" i exteriör som visar på att han inte är renrasig schäfer, låter ju knappast troligt…

[Aremea]
27

# 79

Mycket tråkigt när det är levande djur som hamnar i kläm för att folk inte tänker!

[TeamGolden]
1

Vi får väl helt enkelt se hur stor han blir, endast tiden och dna test har svaret i denna fråga 🙂

Persifone
18

#79 Oj, det var ganska sjukt skrivet i den bloggen.

TS, du kanske inte ska ha djur? Och att valpen haltar, har du kollat upp det?

htt
0

Har ingen direkt åsikt men däremot en fråga, hur vet ni att chippet åkt ut?

Jenna_Nord
16

#79 Jösses! Det kanske är uppfödarna som varit för blåögda istället.. Detta känns bara mer konstigt och märkligt för var dag allt eftersom man får mer info!

Mvh Jenna

[[Boris Sager]]
6

För min del har jag svarat vad jag ville säga i förra tråden.

Jag tror inte heller att det leder nånstans att ytterligare fortsätta diskutera, eller att TS startar någon ny tråd, i detta ämne.

Om det inte tillkommer något väsentligt nytt i ämnet.

Låt oss ägna oss åt trådar där vi respekterar varandras uppfattningar!

Boris

[Teddies matte]
7

Sluta vara så naiv, du får inte låta dig luras så av uppfödarna, de kommer ju gång på gång med skitsnack, inse att du blivit lurad och försök göra det bästa av situationen, kräv uppgifter om hundarna, åk och se dem i verkligheten, några bilder säger ingenting, de behöver ju inte vara deras, kan vara vilka bilder som helst. Kräv att få se röntgenplåtar med avläsarens kommentarer och kolla på övriga hälsointyg, MH-resultat o.s.v. Sen kan det också löna sig att DNA-testa hunden, behöver ju inte alls vara så att hundarna de har hemma är föräldrarna till din valp.

Zaviie
0

#83 jag hittade svaret på den frågan i inlägget tidigare, där hon skriver att valpen röntgades efter händelsen.

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

[AmstaffLeo]
26

1. Din valp är blandras. Ingen tavla=inte renras. Haltar hunden ska man undersöka omedelbart. Vill du inte lägga pengar på en katt kommer du senare inte vilja lägga pengar på en hund. tyngre hund=mer mat + kostnader. 

2. Köp inte djur om du inte vet hur man uppfostrar dem. tro inte att de uppfostrar sig själva. 

3. Läs dina egna inlägg igen och tänk om. ALLT LÅTER SKUMT

4. Trött på att Medarbetare ska hålla på och radera/editera text. jag är väldigt intresserad av vad andra skriver. Ni censurerar här och där som om medlemmarna är barn.

Noa-Nisse
24

#89!

Sådant som raderats här är av väldiga personangrepp. Är du trött på att vi raderar inlägg? tror du inte vi är trötta på att radera dem? Om man istället kan hålla sig till ämnet och inte ge sig på folk på en personlig nivå så skulle vi inte behöva radera…

Karmatarerskanise
13

#89 Nej, vi censurerar inte här och där som om medlemmarna är barn.
Det vi gör är att se till att regler och vett och etikett efterföljs. Tyvärr behövs det och det är ett tråkigt jobb för oss. Men så länge inlägg skrivs som bryter mot regler eller som saknar vett och etikett måste vi gå in.

Kan säga att VI är trötta på att behöva göra det. Det är inget som vi finner roligt eller underhållande. Men tyvärr är det en del av vårt jobb.

Sedan får jag påminna om att det är helt valfritt att skriva och läsa på detta forum, precis som på alla ifokussajter. Vantrivs man står det en helt fritt att välja andra sajter.

Vi kommer fortsätta göra vårt jobb, trots att en del inte gillar det.
Vi kan aldrig göra alla nöjda, vi gör dock vårt bästa.

LLLINN
19

Mår fysiskt illa när jag gång på gång får det bevisat för mig hur många allt för okunniga hundägare det finns, som är så okunniga att de är en fara för sig själv och sin hund… Tänker inte kommentera vidare ang hundens härstamning eller uppfödarnas lögner, håller helt med Sophie&Segra och ni andra som skrivit liknande inlägg här! Dock verkar det omöjligt att få TS att inse den bittra sanningen, oavsett hur pedagogiska och välutvecklade svar man skriver…

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[dynamitella]
53

Jag skäms över dig, Emmie.

Okej att man gör misstag när man köper valp. Det händer i livet. Men att sen stå här och pinka revir och skrika omkring dig att "MIN VALP ÄR MINSANN RENRASIG, JAG ÄR HUNDRA PROCENT SÄKER", sänker dig till en ofantligt låg nivå.

Jag trodde att du efter den förra tråden skulle ta itu med dessa oseriösa säljare och komma tillbaka med ett leende och tacka alla som hjälpt dig! Men nej, istället äter du deras skitsnack och skäller på oss? Du har fått hundra tips och råd om hur du ska dels sätta dit säljarna för fuffens, och hur du ska hantera situationen. 

Och sen som om det inte räckte (!) så visar du dina rätta färger öppet för alla och visar att du behandlar dina djur som smuts. Du ska ju inte ens ha hjälp, människa. http://emmiepersson.se/2013/april/vilken-dag-ingen-skola.html

Att du skriver såhär förvånar mig:

"Det värsta var att veterinärena flinade åt Voli och sa dem hade lurat oss för chippet åkt ut. Att han var en smuggelhund och skit, dem kommer tappa hakan när jag kommer tillbaka för att ta vaccinationssprutan med Voli och han är en stor fin schäfer, renrasig. Fick bilderna på hans föräldrarna ikväll med och snackade med uppfödarna. "

Alltså har utbildade veterinärer sagt att din hund är en orenrasig smuggelhund som chipats inkorrekt. Och du skrattar dem upp i ansiktet och säger att de är inkompetenta?

LLLINN
14

#93 Bra skrivet, håller med om att man har fått nog nu.. Tillslut blir man bara arg helt enkelt. Men vill hon inte ha hjälp finns det tyvärr inte mkt vi kan göra! Antingen så vill hon inte inse att hon har fel eller så förstår hon faktiskt inte.

8/5-13 & 1/6-13

[Turbo_Turbo]
7

Jag kanske har missat, men vad arbetar föräldrarna med? Tänkte eftersom dom är tjänstehundar.

Man använder väldigt sällan blandras som tjänstehundar, har aldrig träffat på en polis eller väktarehund som varit blandras. Däremot har jag hört att man har provat att parat schäfer med malle inom polisen.

Så om din valps föräldrar är tjänstehundar så borde dom ha stamtavla = din valp borde ha det! Om det blir tjuvparning på en kennel så brukar man få regga valparna ändå, fast valparna får avelsstopp. Om tex föräldrarna har hd/ed fel och inte var tänka att använda i avel.   

Tävla skydd med blandras får man inte och det är väldigt svårt att komma med i en seriös skyddsgrupp med blandras, om det ens är möjligt?! Vi tränar i en skyddsgrupp där polishundar är med och jag har aldrig hört att man inte ger ut regg nr, så tyvärr verkar det inte stå rätt till hos din uppfödare.

Vad heter kenneln? killen? tänkte om dom föder upp rottisar.

Fridaaaa
1

Jag träffade valpen idag och den liknar en schäfer i mina ögon IRL.
Och svansen var inte krokad som på första bilden.
Något liten men som redan sagts, kan ju vara väldigt inidividuellt med storleken.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

linda88
14

Kan du inte svara på några av de frågor du fick i första tråden. Hur du fick kontakt med säljaren tex.

Du nämner också att tiken var ute på jobb när du hämtade din valp som då var 9 veckor om jag uppfattat det rätt. Nu kan inte jag specielt mycket om arbetande tjänstehundar men de kan ju vara ett tufft och farligt jobb och jag antar att hundarna måste vara i god form. Hur bra är de för en tik som nyss fött upp ett gäng med valpar att bli "utkastad" på seriöst jobb bara sådär?

Såg på din blogg att valpen inte är försäkrad ännu. Det gör man väl samma dag som man hämtar hem sin guldklimp?

Jag förstår faktiskt inte hur du kan lite så blint på okända människor som enligt det du skrivit beter sig mycket lustigt och hittar på en massa lögner.

Du tycker säkert att många låter hårda men vi tänker faktiskt på din valps bästa.

[RMSLiners]
12

Inte läst hela tråden men uppvuxen med tjänstehundar som jag är kan jag säga att det är inget hemligt över dem. Vem som helst kan kolla upp en tjänstehund via hunddata osv för det är ju inte direkt så att man får reda på vart hunden är stationerad genom en stamtavla. Sen kan jag också säga eftersom det uppenbarligen är ett väktarbolag föräldrarna påstås användas inom vad jag uppfattar det som efter TS beskrivning och TS nämner att stamtavla inte krävs för att vara reggad i jbvk. Sant, en hund reggad i jbvk behöver inte ha stamtavla men en hund som används som tjänstehund i ett väktarbolag ska ha stamtavla och vara reggad i SKK. Alltså om föräldrarna är väktarhundar ska de också ha stamtavla och vara reggade i skk och hos skk kan man via hubddata kolla upp vilken hund som helst tjänstehund eller inte, det är inte skretessbelagt.

linda88
72

Hej alla nyfikna nu har jag pratat med denna Tina som TS köpt sin valp av. Hon har en annons på blocket ute fast med en annan ras så jag ringde nyss och låtsades vara intresserad o vet ni vad den valpens föräldrar ( som alltså inte är schäfer utan en helt annan ras ) är tydligen också tjänstehundar och jag fick gärna komma och hälsa på men föräldrarna var inte där för tiken var på jobb med hennes man som driver företaget Ek´s hundar. Något sådant företag finns inte. Om hanen bodde i Norge.

Jag frågade om de hade fler raser eller hade fött upp andra kullar. Det hade dom inte.

Valparna var enligt henne vaccinerad och registrerade men inte försäkrade. Frågade om föräldrarnas reg nr men de kunde inte hon utan enbart hennes man och han hade självklart med sig hundens papper nu när de var på jobb. 

Fast valpen då enligt henne var 100% renrasig och allt var frid o fröjd och de enligt henne parat tiken med en hane ifrån Norge ( sånt kostar ju mycket pengar ) Skulle dessa valpar kosta.. gissa? 3000 kr såklart. Frågade varför priset var så billigt men hon tyckte att det var lagom. Detta är även en ovanlig hundras som verkligen kräver rätt ägare men hon ville inte veta något om mig det vara bara att komma o köpa.

Tyvärr TS men du har blivit så lurad och jag misstänker starkt att din hund inte fått några som helst vaccinationer och kan troligtvis vara insmugglad. Skulle rekommendera dig att genast ta hunden till en veterinär för hälsokontroll och vaccinering och jag skulle hålla valpen under karantän en tid.

Jag har anmält annonsen hos blocket. Finns de något mer man kan göra för att få stopp på hundskojare som dessa?

[typellisch]
12

#99 Bra jobbat! 👍 + till dig!

Lilllens
7

#99 ++++ till dig!!

Mapel
4

Hon säljer även Fransk bulldoggvalpar, fast dessa kostar 10 000 kr. Mystiskt….

[typellisch]
17

TS.. ta detta på allvar är du snäll. Din hund behöver antagligen vård. Smal och liten kan han vara för han har mask. Han behöver vaccination annars kan han få sjukdomar han seriöst kan dö utav. 

Sen kanske du även ska tacka #99 för hjälpen, hon har hjälpt dig otroligt mycket om du tar detta på allvar det vill säga.
Svälj ditt ego och tacka alla här för hjälpen. Se… detta forum är inte hemskt och folk är inte elaka. Folk hjälper varandra så tacka och ta emot. Här sätter jag punkt annars blir jag för elak.

Fridaaaa
0

TS har varit hos veterinären med valpen och han har ökar i vikt efter hand nu, gjort sedan han kom till dem. Och han är inte "smalsmal" heller.

[typellisch]
0

#104 Bra.. men har hon gjort hälsokoll på hunden? Det behövs säkert som #99 skriver.

Fridaaaa
0

#105 Veterinären har ju kollat det med chippet så borde ha gjorts det?
Hon köpte inte honom okontrollerad i alla fall som jag förstod henne.

Karmatarerskanise
5

104 borde kontakta vet igen, risk för smuggel finnes och då kollas annat upp.

Djurälskaren87
19

På de sättet du skrev på i din blogg i senaste inlägget om dina djur hoppas jag du hittar nytt hem åt alla djur!!!!

[Teddies matte]
6

#107 Finns det inte även risk att någon kommer och hämtar hunden för tvångsavlivning ifall det misstänks vara en smuggelhund?

[Bolten]
4

#109 jo vad jag vet finns de risk

Persifone
5

#99 Grymt bra jobbat! Kanske kan anmäla till länsstyrelsen? Att få så många kullar om året måste man ha deras godkännande om jag inte minns fel? Sådana människor ska inte fortsätta föda upp hundar!

[Kiwizen]
0

Han är kontrollerad osv osv osv, men nu slår det mig att hundarna nog är renrasiga men troligtvis impoterade eller av ngt slag.. :S Hm, hur ska jag gå vidare med detta? På papper är han vaccinerad osv iaf, och sådant:P

[Teddies matte]
20

#112 Nej, du måste sluta lyssna på vad "uppfödarna säger", allt är en bluff, du har blivit grundlurad, uppfödarna har väl kanske inte ens några hundar, utan smugglar in hundar. De ljuger i massor, inget av de de säger är ju sant, åk fort till vet. innan någon kanske kommer och hämtar hunden och du inte har något att säga till om!

[Bolten]
15

#112 helt ärligt, när ska du inse att du blivit blåst, en renrasig bruksschäfer efter fina föräldrar med A höfter kostar INTE 3.000. 

Allt du skriver som uppfödaren har sagt säger emot sig själv efter ett par meningar.

Karmatarerskanise
4

#99 Gör en print screen på annonsen och anmäl till polis eller länsstyrelsen.

[Kiwizen]
2

hm någon annan som kan ringa 

http://www.blocket.se/helsingborg/Maremmano_abruzzese_Valpar_Lev_Klara_46669780.htm?ca=22&w=3

och ifrågasätta något angående schäfervalparna?

[Bolten]
15

#116 tycker faktiskt att du borde be om ursäkt till de du har varit otrevlig mot innan du ber folk ringa.

[Teddies matte]
5

#116 Vad skall ifrågasättas, det är ju solklart att det är en bluff, åk fort till vet. som sagt, och om de verkligen har några hundar hemma skall du dit och begära att få se alla papper, du har fått massvis med bra tips läs dem!!

Pennybus
0

#112 Jag stått vid din sida men nu måste du faktiskt ta och lyssna på vad de andra säger.

[Kiwizen]
0

Jag kommer inte be om ursäkt till alla som kommit med personangrepp, ashål finns det gott om men jag tror ändå han är schäfer men insmugglad eller liknande. Vi ska få papperna sedan åker vi direkt till veterinären och ber dem kika om allt stämmer.

(som sagt har vi sätt papperna innan)

[Bolten]
29

#120 du är otrolig, du har betet dig riktigt illa mot flera som försökt hjälpa dig och nu tycker du folk ska hjälpa och ringa uppfödaren? Tror du allt snurrar runt dig? 

Tror knappast att dom smugglar in en renrasig schäfer valp efter föräldrar med A höfter och säljer till randoms för 3.000 på blocket? Hör du inte hur de låter? Är du för stolt för att inse att du blivit blåst?

Roxie
8

Har du fått papper på valpen nu helt plötsligt?

Om valpen nu är insmugglad (vilket den troligen är), ta den till veterinären och be veterinären göra en grundlig hälsokontroll och vaccinera så du får dina EGNA papper på att hunden är frisk. De papper du fått från dessa såkallade uppfödare är med största sannolikhet lika mycket bluff som att din valp är renrasig efter fina föräldrar.
Tänk också på att om din valp nu inte är vaccinerad och besiktigad att den kan vara en smittkälla till andra djur och valpar.

Ta ditt ansvar och gör något åt det som redan blivit helt galet fel.
Försök ta till dig av alla tips och råd du får härifrån, och acceptera att du helt enkelt blivit grundlurad. Jag förstår faktiskt inte hur man kan gå med på att köpa en hund som det varken finns papper på eller som man har möjlighet att träffa föräldrarna till. Bara det låter ju hur skumt som helst. 

Så skärpning nu!

// Sofia

[Kiwizen]
0

#121 HERREGUD, kan inte folk sluta bete sig som as? Sluta nu.

Pennybus
4

#120 Du behöver inte be om ursäkt men jag vill att du LÄSER #99, snälla, för uppfödaren har dragit samma historia där som för dig, och denna gången med en helt annan ras.

[Kiwizen]
0

"

#124 japp jag läste allt. Vi ska chippa honom i alla fall och vänta på papperna + avmaskas.

[Bolten]
13

#123 Jag håller med, du borde sluta bete sig så direkt. Du vill uppenbarligen inte dina djurs bästa och du kan inte ens uppföra dig på ett normalt sätt.

LLLINN
4

Kan man inte polisanmäla "uppfödaren" eftersom detta uppenbarligen verkar handla om smuggelhundar?

8/5-13 & 1/6-13

[[Boris Sager]]
4

Kollade också, har nu enbart denna ras enlig uppgift, som liknar Schäfer, Rottweiler,Sarplaninac, Golden m.m. Registrerade i SJV, ingen stamtavla. Vet. besiktigade. 3000. Egendomligt lågt pris för denna ovanliga italienska hundras. Kenneln inte registrerad i rasklubben såg jag.

Man måste vara såå försiktig beträffande smuggelhundar, som så lätt kan göras nästan "vita", också försiktig att ALDRIG lämna hunde utan tillsyn- De kan stjälas från tomten, passa sig för länsstyrelsen rigorösa bestämmelser. Aldrig ha dem i bur, om man inte reser, eller tillfälligt på hundutställningar, eller om veterinär har bedömt att de behver burvistelse

tillfälligt. Akta er för att förvara hunden i bilen, nu när det börjar bli varmt

i bilen fort.

Boris

[tiffitott]
14

Det här måste vara ett skämt!! Uppfödarna sysslar förmodligen med insmuggling!!
STORT cred till dig som ringde! #99

[Kiwizen]
0

Vad ska jag göra innan jag anmäler dem? Alltså för att få behålla Voli?

Rias
0
[Kiwizen]
0

Och hur kan dem tjäna på att smuggla in hundar och sälja så billigt? Dock lyckades dem inte med bulldogsen, ser bara ut och vara en på bilden, eller hur..?

Eskimonica
7

Anmäl detta och ta din valp till en veterinär! Att du inte anat oråd innan är för mig en gåta men men… Vad är det för papper du ska få? Har du inte fått nåt papper? Inte vet.besiktiningspappret?

www.myrvangs.se

[tiffitott]
4

#131 Du måste förstås ta Voli till en veterinär för att se så att han är frisk! Samt ta alla vaccin som han förmodligen inte ens fått. (en valp köper man ALDRIG utan alla papper i sin ordning, du kommer förmodligen aldrig få dom papprena).

[Kiwizen]
0

#134 jo vi får pappret hemskickat, och vi fick se det när vi hämtade honom. Det ska komma nästa vecka för det skickades idag.. Jag ska få typ veterinärs besiktining, jordbruks papper, vaccinationsintyg och sådant.

Visst anat men hittat förklaringar till allt efterhand. huh bryr mig bara om han ska må bra!

Karmatarerskanise
1

#133 Smuggling kostar inte mer än själva bilresan, så självklart tjänar dom pengar.

[Kiwizen]
0

#135 jo papperna fick vi till och med se, men dem hade inga namn valparna. Men papper fanns det. Besiktigade också, vi ska ta han + papper till veterinär så fort dem kommer för att se vad som ska göras för att få han vara här

[typellisch]
15

Herregud TS.

Sådan otacksamhet och otrevlighet, jisses!

Reise
3

Men herregud vad otäckt! Anmäl idioterna!! Mår illa att man inte har mer moral i sig.. förstöra en massa djurs liv på detta sätt.

[tiffitott]
18

#136 Sånt ska man inte vänta på!! Det är en bluff. Du måste vakna upp någon gång..
Alla papper som du inte har, är bekräftelse på att valpen du köpt är frisk!! Nu har du inga såna. Du vet inte ens om han är UA på allting. Du har inte bara blivit blåst på rasen - dom har blåst dig på alting! Man MÅSTE läsa på innan man skaffar hund! Att köpa hund utan papper är BIG NO NO.

Evita86
5

jag kan säga med andra ord att den uppföddaren med andra ord i den blocket annonser ljuger för den rasen har inte alls samma egenskaper som dom raser hon nämner i annonsen.

här är lite faka om den rasen.

och angånde din valp så skulle jag kolla upp allt man kan göra så att den inte är en smugelhund som tvyärr måste avlivas pga en massa smittsama sjukdomar den kan bära på bland annat.

Cane da Pastore Maremmano Abruzzese  

(Herdehunden Maremmano Abruzzese) 

En Maremmano Abruzzese skall vara en stor hund, kraftigt byggd med ett rustikt utseende samt med majestätiska och distinkta rörelser. Intrycket skall vara en tung, muskulös hund, där kroppen skall vara något längre än mankhöjden. Den skall vara harmoniskt byggd i förhållande till tyngd och storlek. Pälsen skall vara mycket riklig med tämligen grov struktur och bildar en riklig man, färgen är vitaktig.

Italiens herdehund kan spåras till tiden f.Kr. och det finns beskrivningar från den här tiden på hundarnas utseende och arbetsuppgifter som nästan identiskt stämmer in på dagens Maremmano Abruzzese. Italien har lika länge varit känd för sin fårskötsel, får som man mjölkar och framställer fårost. Fårhjordarna som under en stor del av året betar på slättlanden utmed kusten, såsom Maremma  och Compagna di Roma, förs på sommarbeten upp på bergsplatåerna i Abruzzo. En hjord kan innehålla 3-500 får på en herde och 4-5 hundar. Fåren lämnas mellan mjölkningarna och det är här den viktiga arbetsuppgiften att vakta hjorden kommer in.

Fortfarande förekommer rovdjur som bl.a. varg, björn, vildhundar och som hjälp att skydda fårhjordarna har man stora, starka hundar som 

kan varna och anfalla när det behövs. Genom sitt arbetssätt där hundarna lämnas ensamma att vakta fåren under dygnets mörka timmar, har rasen utvecklat en mycket stark vaktinstinkt samt en självständighet att fatta egna beslut när så behövs.

Rasnamnet är egentligen en hemvist konflikt. De vita herdehundarna har alltid varit kända i Abruzziområdet och kallas där endast Abruzzese, medan landägarna i Toscana hade ättlingar till dessa hundar på sina fårfarmer på Maremmaslätten som de kallade för Maremmano. Båda områdena hävdade att deras variant var den rätta, man talade till och med om två olika raser. Först 1953 bestämde ENCI (italienska kennelklubben) att rasen skulle heta Maremmano Abruzzese och tillhöra rasgruppen Pastore (herdehundar). Det kan tilläggas att namnfrågan ändå dyker upp med jämna mellanrum, eftersom man i Abruzzi reagerar emot att man ofta förkortar rasens namn till enbart Maremma eller Maremmano.

Som så ofta när det gällde gångna tiders urval av hundar var gallringen hård. Endast de riktigt hårda, självständiga och intelligenta hundarna överlevde. För Maremmano Abruzzese har gallringen delvis skötts av hundarna, dvs endast de starkaste fortplantade sig. Herdarnas insatser rörde sig som regel bara om att gallra bort allt över 4-5 valpar. Men eftersom skarp vaktinstinkt är det viktigaste attributet så gallrades också senare om inte hundarna höll måttet. De måste vara oerhört vaksamma och varnar med ihållande grovt skall och om inkräktaren inte drar sig undan, anfaller hundarna utan minsta rädsla.

Man skall komma ihåg att hundarna används på mycket ensliga platser och t.ex. fårtjuvar är inget som hör till gångna tider. För en Maremmano Abruzzese är alla inkräktare som inte hör till flocken eller hushållet, det gäller även barn. Därför skall man respektera vad dessa hundar ursprungligen har använts till och på många ställen i världen är de fortfarande främst arbetande hundar. Den avel som under årtusenden fått fram de egenskaper man främst önskat hos den vaktande fårhunden försvinner inte i ett huj bara för att vi frapperas av dessa stora, vackra hundars yttre.

Maremmano Abruzzese är ingen vallande fårhund som därför behöver vara följsam och lättlärd. Dess arbetsuppgift är istället att varna, vakta och skydda. Detta gör den utan några kommandon från herden och har ofta större tillgivenhet till fårhjorden istället för till herden. De följer hjorden och när fåren stannar för att beta lägger sig hundarna strategiskt i dess närhet för att hålla uppsikt på omgivningen. Detta är en mycket viktig skillnad om man skall förstå rasen.

I dagens moderna tättbefolkade samhälle är det av största vikt att man vet bakgrunden till den här rasen. Vet man bara och förstår att följa vissa regler är Maremmano Abruzzese en underbar familjehund och trogen gårdsväktare.  För den egna familjen blir så att säga fårhjorden.

När man talar om rasens skärpa mot främlingar så är det inte fråga om en vilt anfallande best, utan om en hund som omutligt varnar och vaktar. Men alla nya bekanta skall introduceras och för varje gång hunden träffar dom accepteras de en liten bit i taget, det här gäller även barnens vänner.

Många har svårt att förstå detta när de ser hur fantastisk rasen är med familjens egna barn.

Rasens utseende är imponerande. De för sig med lugn, majestätisk värdighet och deras blick är något speciellt. De har en intensivt forskande blick ur sina något snedställda ögon. Det är en stor, robust hund med kraftigt huvud och benstomme. Hanhundarnas mankhöjd är ca 70 cm och vikten ca 50 kg, tikarna är mindre med en mankhöjd på ca 66 cm och en vikt på ca 40 kg.

Det anses mycket viktigt att nosen och ögonlockskanterna är svarta och man föredrar mörka ögon. Mentaliteten ges mycket stor betydelse i den här rasen och många kan förledas tro att de inte går att ha i tätbefolkade samhällen pga deras starka vaktinstinkt. Så är det naturligtvis inte, men man måste lägga ner stort arbete på att socialisera sin hund. Lära den att komma ut bland folk och vänja den vid omgivningen. Den foglighet som nämns i standarden är viktig för det är inte en livligt flängande buse som gör utfall till höger och vänster. Men man skall alltid närma sig dom med respekt för de håller omutligt på sitt, i vått och torrt. Nervositet och skygghet är något som aldrig kan förknippas med någon av bergshundsraserna. Sådant temperament skulle aldrig ha något berättigande i Abruzzobergen.

Pälsen är riklig och grov. Det här är en hund som alltid vistats utomhus och därför måste pälsen vara både tjock och vädertålig. Standarden föreskriver vit färg. Dock är det känt att gnistrande vita pälsar inte håller kravet på grovlek då dom tenderar att bli mjuka. Det är ofta de äggskals- eller cremefärgade pälsarna som har den bästa strukturen. Pälsen är som sagt riklig, men längden varierar. Dock är den alltid kort på huvudet och på benens framsidor samt längst på den långa kraftiga svansen och runt halsen. Den kraftiga manen tjänar sitt syfte som skydd vid slagsmål och när den attackerar reser sig raggen och de längre håren runt halsen står ut som en borst och gör att hunden ser ännu större ut.

semenius95
12

Alltså när man köper en valp, så SKA man få papperna med sig med valpen. Dom blir inte skickade. 

För är han sjuk kan de smitta väldigt många och själv dö. Och dom kan hämta valpen som någon annan skrev. Så åk NUUU

[Aremea]
6

# 99

Djurskyddsanmälan till länsstyrelsen i berört län.

zanten1
15

Varför fick ni inte papperet när ni hämtade honom om ni fick se det?

nathalieswahn
3

har kenneln något namn?

[[Boris Sager]]
3

Tycks inte ha något registrerat namn. Och är som sagt inte medlem av rasklubben.

Jag är ledsen att jag fortsätter på denna tråd, men känner att detta är ett varningsexempel, som ingen mer får gå på.

Boris

Karmatarerskanise
6

#138 det är så det går till då man blir lurad. Man ska ALDRIG åka utan papper.

[Kiwizen]
0

#145 vi kom överens om att dem ska skicka dem för vi betalade bara hälften för valpen, först tänkte hon ge oss dem men vi fick ju påminna henne om att vi skulle betala hälften.

[RMSLiners]
6

Intressant. Personen heter Tina och bor i Helsingborg. Många år sedan var det diskussion på ett annat hundforum om att det finns en person vid namn Tina som bor i Helsingborg och som säljer hundar av alla möjliga raser men inte bara hundar utan också katter, kaniner och något mer.

linda88
14

Snälla TS läs gärna senaste numret av hundsport. Det är många som köpt smuggelhundar med papper. De förfalskar allting. Nu måste du faktiskt vakna annars finns risk att någon annan anmäler dig och då kommer de kanske bara o tar hunden ifrån dig. Sluta stick huvudet i sanden!!! Ta din valp till veterinären nu o berätta hur de ligger till.

[typellisch]
8

#149 Man kommer inte bara överens, det fungerar inte så om man är seriös som säljare och köpare. Man går efter grundreglerna: papperna ska medfölja den dagen man hämtar valpen.
Som seriös köpare pluggar man in vilka papper som ska medfölja, får man inte med papperna så åker man hem utan valp.

Sådant slarv går inte att skylla över på någon överenskommelse. Sådant slarv tar man ansvar för och står för det.

Hur kan du ens lyssna på dessa människor till uppfödare? Dom är bluff. B-L-U-F-F. När ska du förstå? Du kanske inte ens får papperna? Och du litar på dom? Hur kan du?

[RMSLiners]
3

#151 Se där. Du bekräfta precis det jag skrev i #150. :)

[typellisch]
2

#152 + till dig igen!

[typellisch]
10

#11 /TS Nu är det DU som får en käftsmäll. Sad but true.
Nu inser du hur bluff allt är, men inte tack vare dig själv utan tack vare alla här på forumet. Svälj din stolthet och be om ursäkt och i samma veva borde du tacka och bocka för all hjälp. Öppna ögonen och inse vilken stor tjänst du har fått, trots din spydighet. Utan detta forum hade du inte fått reda på vilken bluff du har varit med om.

Jag håller trots allt alla tummar att din valp är frisk och kry. En liten valp förtjänar inte sånt här. Och jag hoppas ni får många år tillsammans! Och jag menar det, bara så du vet. Du har verkligen en bedårande valp!

Djurälskaren87
13

Vill du behålla din hund så kämpa o åk till vet nu! Vänta på papper?! Snälla dom förfalskar dom bara!! Din hund kan ha sjukdomar o smittat dina andra djur

idipidi
10

Detta bör anmälas till länsstyrelsen snarast!

[TeamGolden]
4

Tycker det är obehagligt det här med smuggling. 
Har ju själv en ''blockethund'' fast en ren som inte blivit insmugglad (har alla papper osv) men tankarna går ju självklart då det var bilderna man föll för, precis som i era länkar så ser man söta små valpar så hjärtat vill brista. Speciellt nu när vi vet att de antagligen är insmugglade hundar vill man ju gärna hjälpa dem, men det bidrar ju bara till att det kommer fler hit. 

Usch får ont i mattehjärtat av såna människor som denna ''Tina'' som kan vara så oärliga och osympatiska. 
Det kunde lika gärna varit jag eller vem som helst som stod där. 
Små söta valpar som familjer faller för. Usch det är obehagligt sånt här :(

[dynamitella]
16

Gud så skönt att det händer något!

Ts, det viktiga är nu att "vi" sätter stopp för denna människa! Att inte andra människor blir lurade.

Fokusen är inte på dig, och inte på din valps "äkthet". Jag tror att alla, precis alla här är villiga att strycka ett stort fett streck över alla diskussioner som skett idag, och hjälpa dig att få fast människorna.

Alla vill hundarnas bästa och att de nya, naiva köparna inte ska bli lurade :(

[typellisch]
6

#159 Molly är en blockethund också. Stamtavla, alla papper osv. Det finns bra annonser, det ska man vara medveten om. Men då får man också göra sin läxa och läsa på massor. SKK har så bra tips och artiklar om vad man ska tänka på när man köper valp. Deras sida är guld värd!

Djurälskaren87
0

Ts vad händer??! Hur skall ni gå tillväga?

[Kiwizen]
0

Fast nu är det så att min pojkvän med äger hunden o han betalat. Han vill vänta till papperna kommer (vi ger dem några dagar åtminstonde till tisdag max). Valpen är pigg och frisk, jag hoppas att detta leder till polisanmälan, rättegång och sedan att vi får skadestånd eller vad det heter för allt som skett, speciellt om dem ljugit och förfalskat papper, dem kommer bli över stämda :P Hoppas det var värt det för dem, idioter.. Är sur för dem fortsätter och andra går på detta.

Dela via facebook innan det är försent vad mer kan vi göra-?

[Bolten]
6

#163 du kan börja med att läsa #156´s inlägg och ta dig en funderare.

[Kiwizen]
3

#164 DU verkar inte heller kunna traska vidare? Du vill stå kvar o stampa i tjaffs och bråk märker jag?:) Vart vill du komma? onödig kommentar.

semenius95
5

Btw: du vet inte om den är frisk. Den kan vara pigg ändå

Pennybus
2

#165 Ge dig, det där var helt och hållet onödigt skrivet av dig.

semenius95
4

¤168 de va de väl inte ? Ni alla här inser inte va hon håller på med. Ni borde få veta, och hon skrev så till mig :)

Pennybus
0

#170 Det var helt onödigt att uttrycka sig så, jo :)

[Bolten]
12

#166 Jag letar verkligen inte bråk men tycker inte att de är okej att du skriver till folk på de sättet du gör och är riktigt stor i käften när folk engagerar sig och vill hjälpa dig. Sedan total ignorerar du inlägg som tex. #156 för att de inte passar? Normala människor ber om ursäkt när de gjort fel, framförallt så mycket fel som du har.

Sofy
15

#169 Ser inte hur du ska få flera hundra tusen i skadestånd för att du eventuellt köpt en smuggelhund?

[tiffitott]
12

Vad spelar det för roll vem som har betalat? Ni kommer inte få några papper. Man ska inte behöva vänta på sånt, + att ni inte kommer kunna veta om papprena är förfalskade eller inte.
3000:- är dessutom ingen jättesumma.
Ta hunden till veterinären.

[tiffitott]
6

#173 Indeed. Man får inte skadestånd för sånt.

[Kiwizen]
0

Det jag menar är att dem går så in i helvetes back på detta och människor med förnuft i huvudet fattar väl  att det är dyrare och hålla på med olagligt än när pengarna rullar in olagligt, just det jag menar.

Jag kommer deftinitivt ta reda på fler som köpt hund ur " kullen " och diskutera hur det gått för dem.

Jenna_Nord
31

Först vill du ge oss alla en "käftsmäll" för att vi har fel. När du väl inser att vi hade rätt, då är allt du kan tänka på är att få skadestånd och att faktiskt försöka tjäna en hacka själv på att ha köpt en smuggelhund. Jag förstår verkligen inte hur du tänker

Mvh Jenna

Djurälskaren87
8

Ts! Du skrev i din blogg att hunden var halt? Utveckla gärna? Och har den gått upp i vikt då den verkade lite för liten? Tänker du inte på att den kan ha farliga sjukdomar o sprida de om den är smuggelgods och inte blivit vaccinerad eller ens suttit i karantän! Och varför ska du vänta på papprena!!? När de redan är bluff och får du papper är dom ju förfalskade tyvärr…du har väll inte ens anmält antar jag? Stackars hund:( jag har seriöst på allvar lust stt köpa din hund och se till att den kollas upp och ge den rätt vård och förutsättningar!

semenius95
12

DÅ BORDE DU OCHSÅ FATTAT ATT MAN KÖPER INTE EN "RENRASIG" HUND FÖR 3000:- vÄRSTA DUBBELMORALEN DÄR HÖRRU !

[Kiwizen]
0

Vad jag håller på med? Vad i helvete? JAG ÄR EN HELT VANLIG TJEJ MED ADHD som LÄTT BLIR ARG OCH SUGER PÅ ATT FORMULERA MIG, och jag har en katt vi har som STÖD HEM eftersom hon inte trivdes på katthemmet. Vi har även en osteleriserad honkatt som ska steleriseras snart, och en ponny som går på lösdrift som jag har som körhäst.

Jag ville ha valpen för priset var OK, ville ha en stallhund då min mamma mest har min hund efter jag och min kille flyttat ihop. Jag pluggar gymnasiet och håller på med djuren och det är väl det enda jag gör.

Jag är stor i käften pga min diagnos.

Jag vill gärna veta vad det är jag håller på med?:)

[Turbo_Turbo]
11

TS, kom ner till verkligheten och var realistisk.

Ring veterinären och säg att du tror att ni har köpt en smuggelhund.

semenius95
8

haha #180 skyll inte på din sjukdom hörru :) Sök hjälp, få hjälp. Sen kommer man inte märka att du har adhd eller aspbergers. Om du får rätt hjälp och du kommer smälta in i samhället och bete dej som en normal person.

Pennybus
4

#179 Nu får DU ta och ge dig, för sista gången.

[Bolten]
9

#180 amen snälla, att skylla på sin diagnos? Längre än så kan du nog inte komma. Du beter dig illa och de är ditt fel, det är inget du inte kan rå för. Kan du inte uppföra dig eller formulera dig på ett okej sätt har du inget på ett forum att göra.

[Kiwizen]
1

Omg, han haltade eftersom han blev trampad på han springer framför fötterna och en tjej råkade snubbla, han blev röntgad och han fick smärtstillande, inget brutet.

Jag sa aldrig att jag ville ha en schäfer renrasig för då hade vi lagt ut mer pengar för en renrasig med stam, jag ville ha en stallhund och min kille gillar också hundar, så why not tänkte vi. 3000kr är ingenting därav köpet.

semenius95
9

Varför betala ni bara halva då, om nu 3000 är ingenting ?

Roxie
11

Tänk på alla andra djur din stackars valp kanske går runt och smittar med massa onödigt. Ta hunden till veterinären.

// Sofia

semenius95
5

#183, Jaha, och de bestämmer du? Varför ska JAG ge mig ? E de rätt de hon håller på med tycker du ? Någon måste ju fan agera!

[Bolten]
10

#185 i din förra tråd "vita tassar på schäfervalp" i inlägg #11 skriver du: 

"Dem påstod att båda föräldrarna var tjänsehundar.. alltså schäfrar.

Jag kommer bli riktigt jävla lack om det inte är renrasig, ingen bra idé o ljuga för mig:(:( För fan……………………………………….. En schäfer ville vi ha, en bruks schäfer"

När tänkte du sluta efter konstruera historian?

[Kiwizen]
0

#186 just kanske för att vi ville se vad det var för hund och kolla upp mera innan man betalar allt. Du kan chilla, vi har en inkomst över ditt studiebidrag ska du se, min kille jobbar eftermiddag och för att det inte ska gnällas över det, så börjar han jobba två timmar efter jag slutat skolan, SÅ JA HAN ÄR INTE ENSAM.:)

[RMSLiners]
18

TS låt mig berätta hur lagboken vänder sig till detta. För det första finns det en hel del som pekar på att hunden kan vara en smuggelhund och om så är fallet kan uppfödaren riskera fängelse. Men, det slutar inte bara där. Om hunden är smugglad kommer man titta på om hunden var chippad, reggad, vaccinerad, hade alla papper osv när ni köpte hunden. Hade den inte det, vilket den inte har uppenbarligen, kommer det tas som bevis på att hunden är smugglad och att ni som köpare borde ha uppmärksammat detta. Iom det kan åtal väckas mot er där ni blir bötfällda för att ha köpt smuggelgods och hunden beslagtas.

[[Boris Sager]]
4

Tänk en extra gång på vad ni skriver i era kommentarer. Även småbarn och mycket unga personer läser.😐

Boris

vallhund
22

Att du har en diagnos ger dig inte rätt att bete dig illa!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Kiwizen]
0

Vi kommer vänta in papperna och ta han till först en polis som ska kika och sedan vidare till veterinär, bekymra er inte om det. Vi gör allt för han ska må bra i alla fall…

[Bolten]
8

#190 på facebook skrev du för någon dag sedan att du är en urfattig student?

[Kiwizen]
1

#190 Ja men som sagt, min kille betalar hunden :) Han har inkomst över 23000kr och min pappa stöttar mig ( hans lön är fet ) Däremot suger det att pengarna går till alla djuren o inte till kläder ;) Din kille kanske betalar dina kläder och din hårfärrg:D:D:? isf kan vi byta..

Roxie
12

Men du tror alltså fortfarande, på fullaste allvar, att du kommer få papper på hunden?! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Detta blir ju bara värre och värre.

// Sofia

Pennybus
6

#196 Jeez, calm down. Tänk på att "barn" även är inne här, även jag är "barn" dvs 15 år :-)  

Jag hoppas tråden låser sig då den inte leder någon vart.

[Kiwizen]
0

#198 Vi kan inte heller chansa. Nu har jag fått svar av ägarna igen och detta är bara sjukt. Vi får papperna på tisdag och han blev mer sur, Asch jag skriver när allt har löst sig. Måste äta nu iaf.

Vill tacka alla som är schyssta av er och förstår :)

Detta är knasigt.

[Bolten]
14

Borde gå att tipsa länsstyrelsen om att de finns en ev. Smuggelhund hos ts?

[Jaazoo]
10

Man får helt enkelt vad man betalar för, men för valpens skull och djuren runt om så bör du som SAGT kolla upp valpen omgående.

Allt den så kallade uppfödaren sagt hittills har ju varit en fet lögn så papperna är med stor sannolikhet lika fejk ändå!

Det har funnits hur många varningsklockor som helst, det går inte att förneka det hela längre, det är dags att göra något! Åk ner med valpen och förklara hur det hela ligger till.

[Kiwizen]
0

Ja nu ska jag iaf äta, vi ska snacka ihop oss lite här.  Tack till alla som hjälpt till mer än skadat mig iaf..  Ja jag får topsa länsstyrelsen men det borde kollas upp av djurskyddsföreningen först väl? 

usch måste sova iaf och äta lite först nu, ha det bra. Ber om ursäkt nu!

semenius95
0

#202 de gör hon inte, anledning var att dom hade stängt. För de går ju inte att ta sig till hbgs djursjukhus..

Portie
7

Fattar inte hur man kan vara så blind.. Att TS dessutom är otrevlig när folk försöker hjälpa henne gör ju inte saken bättre. Skrämmande…..

Pennybus
0

#203 👍 

#204 Lägg ner nu.

Jase
5

Jag gråter blod…

[dynamitella]
11

Du kan säkert få hjälp om du vänder dig till en ny vet och säger "Hej, jag tror att jag kanske köpt en smuggelhund, kan ni hjälpa mig undersöka det?", och sen vända dig till polisen med en anmälan. De har säkert tips och råd att ge, och kanske kan vidarebefordra det till vederbörande.

Dels så är det olagligt att föda upp hur många kullar som helst hemma per år, dels så är de inte inspekterade av någon statlig tjänsteman, och dels så är det både falsk marknadsföring och bedrägeri.

linda88
26

Kiwizen du verkar inte inse allvaret i detta. Även om du hund är en schäfer, blandras eller vad sjutton som helst så kan den vara i fara. De är mycket vanligt att valparna tas in när de bara är några veckor gammal o så liten som din hund är är jag osäker på att han är 9 - 10 veckor speciellt eftersom han är så mager också. Han kan bära på mask och parasiter som kan smitta era övriga djur. 

Du skriver att 3000 var ett bra pris för en stallhund och du älskar ju valpen men har den inte försäkrad. Vad händer om valpen blir trampad på utav en av dina hästar o bryter massa ben och måste opereras det kan kosta 100 tusen.

En hund köper man inte för den råkar vara billig utan en hund är ett planerat köp av en familjemedlem. En levande varelse som skall behandlas med respekt och inte lida. Man tar reda på sina rättigheter och skyldigheter med ett hundköp och man skall känna en trygghet för säljaren. För mig räckte det att prata med denna Tina i 10 min för att fatta att något var lurt och det hade jag fattat även om jag inte hört om din historia.

Är din kille, som nu köpte hunden myndig? Vad säger din mamma om detta. Finns det ingen förståndig vuxen i din närhet som kan hjälpa dig och stödja dig nu?

[RMSLiners]
15

#194 Man tar inte en hund till en polis. Man anmäler sin misstanke att man köpt en smuggelhund men man får ha i åtanke att man knappast kommer få skadestånd som du så önskar, tvärtom riskerar ni höga böter pga att ni begått lagbrott om hunden är smugglad. Vi pratar inga hundralappar eller någon tusenlapp som böter utan vi pratar femsiffriga summor som tex 50 000kr eller annan femsiffrig summa.

Sofy
25

Det är som så att flera medlemmar här på iFokus, även flera som skrivit i den här tråden har olika bokstavsjukdommar och du är den ända som beter dig illa och lever lite i en fantasivärld så din diagnos är absolut ingen anledning att skylla dåligt beteende på.

DU har gjort och gör fel sen får du faktiskt tänka på att om en människa beter sig illa får man inte väldigt bra respons oavsett vad du eller personen som svarar har för diagnos. 

DU ska verkligen vänta i några år till innan du skaffar fler djur för man köper inte en hund under några omständigheter för att den är billig, det är regel nummer ETT när man letar valp - priset har ingen betydelse och om en valp säljs alldeles för billigt ska man vara misstänksam mot uppfödaren då det oftast är något som inte stämmer ordentligt och då spelar det ingen roll om man bara ska ha hunden som stallhund, soffvärmare eller till något speciellt ändamål.

DU var den som ville ha en renrasig schäfer och skulle bli arg om han inte var renrasig men ändå köper du en hund som räknas som blandras hur du än vrider och vänder på det oavsett hur din hund ser ut. Du kan självklart kalla din hund schäfer, men att gå ut och säga RENRASIG SCHÄFER är något du inte kan göra tyvärr.

Om DU inte klarar av att få kritik när DU gjort fel och flera misstag i både ditt beteende och hundköp så kan du logga ut och sluta skriva fler trådar om sånt du uppenbart inte klarar av att hantera konsekvenserna för.

DU har fått mycket hjälp av många kunniga och mindre kunniga medlemmar, inte för att de vill jävlas utan för att de är snälla nog att hjälpa dig trots ditt beteende och ändå vräker du ur dig otrevligheter och klappar dig på bröstet trots att du gör och gjort fel på flera punkter. 
SEN skyller du på din diagnos? Det är LÖJLIGT så JAG tycker att DU ska tagga ner och lämna datorn ett tag och tänka på hur snälla medlemmarna här faktiskt vart och är trots ditt beteende.

Det är DITT fel att DU vart oansvarig och snål nog att luras av en oseriös säljare, inte de som hjälper dig.

Nej nu har jag tappat vad jag skulle skriva eller om jag en skrivit det i mitt inlägg, det är svårt att hålla fokus när man skriver mycket och har en bokstavsdiagnos precis som du.😉

[Kiwizen]
0

Alltid, som om du vet hur han har det. I vilket fall orkar jag inte lägga ner energi på folk som tror ont om mig, jag måste sova för vi ska till veterinären tidigt imorgon. Så ha det bra godnatt:)

Sofy
25

Glömde såklart skriva att INGEN bryr sig om din, din pojkväns eller familjs inkomst och eftersom ni har så bra inkomst bör ni kunna kosta på er att inte köpa valp efter lägsta pris.

DU måste även inse hur allvarlig den här situationen faktiskt är!

[Kiwizen]
1

#214 nu får ni ger er. Godnatt. ska som sagt UPP TIDIGT för att chippa om vovven och vaccinera och kika eventuella sjukdommar som ni tror han har.

[Kiwizen]
4

Och för er som är intresserad så har jag vägt honom, han vägde 2,7 igår och idag 2,9 :) hyeey

Aja, ska avmaskas också om ifall att. Tack för er an hjälp, jag kommer inte svara mer pga personangrepp och jag har varit lika uppkäftig tillbaka också:)

Hejdå. Ni kan ju iaf följa Voli på bloggen. Kanske loggar in om typ ett år så ni får veta hur det gått

[dynamitella]
14

Fruktansvärt moget av dig. En medalj borde utdelas.

[typellisch]
7

#215 Du säger inte åt oss att ge oss. En människa som kastat så mycket skit på andra har ingen rätt att be andra ge sig. Man får det man ger. Man får det man förtjänar.

K-A-R-M-A.

felzena
14

Första kommentaren jag lämnar i någon av dina inlägg men jag har läst varenda kommentar och kan meddela att jag inte har hängt med för fem öre. Det är inte för jag lider av lässvårigheter utan för att du vrider och vänder på din historia hela tiden. Efter alla dessa kommentarer och "uppfödarens" bortförklaringar så borde du inse att du har blivit fullständigt blåst. Det bästa du kan göra mot valpen och dig själv är att ta den till vetrinären, gör en besiktning, vaccinera osv. Berätta vad du har varit med om. Varför sitta på forumet och diskutera dina inkomster och hur mycket pengar du kommer få i tingen? Vad blir bättre av det? Att få skadestånd har väll det minsta betydelse i det här sammanhanget det som är de viktigaste är att personen/personerna som driver den här oseriösa verksamheten åker dit och får sitt straff så det blir ett slut på det hela. Jag tycker du har fått väldigt mycket hjälp av olika personer i tråden och vill verkligen att du ska lyssna på dom och ta till dig det. Sitt för guds skull och vänta flera dagar på något papper på hunden som kanske kommer, och kommer det är de med största sannolikhet förfalskat. Åk till vetrinären nu!

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Karmatarerskanise
13

Nu låser jag tråden efter att påhoppen haglat. Varningar kommer utdelas imorgon när jag har tillgång till dator. Mycket tråkigt att det ska behövas.

Driva
1

Tyvärr tror jag det är svårt att få skadestånd eftersom valpen var så billig och då borde ni ha anat oråd.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Jenna_Nord
8

Jag hoppas iaf att du uppdaterar hur det går, då många här inne har engagerat sig i dina problem och bryr sig. Hade det inte varit för alla här inne hade du fortfarande suttit med din "renrasiga" schäfer och väntat på falska papper. Så något gott har du ju fått ut av det iaf.

Mvh Jenna

[tiffitott]
18

Jag tycker att det är sorgligt att läsa det här.
Hur är det ens möjligt att man är korkad att man köper en valp utan papper? Skiter i att försäkra hunden?
Bryr man sig inte? 

3000:- för en valp är inte ett bra pris. Det är ett varnings-lågt pris. Det finns ingen anledning att sälja en valp så billigt, blandras som renras. Jag skulle inte ens sälja min hund till någon jag kände för det priset. Man brukar säga att Det man betalar för är man rädd om. Det stämmer ganska många gånger. Betalar man dyrt så har man oftast tänkt till, flera gånger, innan man bestämmer sig för att lägga ut summan. 

Tycker också det är märkligt att en uppfödare säljer en valp som bara kostar 3000:- till någon som inte kan betala förrän löning. Vad händer då om valpen blir sjuk den 20e? Ska den gå sjuk i 5 dagar i väntan på löning? Nog för att alla hundägare inte har 50 000:- på kontot för säkerhets skull, men 3000:- är en liten summa som man som hundägare ska ha tillgång till. Det kostar att ha hund!!

[Forest]
5

215, Om det är smuggelhund är det en del  tester som ska uppföljas. Jag skulle vänta tills måndag med ta han till vetrinär.  Fick du med dig besikningspapper på valpen vid köpet? Vad heter den vetrinären vad sa denna ang valpkullen och ang kroksvans. Vad fick valpen för vacc kolla allt :)  Att chip kan rinna ur kroppen ja det stämmer men det trode jag inte var så vanligt med så pass ung valp men undantag finns alltid ;) Jag hoppas att allt går bra som sagt kolla upp nu så det inte rör sig om smuggelhund, jag hade sparat allt info om säljaren printat annonsen osv . Lycka till !

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer