Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 8088 ggr
[typellisch]
0

Valptänder som inte trillar av

Jag har som sagt en Kinesisk Nakenhund som kan ha problem med tänder. Dom kan vara sega att trilla av osv.

På Molly har det inte vuxit dubbletter som det kan vara utan det är mer att vissa valptänder inte vill trilla av. De flesta har hon faktiskt tappat även om det inte vuxit ut en vuxentand.
Vad jag vet är det två små framtänder som sitter kvar samt hörntänderna, alltså dom där avlånga gaddarna. Det är fortfarande valptänder. Sen ska tänderna där bak ha trillat av vad jag är medveten om, det är så lätt att missa.

Vet även att dom kan trilla av när som.. Molly hade en period där det trillade mycket tänder, sen sluta det och sen trilla det igen och nu är det inga tänder som trillar längre.

Men om dom inte trillar av, är det viktigt att dra ut dom då eller kvittar det? För antagligen är det ju inte vuxentänder under dom, helt enkelt. Det är ju inget som trycker ut dom.. så vid ett års vaccinationen bör jag meddela veterinären om detta och hur viktigt är det att dra ut dom?

[[Boris Sager]]
0

Jag har ofta samma problem som dig med mina småvovvar. Ibland finns ingen permanenttand under vid röntgen, då får mjölktanden sitta kvar. Problemet är canintänderna, mjölk, som sitter kvar då de permanenta kommer.. Även mjölkcanintänderna kan ha väldigt djupa rötter och det är dom 4 som ofta sitter kvar. Man kan pröva att rucka på dem och ge tuggsaker. Men ibland måste vovvarna sövas av vet och ta bort dem.

Annars kan de rasera bettet. Man kan vänta 7-9 månader tills alla permanenta vuxit ut.

Boris

[typellisch]
0

#1 Hmm.. är det canintänderna som sitter under nosen typ? Dom där små rackarna? :) I så fall är det 2 såna kvar hos Molly på underkäken. På överkäken har alla lossnat och en vuxentand saknas helt enkelt, så hon har en liten glugg där. Sen är det hörntänderna som sagt, dom avlånga tänderna bredvid canintänderna.

Men eftersom hon inte fått en vuxentand utan det är en glugg vid canintänderna tror jag inte hon kommer få någon permanent tand där då hon haft glugg i flera månader. Och dubbletter får hon inte heller så det är ju inga nya tänder som vill fram känns det som.. hennes syster däremot fick massa dubbletter, medan Molly inte har fått någon dubblett.

Molly är ju 9 månader nästa vecka.. bör jag avvakta till 1 års-sprutan eller ska jag kontakta veterinär redan nu?

[typellisch]
0

Tillägg; Nakenhundarna har taskiga tänder pga nakengenen så det är inte ovanligt att tänder saknas :).

[typellisch]
0

Åh :D Ena mini-tanden, antagligen canintanden, är lös! Var tvungen att känna efter och den trillar nog vilken dag som helst :). Molly är seg minsann ;).

Hon får gnagben regelbundet så det är ingen brist på det :)

mopsen12
0

Vi opererade bort fyra tänder som inte velat lossna på vår mops! Operationen och sövningen gick bra. Försäkringen täckte nästan allt. 🙂

[typellisch]
0

#5 Hur mycket fick ni betala ungefär?
Jag tror inte det ska vara så aktuellt då hon fortsätter tappa, upptäckte jag nyligen haha.. men alltid bra att vara ''förberedd''.

[[Boris Sager]]
0

Canin tänderna är de s.k. huggtänderna. Som valp med fullständiga tänder har vovven 28 tänder, som vuxen oftast 42.

Vet att naken hundarna ofta har tandproblem.

http://www.djurtandvard.se/Hundtandvard/Hunderiet/fordjupning/dog_anatomi1.html

Vid 1 års åldern tycker jag det är lite för sent att kolla  tänder som ev.måste tas bort.

Boris

russin
0

Sitter mjölktänder kvar framåt 7 månaders ålder, är det bäst att ta bort dom för annars riskerar dom nya tänderna att sätta sig fel.

[typellisch]
0

#7 Jag förstår ingenting av det där tyvärr.
Pratade med min bekant som arbetat på veterinärklinik, hon tyckte jag skulle vänta då dom verkar fortsätta lossna till och från.

Och Molly har ju inga dubbletter utan dom är bara sega på att lossna.. hade det funnits permanenta tänder under hade dom tittat fram för ett bra tag sedan känns det som.

[typellisch]
0

#8 Men hon verkar inte ha tänder under dom? Hon har små gluggar här och där och inga dubbletter som tyder på att permanenta tänderna vill fram?

russin
0

Aha - det är ju värre om det sitter dubbelt. men om dom inte trillat ut framåt 7 månaders ålder och du inte ser några nya så skulle jag kolla upp det ändå - så det inte finns nya tänder under som inte kommer upp.

LinaK
0

Jag hade nog kontaktat en veterinär (någon som är bra på just tänder) Tycker det låter mysko att hon inte fått sina vuxen tänder nu vid snart 9 månaders ålder.

När min havanais var runt 6-7 månader så kom inte hans tänder fram på två ställen, jag kände vuxen tanden under men den vägrade komma fram trots att han tappat sina valptänder. Hade en operationstid inbokad, då skulle dem göra ett snitt och hjälpa tänderna upp genom tandköttet. Men det behövde aldrig göras då det någon dag efter vi bokat veterinärtiden sprack upp och vuxen gaddarna tittade fram.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[typellisch]
0

#11 Hon är ju 9 månader snart. Men eftersom jag vet att Nakenhundarna kan sakna permanenta tänder och hon gör det på ett ställe så har jag inte oroat mig. Också för att det inte är dubbletter.. då har jag inte oroat mig alls eftersom det annars rullat på bra: valptanden har lossnat och under sitter en permanent tand. Och nu är det väl 3 tänder jag vet är valptänder och osäker på 2 andra..
Märkte nyss att en valptand är lös så den trillar nog snart. Så det pågår ju fortfarande för fullt och jag är inte orolig.

Som sagt.. hade ju varit en annan sak om det var dubbletter och jag märkte att det inte rullar på. Men eftersom det skett problemfritt, och inga dubbletter och det fortfarande rullar på så tror jag helt enkelt det handlar om att hon kommer sakna dessa tänder i permanent läge, eller att det fortfarande pågår. Men tror inte hon har permanenta tänder under dessa valptänder faktiskt eftersom hon ändå saknar vissa tänder.

Har även pratat, som sagt, med en bekant som arbetat på veterinärklinik som bad mig vänta då det är i process än.

Blir förvirrad av allas åsikter, haha :)

[typellisch]
0

#12 Nakenhundar kan sakna permanenta tänder :) Hon gör det på ett ställe redan.

LinaK
0

#14 Jo jag läste att du skrev det. Men jag hade ändå åkt in för att kollat så att allt står rätt till med hennes tandstatus, problem med tänder kan leda till bettfel.

mopsen12
0

1500 kostade den. 🙂

Kanske inte så billigt men vi trodde det skulle vara mycketmycket dyrare…

[typellisch]
0

#15 Jag ska känna igenom alla tänder mer noggrant nu först och främst, ska prata med min bekant också och se vad hon säger och sen får vi se vad jag gör..

[typellisch]
0

#16 Det var ju inte farligt! :)

[typellisch]
0

Nu är det en till tand som är lös :). Så alltså de två tänder på nedre käke, längst fram är lösa. De under nosen så att säga :).

Då är det bara huggtänderna jag har att bry mig om. Ska nog ringa min veterinär imorgon och rådfråga!

LinaK
0

Lycka till! Hoppas det går bra 🙂

[typellisch]
0

Om jag försöker ta kort på Mollys tänder, vill ni hjälpa mig att försöka lista ut om det är valptänder eller inte? :)

LinaK
0

#21 Ja vi kan ju kika på det 🙂

[typellisch]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom tänderna med blå pil undrar jag över :). Ser likadant ut på andra sidan..

Är det valptänder eller permanenta? Ibland är det ju så himla svårt att hänga med vilka dom tappat :(

LinaK
0

Jag tycker att det ser ut som de permanenta, är lite osäker på den i överkäken. Men jag är ingen expert, kan ju se vad de andra säger 🙂 Vissa har ju så väldigt tydliga valptänder med sylvassa små nålar.

[[Boris Sager]]
0

Permanenta canintänder, mjölktänderna är mycket gracilare.

Boris

[typellisch]
0

#24 Ja, den undre tycker jag ser permanent ut också.. och det är just den på överkäken jag själv funderat över :) Tur att jag fick den på bild nu så jag kanske får lite tips!
Men det känns bra att de små är lösa, de sista små putte-tänderna! De allra sista små tänderna på käken under nosen :). Känns toppen! Himla roligt att jag upptäckte dom var lösa strax efter jag skrev detta inlägg? Haha :).

Tack för hjälpen 🙂

[typellisch]
0

#25 Vad betyder det du nyss skrev om mjölktänderna? 😇

LinaK
0

#27 Menas att dem är mer spetsiga och smala 😉

Men ja jag håller med om att jag även tror att den övre är en permanent då den är mer rundad nertill.
Haha ja det är ju lite lustigt att dem är lösa precis efter, men det är så det brukar vara om man ska be om råd eller så 😛

[typellisch]
0

#28 Aha 🙂 Har jag lärt mig nåt nytt, haha.
Ja men dåså. Då har Mollys alla valptänder snart trillat ju 😃 Då är det bara de två kvar sen är alla borta. Lättad jag vart! Men herrejisses vad lätt det är att missa tänder! Men i och för sig kan dom ju tappa under natten eller ute och då hinner man inte alltid kontrollera och se :).

[typellisch]
0

Tack alla ni för hjälpen (och såklart råden) 🌺 Jag har sparat pengar men också har ni lugnat mina nerver, som blivit otroligt känsliga efter jag fick Molly.Tack tack 🙂