Konstiga kommentarer
Idag fick vi en sån konstig kommentar.
Var med en vän och skulle fota på berget hemma hos mig. Solen var på väg ner, det var fint väder och många människor var ute. Vi hade såklart hundarna kopplade, en BC, en vuxen aussie och så min lilla aussievalp på 4 månader. Alla hanar.
När vi kommit en bit mötte vi ett par med en medelstor hund som vi passerade bredvid, då frågar mannen om hundarna får hälsa. "Helst inte", säger min vän, men mannen verkar angelägen, så vi säger väl något i stil med "okej, om den är lugn".
Jag släpper fram valpen, och den okända hunden drar genast upp läppen och morrar. Givetvis drar jag Fidel till mig och vi konstaterar att "det här gick inte bra, bäst att de inte hälsar".
"Ja, min hund var lugn, men era var ju inte lugna", svarar mannen då.
I mina ögon en jättekonstig kommentar. Visst att vi hade energirika hundar, men Fidel gick lugnt och snällt för att hälsa och fick ett ilsket morr tilbaka. Min vän stod med sina två några meter bort och ingen av våra hundar betedde sig på ett sätt som var trängande eller hotfullt.
Men jag har lärt mig att hundmänniskor är det bäst att inte ta diskussionen med, så vi gick vidare.
Jag ville väl mest avreagera mig. Kommentaren förvånar mig allt mer ju mer jag tänker på den. Visst att en hund kan ogilla andra hundar, eller bara en viss dag inte känna för att hälsa, men hade det varit min hund hade jag om något bett om ursäkt.
Folk alltså …
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
haha jadu man slutar aldrig att förvånas 🤐Han kunde uppenbarligen inte tyda hundspråk så bra.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Håller med! Min bror har en ganska dryg och stark hund som ska hälsa på alla hundar man går förbi och jag orkar knapp hålla henne och så stannar folk och jag försöker för fulla muggar att hålla kvar henne så får ibland skrika pt dom på andra sidan gatan att dom måste gå.. Dom verkar inte fatta .. Samma sak hände när jag mötte en tjej i skogen med hennes minihund en av den minsta sorten och hon stannar precis brevid mig på den lilla stigen och bara glor och jag blåhåller min brors hund och hon bara står där.. Asså i bland undrar man
Ja. Jag har lärt mig sedan tidig uppväxt att man respekterar folk, man är trevlig och man ber om ursäkt för sig om man gör fel eller gör någon upprörd. Men hundmänniskor och deras egenheter slutar aldrig att förvåna mig. Det finns konstiga människor överallt, men hundmänniskor är en kategori för sig.
Står man inte i sådan vinkel så att man ser (dvs framför sin egen hund) så kan det vara svårt att upptäcka signaler som t ex fladdrande läpp eller uppspärrade ögon, men en del förstår helt enkelt inte att det är detaljerna som räknas utan tycker det känns bättre att lägga över ev skuld på annan part. Inget att bry sig.
Vad är det med den här idén att alla hundar ska hälsa på varandra? Mina hundar blir knappast lyckiligare av att hälsa på varenda hund de möter… Jäklig skum kommentar btw för att hålla sig till ämnet, men alla verkar tro så gott om sin egen hund och att det är bara alla andras hundar som gör fel… o han var tydligen en av dem 🙂
www.myrvangs.se
#5 Håller med. Nu har jag visserligen en hund som inte gillar främmande hundar så därför får hon inte hälsa på andra. Men jag släpper inte fram min andra hund i tid och otid heller. De har några hundar som de träffar då och då och som de funkar ihop med och så har de varandra. Tror verkligen inte att en hund blir nå gladare för att den får hälsa på en massa främmande hundar hela tiden.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Haha ja du det är så sant som du säger hundägare kan man inte diskutera med för de kan redan allt även om din hund tillomed 🤪
Jag tycker inte heller om att hälsa på okända hundar, tycker inte att hundarna får ut något alls av det heller. Vissar hundägare verkar ha öronvax o inte hör när man säger nej, så igår sa jag att våra hundar är sjuka de har noskvalster så de ska inte hälsa på andra hundar, vips vad den ägaren hörde väl andra gången 😇 🤫
#7 Ja, ibland vill man bara dra på en munkorg eller något, så folk tror att hunden är aggressiv.
Jag försöker också undvika att hälsa på alla, men någon gång ibland kan det vara ok. Jag brukar försöka känna av situationen, ägaren och hunden, men denna gång blev det lite tokigt.
Jag hade en helt annan uppfattning när vi skaffade Sally, eftersom Ludde alltid hälsat på alla hundar utan problem så lät jag henne göra det också. Kan vara en bidragande orsak till att hon blivit osäker för främmande hundar och gjort utfall m.m. Hon är mycket bättre nu med mycket träning (även om det är mycket träning kvar) men hade jag inte låtit henne hälsa på massa olika hundar kanske problemet aldrig uppstått och det grämer jag mig lite över.
Så min nästa valp kommer bara få ha utvalda hundar den får träffa och inte hälsa på hundar på promenaden.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Ja, jag ångrar såhär i efterhand att jag inte bara var benhård på att aldrig låta han hälsa på någon i koppel. Nu har jag en hund som tycker andra hundar är så jävla kul, och gärna drar i kopplet om annan hund är nära. Vi jobbar dock med det och det blir bättre varje dag. ^^
8 oja vissa nya okända hundar kan man hälsa på det är så vi har träffat flera promenadvänner med genom hundarna gillar varandra så mycket :)
Förlåt men jag förstår inte hur människor är funtade. Släppa fram sin 4 månaders valp i koppel för att hälsa på en främmande hund!!
Hur tänkte du där?
För övrigt har #5 sagt det mesta.
Till nästa gång. Gå en promenad ihop med en okänd hund. Sen kan man ev släppa ihop hundarna för att hälsa ifall det är en som man vet om sej man kommer träffa ofta. Hundar har inget behov av att hälsa på främmande hundar. Avdramatisera hundmöten istället o låt dom inte hälsa. En hundglad hund blir jobbig att promenera med ifall den tror att den ska få hälsa o leka med allt den träffar.
Ja håller med om sista kommentaren "folk altså" Men i mitt fall menar jag inte den andra hundägaren!
I allmänhet tycker jag att hundfolk är trevliga människor och definitivt lättare att komma i kontakt med p.g.a. det gemensamma intresset att ha hund. Nästan alla våra vänner har hund.
Men bland alla dessa hundmänniskor finns de besserwissrar, som tror sig veta allt, även f.f.a. "förstår" de andras hundars fel, deras egna hundar gör ju, i deras ögon, aldrig fel.
Innerst inne är dessa människor osäkra, har ingen självkänsla, vilket ofta smittar av sig på hunden. Försöker kompensera genom att uttala sig tvärsäkert om allt.
Intressant att "studera", men bättre att nonchalera.
Boris
#12 Lite som #11 skriver är ett utmärkt sätt att skaffa sig nya bekantskaper. Med en första hund har man inte nödvändigtvis en uppsjö av hundmänniskor som kan bli hundens utvalda entourage. Vi har en hund bland vänner och familj, som vi inte har möjlighet att träffa så ofta.
Jag tycker också det kan vara ett bra sätt för hunden att få erfarenheter. Om man kan läsa "hundspråk" och om man har en hund som inte är rädd, orolig eller reagerar illa eller länge på en negativ erfarenhet. Så tycker jag och det tänker jag gå efter.
_I alla fall, vill inte gå för OT. Starta gärna en ny tråd "Hälsa på okända hundar" eller liknande, så kan vi diskutera där. Jag skulle önska att denna tråd inte blev en diskussion om att hälsa på okända hundar eller ej.
_
#13, Jag håller helt med, och det är så lätt att snöa in sig på en eller ett par stycken jobbiga erfarenheter. De allra flesta jag träffat har varit så trevliga så. Definitivt lätta att ta kontakt med. Oftast öppna och glada människor.
Jag kan ju förstå att man säga något sådant som försvar för sig själv. Ofta är det mykcet bekvämare om det är den andra det är fel på, då behöver man inte jobba själv!
Jag försöker ofta analysera mig själv och fundera "vad kunde jag gjort annorlunda?". Här tror jag inte det var så mycket. Kanske missade jag någon subtil signal från den andra hunden som kunde visat att den inte gillade andra, men något jag inte såg kan jag inte ha sett.
Jag är ändå väldigt nöjd med att jag bröt så snart jag såg att den andra hunden var osäker. Också är jag väldigt nöjd att jag inte började käfta med ägaren. Det hade knappast slutat trevligt. Generellt är det bäst att bara säga hejdå och dra sig tillbaka efter en sån kommentar, tror jag.