Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5216 ggr
EbbaTYK
5

Kastering/sterilisering av tik

Min tik har haft sitt tredje löp nu i dagarna och denna gången var hon helt hopplös sista veckan under höglöpet. Hon gick runt och gnällde och försökte till och med att få igång mig genom att hoppa på mig. Totalt personlighetsförändrad. 

Nu funderar jag på om jag faktiskt ska kastrera/ sterilisera henne. Jag kommer inte ta valpar på henne och min förra hund fick livmodersinflamation.

Vad är skillnaden på kastrering och sterilisering? Hur har era tikar förändrats efter operationen? Har pälsen påverkats? (blivit tjockare)

russin
3

Jag är inte för kastrering (japp - det heter kastrering då livmoder och äggstockar tas bort) enbart för att tiken är lite personlighetsförändrad under löpet. Det är ändå så kort tid som en tik löper och det kan man stå ut med.

Jag har låtit kastrera en tik och det var en tik som blev riktigt sjuk vid varje skendräktighet med mjölkstockning och hög feber varje gång. Kastrering av tik är ändå en bukoperation och medför risker.

Min tik blev inget annorlunda förutom att hon slapp bli skendräktig. Pälsen densamma (men hon var korthårig och då ändras inte så mycket). Lika lättfödd som tidigare😉 men blev inkontinent. Inkontinens måste man veta om då ganska många tikar drabbas av det efter kastrering. Vissa kan bli det ganska snart och andra efter flera år.

Loveradio
2

Kastrering innebär att man plockar bort livmoder och äggstockar. Vid steralisering knippsar man av äggledarna. I Sverige kastrerar man bara. Det finns en del som tror att steralisering är nåt som görs på hondjur och kastrering på handjur. Men det är alltså ett missförstånd.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Em_
0

Tycker man får väga för mot nackdelar. Rent principiellt tycker jag det är ok att kastrera en hund för att den ska slippa könsdrifter den aldrig får leva ut. Sen får man väga fördelen med minskad risk för juvertumörer och noll risk för livmoderinflammation mot risken för kontinens och andra komplikationer.

EbbaTYK
1

Ja vad är andra komplikationer?

Jag har funderat kring kastrering sedan jag fick henne och blir påmind om risk för cancer och inflamation vid löpet, så klart.

Hon löper var tionde månad och höglöpet i sig är inget problem. Jag vill göra det bästa för min hund.

[dynamitella]
3

Komplikationer kan exempelvis vara så enkelt att vovven inte vaknar upp efter narkosen.

Em_
0

http://www.ljusdals-djurklinik.se/kastrering-tik

Vid kastrering är risken för viktökning stor vilket kan medföra viktrelaterade sjukdomar om man inte håller efter vikten på sin hund. Man bör minska fodret med ca 30%. Det finns särskilda kastrationsfoder där energimängden är anpassad till kastrerade individer.  Andra nackdelar är att pälskvaliten kan blir annorlunda,  vissa individer får en päls som liknar en valppäls. På tikar kan ca 10 % drabbas av inkontinensbesvär men detta går dock för det mesta att medicinera resten av livet.

Komplikationer:  

Operationen utförs under narkos. Det är för de flesta friska djur inga problem, men precis som när man söver människor innebär det alltid en viss risk. Efter operationen kan blödningar och sårinfektioner uppkomma. Hunden får smärtstillande tabletter med hem.

EstherVess
1

Om du inte ska avla på henne så är kastrering att föredra, just med tanke på risken med diabetes o livmoderinflammation.. Katter kastrerar man utan att tänka så mycket .. Vissa tikar mår dåligt länge innan, under o efter löp och då mår de bättre av att bli kastrerade.. Och så minimerar man risken av att det blir oplanerade kullar, en olycka kan alltid hända… http://karisma-utbildning.se/hund/artiklar/kastrering-av-hundar

EstherVess
0

Det finns en riks med inkontinens men den kan oftast medicineras bort..

ChristineF
1

Är alltid en risk självklart, men många gånger går det bra också.
Kastrerade min tik (ej till avel) pga att hon mådde dåligt, matvägrade och löpte mitt i semestertid (så hon ej kunde bada) och vid jul (så hon ej kunde träffa hanhundar i släkten). Bonus är mindre risk för tumörer, utesluta livmodersinflammation och att kunna gå kurser/annat där hanhundar finns.
Hon mår nu mycket bättre, kan alltid hänga med mig och blev lite busigare. :) Aningen mjukare valpig päls som lättare tovar sig, men inget annat större problem har hon fått. Hon äter samma foder som innan och har äntligen blivit fin i hullet, var smal innan.
Tycker du ska tänka igenom noga om du tycker det är värt det med just din tik, vad som kan hända både negativt och positivt och om du vill göra det så gör det mitt mellan två löp, då är chansen stört att det går bra.

[Teddies matte]
0

Mår tiken mycket dåligt under löp kan det vara en idé att kastrera, annars skulle jag nog låta bli, känns inte värt att riskera att få några av de större problemen som kan uppkomma.

EbbaTYK
0

Ända anledningen till att jag vill göra det är just för att minimera risk för livmodersinflation och cancer, men det kanske inte är så vanligt ändå.

Att söva sin hund är bland det värsta jag vet. Med ångest och tårar strömmande ner för kinderna lämnade jag henne senaste gången då hon fick en fraktur i tån.

Tack för alla svar.

malinroth
2

Jag funderar starkt på att kastrera min unghund såsmåningom. Min äldre tik har problem med juvertumörer och har redan operarats två ggr och det önskar jag ingen hund att gå igenom. Dessutom har nästan alla äldre tikar jag känner/känt drabbats av pyo förr eller senare. De tikar jag känner som kastrerats har inte fått några komplikationer alls (Inte sagt att det är riskfritt för det dock!) och de har blivit pigga och glada snart efter ingreppet.