Giftiga gottigheter
Vad är det man inte ska ge till hunden? Såsom choklad, vindruvor mm. Någon som har lust att göra en ''lista''?
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Lök Avokado Lakris Vinduvor Choklad. De är dom ja vet
Den här artikeln tycker jag är bra!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2984110/pdf/ITX-2-169.pdf
#1 varför ska man inte ge lakritz?
#3 Lakritz är inte bra för människor i stora mängder heller. Hört att det höjer blodtrycket
Ojdå jag som trodde jag hade bra koll på vad som var giftigt. Nu blir det ingen mer lakritz till vovven . (Inte för att hon har fått så mycket då) Men hon brukar få smaka en liten bit när jag äter. Av någon anledning älskar hon lakritz? Jag måste gömma det för ligger det framme snor hon det..
http://www.shelteam.se/giftigt.htm
Allt som inte är lämpligt för hundar. Lakrits innehåller salt som varken är bra för njurar eller blodtruck, som du sa Amys matte.
Boris
Jag har läst (nu kan jag tyvärr inte komma på vart) att avokado inte alls är farligt för hundar. Det är farligt för många djur men tydligen inte för hundar om man inte ger den typ 3 kg på en gång. Personen som skrivit det gav även sin hund avokado dagligen och den mådde ypperligt. Kan försöka hitta en tillförlitlig källa på mitt uttalande men med tanke på att denna person gav sin hund det varje dag så lär det ju knappast vara farligt.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
#7 Många ger choklad och lök också, ibland har man tur. Men den gånger du inte har det lär du ångra dig grovt.
Så att säga att en hund inte dog av det säger egentligen väldigt lite.
#8 ja självklart är det så, håller helt med dig men den personen hade flera källor på att det inte var farligt och skrev även att jag kan kolla upp hur det ligger till.
#9 Jag hittar bara information om hur giftigt avokado är, ingenting om motsatsen. Det är persinet i dom som är giftigt. Att någon trots all den information som finns tillgänlig på nätet väljer att ge sin hund avokado visar enligt mig på låg intelligens.
#6 Några punkter på den listan som inte stämmer: "Bör man inte ge, oavsett om dom är kokta eller råa. Dom kan splittra sig och fastna i halsen. Råa köttben går bra, råa märgben är jättebra för tänderna. Man kan även koka dessa." -Fisk, fläsk o.s.v. "F-Ben" "Rå lever eller alltför mycket kokt lever (tre portioner i veckan) kan leda till a-vitamin toxicitet. Detta kan orsaka deformerade ben, alltför stor bentillväxt på armbågar och rygg, viktminskning och anorexi" Visste inte att hundar kunde få anorexi av lever, fniss.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Precis, man ska aldrig ge tillagade ben. Det är DÅ dom går sönder.
Beror naturligtvis på ras- Ta generellt! Jag ger inte mina småhundar köttben alls, något som stora hundar klarar. Fågelben ska förstås aldrig ges. Sen ang. greenies har jag sett skrämmande exempel på dessa, som ska vara bra fr hundar, de splittras! Märgben bra fr stora hundar t.ex Schäfer.
Boris
#13 Alla ben kan ges råa, fågel, fisk, fläsk, nöt, lamm osv osv. Men viktigt är att dom är råa.
Och jo, även små hundar klarar av köttben. Vad får dig att tro annat?
Märgben är bra för alla hundtänder, inte bara stora hundar.
Finns ju mindre och stora märgben.
Grennies fick jag googla för att se vad det är. Är det meningen dom ska hålla sig hela? Är det inte godis?
#13 Ojojoj, förvånande att min småhund inte är död? Hon får råa ben, märgen o.s.v. och hon lever livet ;)
#10 Googlade och fann att en hel drös ger sina hundar avokado, flera hundar bor på gårdar där de odlar avocado och går själva ut och äter av fallfrukten. Däremot inte sagt att man SKA eller BÖR ge sina hundar det, men tror inte att det är farligt om de skulle RÅKA få i sig en bit.
För jag trodde iallafall förut att det var lika farligt för hundar som för tex. fåglar, och fåglar dör av en pytteliten bit.
#16 Nej, har man tur så kan hunden klarar av en liten bit om den råkar få i sig det. Men att medvetet ge det till sin hund när det sägs vara giftigt ( det är ju inget en hund skulle äta naturligt heller) får mig att tappa respekten.
Min tik är liten och käkar då massa olika köttben, idag fick hon tex. lammben. Det jag däremot ger med försiktighet är märgben. Har köpt det en gång lite för att "testa" om det var något att ha, gröpte då ur all märg och hon fick snaska lite på köttet som satt runt om. Men hon är en försiktig tuggare och äter bara ben om de går att krossa först, så därför var det ingen fara att ge henne ett märgben. Men kommer inte köpa det fler gånger då jag hellre ger henne köttiga ben som hon kan äta upp.
Man dör inte ge märgben till hundar som är väldigt glupska, de kan förstöra tänderna på dem.
Lite OT, men hur kan man ge främmande saker till hundar så som lakrits osv? Eller hur vågar man? Eller jag vet inte.. jag blir bara lite chockad. Jag håller mig hellre till det säkra före det osäkra, till det vettiga före det ovettiga osv osv.
Fågelben är NO,no. Ben ger jag inte mina hundar för JAG inte gillar att ge dem det.
Boris- kul att vi alla inte har samma ideer. Huvudsaker att vi inte ger dem något som uppenbarligen skadar dem.
Boris
#20 Min tik har många gånger käkat kycklingvingar och har aldrig varit några problem ;)
#20 Varför skulle fågel ben vara No no? :)
Kycklingben är tom. det man brukar rekommendera till hundar som är ovana med att äta ben :)
#20 För dig kanske det är det. Men det finns ingenting som hindrar oss från att ge våra hundar råa ben, det är inte farligt.
Om du anser det får du gärna förklara dig.
Råa ben är ju toppen. Molly gillar det, bra för tänderna, hon blir sysselsatt i någon timme. Man får hålla koll, det är allt och det är inte krävande alls.
#25 Håller med, råa köttiga ben är ju typ det bästa man kan ge sin hund :)
Läs och bedöm själva. Jag ger mina hundar det som definitivt inte är riskfullt.
Däremot hundgodis , morötter o liknande tandstimulering.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/artiklar_hunden_ge_ben.html
Boris
#26 Ja :). Perfekt att ha egen tid vid datorn i samma veva, med ett öga mot hunden såklart!
#27 Det finns andra ben att ge än fågelben om det oroar dig? Jag köper råa ben (oftast revben) på en djuraffär. Dom ligger i en frys och det finns att välja mellan lamm, vilt, älg, nöt, häst osv. Jag ser bara till att ta så raka och bra som möjligt då Molly höll på att kvävas av en liten ben bit förut när hon gnagde på ett bröstkorg.
På bilden har hon ett saftigt ben med kött på! Hennes favorit ;).
Skulle aldrig ge tillaga kycklingben som de beskriver i texten, DET kan vara farligt. Självklart bör man vara uppmärksam så hunden inte sväljer för stora benbitar och de bärande benen på större djur är heller inte lämpliga då de är för hårda och kan orsaka tandfrakturer på allt för glupska hundar. Men annars funkar råa ben från alla djurslag så länge de är just råa och hunden tuggar ordentligt.
Har gett min tik bla. kycklingvingar, fläsk och lammben (såna man brukar koka soppa på). Ger det jag får tag på, hon lämnar de benbitar som är för hårda.
Och som jag sagt tidigare så är råa kycklingvingar bland det säkraste man kan ge. De blir inte alls magsjuka av rå kyckling, min tik äter färskfoder baserat på bla. malt kycklningskrov varje dag och hon är perfekt i magen.
Artikeln säger att man kan ge tillagade ben från picknicken. Fel fel fel.
Nu e ja inte med. Skulle märgen vara dåligt för hunden? Ja har en stor o liten o dom får alltid märgen köper från slakteri råa aldrig varit nå problem :)
Det finns hundfoder med avokado som ingrediens, så nej, det finns inga studier som visar på att det är farligt för hundar. Jag har verkligen letat.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#31 Ovana hundar kan få diarré, det är det enda. Vana hundar kan äta utan problem.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#30 Inte alls fel. Utan helt rätt om det är från de djur du köper på mataffären.
Är det inte så att det är avokadons skal och kärna som är giftig för att att de innehåller blåsyra? Har för mig att det andra inte är giftigt men att det bör undvikas för att det finns risk att en bit av kärnan och/eller skalat kan slinka ned?
Bladen är giftigast ( om man odlar själv) Men jag ger för mindel inte mina hundar avokado alls. Finns ju persinrisk, och man kan ju ge dem annat helt ofarligt.
Min junior råkade just få isig en vindruva, tror han överlever.☺️
Boris
Rabarber och Spenat vet jag får inte heller ges till hund.
MIn hund får ingaben men däremot så får han dom lite dyrare tuggknutarna från djuraffären. Fågel får han bara koktfile med ris om han är dålig i magen. I perioder får han även a-fil på torrfodret när han äter dåligt. Annars får han inget annat förutom gurka o isbergssallad. Skulle inte ge honom något annat då han blir jätte dålig av de mesta. Men mjölkchoklad åt min förra hund utan att bli dålig. Ringde en veterinär när han varit och nallat i min godisskål och hon sa att de inte var någon fara då de är kakao som hundarna inte tål och i mjölkchoklad är dw ganska lite kakao.
Värre med mörk choklad, mer kakao. Kyckling med ris är ju en dietmat, som brukar funka bra, A fil bra för både hund & människa. Tuggknutar ger jag mina vovvar också. Och morötter.
Boris
#31 Jag har gröpt ur all märg de gånger jag gett märgben till min tik, detta pga av att hon är känslig för för mycket fett.
Men är inget fan av märgben överhuvudtaget så kommer inte köpa det något mer. Finns bättre ben att ge är min åsikt :)
Okej va bra :) för mina får alltid o de har aldrig varit nå problem så fick lite lätt panik där :) tack så mkt för svar :)
HAr inte heller hittat studier som visar på faran med avokado till hundar men det brukar hänvisas till denna "case report"
#42 Det är den enda jag hittat med.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Man behöver inte söka så långt härifrån:
http://bichon.ifokus.se/articles/4d713d23b9cb462227053bca-vad-ar-giftigt-for-hunden
Sök på avokado:
Boris
Broccoli, oavsett om den är kokt eller rå är bara farligt för hundar om man dagligen o över längre tid ger hundar mer än 10 % av det i kosten. Solanin försvinner inte för att potatis tillagas. Det är bara äkta Roquefort ost som innehåller giftig roquefort.
Att saker upprepas på diverse hemsidor gör dem inte sanna.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#42 Tack, intressant. Där växer ju avokadon vilt, så jag skulle anta att de ätit ganska mycket samt skalet och kärnan. Ska läsa hela om jag får tag på den.
#44 Det där är inte tillförlitliga källor då vetenskapliga källförteckningar saknas.🙂
#45: Nej just det!!
Boris😃
Persea americana Avocado Poisoning by the Hass and Fuerte varieties of avocado has been documented in a wide variety of animals, but only a single suspected case has been reported in dogs. The toxic principle appears to be persin, which has experimentally induced cardiomyopathy in goats at higher doses and mastitis at lower doses. Two dogs with a reported fondness for Fuerte avocadoes, to which they had had free access for less than a year, were presented to the University Veterinary Teaching Hospital in Nairobi, Kenya, with a history of poor appetite, exercise intolerance, constipation, abdominal enlargement and dyspnoea. One of the dogs was dead when presented, and the other was emaciated, with signs of congestive heart failure that included orthopnoea, ascites, pitting oedema of the hind limbs, a jugular pulse, muffled heart sounds and rales and gross cardiomegaly revealed by thoracic radiography. Serum levels of alanine aminotransferase, lactate dehydrogenase and alkaline phosphatase were moderately elevated. Necropsy revealed anasarca of the hind limbs, ascites, lung oedema and fluid in the pericardial and pleural cavities. Microscopic changes consisted of multifocal degeneration of myocardial fibres with infiltration of mononuclear leucocytes.
Inte den studien, men en annan studie som hänvisar till den studien. Det är alltså bara två hundar där man tror att de reagerat på avokado, samt så vet man att de ätit mängder och då troligen med skal på samt med kärna.
Allt är giftigt om man överdoserar, till och med morötter.
Jag kommer låta mina hundar fortsätta diska guacemoleskålen.