Dyraste & billigaste hundraserna?
Tänkte det kunde vara lite intressant att höra vilka hundraser som generellt sett är väldigt dyra eller billiga. Kan vara en jäkla skillnad raser emellan.
Då syftar jag på hundar från seriösa uppfödare med meriterade föräldrar, i antingen utställning eller det rasen är ämnad för.
Det är bara skriva någon ras och vad de brukar gå för så kan man jämföra lite med vad andra har för erfarenhet.
Jag tycker bl.a det verkar som tex golden är ganska billiga (~10k) medans tex frallorna går på 18-19k..
Min uppfattning är att ju dyrare en ras är, desto sjukare är dom för att uppfödaren ska kunna bekosta undersökningarna. Dock styr även efterfrågan samt uppfödarens "girighet" priset.
Har ingen koll på vad mina raser brukar kosta, jag har alltid fått kompispris/gratis. Men har för mig att den australiska terriern ligger på runt 10-12000.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har ingen jättekoll på alla raser. Min Australian Shepherd kostade 12 000 vilket känns som ett normalt pris. Vet att sambons mormor som föder upp mops tar 18 000 för en valp. Hiskeligt mycket pengar för en hund kan jag tycka, men uppenbarligen finns det folk som vill betala så mycket.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Om vi ska se till kilopris så är vavvor väldigt dyra 😂
Det här har jag också funderat mycket på. Dyra raser är bl.a. mops, fransk bulldog, engelsk bulldog samt de allra minsta som Russkiy Toy m.fl. Vi betalade 13.000 för våran mellanpudel. Inom Pudel så gäller av någon anledning att ju mindre, desto dyrare. Åtminstone om man generaliserar lite.
Mindre hundar får färre valpar, därför måste uppfödarna ta högre priser för att täcka upp kostnader. Så har jag förstått det i alla fall.
Tillgång och efterfrågan.
Småhundar får inte så många valpar, som t.ex Labbar eller andra större hundar. En del småhundar, t.ex. Bostonterrier måste oftast snittas vid valpning, då nosarna /huvudena är stora i förhållande till kroppen.
De värsta exemplen jag sett är (som vanligt för mig) från U.S.A. då man har uttrycket designer dogs, amerikanarna är ibland knäppa på det sättet att de vill ha något extra. Designer dogs sägs av sina "uppfödare" vara friskare än andra renrasiga hundar. Ja, i F1 generationen kanske. Sen har man , enl. min uppfattning, ingen aning.
Yorkipoo, Maltipoo, o.s.v. ju mindre desto bättre tycks det.
Men det var en parentes.
Sen beror det naturligtvis på hundarnas stamtavlor. Massor av Multichampions i stamtavlan höjer priset, men nödvändigtvis inte kvalitet.
En renrasig småhund med stamtavla brukar kosta mellan 10000-20000
beroende på ev. fel kan de vara billigare, testikelfel, bettfel, diskvalificerande färger m.m.
Boris
Min ras, tibetansk spaniel, kan kosta allt från 8000-12 000:-
Den rasen som kommer bli min nästa kostar mellan 15 000-18 000:- vad jag har sett i alla fall, rhodesian ridgeback.
verkar som att Jack russlar är rätt billiga. finns renrasiga med stamtavla för 7000:- t.o.m mindre ibland.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Småhundar lever ju oftast längre och foderkostnaden blir inte så hög så jag brukar säga att det jämnar ut sig. :P
Min Bichon Havanais kostade 12.000 :- vilket är det som de kostar i de allra flesta fall.
Frisén har jag inte så stor koll på vad de kostar i dagsläget, tror det ligger på runt 14.000:-, men för 14 år sedan kostade vår hund 7.000:-.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
Alla dyra hundar är inte sjukt avlade.
Tycker priserna varierar även på samma ras. Bostonterrier kostar ganska mycket de är inte så vanlig ras inte ovanligt att de ligger runt 20 tkr. Pomeranian vissa färger kan vara dyrare än andra men även kön tikar kan vara dyrare än hanar även dessa kan kosta runt 20 tkr . De får sällan stora kullar små hundar är i regel dyrare än stora raser, detta tror jag beror på att det föds inte så många valpar i varje kull, 1.3 valpar är normalt men en stor ras får 7- 10 om inte fler (även där varerierar kullstorlekar)
Små och robusta terriers och mindre jaktspetsar borde vara ganska ekonomiska om man ser till inköp, hälsa och driftkostnad.
Kostsammare är väl dom som är större med dålig sjukdomsbild och som är dyra i inköp.
≧◔◡◔≦
Våra Pekingeser 20.000 kr.
Min Cotton de tulear tik 14.000 kr.
Har märkt att Pekingeser och Engelsk bulldogs ligger på ungefär samma prisklass, de flesta "platnosar" ligger på drygt 18-20. 000 kr.
Min hund av bruksras, 10 000:-
Tycker det är ett bra pris, men dom flesta bruksraserna ligger däromkring
Visst är det intressant att hundar som måste meriteras med arbete bruks, jakt vall etc är billigare än de som bara behöver vinna några rosetter i bästa fall?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Tibetanska mastiffen är världens dyraste hund ras, du kan få betala upp till 10 miljoner svenska kr för en tibetansk mastiff. Världens billigaste ras kan variera men det står i mellan alaskan husky (På grund av krävande ras) och Chihuahua (På grund av mång avel).
En SKK reggad vavva är knappast billig.
Helt sjukt att man kan få tag på brukshundar till det priset. Det är ju då lätt hänt att okunniga eller oansvariga inte läser på utan tycker en brukshund är super fin och söt men inte förstår hur mycket den faktiskt kräver.
Har stött på många renrasiga siberian huskys här där jag bor samt en renrasig border collie, jag bor i ett tätbebott område och har aldrig sett huskysarna lösa någonsin eller att dem kunnat hälsa på en annan hund eller djur utan att blotta tänderna m.m….understimulans tro?
Tror att pga okunnighet att dessa raser blir väldigt missförstådda och hamnar lätt fel när dem är så billiga. Finns ju okunniga i mängder som köper vavvor och sedan märker att det var en hund och inte en leksak dem köpte som behövde tränas, dresseras, promeneras m.m och att det egentligen inte var det dem sökte efter. Vet inte hur många vavvor det finns på blocket som inte ens är över ett år till salu. Tråkigt när djur skall behöva hamna plågsamt fel och flytta runt en massa i onödan. Inte så svårt att läsa på lite liksom….trots att läsa några sidor om olika hundraser är fruktansvärt lätt och för mig anses som självklarhet så är det alldeles för många med noll eftertanke på vad det är dem egentligen köper…
Min ras (lancashire heeler) ligger nog rätt stadigt på 12.000 kr och jag tror knappast det kommer höjas.
Min förra ras (shar-pei) sjönk snabbt från att ha legat på bortåt 18.000 i början när den fanns i Sverige till att ligga på runt 10-12.000 kr och har legat där länge. Den kommer heller knappast att gå upp i pris.
Min förre detta kollegas mops skulle gått på 24000, men eftersom hon skulle blir halvfodervärd behövde hon "bara" betala 12000.
Min aussie kostade 12000, vilket väl är rätt normalt.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#19 Men regg räknas ej med.

Jakthundsvalpar brukar vara billiga. 6-10 tusen. Alaskan husky (ej godkänd ras) kan ofta vara så gott som gratis om du ska använda den till drag (eller om den inte passar för drag).
#20 Bara för att hundarna inte kostar 20 000:- betyder det ju inte att uppfödarna inte är noga med vart dom hamnar 😭
Dom flesta köparna av bruksraser har dessutom en hel del krav, bl a "måste" vi höftledröntga (vilket vi givetvis ska!), göra MH, sedan går man dessutom före att få valp om man är bruks & tävlingsintresserad (vilket jag är!).
#25 Det måste varit flera år sedan när rasen inte var lika vanlig? Rekommenderade priset (enligt chihuahuacirkeln) på en vavva ligger på 15 000 och över det ser man väldigt sällan!
Nu är det tyvärr många som avlar oseriöst och tar löjliga priser för vissa färger eller små individer. Många sjuka/inte hälsokollade eller inte ens renrasiga (så kallade "renrasiga utan stamtavla"…..). Finns så många annonser ute så kennlar med fina/friska hundar får ta lägre priser och ibland sitter de kvar med valpar några månader. De går iaf inte med vinst vad jag hört.
#27 Nja det var väl ca tio år sedan, varför de tog högre pris vet jag inte. Men hunden var seriöst uppfödd med stamtavla och allt, lever loppan än idag och har aldrig varit sjuk mer än en gång då han sträckte benet men det är ju en skada och inte sjukdom :)
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#28 Okej, ja men då var det nog den där "dyra perioden" som var när folk började få upp ögonen för rasen och den inte var så vanlig än..
Skönt att han är frisk och glad! :)
Är inte så insatt, men vill gärna dela med mig av vad jag såg på blocket för nått år sen.
Det var en Engelsk bulldog tik som hade stamtavla och hade gått rätt bra på utställningar. hon var 4 år tror jag, och ägaren ville ha 35000-40000. Minns inte exakta summan, men det var ett rätt så saftigt pris i alla fall.
Små stjärnor lyser också i mörkret.
Kinesisk Nakenhundarna ligger väl mellan 8500-13000 har jag för mig.
Betalade 8500 för Molly, hon har stamtavla och meriterande far samt väldigt bra släkt bakåt i tiden (champions osv osv osv).

#31 Kinesiska naken hannar verkar de nästan ge bort nu för tiden. Har vid två tillfällen blivit erbjuden sådana nästan gratis. En gång som betalning för en rockard jag tänkte sälja (jag tackade nej)
Vet någon vad engelsk cocker spaniel kostar nu? Vi köpte vår för 8k.

#18 Alaskan Husky är ju ingen godkänd ras utan räknas som blandras vad jag förstått det som.
Detta är dom priser jag kommer ihåg att jag betalat för några av mina hundar:
6000:- Wheatern 1992
7000:- Storpudel 2002
10 000:- Dvärgpudel 2007
15 000:- Dvärgpudel 2008
10 000:- Whippet 2009
Min briard kostade 12,000 Min Pom hane 14,000 skulle ha kostat 18,000 men han var för stor och 9 månader så priset sjönk därför :) En tik kostar 20,000
16 haha ja det kan man tycka, men som sagt ofta föds det rätt få i småhundars kullar med 😉
Våran bichon havanais hane kostade 12 000:- (i höstas). Rätt så normalt flr den rasen tror jag :) Dem får ju inte så stora kullar men det är ju en rätt så frisk ras så priset är onye allt gör högt.
Om jag ska pratar väldigt generellt tycker jag små hundraser är dyrare än större. Anledningen tror jag är att små hundar är lättare att sälja än större.
Besök min blogg: http://bumpi.se

Betalade 11.000:- för min vorsteh. (17 syskon från början, 13 levande sen).
Var helt inne på att köpa en stor Pudel i höstas. 13-14.000:- verkade priset ligga på. Så hade ställt in mig på 15.000 för en valp, så Aska kändes billig :)
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
blandrasen är ju rätt billiga, de kan ju med alla möjliga mixar ligga på allt från 1000 kr till kanske 6000 kr.
Pratar vi renras hund ur grupp 9 brukar de safta på rejält med priserna uppåt kanske 15-20 000 kr.
Sen ligger ofta bruksraserna av vad jag sett på det ganska lagom 12-14 000 kr.
Och den billigaste renrasen kan nog vara JRT som någon annan skrev. jag har också alltid fått känslan av att även renrasiga valpar reggade i SKK kan kosta så ''långt'' som 5000 kr.
Dock beror det mycket på om valpen inom denna rasen blir hög eller lågställd. Så det är ofta därför vissa av dem går för billigare peng.
#40 BCs kan oxå kosta däromkring, o andra sidan så får inte alla köpa, marknaden är begränsad för vallningsidioter.
Parantes :)
# 40
Undrar av ren nyfikenhet , kan ingenting om JRT :)
Vilket är önskvärt att de ska vara, högställda eller lågställda ?
Har bara haft två renrasiga innan jag börja med draget och började köra med Alaskan Husky samt Scandinavian Hound istället.
Collie: 10 000kr (hade hon kostat men vi hade henne på foderavtal, heter det så?, där uppfödaren hade rättigheter till valpar) Hon lever inte längre.
Flatcoated Retriever: 12 000kr (hade han kostat ursprungligen om vi köpt direkt från uppfödaren. Vi betala bara 2000kr för honom då familjen som hade honom bara ville bli av med han då de ansåg han för jobbig som unghund. Han var avlivningshotad.) Han är 10 år gammal nu.