Överrörliga leder
Vi var idag in till en fysioterapeut för en friskvårdsbesiktning och rehabilitering då vår hund haltar. Hon sa att vår hund har överrörliga leder och vi ska börja använda benviktsmanchetter några minuter varje dag. Vi ska även promenera våra promenader så mycket som möjligt på asfalt. (Nu får vi ju bara ta korta kisspromenader men ändå…)
Jag förstod inte riktigt vad detta med överrörlighet innebär. Jag läste att hundarna har lättare risk att stuka sig då, men vad innebär det här mer i praktiken? Är det någon som vet något om överrörlighet? Varför uppkommer sådant här och vad ska man tänka på när man har en "överrörlig" hund?
Jag har ingen överrörlig hund, men jag är själv överrörlig :)
Det betyder ungefär att ens leder kan sträckas ut mycket längre en hos en normal person/hund. Vilket gör att hunden lättare får sträckningar och att saker kan hoppa ur led.
Hoppas du förstår, är inte så sjukt bra på att förklara :)
Tack! Kan man göra något åt att förbättra detta? Kan man ändra något i kosten till exempel? Är det alltid bra att promenera mycket på asfalt och andra hårda underlag? Jag antar att man måste vara mer noggrann med att värma upp musklerna? Har "de" någon teori om varför vissa blir överrörliga?
Tusen frågor känner jag haha, men du kanske har hört ett och annat som kan vara bra att veta. :)
Läs på lite om Ehlers Danlos syndrom, kan drabba både människor och djur. Det bildas helt enkelt för lite kollagen, ett "byggmaterial" i kroppen som har som uppgift att hålla ihop leder och muskler. De med EDS är överrörliga, men alla överrörliga har givetvis inte EDS, men det är oavsett väldigt intressant läsning, och mycket som en med EDS får tänka på är nog tänkvärt även om hunden/personen är "bara överrörlig".
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#3 Tack! Intressant men inte så rolig läsning. :/
Du har helt rätt i att man ska värma upp musklerna innan ordentligt. Ex gå en längre stund innan hunden får springa/leka.
Jag har också fått lära sig att det är extra viktigt att inte vara överviktig och ha bra ordentliga muskler som byggts på under en längre tid.
Usch, det här kändes inte kul alls. Precis som om vi inte redan har nog med problem liksom. :(
Tack för svaren, jag ska vara mer noga med att värma upp ordentligt (när den lyckliga dagen kommer när vi får börja motionera igen) för att inte riskera något samt hålla henne i en bra vikt. :)