God dag 15 april!
God lunch från ett regnigt Södertälje 😕
Skönt att jag kom ut på en långpromenad på 1 timme och 40 minuter igår med Molly så vi kan bara ta det lugnt idag. Nakenvovvar gillar inte regn och rusk så vi får gnaga på morgonpromenaden idag om det inte blir uppehåll.
Eftersom jag mer och mer fått upp ögonen för Agility och/eller Lydnad så ska jag börja träna in den s.k vardagslydnaden så den sitter som sten. Eller, den sitter som sten men hon kan vara så ivrig så hon ''glömmer bort sig'' och det är väl mer det vi ska träna på. Kanske träna in lite annat som att gå fint bredvid mig osv.
Är sugen på att gå på kurs i vardagslydnad men dock är dom fullbokade och kurserna har redan startat. Vill mest gå för att få mer kunskap inför kommande aktiviteter vi ska ge oss in på.
Ja, ja.. hoppas ni alla får en trevlig dag trots regn och rusk 🌺
Vaknade till ösregn - bläääää. Men försöker se det positivt att regn i kombination med varmare grader gör att isen på stigarna i skogen försvinner snabbare = man slipper riskera bryta benen😉
Men vår vanligtvis längre morgonpromenad blev en väldigt kort historia idag - blött, lite muttriga hundar pga regntäcken och inget direkt roligt ute. Värmen är inte tillräckligt hög för att regnet ska vara så trevligt att vara ute i…
Fördelen med mindre hundar är att vi kan busa inomhus utan att allt flyttar på sig, så det blev bus efter kortpromenaden. Det ska bli uppehåll senare, så vi ska träffa gänget ikväll för den vanliga kvällspromenaden i skogen - det behövs röjas och busas lite. Min ena tik är lite skendräktig och vill mest ligga i knät och gosa med mig och har ingen direkt matlust - men det går snart över. Hon får ingen mjölk och tar heller inga låtsasvalpar, utan blir bara lite knasig i humöret🙂 hon behöver få vara ute mycket nu så hon får annat att tänka på.
#1 Ja, och hellre regn än snö 🙂
Hoppas på uppehåll här med! Låter annars som en rätt mysig dag.
Jag är ledig måndag-tisdag-onsdag. Perfekt tänkte jag, då kan vi vara ute mycket i det FINA VÅRVÄDRET. Visst, liksom.
Regn och rusk möttes vi av imorse.
I alla fall;
Fidel håller på att tränas av en tjej som går hundinstruktörsutbildning, så de körde ett pass i duggregnet. Väldigt kul att se sin hund jobba med andra faktiskt. Han är så duktig så, och får alltid mycket lovord.
Vi kanske ska ta en promenad senare idag med henne och hennes aussiehane, om vädret inte blir sämre.
Annars blir det väl en promenad själva. Det bra med regn är att det är så få människor ute, då kan Fidel gå lös mer. Han går väldigt bra lös, men att helt strunta i andra människor och hundar har han inte fattat, därför får vi väl ta tillfället i akt en sån här dag då de flesta håller sig inne.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Kan du inte gå till biblioteket och låna lite hundböcker om träning? Det är inte detsamma som då någon visar - och inte socialt med andra hundar - men ger dig kött på benen.
Regnar här också. Spike sitter och kikar längtande ut. Tills jag öppnar dörren, då vänder han in. 🙂
Det positiva med vårregn är att blommor och blader exploderar sedan.
#4 Åh, tack för idén! Har inte tänkt på det faktiskt 🙂 Ska se till att göra det någon dag faktiskt!
#5 Det är ju perfekt läs-väder. 😉
God eftermiddag, sitter just nu i skolan men slutar som tur är. Just nu är det faktiskt uppehåll så jag hoppas det är det när jag ska hem med (vilket det såklart inte lär vara bara för den) när jag kommer hem ska jag ta ut hunden på en liten promenad, han har precis blivit bättre av en tass som han har haft ont i. Så det blir inga skogs eller långa promenader nu på minst en vecka. Vi kör lite mental träning istället :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#6 Ja :). Det kommer vara lite taskigt väder nu framöver så ska nog ta mig ner och låna en bok!
#3 Missade dig, ska svara nu minsann! Det där med att strunta i människor hade Molly svårt med :). Varje gång hon gick förbi en människa utan att bry sig fick hon beröm och godbit, 90% av fallen idag så struntar hon i dom och får alltid beröm och godbit för det.
#7 Jag längtar till vår och sol och värme. Eller våren är ju här men regnet kan vi gärna skippa!
#9 Här skulle det typ regna hela veckan dessvärre 😕 Saknar redan skogspromenader, haha.
Idag har vi sovit ut, jätteskönt.. men sen ut i rusket på promenad, försökte hitta en ny promenadslinga - men de gick inte så bra! Hamnade vid en ridanläggning, och var tvunga att gå samma väg tillbaka. De började till och med mullra lite här hos oss, så Tyra blev lite konfunderad. Men jag slängde lite godis varje gång de mullrade och verkade orörd när de lät.
Väl hemma, så passar vi på att köra lite inkallning och sitta kvar övningar med lite svårare svårighetsgrad, men hon var inte riktigt på hugget idag.. så gick och hämtade kamptrasan… då blev de fart på grejerna 😉Så nu ligger hon som en utmattad liten säl i soffan 🙂
#11 Åh, åska är ju tecken på att vintern är över!
#12, jag är fortfarande lite förvånad över hur mycket snö som smält bort de senaste 2 veckorna… vi hade JÄTTEMYCKET snö… och nu ser vi marken på vissa ställen 🙂 Så snaart är våren här på riktigt 😃
#13 Ja.. kyla och snö är man less på verkligen 🙂
Idag ska vi inte göra något alls. Vovvarna hade lite för kul igår så magarna är inte riktigt med idag….. Så svälta är vad vi ska göra, ja eller hundarna dåra ;)
Ts, jag ska börja skriva lite hur jag tränar lydnad med min pojk, steg-för-steg. Ta dig gärna en titt inne på bloggen och se om det kanske är nått som du kan ha användning för. Smyger in reklam varhelst jag kan märker jag😇
#15 Tack, ska läsa din blogg :D Nej då, denna ''reklam'' är förhoppningsvis nyttig för mig så känn dig inte besvärad!
Hej hej!
Idag har det varit skola hela dagen. Haft lite dåligt samvete över hundarna som fått vara själva i två omgångar. Först från 8-11 och sedan från 11.30-15.30. Inte ultimat enligt mig men det blev så idag då vi var på studiebesök. Så nu är Sigge ute med husse och springer en runda. Algot ligger här och gosar med mig och verkar nöjd 🙂
Om en stund blir det middag (panerad rödspätta och potatis) och sedan ska vi slappa i soffan.
Trevlig kväll på er alla!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#17 Tack detsamma!
Vi hängde i 1.5 timme med en annan aussie. Herre gud vilken energi de har! De sprang och lekte och kampade och tokade sig. Helt galet, men riktigt kul att se.
Nu sover Fidel gott bredvid mig i soffan, helt slut är han.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/