Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1870 ggr
joheck
2

Lydnad med Kingpin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejhej!

Känner att jag måste skapa en tråd om min och Pins lydnadsträning här inne också. Positionen i frittfölj börjar se grymt bra ut nu. Han lär sig så otroligt snabbt. Aussiesarna som vi tränar med har inte en chans när det kommer till att lära sig nya saker =P.

Vår plan är att börja tävla nästa år. Inga problem att få Pin redo, det är jag som måste bli bättre!

Maja2
0

Själva momentet Fritt följ ser bra ut, åtminstone i dessa korta sekvenser. Hur lång är uthålligheten?

Tänk på att inte gå och titta ner på hunden hela tiden, utan gå och titta rakt framåt, hur beter sig hunden då?  Ofta blir det så att hunden lär sig att titta på ansiktet, och på tävling, när man ska titta rakt fram, så funkar inte det fria följet pga att man lärt hunden att den ser ens ansikte hela tiden. Bara ett tips.  Jag skulle även, om jag var du, INTE ha godis i handen hela tiden. Du kan ha det externt eller i fickan. Du hinner ta fram godis efter klicket. Allt för att träna uthålligheten  :)

Lycka till !!

joheck
0

#1 Vad menar du med uthålligheten? När jag tränar själv måste jag ju titta på honom så han är i rätt position, hur gör man annars?

Maja2
0

Med uthållighet menar jag att kunna gå längre sträckor utan belöning, vänster och högersvängar, halter och sedan fortsätta. Att vara uthållig nog att gå i fotposition i ca 2 minuter utan att få en godis.

Jag gör så att jag tränar framför spegeln i hallen när jag tränar position.

joheck
0

#3 Så långt har vi inte kommit än. Vi har nyligen börjat röra på oss, så blir bara några steg än. Ok.

Maja2
0

#4 Du gör helt rätt i att bara ta några steg till att börja med, men tänk på det här med att titta ner, så att han inte blir van att måsta se hela ditt ansikte, samt att du har godiset i handen.

joheck
0

#5 Yepp det ska jag göra! Men vad skadar det egentligen med godiset i handen om han ändå inte tittar på det? Bara en liten fundering^^.

Maja2
0

#6 Det handlar om vana. Hundar är verkligen vanedjur :)

joheck
0

#7 Ok. Ska försöka att komma ihåg det. Tanken är att blanda in leksak som belöning också (variera alltså), är det samma där?

MatildaTure
0

Du kan ha godis i handen nu och sedan träna bort den hjälpen. I det klara momentet ska föraren gå avslappnat och pendla naturligt med vänster arm. Är hunden van vid att det finns godis i handen kan det bli ett väldigt ojämt fritt följ. Men det är väldigt vanligt att lära in ff genom att ha belöningen i handen, vilket ger en naturlig kontakt och rätt position. När du sedan har en hund som förstår vad det hela går ut på kan du börja plocka bort hjälperna. Inga problem. :)

Maja2
0

#9 Det är ännu lättare om man INTE behöver träna om på ett nytt sätt, dvs plocka bort hjälper :) :)   utan tänker sig för redan innan, vilket ger lika bra resultat, med mindre omständigt jobb.

MatildaTure
0

#Självklart, så är det alltid. Men ett av de mest beprövade metoderna är just att han en lockelse. En av mina tränare, som tävlar elit, lär även han in sin valp enligt denna metod. Dock kan jag hålla med om att det med småhundar nästan kan vara onödigt, då det inte ger lika mycket som det sedan tar (i form av tid man får lägga på att plocka bort hjälpen). En stor hund hamnar lätt i rätt position med godishand, medans en liten hund lätt glider ut för att kunna hålla fokus på godiset. :)

Maja2
0

#11 … tja … då är det nog en smaksak även bland elittävlare …. den jag tränar för tävlar åxå elit … . men även om hon inte gjorde det så känns det som att sunt förnuft kan få råda :) Och sunt förnuft säger: träna inte in något som du måste träna BORT sedan :)

joheck
0

Här tränar vi lite på stadgan vid ligg.

joheck
0

Första gången jag tränar på ställandet med pojken. Han vet ju från andra situationer va "stanna" betyder så självaste kommandot är inte nytt.

Maja2
0

#14 Då kan du gott ta bort handtecknet och bara köra på röstkommandot :)

Michaela-N
0

Va, kan han fånga godiset med munnen! Vad avis jag blir, det kan inte Hugo!

joheck
0

#15 Hehe har inte testat det så detta var första gången, vill vara väldigt tydlig^^. Ska se om det funkar utan.

#16 Jepp det kan han! Stå och kasta godis på Hugo så kommer han också lära sig det :P En väldigt bra kontaktövning har jag märkt.

Michaela-N
2

#17 Han tittar bara på mig som om jag vore helt från vettet. Flört

joheck
0

#18 Hehe ok, Pin fatta heller inte i början vad jag höll på med men nu kan han det. Har du provat med nått större? Jag körde med kottar innan jag bestämde mig för att verkligen lära honom det.

[Nalle-]
2

Du och Pin är så duktiga, en inspirationskälla till min träning med lilleman! Glad

joheck
0

#20 Vad kul att höra. Nu blir jag så stolt!Skrattande Ska ni börja tävla i år också?

[Nalle-]
0

#21, Haha vad roligt! Skrattande Jo, tanken är att vi i alla fall ska starta i en tävling under året. Nu har det dock gått trögt ett tag men vi har precis kommit igång igen!

joheck
0

#22 Det kan jag säga att det gjort för oss också, har typ inte tränat alls på jätte länge. Men det verkar ha gett en positiv inverkan för nu är han mer taggad än någonsin.

Ser att du bor i Umeå, är ju inte så fasligt långt så kanske möts vi på tävlingsplan nån gång!

[Nalle-]
0

#23, Låter ju bara trevligt, Hugo verkar snarare ha tappat en del som han kunnat hyfsat tidigare. Men tror det finns i bakhuvudet, det kommer säkert fram nu när vi börjat träna igen! Tror det är viktigt också att variera träningen - har tex suttit fast vid linförigheten och då blir det ju lätt att man nöter på den och det blir ju skittråkigt tycker Hugo.

Var tvungen att kolla var du bodde, nej det var ju inte alls särskilt långt!

joheck
0

#24 Jo är väl lite olika från hund till hund, men han kommer nog att börja briljera snart. Det är ju så himla dumt det där med linförigheten, de flesta moment behöver ju en färdig linförighet. Men om du fortsätter att träna så ska du se att det släpper tillslut, helt plötsligt är han en mästar :D

joheck
0

Tränade lite idag också, utan handtecken denna gång.

Han har noskvalster därav de små "fnys-attackerna".

joheck
0

Länge sedan jag uppdaterade här. Tränade lite ff med mästaren idag.

Cazzos
0

Alltså åh, när en papillon springer och rumpan svajar - gulligare bakdel finns inte!

[schäfernronja]
2

Har du någon blogg man kan få läsa om HUR ni tränat in allt detta? Blir riktigt inspirerad av er två! :D

joheck
0

#28 Haha det har jag inte tänkt på😛

#29 Åh vad glad jag blir av att höra det! Jag har inte skrivit så mycket om just det men kan skärpa mig om nu intresset finns. Här är länk till min blogg. Håll utkik, ska försöka få ihop nått nu på en gång. Jag har även precis börjat i en studiecirkel så då kommer vi igång ordentligt.