Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3399 ggr
healthisfashion
1

Allaround hund i mindre format?

Hejsan!

Funderar på att skaffa mig en till hund, har en schäfer sedan tidigare som jag tränar och tävlar aktivt med, och vi vill ha sällskap - dock av en hund i mindre format. 

Jag vill hålla på med lydnad, lite utställning, spår, sök, freestyle, drag osv. 

Jag söker en liten hundras med mycket energi, "tålig", attityd, träningsglad och med så lite kända "hälsoproblem" som möjligt.

Jag har fått tips om raser som jack russel, dvärg pinscher, staff osv. men finns det någon därute med dessa raser eller andra som har nå bra tips och råd? possitivt som negativt

Mischa
0

Tänker typ små boskapsdrivande hundar som västgötaspets, welsh corgi eller lancashire heeler.

Eller möjligtvis papillon/phalene.

≧◔◡◔≦

healthisfashion
0

Njaa, ingen spets.. papillon har jag dock också funderat lite på, corgi blir för stort.

htt
0

Dansk/svensk gårdshund?

CelsiusT
0

Papillon är en trevlig allroundhund som är ganska så aktiv. Inte direkt en soffpotatis. Samma gäller väl för JRT. Personligen hade jag valt någon av dom två raserna, främst papillon eftersom jag tycker bättre om dom än om terriers.

Det handlar väl mest om vilken hund som tilltalar dig mest. Både till utseendet men främst i sättet. Träffa hundar av dom olika raserna du kan tänka dig. Läs på om dom och fundera över vad som passar bäst in i ditt liv. Det kan ju bara du avgöra ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Majken!
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jack russell, definitivt! En frisk ras som är en av få småhundsraser som utan problem kommer kunna leka och springa ikapp med din schäfer och inte krossas under tiden! Finns knappt några hundar alls inom rasen med patella, än färre med ögonproblem.

joheck
1

Papillon passar in perfekt! Förutom till draget då. Jag tränar främst lydnad och viltspår med mina, tävla ska vi börja med i år. Passar super till det mesta och älskar att jobba.

Driva
0

Podengo en liten hund som är väldigt glad och positiv, men samtidigt balanserad och inte "terrier" energisk (om du förstår vad jag menar).

Jag satsar själv på att komma ut och tävla lydnad och sök med min tjej, hon är fortfarande ung så vi har inte kommit så långt än, men viljan är det inget fel på. 

Själv är jag ingen terrier människa, vet många som lätt blir väldigt upp i varv och "stänger av" allt vad hörsel heter. Podengon känner jag är en väldigt vaken och aktiv hund, men utan att vara hyper på det sättet jag upplever att tex JRT kan vara. 

Jag valde podengon för att jag ville ha en hund som jag kunde träna med och hade lite "anama" i sig (inte som min dvärgschnauzer/cockerspaniel, som är väldigt glad och träningsvillig, men ger upp så fort det börjar bli lite jobbigt), men samtidigt inte behöver träna varenda dag och börja klättra på väggarna om det blir en period som är lite lugnare.

Besök min blogg: http://bumpi.se

russin
2

Lancashire heeler tycker jag du ska kika på. Tålig, pigg, förig, alltid med när du vill och ställer upp på det mesta.

[Murvel]
0

Sheltie? Det kanske brister på tålig, de är inte lika robusta som exv heelers och inte riktigt lika modiga. Annars en liten allroundhund som är duktig på det mesta :)

Oliviahack
0

Welsh corgi pembroke är inte stora, och det finns en del smäckra också som är lite mindre. Rekommenderar starkt!

[Forest]
0

5 var en ras jag med skulle rek jr är en tålig liten hund har skinn på nosen ofta, men älskar verkligen att arbeta :) 👍

healthisfashion
0

Oj, tack för alla tips! :) nu är det verkligen att börja fundera. Vet ni av några bra JRT samt PAppillon kennlar i Norr/väster botten som man kanske kan kontaka? (vill ha uppfödare nära) :)

sunnys
0

Jag tänker på staffen :)

[Forest]
1

12 tänk på att gärna kolla in fler än 1 kennel att åka 4 mil extra kan man tjäna på att verkligen få den hunden/valpen man letar efter. Av dessa raser skulle jag påstå att jrt är mycket mer tålig än papillon 😉

agnesw
0

Schipperke, kanske?

[Teddies matte]
0

Lagotton, eller ev. någon annan vattenhund kunde vara ett alternativ, men då måste du också gilla pälsvård och de är ju inte riktigt små heller. Men JRT:n som du själv nämner är ju väldigt tålig och energifylld, så kolla in den.

Jespersen
2

Något att tänka på är kanske att det är väldigt stor skillnad på att träna vall- och boskapshundar och på att träna terrier. 

Jag har en JRT och en corgi, och mycket som jag har tragglat supermycket med när jag tränat terriern har jag fått nästan gratis med corgin. 
Och visst är JRTn jätterolig att träna med, när hon tycker att jag är roligast i världen, men ser hon något annat skoj så kan hon likagärna sticka dit och lattja :) Såklart är det individuellt också, men generellt så behövs det ganska mycket motivation när man tränar jack russell, medan jag har märkt att corgin gärna hänger på "frivilligt" och är lite mer bunden till sin ägare. 

Är du van att träna och tävla med schäfer och gillar det så skulle jag kanske hellre kollat på lancashire heeler eller liknande, men vill du å andra sidan ha lite mer av en utmaning så kanske jack russelln är något för dig iaf :)

SmileyMalin
1

Jag har bara erfarenhet av jack russell men tycker det rasen har oförtjänt dåligt rykte! Visst finns det individer som är ettriga, stressade, skälliga osv redan från start men det finns också många uppfödare som föder upp stabila, sammarbetsvilliga och säkra hundar. Hittar du rätt uppfödare och ser till att forma din valp rätt så kan du få en väldigt enkel och trevlig hund i en jack russell också 😃

Min minsting (1½ år) är en okastrerad hane som utan problem umgås med både hanar och tikar såväl kastrerade som okastrerade. Han går ofta lös och har aldrig stuckit ifrån mig. Han älskar att träna och tog precis sin sjätte raka seger i freestyle vilket innebär att han redan är uppe i högsta klassen. Han tränar även agility där han är en fantastisk liten träningskompis med härlig attityd. Dock är han för liten för att tävla i två veckor till 😉Han har en tydlig av- och påknapp där han han rusa fram på agilitybanan i maxfart men så fort vi går av banan bli helt lugn och lägga sig avslappand i knät. Bara han får lagom med motion och hjärngympa så är han väldigt lugn resten av tiden. Han har aldrig någonsin skällt under någon form av träning/tävling. 

Många som träffar Tobi blir väldigt imponerade och säger att dom aldrig träffat en så trevlig och enkel jack russell förut. Men det handlar inte om att jag har haft tur, det handlar om att jag medvetet valde en riktigt kunnig uppfödare som är känd för sina hundars metalitet och att jag från det att Tobi var 8 veckor under lekfulla och enbart positiva former förstärke dom beteende som för mig är viktiga hos en hund och lärde Tobi att matte och träning är det absolut roligaste som finns i hela värld.

Så räkna inte bort JRT på grund av alla fördomar som finns. Visst är det intensiva hundar men med rätt förare blir dom riktiga guldklimpar ❤️

malinroth
0

Jag tänkte också på jrt eller varför inte en lakeland terrier eller kanske foxterrier?