Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 4462 ggr
WornOut
0

Hundar som bråkar

Vad gör man i den här situationen. Två kompisar med varsin hund (hanar drygt ett år båda två, har träffats tidigare och lekt) kom hem till mig ikväll. Hund 1 hade vart här i några timmar och första mötet när hund 2 kom blev inte det bästa. Vi hade precis lekt med hund 1 och han var rätt uppspelt och blev nog lite överumplad när hund 2 plötsligt kom in genom dörren.

Iaf, dom rök ihop rejält på under två sekunder varpå ägaren till hund 1 (som visade mest aggrition) la ner honom på rygg och försökte få honom att lugna sig. Båda hundarna var förhållandevis lugna innan dom lät de hälsa igen.. Hund 1 ställde sig "över" hund 2 och visade tydligt att han inte var speciellt nöjd med situationen, när du hund 2 morrade rök dom ihop igen. Ägarna tog isär dom, lade ner på rygg osv. Nu vågar vi inte släppa ihop dom igen då dom morrar åt varandra så fort dom får ögonkontakt. Försökte även låta dom nosa i rumpan på varandra men det hjälpte inte heller.

Så vad gör man?

Gibzon
1

Om båda hundarna slåss så ska båda ner i backen! och låt de inte ske att nån rider på den andra. Funkar det bra om ni ses ute ? Är det bara inne det blir tjafs ?

CHARMEN
2

Gå en promenad med dem och prova igen sen:)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

[Zlarviig]
8

Jag tror inte att det hjälper så mycket av att dem lägger ner hundarna på rygg.. Ni kan testa att ta ut hundarna och gå på en promenad tillsammans och försöka trötta ut dem mer, sen låter ni dem hälsa lite försiktigt utomhus.

Majken!
9

Sluta tryck ner hundarna i backen, det löser inget. Gå på en längre promenad intill varandra och avdramatisera det hela. Är hundarna i vanliga fall inga stridisar så kommer det nog gå smidigt att föra ihop dem igen under promenaden.

Gibzon
2

Till er som säger att hundarna inte ska ner i backen…Vad ska de då göra ? Ignorera beteendet och gå en promenad ?

Pennybus
1

#5 Sära hundarna, vänta tills de lugnat ned sig, gärna i olika rum, sedan låter man ena hunden gå ut och gå en bit innan den andra går ut och sedan gör man ett "hundmöte" med hundarna när de är på neutral mark och så går man en promenad och går in sedan igen, om det inte löser problemen får man helt enkelt hålla hundarna isär.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Gibzon
1

Men hur ska hundarna förstå att dom gör fel om de ej får någon korrigering ??

Det ska vara noll tolerans med fight och ridning…Om man inte klarar av att visa för sin hund vad som är rätt å fel så förstår jag att problemet inte blir löst..

Pennybus
7

#7 De lär sig inget vid den sortens korrigering :-)

Gibzon
0

Vad får dig att tro att de ej lär sig av det ?

Pennybus
5

#9 Vad skulle få mig att tro att de skulle lära sig av det? :)

Driva
7

en hund som hamnar i slagsmål skärmar av och att trycka ned den då kan dels göra att den inte fattar att det är matte/husse och hugger efter personen som gör det dessutom förstår den inte att det är en tillrättavisning.

Bättre att låta den lugna ned sig och tillrättavisa den när beteendet börjar och stoppa den innan hunden hamnar i den sinnestämmningen.

Besök min blogg: http://bumpi.se

Pennybus
0

^^^^^^^^^^^^^^^^^

:))

Gibzon
2

Har du provat ? Har du vart med om hundslagsmål ? Har du fått bukt med det ? Tydligen inte eftersom du tidigare skrev, går dom inte ihop så får man se till att ha dom särade..

Jiddrar man åker man i backen, svårare kan de ju inte bli. Väldigt enkelt för vov att lära sig! ;)

Lilllens
3

#9 Förklara gärna hur hundarna lär sig NÅGOT genom att bli nertryckta i backen.

Mantissa
3

Promenader tillsammans är suveränt. Gärna så länge att udden av energin är borta. Som du skrev så var det ju mindre bra att den ena hunden var upphetsad vid introduktionen. Hunden som kom in kanske heller inte gjorde det "artigt" utan bara klampade in och överraskade hund nr ett. Undvik situationer där båda hundarna kanske går efter samma leksak eller godis tills de litar på varandra (och er).

bryter man beteendet snabbt så behövs ingen fysisk korrigering. Läs hundarna och slappna av själva.
På mina pojkar när de var i mops-åldern (runt ett år) så hade vi en "inga svansar i luften"-regel. Stela svansar alltså, inte glada. Hund nr 1 blev lite allvarlig och stel så att svansen åkte upp då fick han gå ut ur rummet. Det var alltid den hunden som stelnade till först som blev "utvisad" och det direkt så att den andra hunden inte kände att den var tvungen att svara för att freda sig. Detta var två hundar som bodde ihop, så det var inte problem hela tiden och de promenerade tillsammans utan problem. Men det var i trängda situationer som det kunde bli lite mycket testosteron och osäkerhet.
Det är ni som bestämmer vilka regler som gäller.

Pennybus
0

#13 Jag har provat att göra precis så som jag förklarade när jag var med om hundslagsmål, och visst tusan funkar det :-) "Jiddrar man åker man i backen" Hundar tänker ju dock inte likadant som vi, om du någonsin fått den tanken i skallen :)

Gibzon
1

Men ändå påstår du att, funkar dom inte ihop så får man ha dom isär ? Resten av livet då eller ?

Pennybus
7

#17 Men nu var det ju inte såhär att de bor tillsammans så jag ser inte felet med det? Hade jag haft en hund som inte funkar ihop med min kompis hund så får den inte träffa den hunden, punkt slut, och vet du vad? Hunden skulle klara sig utan den ändå :) Umgås du t.e.x. med personer du inte står ut med? Skulle inte tro det :)

Gibzon
1

Skillnaden är väl att hundar är så sjukt anpassningsbara, vilket vi människor tyvär inte är på samma sätt.

Skulle jag ha en vän med hund och våra hundar inte går ihop så skulle det självklart ställa till en jäkla massa problem.

Dock har jag aldrig haft en hund som inte går ihop med någon annan hund så för mig kommer det aldrig bli ett problem :)

Pennybus
0

Varför utsätta hunden för den påfrestningen? 

Min tik går inte ihop med våran grannes hund och jag tänker inte släppa ihop henne med deras bara för att "jag kan" och för att hunden är anpassningsbar, jag skonar henne hellre ifrån bett och skador ifall de ryker ihop.

Gibzon
1

Jag utsätter som sagt inte mina hundar för något, de går ihop med allt å alla och har alltid gjort och kommer alltid göra!

Sen möter vi många många hundar som inte klarar av mina, men det är ägarens fel och synd för hunden..

Pennybus
5

#21 Det är inte alltid ägarens fel, och allas hundar går inte ihop med alla hundar och människor :)

reverse
6

Utdrag: "The most common cause of aggression in dogs is fear. Pinning a dog down when he is scared will not address the root of his fear.
Furthermore it can heighten the aggression (AVSAB 2007). In fact, a recent study of dogs (Herron et al. 2008) found that confrontational techniques such as hitting or kicking the dog for undesirable behavior, growling at the dog, performing an “alpha roll,” staring the dog down, and enforcing a “dominance down” frequently elicited an aggressive response from the dog. The aggression may also be redirected toward inanimate objects, or other animals or people besides the owner. Even non-physical punishment, such as a harsh verbal reprimand or shaking a finger at a dog, can elicit defensive aggression if the dog feels threatened by it."

http://avsabonline.org/uploads/position_statements/dominance_statement.pdf

//Lina

Gibzon
1

Det är ALLTID människans fel! Antingen är uppfostran åt helvete eller så har MÄNNISKAN avlad på trasiga hundar!

Om ni väljer att uppfostra era hundar via människospråk och resultatet blir hundar som KANSKE klarar alla vardagliga situationer så varsågoda! Men för hundars skull så snacka deras språk så får man en hund efter det också :)

Pennybus
8

#24 Men hundarnas språk är inte att trycka ner de i marken :)

Lilllens
9

#24 Vi är inte hundar och kan inte prata hundars språk. Och hundar är verkligen inte så dumma att de faktiskt tror att vi är hundar, vilket betyder att de knappast förstår om vi ska försöka prata "hundspråk".

Gibzon
1

Nej men det är att ligga i en undergiven position ;)

Vi är inte hundar men vi kan lära oss deras språk, men dom kan inte lära sig vårat, så vad ska man göra..

Lilllens
2

#27 Till vilken nytta..? Självklart kan vi lära oss av deras språk, men det betyder verkligen inte att vi kan prata det och att hundar förstår det.

Gibzon
1

Varför skulle vi inte kunna prata hundars kroppspråk ?? :S

Lilllens
7

För att vi inte är hundar?!

Pennybus
7

Dels för att vi är helt olika byggda, och ger ifrån oss andra signaler. 

Att trycka ner hunden i undergiven position gör ingen nytta då hunden själv inte utger sig för att vara s.k. "undergiven", utan det är du som tvingar den till den positionen och det tär mycket på relationen till hunden enligt mig.

Gibzon
3

Jätte tråkigt om ni inte kan använda hundars kroppsspråk men det är något alla kan lära sig så det är bara att öva! :)

Precis lägg ner hunden i en undergiven position. Visa hunden vem som bestämmer..herregud vilka problem folk har..inte konstigt att vi har så mycket problem hundar överallt.

Lilllens
4

Jättetråkigt att du tror att du kan prata hundspråk trots att du inte är en hund.

Lilllens
6

Och jag håller med dig, inte konstigt att det finns så mycket problemhundar när folk "ska visa vem som bestämmer" genom att använda våld.

Gibzon
2

Men haha nu måste du ha gjort en egen tolkning, när har jag sagt att man ska använda våld ??

Lilllens
2

När du säger att man ska trycka ner hunden i backen. Vilket du gjort några gånger.

Gibzon
2

Kan du visa mig vart mer exakt jag har skrivit att man ska trycka ner hunden i backen ?? Hunden ska ner i en undergiven position! Det står ingenstans att man ska trycka ner den

Hanna
2

Är det inte bättre att starta en egen tråd angående att trycka ner hundar i backen? Tror inte detta hjälper TS.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Lilllens
2

Okej!

"Om båda hundarna slåss så ska båda ner i backen"
"Jiddrar man åker man i backen, svårare kan de ju inte bli. Väldigt enkelt för vov att lära sig! ;)"

Hur fasen får du ner en hund i backen om den inte vill, utan att använda våld?

Gibzon
2

Du lägger ner hunden i backen kanske ?? Alternativt har du en hund som lägger sig för dig.

Lilllens
2

Ja, precis. Du tvingar ner den i backen.
Men nu lämnar vi detta eftersom det blev väldigt OT.

Gibzon
2

Ja jag tvingar absolut ner den, men använder inte våld för det även om jag är fysisk, de är skillnad. Absolut!

russin
8

orkar inte läsa hela tråden, men att trycka ner en hund i backen lär den sig absolut ingenting av - mer än att tappa förtroendet för ägaren. Att bli nertryckt är inget naturligt för en hund och har man otur så kan en redan uppretad/upphetsad hund bita ifrån sig om man gör så.

Hundar kan fungera väl tillsammans utomhus där det finns utrymme, men inomhus är en helt annan sak - främst om det är hemma hos den ena hunden. Resursförsvar, trångt så avstånd inte kan hållas osv.

För mig innebär hundbråk endast en sak. Jag talar om att det är förbjudet (det behöver jag inte trycka ner för) och hjälper inte det så delar jag helt enkelt av - en hund på varsin sida av ett kompostgaller t ex.

[Timantis]
4

Två hanhundar i 1 årsåldern. Instängda i en lägenhet. Vem kom på den brilljanta iden att släppa ihop dom?

I 1 års åldern börjar könsmognaden komma o då är det upplagt för slagsmål för att dom ska fixa rangordningen. Visst dom har träffats o lekt förut men nu är dom troligen könsmogna o då leker man inte längre utan läser in sitt revir. Nya hundar åker i backen.

Säger som de flesta gå ut o gå en promenad med dom så de får känna av varandra ute.

Majken!
5

Det går ypperligt att korrigera hundar utan att de ska tryckas ner i backen.

Majken!
1

Och om det nu lägger någon extra tyngd i mitt påstående så vet jag det av egen erfarenhet, eftersom jag själv haft en riktigt stridis till hane som tyckte det var väldigt uppfriskande att få smaka lite blod. Det gick fint att arbeta bort, och jag tryckte inte ner honom en enda gång i backen.

[tintilar]
0

Jag hade inte tilåtit hundarna att hälsa förrän de visade en god sinnesstämning. Varje hundägare får hålla koll på sn hund och helst ska de hållas isär utan fysiska medel. Sen hade jag troligen tagit ut dem att mötas när hundarna varvat ner, inte stillasittande på ett trångt utrymme.

Man får inte glömma att hundslagsmål inte är något nån av dem tar personligt. Dom kommer inte överens, försöker att skapa ordning och sen är det över. Så hundarna behöver inte vara ovänner eller ha problem med varandra därför att de rykt ihop en gång. Däremot är det viktigt att ge dem utrymme att göra upp utan att råka i bråk vid nästa möte därför att innan dom har skapat ordning är deras relation spänd.

Som ranghöst skulle jag aldrig tillåta medlemmar av min flock att slåss, men göra upp måste dom. Mitt jobb är att ge dem dom bästa möjligheterna jag kan och visa dem vad jag önskar genom att hålla dem korta tills dom slappnade av. En promenad tillsammans kan lätta på stämningen före ett nytt möte och göra dem avslappnade med varandras närvaro.

[Zlarviig]
0

Jag har då aldrig tryckt ner min shitbull i backen.. Hon skulle inte kunna bli snällare. Aldrig har hon gjort utfall eller varit agressiv mot varken hund eller människa. Min kompis däremot gör det, och hennes hund är alltid helt sönderstressad och nervös och har gjort utfall mot både det ena och det andra.

Men för att svara på din fråga så borde ni ta en rejäl koppelpromenad med hundarna. Det har funkat för min kompis hund när hon har varit som värst.

vallhund
6

Någon verkar ha tittat för mycket på CM o glömt att tänka själv.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mantissa
0

Inte ens CM använder liggandet som en bestraffning utan för att få hunden som hunnit bli blockerad att bryta och koppla av.

Gibzon
0

48 varför skulle du trycka ner din vov i backen om den inte gjort nå fel ?

[daytona]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Kroppsspråk för hundägare"

Köp den här boken, ni som inte kan kommunicera med era hundar med kroppsspråk. En mkt bra bok som alla bör läsa!! Bilden verkar inte synas?? Eller?

Majken!
1

Vilken är boken? Och vilka är "ni"?

WornOut
0

Tråden verkar spårat ur lite grand.. Tack för tipsen, ska vidarebefodra detta till mina vänner inför nästa möte med hundarna! :)

[Forest]
3

24 Skojar du med mig?  Att hundar inte funkar ihop kan bero på massa olika saker att de sen kommer i bråk kan vara allt mellan himmel o jord. tex ena hunden är uppe i varv andra hunden kan då tala om till uppspelta hunden lunga ner sig o det tar inte alltid den uppspelta hunden= blir tjavs. Hundar är som alla andra de har en personkemi som inte alltid funkar med andra=blir tjavs. En hund är osäker o därmed råkar ofta ut för bli påhoppad=bråk. Två hanar kan börja bråka om det är löptider unghanar som har hormoner som sprutar om dom är lättare att strissa upp o där med blir det tjavs. (det där var bara få exempel)  Att lägga ner en hund löser inget.

Att man som ägare kan ha koll o se hundens kroppspråk är superviktigt, minsta spänningen så säger man till hunden. Jag har vart med om hundbråk med min ena hund som vart påhoppad av sin egen mor, en gång. Varför? Eftersom Enja (våran hund) ligger lite bra till av flera andra hundar hos ufd så tyckte väl hennes mor att hon ska veta sin plats, de funkar inte ett dugg bra ihop. Enja i sin tur anser sig inte ska fostras av sin mor då hon är själv 3 år snart, nepp är det någon som styr där så är det hennes mormor inte inte morsa. (enjas mamma bor inte hos ufd). Vi har löst detta med att vi går promenad innan de får hälsa eller vara lösa, de hälsar inte på varandra kan jag säga. Men det går bra de hamnar iaf inte i bråk.

[Kakafoni]
3

Jag har tre hundar och en fjärde som brukar hälsa på då och då och den har gjort detta sedan alla var valpar… Regel ett när den kommer är att den inte får springa rakt in, det skapar totalt kaos. Antingen möts vi utanför och så går vi med hela gänget en promenad och sen in. Gör vi inte det så kommer hund 4 in kopplad och lugn så att de andra kan lukta och hälsa på den "nya". Den måste vara i ett lugnt tillstånd när den kommer in på de tre andras revir för att det inte ska bli tumult. Tumulten och i värsta fall slagsmål utbryter för att de tre försöker lugna ner den "nya" som kommer samt ogillar att han dundrar in helt respektlöst och invarderar deras hem.

Mantissa
1

#56 kan bara hålla med.

Hundar är hundar och fungerar på ett visst sätt. Sedan kan man träna/avla fram egenskaper som lämpar sig bättre för hur vi vill att de ska vara, men varför göra det svårare än det behöver vara? Respektera att de är en hund du har, och förstå hur den fungerar och anpassa dig till det så blir alla glada. En hund gör aldrig "fel" utan den reagerar alltid på det sätt som kommer naturligt från en kombination av tidigare erfarenheter och medfödda beteenden. Så bli inte arg, frustrerad eller ledsen när det inte går som du vill. Träna och lär dig hur du ska göra för att det beteende som du vill att din hund ska visa upp ska bli det som kommer mest naturligt för hunden.

[Zlarviig]
0

#51 Vem har sagt att hon aldrig har gjort något fel?

Att attackera andra hundar är inte det enda fel en hund kan göra. Mixa har gjort mycket dumma saker men aldrig har jag tryckt ner henne som bestraffning.