Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5252 ggr
smocken
0

Vad äter era hundar?

Ger ni hunden enbart torrfoder?

Ger ni hunden eran egen mat (husmanskost m.m)?

Just nu äter min valp torrfoder med lite fil i ibland.

Finns det annat att välja på eller ska man vänta tills valpen är äldre? (21 veckor idag)

Är det bra för hunden att äta för mycket fil om dagarna?

[Teddies matte]
0

Torrfoder, Brit Care lamm & ris, någon gång kan han få matrester också, men inte så ofta.

Hur menar du med något annat att välja på? Har hunden ett helfoder så behövs inte massa annat, överdrivet mycket fil behöver du ju inte ge, varför vill du ge fil? Känns kanske aningen onödigt, en del hundar blir dessutom dåliga av fil.

[RMSLiners]
0

Våran äter Bozita Original. Utöver det får hon husmanskost ibland och ibland även kött så som färs, älgkött, oxkött, fläskfile/ben, kyckling mm. I princip äter hon allt utom sådant som är rent skadligt/giftigt. Finns inget hon inte tål men det finns saker hon gillar mindre tex banan petar hon inte på.

smocken
0

#1 Jag ger fil för att jag alltid gjort det, läste att det ska vara bra för en valpmage. Och ett plus i kanten är ju att hon älskar det och än har hon inte blivit dålig.

mingman
0

Vi har gett Eukanuba Puppy Medium men håller på att byta till Taste of The Wild. Vi ger enbart torrfoder, uppblött.

Ibland händer det att jag skär upp lite rester när vi ätit kött och använder som träningsgodis, men aldrig som "krydda" på maten.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

smocken
0

Det jag menar med om det finns annat att välja på är om man skulle byta foder till något som är bättre. Menar ju inte att ha fodret vi har nu samtidigt som något annat.

Det finns ju så mycket olika saker hundar kan äta.

[typellisch]
0

Acana Lamm och Äpple :). På sidan om får hon gurka och leverpastej ibland samt råa tuggben!

Som belöningsgodis så kör vi på maten, känns skonsammast för magen då min tjej är känslig.

[Teddies matte]
0

#5 Vad får hunden för torrfoder nudå?

[typellisch]
0

Jag undrar detsamma som #7 :). Men om du har ett bra foder och din hund funkar på det så är det bara onödigt att byta ett vinnande koncept :).

smocken
0

Eukanuba Puppy Medium

IdaL
0

Min tjej har extremt känslig mage och vi har testat det mesta och det enda som fungerar är Royal Canin Sensible Maxi så det kör vi på :) Blöter alltid upp maten, annars vägrar hon äta.

Som belöning kör vi på leversnittar eller fodret, sen får hon ben ibland också.

vallhund
0

Jag BARFar mina hundar. Bones And Raw Food.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
0

Jag ger färskfoder till mina

JamieBlue
0

Vi ger vår hund 1/3 torrfoder (Standardt) och 2/3 färskfoder (Fodax). Anledningarna till att vi ger 1/3 torrfoder är flera, tex att det är enklare att ge vid resor och att man enklare kan använda aktiveringsleksaker med torrfoder. Vi försöker ge färska ben ca en gång i veckan. Skulle gärna ge oftare men har ingen affär i närheten som tar in till bra pris. Han får ingen mat av oss. Som godis kör vi lite allt möjligt, men egentillverkat och/eller naturligt så långt det går, dvs inte godis med en massa märkliga tillsatser. Jag har hört att det ska vara bra att ge låglaktosfil någon gång i veckan men jag har inga belägg för det och jag gör det inte själv :)

[Teddies matte]
0

#9 Eukanuba är ju inte bland de bästa torrfodren, men om hunden inte mår dåligt av det finns det ju ingen anledning att byta.

Färskfoder och BARF mår ju många hundar riktigt bra på.

smocken
0

#14 varför är det inte bra? Eller ett av det bästa som du sa. Veterinärer säljer ju också samma märke. Är det mycket tillsatser av onödiga ämnen i?

ChristineF
0

James wellbeloved valp/prestanda (kalkonsmak) och färskfodret bravo plus med vom på helgerna. Har inte plats att ge det hela veckorna, men är mycket nöjd med torrfodret också. Hon har känslig mage och detta funkar toppen :)
Övrigt gott: godis med hög kötthalt, rått kött/ben, torkade delar och vanliga hudben. Inga matrester, kan ibland koka något okryddat bredvid vår mat. Sen kan väl något smörgåspålägg slinka ner ibland, men inga mängder till en så liten skrutt med känslig mage :)
Om man ska ge lite fil ska det vara laktosfri a-fil, ger det ibland men behövs nog inte till en hund med normal mage.

Loveradio
0

Ger VoH och Standardt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[TeamGolden]
0

Min hund på 10 kg äter 5 dl Magnussons per dag. På fredagar får han en rå äggula i blandad i middagen. Men tänkte komplettera det med VoH igen.

[Teddies matte]
2

#15 Innehållet verkar inte vara det bästa, vet många hundar som blir dåliga av det, men som sagt om din hund mår bra av det är det ingen vits att byta. Veterinärer är ofta tyvärr inte så bra när det gäller foder, ofta är de också sponsrade av stora tillverkare och gör reklam för deras produkter, så man skall inte lita blint på veterinärer när det gäller foder.

molam
0

3 av våra 4 hundar äter Ica-handlarnas hundfoder (vi har testat byta, men då blir dom sjuka, dom har foder allergi troligtvis)
Den fjärde som även är den yngsta äter Doggy Proffesional Extra Aktiv, då han är väldig uppe i varv hela tiden och han tål det :p

Sen 2 av hundarna (veteran tiken och den yngsta) brukar kunna få typ ibland husmanskost med extra proteiner i, för att dom är lite tjuriga med att lägga på sig hull då jag tränar mycket med just dessa 2

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

sarae
0

Min tjej äter 100 g Vom og Hundemat samt 2 råa kycklinghalsar per dag samt en skvätt lax eller fiskolja. Utöver det får hon torrfoder och torkat kött som belöning/aktiveringsgodis.

De flesta däggdjur slutar producera laktas, som krävs för att bryta ner laktos, efter att de blivit avvanda från mamman - därför är det inte lämpligt att ge laktosprodukter eftersom det kan göra mer skada än nytta. Om man känner att man måste ge nån form av mjölkprodukt välj laktosfritt (varför man nu tycker sig behöva det - vill man ge dem probiotika och andra nyttiga bakterier så finns det andra preparat speciellt framtagna för hund - och det behövs bara om hunden har någon form av obalans i mage och tarm)

Fridaaaa
5

#20 vad är dem allerigska mot?
För ICA-fodret, är som att du skulle äta skräpmat varje dag. Måste finnas något annat, bättre foder som de kan fungera på 😮

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

molam
0

#22 Jo, jag vet att det inte är världens bästa foder men vi har testat byta till Doggy, Pedigree, Eukanuba, Royal Canin, jaa det mesta, men när dom äter det så går det bra de första dagarna men sen blir dom jätte dåliga, får diaree, och spyr kaskader.

så vi har försökt med det mesta, att vänja in dom sakta på ny mat, bära byta foder rätt av och även varannan dag Ica handlarnas och varannan dag ett annat foder, inget funkar

Och även fast vi byter mat sakta men säkert blir dom dåliga, sen när vi bytt till ica handlarnas har det blive bra igen så då har vi testat med ett nytt foder efter nån vecka, och sen har dom blivit sjuk igen, så jag vet inte vad dom är allergisk mot, vet bara att det inte funkar att byta på dom.

vallhund
2

#23 Inga av de foder du nämner i tråden hör till de bättre på marknaden, snarare tvärtom.

smocken
0

Vad är Barf för något då?

molam
0

#24 sant men vi har testa alla möjlig tänkbara fodet, dom blit dåliga av allt förutom ica handlarnas och vi kan inte gärna beställa hem ett tyskt foder så foort maten tar slut

Fridaaaa
2

#26 Tyskt?
Har ni testat att barfa eller färskfoder? :)
För låter märkligt att de bara mår bra på ICAs, 3 st hundar…

sarae
4

#23 Jag tror inte dina hundar är allergiska - de är helt enkelt vana att leva på såpass näringsfattig mat att magen och dess enzymer inte längre kan bryta ner mer näringsrik mat…. men om man ger det lite tid, så kommer enzymproduktionen igång igen och de bör klarar av ordentlig mat. Ingen mår bra av att leva på vitt bröd hela livet - och det är ungefär vad icas foder motsvarar näringsmässigt. Ni kanske får fasa in det ännu mer långsamt -  ett par kulor högkvalitativt foder per halvdeciliter ica foder och öka mängden successivt med 1 veckas intervaller över flera veckor - till och med månader. I det långa loppet gör ni både hundarna samt plånboken en tjänst - veterinärvård är inte billigt.

Zvintos
1

Våra får Taste of the wild, dvs torrfoder. Enda fodret som kräsna Grim äter. Testade färskfoder, men det ratade han sen. Fri tillgång har dem också och äter när de är hungriga. 🙂

vallhund
0

#25 http://barf.ifokus.se/ liten intro.

molam
0

Färskfoder funkar inte för 5 öre, jo veteran tiken och den yngsta unghunden kan äta det'

vi testade att vänja in dom på ett riktigt bra foder i över 6 månader, dom blev i vilket fall som helst sjuka, och inte ens när dom var valpar kunde dom äta npge annat än ic handlarnas, tro mig, vi testade först med endast nyttigt foder, men det sket sig ju.

Så då tar vi hellre ett sämre foder än att plocka upp rännskita och spyor dagarna in ooch dagarna ut, jag menar dom mår ju bra på ica handlarnas och dom håller vikten hyffsat, veteran hanen är till och med övervigtig, den äldsta unghunden är jättefin i hullet och vetarantiken som tränar väldigt mycket är lite smal i min smak men veterinärerna säger att hon är jätte fin i kroppen

[typellisch]
1

#31 Man vet bäst själv vad som passar ens hund, ingen annan 🙂 Ingen annan har heller rätt att döma dig eller tjata om att du ska byta. Din hund = dina regler. Du känner dina hundar bäst så ta inte ens tid och energi åt att förklara dig. 🌺

molam
0

#32 Nej, jag vet men vill ju förklara mig för jag vet att ica handlarna inte är världens bästa men man måste ju ta vad som är bäst för hunden ^^

smocken
0

#31 dem kanske ser ut att må bra på utsidan. Men tänk hur deras kropp mår av det, deras organ.
Jag tycker synd om hundarna som måste äta sån skit. Och bara för att dem inte blir bra i magen direkt så betyder det ju att det inte fungerar. Ge det några dagar, veckor så kommer hundarna må bättre än bäst när de får näringsrik mat istället för skräp..

[typellisch]
0

#33 Exakt. Jag hade säkert varit kvar med Royal Canin idag om Molly inte fick klåda av spannmål + att hon är allergisk mot nöt. Man vet bäst själv helt enkelt, något ens omgivning får acceptera :).

smocken
2

Jag tar hälsan före ohälsan. Vem gör inte det?

Fenix_Chicci
0

Min tjej på 4 år får färskfodret Vom og Hundemat. Har nyligen börjat ge lite blodmjöl på då och då och så får hon spirulina-alger när jag kommer ihåg. Och sen blir det en och annan kycklingvinge några gånger i veckan. Kan hända att det blir andra ben också men har mest blivit det senaste tiden. 

Hanen som är 14 år får ett veterinär-torrfoder Specific CKD. Sen får han färskfoder ibland.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Fridaaaa
0

#32 Nej ingen kan bestämma vad man ska ge sina hundar.
Men man kan ge råd och skriva hur det ligger till och fakta, eller hur? 🙂

molam
2

#34 Kära lilla vän nu är det så att vi försökte i flera månade att vänja in dom på ett annat foder, vi tog det hur sakta som helst men i vilket fallk som helst spydde dom kaskader varje dag, så du tycker att hundarna ska spy kaskade och skita ner huset i ränskita var dag? som sagt så vet jag att det inte är världens bästa foder mwn våra hundar mår bra av det vetaeran tiken till exempel är 10 år gammal hon är hur pigg som helst och hur fin som helst i formen, det ända som inte är bra på henne är attg hon har väldigt sköra klor, men det hade hennes mamma och pappa också

Jag vet att fodret inte är bra, men vad ska man göra omn inget annat foder funkar?

[typellisch]
1

#38 Såklart :).

vallhund
7

"kära lilla vän" hur nedlåtande får man vara?

smocken
1

#39 det är ju lite konstigt att alla hundarna lider av samma sak.

Någonting måste man ju kunna göra.

Och vänligen, kalla mig inte "Kära lilla vän" är du snäll.

molam
0

#41 sa det istället för nåt dumt, fölåt, blir irreterad när folk gnäller på att vi ger hundarna feö mat när maten vi ger dom är det ända dom inte blir sjuka av

#42 jaa det är konstigt, men det är väl fortfarande inte vårt problem. Vi ger dom vad som funkar, snälla sluta gnälla på att det är fel mat, för det VET jag reda jag har VETAT det i 10 år

smocken
0

Varför började du ge hundarna den maten?

smocken
0

molam
0

#44 Därför att vi började med annat redan när dom var valpar, somn inte funkade Som fick dom att bli sjuka så vi blev less och ville köpa ett billigt foder efter att ha testat 15 olika foder i olika priser så ville vi testa ett billig eftersom vi väntade oss att det oxå skulle göra dom sjuk så ville vi inpe spola ner massa oengar i akolan, men det visade sig att som tålde det, så vi fortsatte med det.

[typellisch]
1

#41 Du brukar också vara nedlåtande ibland, så det är som att kasta sten i ett glashus?

Kan folk bara ge sig? Om Molam inte bett om råd ang. foder så finns det inget att ens kommentera eller diskutera? Det här gör mig irriterad och får mig att vilja avsluta mitt medlemskap för folk lägger sig i för mycket. Råd är en sak, om människan ber om det. Men att diskutera en sak med en människa som bett er sluta känns bara meningslöst och respektlöst.

smocken
0

#46 Okej.

Fridaaaa
1

Ta allting via PM stället och håll er till trådens ursprungsfråga, anser jag i alla fall.

smocken
0

Någon som vet vad det bästa man kan mata hunden med är? Det som är nyttigast och inte har massa onödiga ingredienser?

molam
1

#47 Tack.

[Teddies matte]
0

#50 Det finns inget man kan säga är bäst för alla hundar överlag, men BARF och färskfoder är det många hundar som mår bra av och ja, det är nyttigt.

smocken
0

#47 Fast hon skriver ju i ett forum med folk med många åsikter. Då får hon ju räkna med att folk reagerar.

Det har jag fått lära mig.

#49 Denna tråden handlar om foder och det är fritt fram att diskutera så länge man håller sig till ämnet :)

#52 Okej Är det dyrt?

Fridaaaa
0

#53 Var inte det jag sa eller antydde heller. Jag menade diskutionen med enskild medlem.

[typellisch]
2

#53 Reagera är en annan sak, ber människan er att sluta eller/och att hon är medveten med vad hon ger finns inget annat än att acceptera helt enkelt. Att lägga sig i någon annans hundliv finns inte på min karta. Jag kan säga min åsikt en gång men att fortsätta diskutera är bara respektlöst. Att däremot säga sin åsikt och sedan bara acceptera är däremot väldigt respektfullt.

[Teddies matte]
0

#53 Jag har faktiskt ingen aning om vad det kostar i Sverige, jag bor ju inte själv där så, men googla på t.ex. Vom og Hundemat, Nordic, Klass, Bravo, Fodax. (VoH och Nordic tror jag är de mest omtyckta).

smocken
0

#55 Men hon har inte bett oss sluta. Hon skrev att vi ska sluta gnälla. Men jag tycker inte att jag har gnällt, Jag ställer frågor bara. Vill veta varför hon väljer att ge hunden maten när det finns så mycket olika andra alternativ. Jag har fått svar på mina frågor nu. Vill hon inte att folk skriver så kan ju hon med sluta för skriver hon så svarar folk.

#53 Men vi diskuterar på tråden, varför skulle vi inte få göra det? Jag förstår inte hur du menar.

smocken
0

#56 Okejokej ska kolla upp det, tack :)

[typellisch]
1

#57 Hon bad er sluta gnälla, varför var ni inte snälla och respekterade det? Vad har du för nytta av hennes svar på dina frågor när du inte är i samma sits? Ja, men hon bad er fortfarande sluta gnälla.. och då kan man respektera det. Om hon var på humör och ville ha råd och diskussioner om hennes val av foder hade hon inte bett er sluta gnälla. Respekt är viktigt att visa, tycker då jag. Om jag märker att en människa håller fast vid sin sak så släpper jag det hela, för jag kan ändå inte påverka människans val? Och jag antar att varje sund hundägare känner sin hund bäst och då är det bara att acceptera!

Precis som du själv tyckte det var jobbigt att folk ''hoppade på dig'' i en tråd förut om din valp? Så ha förståelse över att alla inte vill diskutera vidare sitt hundliv när människan vet bäst. Hon bad inte om råd och då har man inte rätt att ge råd.

Wezza
0

Smiley äter bara torrfoder, men ibland någon köttbit från tallriken ;) Kan inte ge henne något annat då hon bara skulle få diarré…

Medarbetare på Hundparkour.ifokus

Jetaime
0

Jag ger min åtta månaders valp precept puppy. Hon får inga rester, dock belöningsgodis med högt köttinnehåll.. och naturtugg och ben. Annars håller vi oss till torrfodret.

Lilllens
0

Taste of the Wild och råa ben när jag har möjlighet, sällan matrester.

molam
1

Och när väl min egna hund har gått bort då kommer min nästa valp som jag ska köpa inte ens få smaka på ica om det inte är ett måste

då blir det BARF eller nått för BARF är bland dom bästa foder jag vet ^^

[typellisch]
0

#63 👍

Belimas
0

Våra får Vom og hundemat (färskfoder) men min nästa hund kommer dock få gå på torrfoder då det kommer vara en modell större och så stor frys har jag inte så jag kan köra med färskfoder till den storleken på hund.

Dentaku
1

Mina hundar får Doggy Professional Extra Aktiv, funkar jättebra för både 8-åringen och 7-månadersvalpen(kollade naturligtvis kalcium/fosfor-kvoten innan jag började ge honom). De får köttiga, råa ben minst en gång i veckan och rått kött lite då och då. Eventuellt kommer jag börja köpa Fodax och ge som kvällsmat.

"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."

zanten1
0

Min hund äter standardt torrfoder för det är det han fungerar bäst på:)

semenius95
1

Min valp äter Rc Junior Veterinary, håller på att byta över saaakta till Doggy professional extra valp. se om hon funkar på de. Hon äter annars allt möjligt, hon brukar få rester ibland, frukt osv. Och vita tuggben och till träningen så får hon Beef-stick original :)

smocken
5

#63 Jag vill öppet här be om ursäkt för min dåliga attityd mot dig förut. Tänker inte skylla på att jag haft en dålig dag utan jag står för att jag betedde mig illa och vad du ger dina hundar har inget med tråden att göra. Så jag ber om ursäkt. Det var dåligt av mig att kritisera dig på det viset. Förlåt mig.

molam
1

#69 tack så mycket, och du är ursäktad ^^

vallhund
5

#46 De flesta valpar skulle få magproblem om man testar 15 olika foder.

CHARMEN
0

Min valp äter canami puppy maxi och till frukost blandar jag i lite voh valpfoder:) jag ska så småningom gå över helt till voh men väntar med det tills jag börjar skolan i Norrköping eftersom voh är mycket mycket billigare där:)

Hälsningar Lovisa & Chester❤

Pennybus
0

Jag ger min tik VoH nu, ger lite rått kött och ben då och då(även om hon inte verkar förstå vitsen med att tugga på de).

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

[Empisen]
0

Best in show blandat med Vom og hundemat. Planerar att gå över helt till VoH.
Matrester får han sällan, men det händer.

ShitGoose
0

Vom og Hundemat blandat med Magnusson. Hon får också lite kycklingvingar/klubbor då och då.

Medarbetare på Sphynx iFokus

Vizzla
0

Två taxar som äter Acana torrfoder av olika sorter. Ger även taxfodret från RC ibland. De får blötfoder av olika märken ibland och har alltid ben att tugga på. Jag tror på en varierad kost för hunden, de jag känner som varierar torrfoder får hundar som tål mycket mer. Deras mage tål om de råkar äta nåt olämpligt ute nån gång. Sen ska man inte variera varje dag men ibland… Sen tror jag att det gör att deras aptit förbättras då det blir mer spännande med maten.

Nu har vi dessutom blandat i lite Pedigree torrfoder då vi fick tre påsar gratis.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Bullen300]
0

mina får VoH exklusiv

[Quickeman]
0

Tello High-Energy men en skvätt rapsolja på som bas. + inälvor, köttiga ben och annat äckel ibland också. Sen så slinker det ner lite allt möjligt i matrestväg, dock bara vegetariskt, då jag inte äter kött själv.

Emaljoh4
0

Moa äter bara torrfoder, Ziwi Peak, men ibland får hon nån äggula till maten. 🙂

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Annamaja27]
0
  • Färskfoder ffa Vom o hundemat
  • Barf - ffa kycklingvingar, kycklingskrov, ben av ekologisk nöt, ben o kött av gris, div innanmat
  • träningsgodis: Ziwi Peak, hemmagjord bodpudding etc
  • rester fr min mat
Jamie+Engla
0

Engla - HALLA junior (pga kräsenfian) Och de andra (även valparna) - HALLA adult

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Jawa´s]
0

Den vuxna äter specific, valpen äter magnusson men kommer nog byta till standardt när hon inte behöver valpfoder längre

Qepta
0

Vom og Hundemat nr. 25 (lax)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

felzena
0

Först åt mina hundar Doggy blandat med färskfoder tills vi övergick till att göra eget hundfoder och det fungerar utmärkt. De håller vikten bra och är väldigt fin i pälsen.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

lillvilda
0

min jack russel har ätit James wellbeloved kalkon och ris. Han har varit allergisk det är det enda foder som fungerat för honom.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Alexandra-S
0

Halla Medium 🙂

Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.