vill bara ge upp nu
han lyssnar inte all.. jag har testat att byta godis att ignorera honom, testat med leksaker och allt, har till och med tagit en paus nu i en vecka men nej. inget funkar. idag så åkte jag och släppte honom och vela busa och leka och bara ha kul. första han gör är att springa iväg, jag gick åt andra hållet och hade lite koll på honom, han kolla på mig sen stack han åt andra håller.. hur gör jag!? känner just nu att bara ge upp. han springer och luktar överallt och skiter totalt i mig.. någon som har nå mer tips?
Ha inte hunden lös ifall den sticker/inte lyssnar! Det är bara självbelönande. På med lina på hunden och träna, träna, träna, ge inte hunden någon chans att belöna sig själv.
Precis som #1 säger. Att ignorerar funkar bara om beteendet inte är självbelönande. Att till exempel sno en bit mat eller dra från matte/husse till någonting kul har en omedelbar belöning, som du måste få bort.
Men ja, släpp inte förrän han kan vara lös. Det är kanske tråkigt, men det lönar sig. Varje gång han får chansen att rymma förstärks det beteendet.
Är det en väldigt självständig hund?
En annan sak jag kommer att tänka på är hundens "arbetsradie" dvs hur långt från sin förare hunden "jobbar". De flesta hundar har någon form av radie, även om den kan vara på tok för stor. Till exempel min aussie har en arbetsradie på cirka 7-10 meter. Försvinner jag längre bort än så följer han efter.
Vore jag du skulle jag träna med långlina släpande i marken, så att du har den som säkerhet ifall han väljer att inte lyssna.
Slutligen, ge inte upp. Det är jobbigt, hundar är jobbiga, men de är också väldigt lätta och logiska. Alla beteenden kan förbättras med träning, och många kan förändras också.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Sune får enbart vara lös i hundgården just eftersom jag inte litar på att han kommer i alla lägen. Går vi inte koppelpromenader är han i sele och löplina och då tränar vi sånt han tycker är roligt=han kommer till mig självmant eftersom han lärt sig att vi då gör något skoj.
Sen har jag massor med gott godis i fickan som han får direkt han fokuserar på mig🙂
Du har fått bra råd men ska också veta att alla hundar går inte att ha lösa oavsett hur mycket träning man lägger ner på hunden och då är det bara att acceptera läget och köra på långlina eller hundgård när hunden ska få lite större svängradie.
Lycka till!
Ts vad är det för ras? Hur gammal? Har du haft den sen valp?

2 ja han är väldigt självständig.
de du skrev lät väldigt bra så vi får träna träna och träna.. får åka och köpa långlina imorgon! :)
4 nä jag vet, inget jag riktigt strävar efter så heller. vill mest att han inte ska sticka så fort han blir lös då vi tränar rally, dock är han väldigt ofokuserad då också.. så vill bara att han ska vilja vara med mig och hålla koll på mig :)
5 de är en mellanpudel han blir 3 i september och ja vi har haft honom sen han va valp :)
det låter som att relationen mellan er inte är den absolut bästa . Ett tips är att läsa tex "kontraktkontraktet" eller liknande
Ha alltid godis i fickan och ge en bit till honom så fort han självmant söker kontakt, träna inkallning med och utan störningar runtomkring. Det är så jag har fått min setter att nästan kunna vara lös…
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Du kan testa att träna med en till människa och när han springer fram till den personen så är den supertråkig och totalignorerar hunden, men när du ropar och han kommer till dig får han jättemycket belöning du är jätterolig.
Kan vara ett bra sätt att öva in att annat är tråkig matte är rolig.
Besök min blogg: http://bumpi.se
(Nu blev det ett långt inlägg, men det är bara att plocka de delarna du finner användbara).
När jag tränar inkallning med min aussie har jag en assistent som håller i hunden medan jag går iväg, kanske tio-tjugo meter. Sedan kallar jag på honom, stojsar och är skitrolig men låter assistenten hålla kvar så det blir lite frustrerande för hunden. När han har byggt lite frustration kan han släppas, och brukar då komma farandes som en skottspole.
Detta kan givetvis göra med långlina som säkerhet. Hur mycket frustration man vill tillåta är individuellt, min hund kämpar och taggar, men är det en hund som snarare blir passiv av frustration är detta givetvis inget bra. Avståndet kan också varieras, såklart.
Detta är hur jag brukar göra så kallad jaktinkallning. Det verkar finnas lika många olika varianter som hundförare dock. Finns kanske flera sätt och andra sätt som är mer "rätt" men såhär gör vi i vår familj och det har funkat bra.
En annan bra sak att tänka på är namnet (eller inkallningssignal). Se till att namnet alltid är något positivt och lär hunden att associera det med bra saker. Gillar hunden mat - inkallning till matskålen. Gillar hunden lek - säg hans namn precis innan ni börjar kampa. Se helt enkelt till att hans namn är en 100% säker signal för att något riktigt kul kommer hända. Om du är arg och ska tillrättavisa, säg inte namnet. Jag brukar säga "hörrdudu!" eller "din lilla fuling" istället. Hundens namn ska alltid vara positivt!
Undvik att inkallning blir en tråkig signal. "Jahapp, inkallning, då är det tråkiga slut". Kalla in ofta. Tänk på att lek, nosa eller vad hunden nu gör kan bli en belöning för inkallning. Har den kommit till dig, ge frikommando och låt den gå och nosa igen. Måste du koppla och gå hem, gör ett par trick, sök efter lite godisbitar eller gör något annat hunden tycker är kul. Som sagt;
När du ropar hundens namn är det alltid för att någonting positivt ska hända!

8 ja ibland när vi går kisspromenader så kollar han upp på mig och går jätte fint och har inte med mig godis då dock. så då brukar vi leka och ha lite dragkamp osv.. men de är väldigt sällan han kollar upp på mig så. får börja ha med mig godis i fickan varje gång vi ska ut :)
9 ja precis! vi har ju de problemet att jag är supertråkig och allt annat är mycket roligare. eller ja, ända han bryr sig om är kissfläckar..
10 ja som jag skrev till 9 så måste jag på nått sätt bli de roligaste som finns.
men jag tänkte som igår så brydde han sig inte ens om leksakerna som jag kasta, jo en halv minut va de roligt sen kände han att de lukta nånting och stack och skulle nosa och slicka på massa kiss. kan de hjälpa med att kastrera honom? alltså att han ska sluta stressa över kissfläckar. för jag vet att kastreringen inte gör så han kan inkallning och allt. utan de är ju nått vi måste jobba på. men jag tänkte just att han ska springa och slicka på alla kissfläckar han ser?
Kissfläckar är väldigt intressant för en hund. Det är nog inte bara könsdriften. Har du ingen annan anledning att kastrera hade jag lagt de pengarna på en bra kurs istället. Där kan man få hjälp av folk med mycket erfarenhet, och få konkreta tips. En bra kursledare kan ge individuella tips till just dig och din hund.