Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 1457 ggr
[Daniela1983]
1

Räddningsorganisation

Jag råkade hitta den här sidan nyss, http://nnlbloggen.neverneverland.se/#post49 om någon vill hjälpa till. Det är sjukt bra med organisationer som bryr sig. 🙂

Frida B
7

Inte alla är så bra som dom verkar. Har du egna erfarenheter av organisationen? Ska vi först inte hjälpa våra svenska hundar istället för att ta in ännu fler, som faktiskt många gånger har tagit in sjukdomar till Sverige? Det gäller att inte bara tänka med hjärtat hela tiden. Det är min åsikt :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Daniela1983]
0

Nej jag har inga egna erfarenheter. Jag vet inte, jag är inte så skeptisk av mig och hade gärna skänkt pengar om jag haft bättre ekonomi. Jag tror dessutom att hundarna i Sverige har det bättre än i många andra länder. Aldrig sett irl eller på nätet en hemlös hund i dåligt skick. (här i landet)

Frida B
1

#2 skicka pengar är klart man kan göra, men jag pratar om att adoptera

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Murvel]
1

Medierna granskar adoptionsorganisationerna just nu och det finns mycket skit bakom kulisserna där. Inget ont mot dig TS, det är härligt att inte vara så skeptisk alltid ;) /mvh cyniker

Jag håller med MelvinMimmiLufsen att vi kan hjälpa djuren i vår närhet först. Genom att adoptera hundar hjälper vi indirekt deras hemländer att SLIPPA stifta bättre djurskyddslagar - för vi kommer från fina goda Sverige och forslar iväg problemen så att de inte längre syns och stark opinion därmed inte bildas. Varav man också indirekt får problemen att fortsätta. 

Det finns många hundar i Sverige som behöver nya hem, vissa med riktigt tråkiga erfarenheter i bagaget. Man kan rädda ett liv även här :)

http://www.svt.se/nyheter/amne/?tag=tag:story@svt.se,2011:Hundadoptioner

Asuna
1

Never never land är en mindre organisation och jag har bara hört bra saker från folk som tagit hund därifrån.
Hundarna som kommer i från Irland tar inte med sig några sjukdommar in i Sverige eftersom Irland inte har några sjukdommar som vi inte redan har i Sverige,

Problemet som jag hade när jag ville ha en omplacerings hund var att hundarna på hundstallet och sådana organisationer ofta var blandningar med rottis, amstaff och schäfer inget fel med det men det är inte min typ av hund.

Asuna
2

Det här står på never never lands sida.

"_Obs! Det pågår just nu debatter i olika medier ang. införsel av hundar från europeiska länder. _De senaste dagarna har Jordbruksverket gått ut med varningar om att ta emot gathundar till Sverige då de kan komma med parasiter och sjukdomar som inte finns här sedan tidigare. NNL står i kontakt med såväl SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) som Jordbruksverket som intygar att Irland inte har några parasiter eller sjukdomar som inte redan finns i Sverige, tvärtom så anser de Irland t om vara renare än Sverige, då de bl a inte har den fruktade dvärgbandmasken som kommit hit."

Frida B
0

#6 men då kan dom ju stanna kvar i Irland, så kan vi hjälpa våra hundar i första hand :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
1

#7 Det där tänket med att hjälpa VÅRA egna hundar i första hand har jag lite svårt att ta in faktiskt. Jag tänker nog mer globalt än så, vad det än gäller.

Frida B
0

#8 men vi har redan massa hundar som behöver hem, och massa uppfödare av nästan alla raser. Varför då ta in ytterligare? Jag vet och respekterar att du tagit in utländska hundar, men skulle själv aldrig gjort det.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
1

#9 Det kommer nog alltid att finnas de diskussionerna, det är jag helt medveten om …. men även utländska hundar behövs för de svenska rasernas utveckling, dvs genom import av avelsdjur. Men … det är alltså BARA då det är vettigt att ta in hundar utomlandsifrån? DÅ är de välkomna?

Frida B
0

#10 beror på. Är det till ett speciellt syfte; ja. Är det för att ta in ännu en sällskapshund; nej, faktiskt inte. Men dessa importer är alltid kollade, besiktigade, vaccinerade och renrasiga, och har stamtavla och man vet vilka eventuella sjukdomar det finns bak i ledet.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Daniela1983]
0

Det pratas mycket om adoption här. De skriver att de är i stort behov av hjälp med veterinärkostnderna i dagsläget, varvid min förhoppning (man kan alltid hoppas ;)) är att de får in bidrag till det. Så man kan hjälpa hundarna med vård.

Själva adoptionen har jag inget att tycka till om.

Maja2
0

#11 Det är samma krav för alla hundar som reser in i landet, skillnaden är stamtavlan :)

Frida B
0

#13 stamtavlan och att man faktiskt vet någonting om bakgrunden på dom renrasiga :) vilka sjukdomar som gömmer sig o.s.v

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
3

#14 … fast … det är konstigt att ingen gormar om de sjukdomar som sprids via tex sandmyggan, när det gäller renrasiga importhundar … fast … de kanske inte vistas utomhus så att de kan träffa på myggor?  obs, ironi

Frida B
0

#15 har jag inte hört om. Kan du länka? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#16 vad menar du?  Det jag menar är att det verkar inte som att någon gormar om sjukdomar när det gäller avelsimport …. bara om man tar in hundar utom avel … och det är ju samma regler vid import. Vad för slags länkar vill du ha?

Frida B
0

#17 jag menar det om sandmyggan :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#18 … ja … vad?   fniss … jag fattar inte

Det gormas ju om Leischmania …. som sprids via sandmyggan när det gäller gatuhundar … men de smittade myggorna kan ju lika gärna sticka avelshundar, eller hundar som människor har med sig på semestern …

Frida B
0

# 19 jaha, ja det vad det jag ville veta ;) visste ingenting om  någon mygga, fattade inte riktigt…

Men det är väl inte ärftligt direkt?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#20 Nej absolut inte ärftligt

Frida B
0

#21 precis, och det är de ärftliga sjukdomarna jag pratar om

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Amandla
1

Jordbruksverket har uppdaterat sin information om gatuhundar: LÄNK

vallhund
1

Organisationer som importerar hundar till Sverige utan att det finns ett väntande hem har jag inget till övers för. Vill man ha en hund från ett annat land får man hämta den själv.

Det avlivas hundar i Sverige pga att ingen vill ha dem, varför då importera flera?

Sannolikheten för att en gatuhund med ofta nedsatt immunförsvar skulle bära med sig parasiter o smittor är betydligt högre än att en hund från en kennel, tänkt för avel är det.

En del organisationer producerar småhundsvalpar för den Svenska marknaden, vill man bidra till det? Vi är ju så naiva att vi går på vad som helst verkar det som.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Amandla
1

#24 Håller med dig helt och fullt.