Min första valp!
Nu har jag precis fått hem min första valp och tik (bara haft omplaceringshanar)!
Lilla Beretta, söt som socker och heltokig!
Har fått bra info från uppfödaren men det kan alltid vara bra att höra fler åsikter och erfarenheter. Så lite frågor:
Hur lång tid har det tagit för era hundar att bli rumsrena? När "bör" hunden vara rumsren?
Hur tidigt börjar ni träna mer seriöst (dvs inte vardagslydnad, utan t.ex. tävlings/brukslydnad, spår, sök osv) När börjar ni ställa krav på hunden?
Hur länge bör valpen äta valpfoder?
När börjar ni ensamträna så smått? Jag har en vuxen hund också som inte är den bästa kandidaten att ta efter beteende vad gäller att vara ensam hemma då det tar en stund för honom att lugna sig och gå och lägga sig. Bör jag ensamträna valpen för sig innan de tränas att vara ensamma ihop eller gör det ingen skillnad om de är ihop redan vid de första träningstillfällena? Hur lägger jag upp det på bästa sätt för att inte tillslut sitta med två hundar som stressar upp varandra?
Kommer säkert fler frågor, det här är som sagt min första valp.
Så kom gärna med alla tips ni kan =)
Har en valp som är 16 veckor på måndag. Min första valp, hämtade henne när hon var 8 veckor och 5 dagara. Hon har inte gjort inne på 3 veckor nu. Och klarar sig runt 3-4 timmar på dagen. Men jag kan ändå inte kalla henne rumsren ännu.
Jag har redan börjar ensamhetsträna och är uppe i 20 minuter nu. Och de går jätte bra :)
Dom enda frågorna jag kan svara på :)
Rumsren är svårt att säga eftersom de beror på varje individ, men runt fyra fem månader. När du kan börja ensamträna är också svårt, Wilda kände sig hemma väldigt fort och så fort hon gjorde det började jag ensamträna henne korta stunder. Ställa krav på min hund gjorde jag också så fort hon var van, och det märks i hennes lydnad nu när hon är äldre
Har hört om hundar som inte varit helt rumsrena förrän vid 8-9 månader. Så det är nog väldigt individuellt. :)
Ang ensamträning så har en uppfödare sagt till mig att hon tycker att man ska ensamträna dem nästan på en gång. Tex gå till grannen och låna socker, hämta posten eller liknande. Mycket korta stunder, men ofta. Våran valp är nu 9,5 vecka (har haft honom i 1,5 v) och han har varit ensam med stora hunden i bilen dagligen den här veckan när vi varit inne och handlat - 10-20 minuter åt gången. Det känns som en bra början på ensamträningen - och det har gått jättebra. Han ligger och sover bara. Nu har jag dock en stor hund som är helt lugn att lämna så han är ju ett bra inflytande. Jag känner att det nog är bra att anpassa sig lite efter valpen. Har man en osäker valp kanske man får tänka efter lite hur man ska gå tillväga i början, och kanske inte lämna den för tidigt. Och en valp som är väldigt beroende av kompishunden kanske måste öva på att vara själv utan kompis. Medan andra bara är att lämna och så är det inget mer med det.
Rumsrenheten är väldigt individuell, min Rottis blev det vid 7-8 månaders ålder och det var ett rent h-vete att få honom rumsren vill jag lova! =P
Seriös träning börjar jag med ganska tidigt, men självklart kravlöst när det gäller tex spår, tävlingslydnad osv. Svårt att säga exakt ålder men du får ju känna efter lite på valpen, om denne är "varm i kläderna" och redo, jag lovar, du känner det.
Att ställa krav i vardagslydnaden (tex inkallning osv) måste du också börja med så fort valpen känns trygg hemma. Går du inte igenom det kravstadiet får du ett h-vete sen, i alla fall om det är en hund av stålvilja! =P
Miljöträning i mängder från första veckan, det väntar jag inte med. Gjorde det felet med min rottis att vänta för länge, men nu kör vi på här med schäfervalpen och hon är helt orädd så jag känner ju att jag kan utsätta henne för mer och mer "värre" miljöer.
Även ensamträningen kan du börja med så fort hon känns trygg.. Börja liksom med att naturligt gå in på toaletten och stänga dörren om dig (gör ingen grej av det så att säga), gå in i ett annat rum och stäng dörren om dig, gå ut igen osv. Piper/skäller hon så är det bara att ignorera och gå inte in förrän hon är tyst igen. När min rottis var valp brukade jag lämna mobilen på inspelning när jag gick ut från ytterdörren (började i bara några få minuter och utökade såklart efterhand) för att höra hur det gått så det är ju en smart grej. Ibland lämnade jag även datorn och filmade honom.
Det är dem här frågorna jag känner att jag kan svara på! =)
Men ååh dum jag är! Glömde säga grattis till en skitsöt liten schäfervalp! :)