Kostnad för valpkull
Jag ser då och då folk som undrar vad en valpkull kostar. Självklart är kostnaderna olika för varje valpkull, men en uppfödare som jag känner lite grann har skrivit en lista på en av hennes kullar om hur mycket den kullen kostade.
Hennes valpar kostar 12000 kr styck och hon fick sex valpar.
Tik
:
- Parningsavgift: 12000 kr (en valp)
- HD/ED röntgen: 1600 kr
- Ögonlysning: 300 kr
- Mh: 350 kr
- Avmaskning/Vaccin - 600 kr
- Bränslet till hanhunden - 1800 kr
Valpar
Registrering i SKK: 4120
Foder (till tik och valpar) - 4500
Förstörda saker (ex. valpar som tuggat sönder saker) - 1300
Valppaket - 2800
Chip/Besiktning/Vaccin - 4860
Avmaskning - 1100
Två valpar reducerad pris (navelbråck,kryptorkid) 4000
Uppfödaren behåller en valp - 12000
Bränsle till vetrinär - 1300
Förlorad arbetsinkomst - 17000
12 veckors spruta (för två valpar) - 620
Övrigt (Valphage, Bäddar, Tidningar etc.) - 1200
71450 72000
Om alla valpar skulle bli sålda för fullt pris skulle uppfödaren få 72000. Men med alla kostnader på vägen som sammanlagt vart på 71450 (jag kan ha räknat fel).
71450 - 72000 = 550. Uppfödaren fick alltså 550 kr över och var väldigt glad över att det hade inte uppstått några komplikationer under förlossningen ex. Så seriös hunduppfödning är inget man tjänar pengar på.
Nu har jag säkert glömt att tillägga något också (försäkring för valparna). Plus alla kostnader för inköp av tiken och föda upp henne och sedan skaffa meriter kostar också en hel del, pengarna drar iväg fort.
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
O så bidde det akutsnitt på nyårsafton! Räcker plånboken i väntan på att försäkringsbolagen skall öppna? Ja o så bodde man 25 mil från närmaste djursjukhus.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Precis! Här är en kostnader för en kull utan komplikationer men skulle tiken vara tvungen att göra kejsarsnitt så går man back i kassan på ett ögonblick.
Man kanske skulle slå sig på att avla cockerpoos, dagspriset verkar ligga på 18 - 25 000 kr/valp, enda meriteringar är tydligen ED/HD röntgen.
Det skulle ha varit nånting! 👍Förstår inte riktigt hur man kan betala 18 - 25 000 kr för en blandras?
Du har pm
Dessutom tillkommer det ju även andra kostnader, avelshundarna skall ju meriteras inom diverse grenar också t.ex. så några större summor tjänar man ju inte som en del vill påstå.
#4 Cockerpoo är tydligen en ras som man försöker avla fram till en renrasig har jag hört. Kasta in skit på mig för jag säger bara vad jag har hört 😉
#7 Det är ingen ras och jag tvivlar nog på att det någonsin kommer bli det ens, helt sjukt iallafall om de tar såna priser.
#7 de säger väl de flesta om sina såkallade "blandras"-raser så som cockerpoo labradoodle osv.
Amerikanarena är galna i att sätta namn på varenda blandras som finns och då tror folk att det automiatisk är en egen "ras"
Besök min blogg: http://bumpi.se
Har sett samma sak med Labradoodle. Såg en "kennel" som tog 25 000 /valp. Åtta valpar ger 200 000. Där har vi nog i alla fall förtjänst.
Jag har flera gånger tänkt maila och fråga vad som gör dessa valpar så oerhört dyra, men har inte kunnat formulera det utan att bli otrevlig xD.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Läste nyss om en i "Cockerpooklubben" som menar att de INTE vill få det till en godkänd ras.
#11 Då är det rätt lustigt att de ens döper en blandras till ett visst namn samt tar så himla mycket för en sådan valp.
det gäller väl att vara exklusiv, annars kan de ju inte hålla uppe priserna.
#12 Riktigt tragiskt, ledsen blir man när man kollar in uppfödares hemsidor, de verkar då inte ha någon vidare koll överhuvudtaget.
#13 Snacka om att köparna måste bli lite lurade då? Köpa en blandras med ett eget namn för en dyr peng… det är rätt exklusivt dock men ack så lurad man blir.
#14 Har inget emot blandraser så himla mycket.. men att sätta ett exklusivt namn på en blandras och ta ut en dyr peng låter lurt.
#15 Ja, men tyvärr så gillar många känslan av att något är speciellt och exklusivt. "Om någonting kostar närmare 20 000 MÅSTE det väl vara en superhund?"
Ibland är det lättare att sälja något dyrare än billigt.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
#17 Tragiskt :(. Dock har en tant i porten bredvid just en cockerpoo.. en himla rar hund som Molly tycker om. Men ja, priserna är ju hemska.