Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 5014 ggr
Jetaime
0

Ofullständig emalj, valp.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit hos veterinären idag med min tik på snart åtta månader som jag anade hade ofullständig emalj på ett par av sina tänder. Och mycket riktigt var så fallet. Veterinären hade inte sett något liknade tidigare på en så pass ung hund, och saken är den att tänderna har kommit upp sådär. Och hon förklarade det med att antingen berodde det på ett slag mot tänderna/käken när hon var yngre, eller att tiken tagit någon form av medicin under dräktigheten som gjort att tillväxten av emalj försämrats på min hund. Skrev lite om det på bloggen också, ifall man vill följa hur det går. Jag vet inte änsålänge vad som kommer att hända mer än att käken kommer att röntgas och ev får vi dra ett par tänder. Veterinären skulle höra runt lite och klura på detta för att komma fram till vad som är bäst.

Någon som har någon form av erfarenhet av detta?
http://minaussiezuki.blogg.se

[Murvel]
1

Nej men oj.. Det känns som att det kan bli en dyr historia av det där (??). Jag skulle kontaktat uppfödaren och frågat om det kunde ha hänt något särskilt. Räknas det som dolt fel?

Mysisa
1

Det där känns tyvärr som att det kan räknas som ett dolt fel. Hoppas det inte behövs allt för omfattande operationer m.m för lillan.

minavitas.wix.com/kennel

[Forest]
0

gösses ser inte bra ut det där :-C Kolla som 2 säger om det där inte går som doldafel.

Jetaime
0

#1 Det visar sig, får se hur vi ska gå vidare med detta.

#2 Jag tror faktiskt inte att det gör det. Det är mest troligt inte genetiskt. Och uppkommer oftast om tiken medicinerats under dräktigheten eller om hon fått ett slag på tänderna/käken. Det är alltså inget farligt utan det värsta som kan hända är att vi får dra ut tänderna bara.

Jetaime
0

(tiken i fråga har inte medicinerats under dräktigheten, MEN det kan även vara att hon haft någon form av infektion under tiden hon burit på valparna, eller så är det min valp som varit lite krasslig någon gång under uppväxten så det påverkat detta, som sagt vädligt svårt att säga)

[Forest]
0

5 du har redan kollat upp detta ? Trist att eran unghund vart drabbad 😐

Jetaime
0

#5 Har varit hos veterinären med det :) Så vi ska röntga käken och se hur tänderna sitter för att se hur vi ska gå till väga.

[Forest]
0

7 jo det fatta jag men jag menar om du kollat upp detta med ufd o denna i sin tur med sin doldafelförsäkring 😉Hoppas det går bra hur som helst med detta :)

Rias
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp på sex månader hade någon liknande skada på sin hörntand. Inte så extremt som din hund, men det var bitar av emaljen som saknades. Veterinären var tvungen att dra ut den och han sa att när han skulle gripa med tången på tanden, smulades den helt sönder. Han frågade också om han hade fått en smäll av något för att tanden var så skadad och roten var normal. Det har han inte fått vad jag vet och det är ännu oklart vad som har orsakat det här. Hoppas det går bra för din valp!

Jetaime
0

#9 Men det där är bara valptänderna eller?

Rias
0

#10 nej, det är en permanent. Bara det att den inte växte mer än så, var lös och hade den skadade emaljen när den kom ut.

Jespersen
0

Min corgi bröt av sin ena hörntand när hon var valp och fick operera bort resterna då den sprack på längden också. Den permanenta tanden hon fick sen har en stor fläck utan emalj. 

Fast det måste ju vart en jädra smäll din hund har fått om det är flera stycken tänder som är drabbade :/

Vattnadal
0

Vidar sprang in i dragkroken på släpet när han var 6 mån och de permanenta tänderna var på gång. Han fick rejäla skador på flera av dem, men de kunde sitta kvar länge. När han var 3-4 år opererade vi ut ena hörntanden, och nu när han är 9 år togs de sista småtänderna ut, då han ända skulle ta bort en han bet sönder. Bruna, gula, trasig emalj…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter