Vilken ras passar mig?
Har skrivit en liknande tråd för ett tag sedan men vill se om jag får mer tips den här gången.
Det är så att jag planerar att skaffa en till hund om några månader då tid och möjlighet ges men är väldigt osäker på ras. Det finns en hel drös med raser och därför blir det så svårt att bestämma sig. Som vissa vet så har jag en Jämthund och en Gråhund just nu som jag jagar med, men nästa hund ska inte bli någon jakthund.
Här är några krav på rasen;
Jag vill att hunden ska vara lättlärd, allert, vänlig. Rasen ska helst inte vara känd för att vara reserverad mot främlingar eller skällig fast det är såklart en träningssak också.
Motion: Jag vill att hunden ska ha stort motionsbehov då mina två busar här hemma har det och det gillar jag. Hunden ska älska att få arbeta både psykiskt och fysiskt. Det ska även finnas mycket ''will to please'' i hunden.
Aktiviteter: Jag kommer hålla på med lydnad och om det fungera bra så kommer jag definitivt att tävla i det. Agility har jag inte så stor erfarenhet av men kommer iallafall pröva på det och om det går bra så kanske jag tävlar i det också. Spår är också en aktivitet jag kommer hålla på med. Sedan kommer jag såklart hålla på med andra aktiviteter varje dag som ger bra träning både fysiskt och psykiskt.
Päls/Storlek: Jag vill inte ha en hund som kräver massvis med pälsvård utan helst vill jag ha en hund där det räcker med att kamma igenom pälsen ca 2 ggr i veckan. Storlek spelar inte så stor roll, vill inte ha en hund som är allt för liten och inte heller någon ras som är allt för stor.
Jag har funderat på några raser men har väldigt svårt att bestämma mig, så rekommendera gärna en ras du tror skulle passa. 🙂
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
En flat? Eller annan retriever. Överhuvudtaget kolla i samma rasgrupp, där borde finnas många som passar! Flatten behöver dock klippas eller trimmas men inte mer ön någon gång i kvartalet.
Har varit intresserad av jaktgolden och flaten lite grann. Men hur stor är deras jaktinstinkt?
Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~
Skrev precis i en annan tråd om det! Jag har en flat och han och de andra flattar jag känner öre väldigt följsamma när man har dem lösa i skogen, de håller koll på var man är och så. Men! Min hund och hans mamma sticker efter rådjur om de får chansen. Vi håller på att träna bort detta och har goda förhoppningar om att lyckas, men det finns inga garantier så klart. Det finns säkert individer med mindre jaktinstinkt än min. Däremot tror jag inte att han är lika ihärdig som en jakthund, som SKA jaga rådjur. Har mycket svårt att tänka mig att han skulle vara borta ett dygn, som man kan höra att vissa hundar varit.
En jaktlabbe ska du ha! Passar in på alla dina krav! Jaktinstikten är generellt inte stor hos retrievers, självklart finns det undantag (som här ovan). Eftersom retrievers är apporterade fågelhundar är det inte önskvärt att hunden springer efter vilt på egen hand, den skall bara apportera in den skjutna fågeln på jägarens kommando.
Labbar är kända för sin stora "will-to-please" och är otroligt sociala och vänliga. De är inte kända för att vara en skällig ras, har aldrig träffat en skällig labbe.
Många labbar är väldigt framgångsrika i (vilt)spår och lydnad och jaktlabben är lite mer allert och lättlärd än den "vanliga" varianten och kan komma långt inom dessa grenar. Jaktlabben har dessutom en smidigt och smärt kropp, jämfört med den "vanliga" labben och passar därför mycket bra till agility.
Med en jaktlabbe får man dock vara beredd på att träna lite apportering (behöver absolut inte vara med vilt, funkar precis lika bra med dummy).
Border Collie?
#4 "Will to please" snarare "will to Eat" ;)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#6 😃
#6 Sak samma ;)
Border collie? :D
Jag håller med om att Labbe skulle passa dig utmärkt och passar också väldigt bra in på din beskrivning! 😃
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Mina tankar vandrar iväg på Schäfer… 🤔