Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1725 ggr
lillalycka
0

Fodervärd åt sin hund?

Behöver lite råd och tips kring att lämna ut sin hund på "foder". Vet att det oftast handlar om hundar som kenneln vill ha ut i familjen men fortfarande ha avelsrätt på och liknande.. Nu menar jag att lämna bort sin privata hund under några månader?

Såhär är det.. I Oktober reser jag till Australien i 3-6 månader. Tanken är just nu att Nalle under tiden ska vara kvar hemma med min Sambo som tsm med mig är hans flock. Min hund och min pojkvän älskar varandra. Men han har inget "djursinne" fullt ut och jag vet inte om jag vill att han ska behöva ta hand om Nalle så lång tid och utsätta han för allt jobb det innebär. Idag är det jag som tar hand om Nalle, ger han mat, går ut med han, tränar och allt annat. Känns som det kan bli ett väldigt stort hopp för min kille från att bara leka med hunden till att sköta honom helt. Hans familj kommer dock stötta och hjälpa honom

Vad tycker ni om det här med fodervärd? Någon som haft ute sin hund på foder av någon liknande anledning? Gör folk såhär? :P Kanske kan hitta någon fin barnfamilj som gärna vill prova på att ha hund och ev kan avlasta min kille några dagar i veckan? 

Har beslutsångest, vet inte vad som skulle bli bäst. Ge mig råd och tips tack!

OBS: snälla, hugg inte och säg att jag är hjärtlös som ska åka ifrån min hund. Det är tillräckligt svårt som det är. Jag vill bara lösa det så han har det så bra som möjligt under tiden jag är borta för att sedan komma hem och spendera förhoppningsvis de kommande 15 åren tsm med honom.

[Forest]
7

Varför inte låta han se hur det är att verkligen ha Nalle mer  nu så ser du hur mogen din sambo är för detta samt hur han fixar biten själv? Jag tror ju det är det snällaste för sin hund att vara där han känner sig hemma, han känner din sambo. Det är inte helt fel att låta sina män/killar hjälpa till med att de får skapa en kontakt utan att matte lägger sig i allt 😉

Neela
0

Håller med #1, låt honom testa på det redan nu och se hur det går.

[Nightcat]
0

Jag tycker att hunden ska vara kvar där den känner sig trygg men du kanske kan hitta någon som vill testa på att ha hund men inte alla dagar i veckan. Annars ett bra djurdagis är ju + :)

[Teddies matte]
7

Lämnar du ut hunden "på foder" ger du bort hunden gratis åt någon annan och du kan heller inte ta tillbaka den. En hund som är på foder ges bort med bibehållen avelsrätt. Fodervärdsskap för hund är inte detsamma som för häst. Vill du kunna ta tillbaka hunden sedan så kan du ha någon att sköta om den mot betalning eller ha den en längre tid på t.ex. pensionat om de tillåter detta.

Karmatarerskanise
3

Att ha en hund på foder är inte det du syftar på här.
Du vill ha en hundpassare under tiden du är borta.

JAg tror det är bättre att du visar killen vad jobbet innebär, för djur trivs bäst bland folk som känner och i bekanta omgivningar.

Att lämna sin hund till en främmande människa är inte lätt.

camilla85
0

På blocket har jag sett ett hel del som söker fodervärd till sina hundar i ett par månader bara så visst kan man göra så gäller väl bara att man skriver kontrakt så som man vill ha det och att personen i fråga förstår att det bara gäller ett par månader. Men att det är bäst för hunden att vara hemma säger jag inget om. Du kommer ju antagligen inte känna personen som ska vara fodervärd och vet inte hur h*n behandlar hunden eller tränar den. Bara för att ni kommer överens om en sak så betyder det ju inte att det följs tyvärr.

[Teddies matte]
7

#6 Nej, man kan inte göra så, dessa är bara omedvetna, ger man ut hunden "på foder" så kan man inte ta tillbaka den, då har man gett bort den, man har heller ingen rätt att börja skriva in egna påhitt i foderavtalen, men detta är ju heller inget avtal man skall använda sig av när det heller inte gäller hund som skall ges bort med bibehållen avelsrätt.

Misarn
0

Håller med #1

Karmatarerskanise
3

6 det är inte en korrekt benämning och ett helt annat kontrakt. Googla på det så ser du själv vad foder innebär.

[Turbo_Turbo]
3

Nej!

Jag skulle aldrig lämna ut någon hund på foder om det inte gäller avel! Jag tycker din sambo kan ta hand om honom, det blir så mycket tryggare och enklare. Om han eller någon annan i eran släkt inte kan så hade jag lämnat hunden på ett pensionat.

Ett riktigt vattentätt kontrakt vid utlåning utav hund är nog svårt att få, även om man tar hjälp utav en jurist! Fodervärd för hund och häst är absolut inte samma sak!

lillalycka
2

Oj nu förstår jag att jag valde fel ord.. Är hästtjej så tänkte att det fanns något liknande alternativ även för hund. 

Tack för alla svar! Nu har jag övervägt lite bättra och kommit fram till att Nalle ska få bli kvar hemma hos min sambo :)

Karmatarerskanise
2

#11 Låter som en klokt beslut 🙂