Allmänna valpfrågor!
Får mest troligt hem en valp till midsommar och sitter här och funderar på det mesta i stort sett!
Jag har varit och kollat på valpleksaker men inte hittat någon jag riktigt gillat. Jag är ute efter en bra, hållbar tuggleksak som valpen kan ha och bita på. De jag sett har varit allt för "plastiga" och jag kan inte tänka mig att det är så hälsosamt att sitta och bita/slicka plast. Är det bättre att ge märgben till en början istället för en plastig leksak? Och hur brukar valpars mage reagera på märgen?
Och så är det detta med att sova i sängen. Jag har inga problem med att min kommande valp sover i sängen, vi har en rymlig säng och det är en rätt så liten hund. Men hur har ni andra som låtit era valpar sova i sängen gjort, finns inte risken att de ramlar ner eller kissar/bajsar i sängen?
Haha, som sagt en hel del konstiga funderingar men jag tror nog att det är helt normalt att spekulera när man väntar valp :)
Det finns tåliga leksaker. Min hund biter sönder allt och det är två bollar av sammanlagt kanske 10 leksaker som än är hela och fina.. så lägg pengarna på hårda leksaker istället för halvdana som lätt går sönder!
I början sov jag på en madrass på golvet med min hund.. hade tidningspapper runt om och Molly hade en tendens att kissa på kanten av sängen så hade handdukar där då. Hon gick snällt till tidningspappret och gjorde sitt tills hon lärde sig sova hela nätter utan att göra behov. När jag märkte att hon sover hela nätterna så gick vi över till att sova i sängen, men då fick hon sova längst in och idag funkar det super :).
Råa tuggben är bättre än de vita pressade.. billigare och bättre helt enkelt!
De första fem veckorna sov vi ute i vardagsrummet i bäddsoffan, med Fidel på golvet. Först precis bredvid "sängen" och sedan några meter bort. Han vaknade dock varje natt, och efter fem veckor med cirka sex timmars avbruten sömn per natt var jag villig att pröva allt.
Det var den natten Fidel flyttade in i vårt sovrum. Nu sover han närmare tolv timmar, från åtta på kvällen till åtta på morgonen. Han har aldrig kissat i sängen. De vill ju gärna gå iväg från sin sovplats för att kissa. Fidel ligger hellre och gnäller än att kissa i sängen. Men man kan såklart aldrig veta säkert.
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/
Ja, det där om kissandet i sängen. Det är sällsynt.. Molly var as kissnödig för någon vecka sedan. Hon satt och stirrade rakt ut i luften tills jag förstod vad hon ville. Hon kissade i trapphuset dessvärre, 04.30 på morgonen.
Dom vill inte ''smutsa'' ner sin sovplats :). Nu när Molly gör inne ibland så är det mitt på golvet helt enkelt, eller bajsar i skor är poppis.. haha ;).
Har själv en valp på tre månader och känner igen det där med alla frågetecken innan man får hem sin lilla vovve.
Inga funderingar är konstiga ;)
Jag kör med "raw hide"-tuggben till min lillpojk, fick veta att de är snälla mot valpmagar.
När jag hämtade honom så tog jag bort benen på sängen. För att det skulle bli ännu lättare för honom att ta sig upp så ställde jag hans bädd precis bredvid, så han går via den upp i sängen. Nu sover han knappt i sängen, men det känns ändå bra att ha den nära golvet, i fall att han skulle ramla (vilket han inte gjort..än).
Jag tror att så länge valpen kan ta sig ned själv från sängen, så kissar den helst på golvet. Men alla valpar är olika och olyckor händer! :P
Vilken ras ska du skaffa? :)
Jag blev rekomenderad att inte köpa plast eller pipleksaker. Det finns ju saker i trä och knutar, men jag gör som familjen alltid gjort, knyter en knut på en nyanvänd strumpa. Luktar och smakar gott (tycker hunden) och är mysig att bita i. :) sen har jag köpt en knut och storpack med ben.
Vi har fixat madrasser med vattentätt madrassskydd (finns på ikea, jättebra o slöna att ligga på). Där kan nån av oss ligga med valpen om det blir för trångt i sängen (samsover med ett barn redan). Men vi har skydd i sängarna med så den får sova där om det finns plats.
När kommer din valp?
Tack för svaren! Ska fundera på hur jag ska göra :)
#5- Har också tänkt på det där med strumpor, men är det verkligen något skönt tuggmotstånd för kliande valptänder? :)
Det är en dansk/svensk gårdshund med beräknad leverans kring midsommar.
Jag kan rekommendera Zogoflex, enligt uppgift giftfria och jag tycker de är mycket tåliga http://www.lunishund.se/leksaker/zogoflex
Kong brukar vara poppis, finns för valpar och är mycket hållbara, åtminstone den svarta vuxenvarianten.
Jag har haft min valp i sängen från början. Och ibland har jag hittat henne på golvet på morgonen..
Och hon har gjort i min säng en gång, när hon hade problem med magen och va sen med att visa tecken på att hon va nödig.

Jag hade valpen i sängen. Hon ramlade inte ner och kissade/bajsade inte där. Bara SOV. I en månad. Sen natten innan julafton kissade hon i sängen. Inte en….utan typ 5 gånger. haha. Så då fick hon sova i buren sin.
För 6 veckor sen fick hon komma tillbaka till sängen och nu har det inte hänt några olyckor.
Målar och ritar porträtt på beställning.
Gör även armband och kaninselar.
Priser och info:
http://lans.blogg.se/tillsalu/
Mina auktioner på tradera:
http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999
Jag hade min och första nätterna blev jag väckt av att hon krypt in i påslakanet, och låg och gnydde, och när jag tog ut henne medan jag ändå var vaken.
Hon har aldrig kissat eller bajsat i sängen, jag hade väldig tur. Och inte har hon ramlat ur :)
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#6 Strumpan har varit favoriten och det kostar ju inget att göra en. Knuten blir stenhårf och är jättebra för kliande tänder. Den går att slita i och slänga runt med. Och väger inte så mkt så den är lätt att bära och springa runt med.