Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6520 ggr
A-Girl
0

Byta hund?

Jag har en Schäfer just nu som jag älskar hur mycket som helst! Men det är så att det går inte en dag utan att jag tänker på att jag så gärna vill ha en Chihuahua…(haft min hund i ca 2 år) Jag älskar henne jätte mycket men tror helt klart att en Chihuahua är mer än hund för mig. Jag hatar (eller ogillar, kanske inte direkt hatar men….) skogen, och hon ÄLSKAR skogen. Jag gillar inte alls att vara ute och traska i skogen och så…Jag gillar att gå mitt i stan..Jag är lat, hon är pigg. Självklart måste jag ju motionera Chihuahuan med isåfall men det säger ju sig självt att en vavva inte är lika krävande eller så som en Schäfer..Kortfattat: Jag vill ha en hund som jag kan få plats med i en väska, en hund att gå på stan med, en att ställa ut, en att tävla i agility, en hund att köpa små söta kläder till (även om den jag har nu också har kläder, men inte riktigt samma sak, tycker jag) Vad ska jag göra? Någon som varit med om någonting liknande? Och om jag sa till mamma (jag är 14 år) att jag vill byta ut min hund så skulle jag ju klart inte få det, isåfall sälja/lämna tillbaka min nuvarande och inte få skaffa en ny..

Cazzos
11

Omplacera schäfern till en familj som kan uppfylla dess behov med nöje. Prata med dina föräldrar om det innan du gör det själv, du är minderårig.

[Sparkle]
4

Ja… En schäfer är kanske inte för nån som gillar att gå i stan och hatar skogen. Chihuhua skulle nog verkligen passa dig bättre!🙂

Shelsy
23

Det är ju din och din familjs beslut till att ha köpt en Schäfer. Ett hund köp ska planeras och man ska ha läst på om rasen osv. Såklart man kan placera om hunden, men jag tycker har man köpt en hund så har man ett ansvar för den och det är ingen "leksak".

Inkanyezi
54

När du överjuvudtaget tänker i termer som "byta hund", borde du nog inte ha hund alls. En hund är en levande varelse, och hunden har inte valt dig, utan det är du som har skaffat dig den. Den är utlämnad åt ditt godtycke. Vad jag förstår är det inte något fel på hunden du har, utan det är helt enkelt du som är olämplig som hundägare. Att skaffa en hund är inte som att skaffa en pryl av något slag, det kräver mycket, mycket mer, och du visar övertygande att det är någonting som saknas hos dig för att vara lämplig att ha en hund.

Så jag tycker att du bör omplacera hunden du har och inte skaffa en annan.

A-Girl
0

#4 ''hunden har inte valt dig'' Jo, det är faktiskt PRECIS så det var när jag skaffade henne.

brukshundar
27

Även små hundar bör inte bäras omkring i en väska och behandlas som  dockor som man kan sätta på söta kläder på.

Omplacera schäfern tycker jag du ska göra till någon som vill ta hand helhjärtat om den.

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[typellisch]
11

Stackars hund som har en ägare som vill byta ut henne. Ens hund ska vara ens största intresse och kärlek, ens bästa vän. Du borde ha vetat när du/ni köpte henne att du inte gillade skogen eller ens vara aktiv. En katt kanske passar dig bättre?

Neela
13

Ser man djur som något man kan byta ut när man tröttnar bör man inte skaffa dom.

LillPom
12

Förlåt men du ska nog vänta med en annan hund isf… För alla hundar mår bra av att få komma till de gröna ibland och få vara hund helt enkelt.

Om du vill ha en hund att klä på massa kläder kan du skaffa en gossedjur istället… de är inget argument att skaffa en hund.

En hund är en varelse som behöver till godo se deras behov först. Jag har en liten hund och visst kan jag tycka de är gulligt med kläder men jag har inget.. kanske några rosetter.

Hennes bekvämlighet går före de som är gulligt i mina ögon. Sen har jag ju haft nått roligt kanske nått 'linne' men hon är sötare utan allt på sig.

Fint täcke tycker jag man kan köpa för vintern osv, funktion behöver ju inte vara tråkigt.

Nee men tänk efter först! Aktivera din schäfer och börja röra sig i skogen, du kommer må bättre av de och du kommer snart älska de hela! :) Jag gillar tex vara ute med Inez se hennes glädje. Önska att hon blir äldre så vi kan gå långa promenader i skogen.

katarina_m
16

förlåt men med tanke på senaste tiden här på hundar iFokus tycker jag det här inlägget luktar lite troll…

felzena
6

Jag har faktiskt blivit lite mer misstänksam sedan en händelse här om veckan. A-girl gjorde sin profil för knappt en timme sedan och de första hon gör är att skriva ett sånt här inlägg. Vet inte om jag ska tro att det är sant eller falskt men om det nu stämmer så ger jag dig ett råd och det är att omplacera schäfern och inte skaffa någon annan hund.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

A-Girl
0

#6 Kanskr framstod så men jag menade inte att ha den som en docka. Menar  ju inte att den ska vara i en väska så fort vi går utanför dörren, utan mer om den kanske blir trött eller om vi ska åka någonstans :) Klart att den skulle blivit behandlad som en hund ''ska'' bli, även om vi mest skulle gå i stan så skulle vi ju även tagit en liten skogssväng iaf, bara inte jätte långa som min nuvarande hund älskar att göra :)

[typellisch]
9

Orka dessa falska medlemmar.

A-Girl
1

I nuläget så tar jag och min hund promenader i skogen nästan dagligen, till er som ville veta ;)

A-Girl
2

#13 Skriv något vettigt istället.

LillPom
2

Men vad är problemet? Om du älskar din hund så är de sånt man gör. Inte byta hund.

Neela
14

#7 Varför bör TS skaffa katt? En katt lever i runt 15 år och kräver ett stort engagemang. Det är inget jag hade rekomenderat någon som vill ha något att stoppa i väskan.

[typellisch]
2

#17 Kanske inte.. men katt kräver inte lika mycket tid som hund :).

[Forest]
7

Har ni tagit denna hund som vuxen eftersom den valde dig? Du är 14 år hunden är 2 år, o redan är du trött på hunden`?  Inte ovanligt att det är så  när man är så ung tyvärr,  jag säger som min mamma sa, Ta hand om det du skaffar innan du tjatar om ny!

Sen jag skulle inte tillåta min dotter ta en egen hund om jag själv inte kan räkna med att hon kanske tröttnar på hunden, då är det föräldarens ansvar at tkliva in o ta hand om den. Men att Omplacera en hund för sen köpa annan hund, där hade jag sagt nej du får vänta tills du flyttat hemifrån o har eget boende!

A-Girl
0

#16 Visst gör jag det för att jag älskar henne, men jag själv gillar det verkligen inte, har lite skogs-fobi sen i somras…

Portie
4

En hund "byter man bara inte ut" sådär och vill du ha en hund att ha i en väska så ska du nog köpa en gosedjurshund. Omplacera schäfern till människor som kan uppfylla krav på motion och aktivering och vänta sen med hundköp när du är mer mogen är min rekommendation.

Karmatarerskanise
8

Med tanke på att du skriver att du bara vill gå i stan, att du är lat osv så tror jag inte någon hund passar riktigt. Alla hundar behöver motion, träning och skogspromenader.

Jag förmodar att dina föräldrar har huvudansvaret för er hund?

Låter bra att du vet att din mamma aldrig skulle gå med på att byta hund. Hunden är förhoppningsvis en familjemedlem och inte en vara man kan kasta bort när man tröttnat.

teezan
0

är det din egna hund (dvs är det du som aktiverar, promenerar, är den som ska göra henne nöjd) eller är den hela familjens? 

schäfer känns inte som den bästa första hunden, enligt mig, jag skulle åtminstone  inte klara av det jobbet. och jag skulle inte köpa en till mitt barn om jag visste att denne inte kunde ge hunden det liv den förtjänar.

det jag menar är: finns det någon annan i familjen som kan tillgodose hundens behov? en schäfer kan hålla på med agility och även många andra sporter, den får inte plats i en väska men även om den hade gjort det går man väl inte runt och bär en hund i en väska för jämnan? då ska man nog inte ha en hund ;)

jag är inte heller en skogsmänniska men man måste göra lite uppoffringar med en hund anser jag :) men för det går jag inte i skogen varenda dag. 

om ingen i din familj vill eller kan ge din hund vad den behöver känns det inte rättvist och då är det egentligen bara synd om hunden :/

Neela
7

#18 Det beror på vilken typ av kattägare man är (och vilken hund man har också antar jag). Flera av mina katter kan sitt, tass osv och jag ägnar dom mycket tid. Katter är rätt krävade djur vilket många inte inser.

A-Girl
0

#23 Det är min hund, och jag som tar hand om henne förutom när jag är i skolan.

Michaela-N
36

Omplacera hunden och skaffa en guldfisk.

Karmatarerskanise
0

#25 Då föreslår jag en omplacering om du inte kan ge hunden det den behöver. Men anser inte att du borde skaffa en annan.

[typellisch]
0

#24 Duktigt gjort :)! Jag hade mest mina som rena rama sällskapskatter som var utekatter också. Tränade inte trix eller så med dom. Så har man dom som sällskap rent utav tror jag en kan passa henne.

Shelsy
6

#20 Man kan inte skylla ifrån sig och säga att man har fått lite skogs "fobi" sen i somras, och sen pga det köpa en hund bara för det. Det är sjukt och jag tycker du ska tänka igenom det du har sagt/tänkt. Somsagt, har man djur så har man inget val, man måste ut, leka, aktivera, osv. Spelar heller ingen roll vad det är för väder.

A-Girl
0

#28 Min mamma är jätte allergisk mot katter så…Vi slutade ha det för ungefär 1 år sedan.

A-Girl
0

#29 Om du inte läst mina inlägg så är det somsagt jag som motionerar, tränar osv med henne.

[typellisch]
7

#30 Gosedjur.

A-Girl
0

#32 Haha..

[Random_Sweet]
10

En Chihuahua ska INTE sitta i en väska - Den har egna ben. Den ska heller inte ha kläder - Den har päls.

Och det är ett stort steg från en schäfer till en Chihuahua..
En schäfer kan man "ta i" och den är oftast lugn på alla sätt och vis, En bra första hund.

En Chihuahua däremot är liten, men absolut ingen sak man kan lägga i väskan!? heller ingen docka man ska klä på kläder på!?
Oftast gläfser Chihuahuor väldigt mycket och har "dåligt" temperament, Och de för att folk inte förstår att det är HUNDAR och ingen docka man kan ha kläder på eller någon sak man lägger i väskan för att man ska gå i stan!?

Jag tycker att du ska tänka över detta.
Vill du verkligen göra dig av med schäfern? Har inte dom här 2 åren ni spenderat tillsammans betytt någonting för dig? - Det har det troligtvis för din hund, Och det skulle nog krossa hennes hjärta ifall du bara gjorde dig av med henne.
Och varför skulle du inte kunna skaffa en till hund? - Är absolut emot att du gör dig av med din hund för att sedan köpa en ny.

Förlåt om detta låter elakt. 
Fick bara en sån chock av att du gör dig av med din hund, som du haft i 2 år, för att sen köpa en ny.. Det känns väldigt sorgligt.. 
💔Som i en film när hunden tas/lämnas ifrån sin ägare💔

Skulle själv aldrig någonsin kunna lämna ifrån mig Lexie, Det skulle krossa mitt hjärta.. Och jag skulle få så dåligt samvete av att ha lämnat bort henne för en annan hund.. 😭

Oftast är jag den här personen som "stöttar folk i det dom vill - Inte väljer åt dom." men detta gjorde mig så chockad på något vis.. Känns som att du lämnar bort din hund för en annan, Och dessutom för din nuvarande hunds storlek :o 
Jag menar, Din hund kan inte ro för att den är stor och inte kan sitta i en väska..

Frosstis
6

Vad taskiga ni är mot henne! Hon har ju sagt att hon går ut med hunden i skogen nu, tar långa promenader m.m, för hundens skull! Jag tror inte hon ser sin hund som en vara som hon tröttnat på och vill byta ut, hon älskar säkert sin hund lika mycket som ni gör.

Jag tror iallafall TS tar hand om sin hund bra!

A-Girl
0

Angående vad jag skrev från början med att ställa ut: Hade skaffat en renrasig vavva med stamtavla om det skulle ha blitt, min Schäfer är alltså inte renrasig och har inte stamtavla. Men det gör inte att jag älskar henne mindre om några av er uppfattade det så.

Shelsy
3

#31 Ett barn ska inte ha ett fullt ansvar för ett djur. Jag tycker detta är sjukt, att du vill byta ut din hund. Det är så fel, och då ska man faktiskt inte ha några djur. Djuret kan ju inte rå för att djurets ägare var oansvarig och tänkte inte till innan köpet. Vad ska du göra om du köper en Chihuahua och du inte är nöjd? Det är en tuff hund, och den behöver minst sagt lika mycket motion som en vanlig hund. Okej, den är mindre och behöver inte lika mycket som en stor hund, men du vet jag menar.

Inkanyezi
29

Är det kanske någon annan familjemedlem som du också vill byta ut?

[Forest]
1

31, prata med din mamma ang omplacera henne tala om att du har tröttnat på allt, har du fobi för skog så rek jag att man även tar upp detta. Man kan få bra hjälp med sina fobier bättre ta tjuren i hornen nu än vänta flera år då är det 100 gånger värre ofta :) Vill din mamma behålla hunden så får ni båda ta ansvaret att mortionera och aktervera henne en schäfer kräver lite än bara promenader.

[Zlarviig]
5

Du, jag är också en lat människa, jag har egentligen ingen ork eller lust att gå ut med hunden, men jag gör det ändå för hennes skull. Jag skulle vilja ha en annan ras också, en större, tåligare, långhårig hund som kan vara ute i snön utan att frysa tassarna av sig. Men nu är det så att det är ju jag som har köpt henne och hon är mitt ansvar. Jag älskar henne mer än allt annat, hon är min bästa kompis och jag skulle inte byta ut henne mot något i hela världen. Jag får ta mitt ansvar som hundägare och vänta runt 10 år innan jag kan skaffa min drömras, och bara njuta av min underbara hund jag har just nu, bita ihop och göra sånt som hon gillar för att få henne glad.

Man kan verkligen inte bara "byta ut" en hund. Man köper inte en hund för att gå runt med den i en väska och klä ut den. Alla hundar är hundar, avkommor från vargen. Och det är inte kul för någon hund, oavsett ras, att inte få gå i skogen och lukta eller att få springa och leka. Jag vet inte någon hund, inte ens en Chihuahua, som gillar att bära kläder eller bli buren i väska. Så du borde nog tänka en gång extra för bara för att den är liten betyder det inte att den kommer att gilla det.

Skaffa en docka istället. Den kan du klä ut och bära runt på. 😡

A-Girl
0

#34 Som jag sagt tidigare så är det ju klart att den inte ska sitta i en väska hela tiden, utan när den möjligtvis blir trött och när man skulle åkt någonstans. Och det där med kläderna, min nuvarande Schäfer har kläder på sig så, det har inget med storleken att göra ;)

A-Girl
0

#38 Ja faktiskt.

[typellisch]
1

Man byter inte bort nån man älskar. finns undantag men ditt fall är inget undantag.

Cissi-93
2

Låter lite som om dina föräldrar är oansvariga som överlåter allt ansvar till dig.. "klart" det blir tråkigt/jobbigt att behöva göra allt själv som 14 åring! Jag är 20 och har 2 hundar, jag älskar dem över allt annat och gör allt för dem men jag behöver ändå hjälp med dem ibland. Hade nog aldrig klarat det själv som 14 åring! Prata istället med dina föräldrar och be om lite avlastning, eller gå på promenad tillsammans med dem om du är rädd i skogen, ta med en kompis på promenad, aktivera hunden, lek med den, så blir det nog roligare. För du kommer nog ändå tröttna på promenader i stan också så småningom!

A-Girl
0

Nu säger jag det EN gång TILL:

Som jag sagt tidigare så är det ju klart att den inte ska sitta i en väska hela tiden, utan när den möjligtvis blir trött och när man skulle åkt någonstans. Kläder har jag redan på min hund (hon har ingenting emot det) så vad är spelar rasen roll angående kläderna?

Karmatarerskanise
2

#35 "Jag tror inte hon ser sin hund som en vara som hon tröttnat på och vill byta ut" TS skriver ju ordagrant att denne vill byta ut sin hund. Det lämnar inte speciellt mycket till "tro".

Swadika
5

Alltså, bara för att en Chihuahua är liten är det inte en lätt hund, det finns en anledning till att många chihuahuor har dåligt temperament och aggressiva och det är för att ägarna inte förstår dem. En Chihuahua blir inte trött fotare än en annan hund, en Chihuahua är riktigt pigg och kräver mycket motion för att vara så liten. En Chihuahua älskar att vara i skogen och leka. Så jag tycker du ska tänka till om rasvalet, en Chihuahua är ingen enkel ras bara för att de är små

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

teezan
1

tänkte inte på det först men börjar känna som #10 hmm, skrivs detta bara för att skapa ännu en het debatt med många gensvar, gärna upprörda? 

jag vill inte låta anklagande och ber hemskt mycket om ursäkt om allting är sant men man kan tyvärr inte låta bli att bli lite misstänksam :/ 

du får gärna ge mig svar på tal så kan vi släppa det. känns tråkigt att man blir misstänksam men känns inte kul att engagera sig i något som är påhittat igen.

Karmatarerskanise
1

#45 Varför klär du din schäfer? Varför köpte du din hund?

A-Girl
0

#44 Jag och mamma kom överens när vi skaffade henne att det skulle bli mitt ansvar då det var jag som så gärna ville ha henne + att mamma redan har en hund.

Portie
0

#35 Varför är man taskig för att man uttrycker sin åsikt? Jag tänker på hunden och enligt mig ska det vara kul att ha hund, tycker inte man ska se det som en tung börda! Det är ju trots allt valfritt om man vill ha hund eller ej. Men tycker att om man ska skaffa sig en hund så ska man också ha viljan att göra den nöjd. En hund (inte ens en chihuahua) hör hemma i en väska, utan dom behöver också motion och framförallt aktivering för att må bra.

[Zlarviig]
2

Men själva grejen är ju att du vill BYTA UT en hund! Hör du inte hur det låter?

"Någon som vill byta syskon med mig? Jag har en lillasyster som äter för mycket godis, men jag skulle hellre vilja ha en lillebror!"

Man KAN inte byta ut en hund.

Och jag tycker att det låter konstigt att ni har kläder på en schäfer.. Jag förstår ju självklart att det finns schäfrar som fryser också, men behövs det verkligen? Eller är det bara för att du tycker att det är kul att klä ut hunden?

Frida B
0

Vänta med att skaffa hund, då du uppenbarligen inte är redo för en hund är mitt råd :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

A-Girl
0

#49 ''Varför klär du din schäfer?'' För att jag tycker hon blir extra gullig då <3 Och hon har ingenting emot det så ser inget fel med det.

[Random_Sweet]
0

Säger som #43 "Man byter inte bort någon man älskar!"
Hon är en familjemedlem, right? Ingen sak du kan göra dig av med!

Btw, Varför köper du inte en Chihuahua och har kvar schäfern?
Är bara emot den där biten att du ska lämna bort schäfern.. :(

[typellisch]
1

Kläder på hundar vid behov. Min nakentjej hatar kläder men hon måste ha helt enkelt. Aldrig att jag klär henne i onödan? Sen en hund MED päls.. varför klä en hund om den inte behöver det?….

[Zlarviig]
10

#54 Herregud… 😕

Jag säger det igen: Skaffa en docka istället.. 😡

Shelsy
8

Känner på mig att detta inte kommer leda till något "resultat". Man borde låsa tråden tycker jag.

A-Girl
0

#56 Jag ser det så som du ser det att lära hunden tricks. Det är en rolig grej :)

Karmatarerskanise
1

#54 Och andra frågan?
För mig verkar det som att du skulle köpt något icke levande då du köpte hund. Tyvärr. Du vill inte gå i skogen, du vill kunna bära hunden i väska, du är lat och du har hunden som docka.

[typellisch]
2

#59 Wow. Du ska då INTE ha hund. Skrämmande.

A-Girl
0

#60 Med lat menade jag att jag inte är den sortens person som gillar att vara ute i naturen flera timmar i sträck…Och vad är det som är så fel med att hon får ha lite kläder när vi går ut om hon inte ens bryr sig om det?

Frida B
1

#59 det är INTE samma sak, då man faktiskt tröttar ut hunden när man lär den trix. en hund är gjord för att jobba med hjärnan och kroppen, inte för att klä ut. Skaffa en docka istället, och återkom till iden att skaffa hund när du är lite äldre :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

A-Girl
0

#61 Herregud! Det är ju bara en liten tröja!

Karmatarerskanise
0

#62 Felet är att det är en hund och det verkar som du missförstått det litet helt enkelt.

Läs gärna din mejl här inne.

[Random_Sweet]
0

Frågar igen.. Eftersom du inte verkar ha märkt min fråga.. 

Varför skaffar du inte en Chihuahua om du nu vill ha det och sen har kvar Schäfern? Varför inte ha två hundar?

A-Girl
0

#63 Men vi gör ju trix och ute och jobbar OCH har nån tröja/täcke då och då, mest bara när det är högtider såsom påsk, julafton och sånt :)

Karmatarerskanise
5

#66 Eftersom TS inte vill ge sin hund det den behöver, så är det väl inget bra råd att behålla den OCH en till hund?

[typellisch]
1

#64 Herregud! Skaffa kunskap!

A-Girl
0

#68 Jag ger ju henne det hon behöver.

#69 Får man fråga vad du har för problem med tröjor?

[Nothronychus]
1

Varför kan du inte bara ha kvar din hund nu?:)

Tycker att de där med byta hund känns lite dumt ifall du nu redan älskar din hund.

Ifall problemet är att du inte har tid att aktivera din schäfer så är ju det en annan sak.

[typellisch]
2

#67 Svensk folkdräck på midsommar då också?

Karmatarerskanise
0

#70 Och uppenbarligen är du inte beredd på att fortsätta med det eftersom du inte gillar det och vill BYTA hund.

A-Girl
1

#72 På midsommar så är det bara en krans på huvudet som gäller ;)

[Random_Sweet]
0

#68 Hon kan kanske höra med någon i hennes familj? Eller så får hon helt enkelt börja ta hand om sin hund! :)

A-Girl
0

#73 Visst är jag beredd på det, har inte mycket till val då hon behöver motionen.

A-Girl
0

#75 Jag tar ju hand om min hund.

Karmatarerskanise
0

#76 Ok. Men du påstår att du älskar din hund, bara det att du vill ha en annan istället?

Denna kommentar har tagits bort.
[typellisch]
2

#74 Om en hund inte behöver kläder i förebyggande syfte, dvs den fryser, så finns det ingen anledning att klä ut hunden.

[Random_Sweet]
0

#77 Ja, Jag tror dig. Men varför klagar alla då?

A-Girl
0

#78 Klart att jag älskar henne! Hon är den bästa hunden som finns, bara det att jag tänker faktiskt på henne också i det här. Då jag kan tycka för hennes egna bästa att hon förtjänar någon som verkligen älskar att ut i skogen och springa med henne, någon som gör det med glädje och inte bara för att hon måste :)

A-Girl
0

#81 Vet inte, kanske bara läser första inlägget?

Shelsy
4

#82 Eller så är det du som kanske måste anstränga dig ännu mera än vad du gör nu? Om du tycker det är läskigt att gå ut i skogen, ta med dig några kompisar eller föräldrar. Ni kan leka sök/spår osv. Finns en massa roliga saker man kan göra. Imorgon tycker jag att du ska ta på dig kläderna, ta med en rolig leksak/godis till henne och lek med henne, aktivera hennes hjärna. Jag hoppas verkligen att du gör det, om du verkligen älskar henne måste du bevisa det också. Lycka till!

A-Girl
0

#84 Varför skulle jag behöva anstränga mig mera än vad jag gör? Vi gör ju redan saker när vi är ute :)

[Zlarviig]
4

Man ska inte klä hundar om dem inte behöver det.

Jag blir nästan mörkrädd när jag tänker på att det finns schäfrar som får arbeta hela dagarna och aktivera både hjärna och kropp, som är ute hela vintern utan kläder eftersom det inte BEHÖVS eftersom dem har päls av en anledning. Och samtidigt har TS en schäfer som hon klär ut för att det är kul och som hon inte orkar ta ut på promenader…

Glad schäfer

Ledsen Schäfer

Shelsy
0

#85 Jag tycker det låter som att du inte anstränger dig för hennes egna bästa. Men kan ju ha fel, men jag tycker det. Hur ser en dag ut för dig och henne när ni är ute/inne osv?

Karmatarerskanise
3

#82 Detta är ju faktiskt sådant du skulle ha tänkt på INNAN du köpte en hund. Det är ju inte så att det är ovanligt att man går i skogen med en hund eller att det är ovanligt att man inte bär den i en väska.

[Forest]
7

Så länge hunden inte lider o får värmeslag så ser jag faktist inte det som plågande att ta på sin hund något man tycker är pluttigt eller fint, även om den inte fryser. Trots det  inte är min smak, så anser inte jag att grannen till oss plågar sin hund när han har på sig en jacka med vingar- den köpte jag då hon sammlar på änglar . 🤪

[Random_Sweet]
0

#83 Ja, Tycker iaf att det verkar som att din hund har det bra! :)
Därför som jag inte vill att du ska göra dig av med henne.. xd

A-Girl
0

#88 Fast hade ju aldrig haft hund innan heller så kunde ju faktiskt inte veta hur det skulle bli…

Karmatarerskanise
6

91 det är ditt ansvar som köpare att kolla upp vad en hund behöver innan du köper ett liv. Det du inte gillar med hund är basfakta. Så jo, det kunde du veta. Och speciellt dina föräldrar!

[typellisch]
0

#91 Bortförklaring. Man ska LÄSA på om rasen man ska skaffa och hur mycket aktivering den rasen behöver. Ansvar kallas det.

A-Girl
1

#87 När vi är inne så vill hon inget annat än att sova ;) När vi är ute så är först turen i skogen på morgonen innan skolan, tar ungefär 20-30min. En långrunda när jag kommer hem antingen i skogen eller våran ''stads'' runda, oftasts ''stads''-rundan. Behöver hon så bli det någon på tidig kväll. Och sen morgon rundan som sista. Sen så blir det ju lite bus inne också ;) Sen så är hon ju ute när jag är i skolan också.

A-Girl
0

#92 och #93 Men jag som 12-åring som aldrig haft hund innan visste ju inte det, tyvärr…

[Zlarviig]
5

#95 Men dina föräldrar borde väl vetat det? du köpte väl knappast hunden själv?

Man kan inte låta en tolvåring ansvara för ett liv..

Karmatarerskanise
0

#95 Du har din mamma också.
Tyvärr spelar åldern ingen roll. Detta är sådant man ska ta reda på och som jag ärligt talat trodde alla som är intresserade av hund vet, oavsett ålder. Vid 12 års ålder har man hunnit gå många år i skolan och kan läsa.

A-Girl
0

#96 Hon sa ju att hon skulle behöva mycket motion och många/långa promenader osv, bara jag som då inte riktigt fattade att det skulle vara jobbigare än jag föreställt mig :/

A-Girl
0

#97 Fast jag var inte ens intresserad av hundar tills jag träffade henne…

Fenix_Chicci
4

Om detta är sant så är det ju sjukt sorgligt. Jag älskar mina djur över allt annat och skulle aldrig aldrig vilja lämna bort dem. Har man skaffat djur så har man ansvar för dem och för att göra det som är bäst för dem. 

Jag är inte heller alltid jättepigg på att gå ut om det är kallt eller regnar men jag gör det för min lilla flickas skull. För att jag älskar henne. 

Sen att vilja byta ut sin hund för att man hellre vill ha en annan ras kan jag bara inte fatta. Det finns jättemånga raser jag skulle vilja ha men jag byter inte ut mina hundar för det. Livet är långt och det finns alla möjligheter att i framtiden ha en annan ras man gillar. Bättre att istället njuta av livet med de hundar man har, för de lever inte för alltid tyvärr.

Har inte de här två åren betytt något alls för dig? Du skriver att du så gärna ville ha henne när ni skaffade henne och att du älskar henne. Men hur kan man vilja "bli av med" någon man älskar.  Du tror inte att det kommer bli likadant om du byter bort henne mot en Chihuahua. Om två år kanske du hellre vill ha en kanin. 

Sen tycker jag att det är lite fel av föräldrar att lägga allt ansvar på sitt så pass unga barn.  Jag var 14 när vi skaffade min flicka. Vi har en hund till men jag ville ha en hund att träna med och göra mer aktiviteter med som vår gammelvovve inte ha lust med. Och eftersom hela familjen var med på det så var det ju fine, vi tar hand om henne hela familjen även om jag har huvudansvaret, det är jag som fixar mat åt henne, går ut med henne och aktiverar henne. Men mina föräldrar tar hand om henne när jag inte är hemma. Prata med din mamma om att du tycker det blir för mycket att ta hand om henne helt själv och om att ni kan hjälpas åt mer. 

Men att skaffa en ny hund är verkligen inte lösningen på problemet. Som jag ser det finns det två alternativ, antingen försöker du att rycka upp dig och se det roliga med din hund och kanske att du mamma hjälper till lite mer så att det inte känns "övermäktigt", eller så omplacerar ni henne till någon som bryr sig och skaffar inte något nytt djur förrens du verkligen är redo och känner att du är beredd att ta ansvar för en levande varelse och inte bara tröttnar.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LillPom
1

#87 När vi är inne så vill hon inget annat än att sova ;) När vi är ute så är först turen i skogen på morgonen innan skolan, tar ungefär 20-30min. En långrunda när jag kommer hem antingen i skogen eller våran ''stads'' runda, oftasts ''stads''-rundan. Behöver hon så bli det någon på tidig kväll. Och sen morgon rundan som sista. Sen så blir det ju lite bus inne också ;) Sen så är hon ju ute när jag är i skolan också.

Du skriver inget om hur du aktiverar hennes mentalt? Varför kör du inte typ rally lydnad eller lär massa trix? Dansa eller varför inte lite agility som du skriver i första inläggeT??

A-Girl
0

#101 Vi tränar ju trix och dansar, men det där med agility har vi ingen stor möjlighet till då vi inte har någon tomt alls.

Karmatarerskanise
2

99 såhär är det. Alla hundar, oavsett tas, gillar och behöver precis samma sak som din schäfer gillar och behöver. Så du kommer inte komma ifrån det för att du köper en vavva. Känner du att din hund skulle få det bättre hos någon annan bör du ta ett allvarligt snack med din mamma om det. Men snälla, köp inte en annan hund, för då kommer du vilja byta ugen. En hund är en hund, oavsett storlek. Ju förr du kommer underfund med detta ju bättre. Hundar är underbara djur, men det passar inte alla.

A-Girl
0

#103 Vad specifikt är det för samma saker du menar?

joheck
15

Tycker det är väldigt intressant hur folk reagerar i denna tråd måste jag säga!

Jag personligen tycker att det är en positiv sak att omplacera en hund som inte passar in i ens vardag, om det är såpass tydligt som det verkar vara för ts. Tycker att fler borde göra det istället för att svära över hunden dag-ut-och-dag-in när man blir tvingad till saker man inte själv vill eller har glädje av. Ibland blir det ju till och med så att hunden inte får det den behöver. Då är det bara positivt om ägaren är ärlig med sig själv och faktiskt, för hundens skull, placerar om den.

Nu har ts formulerat sig väldigt dumt i denna tråden måste jag hålla med om, men jag har inte nog med information för att döma ts och hennes funderingar kring sin nuvarande hund. Passar dom inte ihop så tycker jag absolut att en omplacering till lämpligare hem bör göras.

När det kommer till kläder, vad gör det om man klär hunden om den inte bryr sig om det???

joheck
7

Sen vill jag också lägga till att bara för att en shäfer inte passar så betyder det inte att ingen hund alls passar. Tycker även att man har rätten att gå ner på individ nivå i den här frågan. Passar man inte med hunden så är det kanske bättre att omplacera och skaffa ny som passar just dig, istället för att knåpa på i samma hjulspår utan att riktigt komma någonstans.

Men självklart ska man försöka få det att funka med hunden man har i första hand! Hundar har olika personligheter precis som vi människor, ibland funkar inte personkemin helt enkelt.

[RMSLiners]
1

Börja köra freestyle med hunden och kanske satsa på att tävla då kan klä ut hunden inför tävlingar smt dig själv om nu söta outfits är viktigt.

A-Girl
0

#106 Visst funkar personkemin, det är bara det att, och jag är väldigt dålig på att förklara vissa saker så att alla vet, vi passar helt enkelt inte varandra aktiveringsmässigt eller vad man ska säga…

Karmatarerskanise
3

106 alla har ju svarat just utefter formuleringen, och annat är svårt att göra. Ts planer på vad en ny hund ska användas till ger inte mig ett intryck av att en hunds behov kommer tillgodoses. Jag kan självklart ha fel, men svara med känslan jag får. Är det intressanta stan, väska och kläder och agility tycker jag det talar ett tydligt språk.

[TeamGolden]
2

Först och främst: Otroligt bra att du inser själv att du inte kan ge allt till din nuvarande hund. Att erkänna en sån sak är inte många som gör, och det är starkt av dig. Dock tycker jag du från början kunde räknat ut att en schäfer är en rejäl brukshund som inte är nått man testar att ha och sen så ''upsi, jag byter dig mot en chihuahua''. Älska sin hund gör alla, det är individen man fastnar för, och sen att du inte kan ge henne allt är bra att du insett. Så omplacering eller vad du nu kan göra, byt dock inte ut hunden, tycker det är lite av en förnedring till hunden (om man nu kan kalla det så för en hund som inte själv bryr sig) att säga att man ska byta ut hunden mot en annan. 

Dock tycker jag du absolut ska leta upp ett nytt hem till henne, helst stor tomt och bruksintresserade människor med ett par år i den världen. 

Och över till din dröm om en Chihuahua, jag själv har en stor dröm om att nästa hund ska bli Chihuahua. Dock upprör det mig att du verkligen fullt ut tror att du kan klä ut och gå på stan med den i en väska för att det är dina intressen. 
   Nej, har man valt att skaffa hund går man in i det som en ansvarsfull person som är seriös. En liten hund blir automatiskt inte en hund man kan bära med sig överallt, ''bara för att det går''. 

Du bör fundera på om du överhuvudtaget ska skaffa hund/ny hund. Om du så gärna går runt på stan och har så stora intressen för att kunna välja att ''byta ut'' din schäfer, ja vänta några år tills du är äldre och mer seriös. Detta låter faktiskt lite oroväckande, om inte chihuahuan passar dig då? Byter du ut den med och skaffar en ny?

[RMSLiners]
5

Vill tillägga också eftersom du funderar på Chihauhau att det var ju också ett lite ogenomtänkt val. Chihauhau må vara små men psykiskt och fysiskt är det en stor och stark hund i litet format. Om du tycker Schäfer är svår så är nog inte Chihauhau lättare med sitt psyke. Eller som min man säger "Chihauhaun är en schäfer tvättad i 90 grader". ;)

[RMSLiners]
1

*Dubbelpost, Gurun var igång och mediterade*

A-Girl
0

#111 Jag vet att en Chihuahua är en stor hund i litet format. Men jag tycker ändå det är skillnad på en vavva och en Schäfer…

Swadika
0

Jag har alltid fått höra att man ska uppfostra en Chihuahua som man skulle uppfostra en schäfer. Nu kan jag ingenting egentligen om schäfrar men en hel del om chihuahuan

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Cissi-93
2

Jag fattar inte varför din mamma köper dig en schäfer? Varför valde ni ens den rasen från början? Om jag någonsin får barn som verkligen vill ha en hund så skulle jag välja en ras som är lättare att hantera, som är lite mindre och som inte behöver jättemycket aktivering.. Och jag skulle aldrig lägga över allt ansvar på barnet! Herregud! Det är inte ok att du som 14 åring ska ta hand om ett annat liv helt själv! Jag tycker absolut inte du ska omplacera hunden bara för att du inte orkar med promenader. Försök bli lite avlastad. Och vadå, har din mamma en egen hund också? Är inte hundarna del av familjen? Mina hundar står på mitt namn och när jag flyttar tar jag med den, men dem är fortfarande de av familjen och alla ska hjälpa till. Prata med din mamma istället för att skriva på ett forum, det blir för mycket tjafs här..

[typellisch]
1

#113 Om folk säger att en Chihuahua är en liten Schäfer.. hur ska du då kunna ORKA aktivera den om du inte ens orkar med din Schäfer? Hur ska du ORKA uppfotsra en Chi. om du inte orkar med en Schäfer? Det finns ingen logik i det hela.

Och hur kul promenad får en hund om den går på stan, seriöst? Där finns det väl inte mycket hunddofter att lukta på och markera osv osv?

Zofia89
1

Kort sagt… Hunden är ett DJUR, ingen leksak…Du borde åka till lappland en vecka och se hur slädhundarna där lever så kanske du skulle förstå att det är djur det handlar om… Inga prylar man kan hålla på och leka med…

[RMSLiners]
3

TS du kan ju läsa runt på hundbloggar också så ser du också vad samtliga hundar kräver.

LinaLj
1

Jag tror att du tänker rätt när du vill omplacera schäfern. Ni verkar inte passa ihop och om man inte orkar med så ska inte hunden lida bara för att man "ska bit ihop". Så prata med din mamma och omplacera den så snart som möjligt.

Att skaffa en ny hund däremot är jag lite tveksam till. För det första är du så ung och verkar inte ha rimliga idéer om vad som krävs av en oavsett vilken hund man skaffar. Det bästa vore kanske att du hjälpte din mamma med hennes hund och väntade ett par år att skaffa egen.

Oavsett vilken ras man vill ha så får man räkna med långa promenader, mycket aktivering och framför allt att man ska göra detta i kanske 15-20 år. 

Läs på denna gången, läs om raser, om vad de kräver, om vad som är speciellt just för dem osv. Så när du känner dig mogen så kan du fatta ett genomtänkt beslut.

Till sist, varför man inte ska ha kläder på en hund som inte behöver det: Först så kan det skada pälsen och där med försämra hundens förmåga att själv klara av väder och vind, det innebär ju även att utställning är uteslutet. För det andra så är hundar inte gjorda för att ha på sig kläder, det blir för varmt och deras hud kan inte andas som den ska. Det innebär att risken för svamp och kvalstersjukdommar ökar, speciellt vid fuktigt väder. För det tredje så finns det alltid risk att hunden får skavsår om kläderna inte passar till 100% (vilket är svårt då hundkläder sällan sys för att passa en individ). Lägg sedan till att det finns risk att hunden börjar permanent fälla (dvs fäller hela tiden) så har dy fyra väldigt bra anledningar till att inte ha på hundar kläder om det inte är nödvändigt.

[typellisch]
1

TS, du ska få se att när du växer till lite kommer du troligen vilja utforska livet. Dvs festa, resa och vara spontan. Vilket inte är så enkelt med en hund, för oavsett ras är det alltid stort ansvar och det går inte att flänga och lämna hunden lite överallt för att man själv ska njuta av livet.

När jag var 16 år var jag och besökte en uppfödare för Nakenhundar och vi kom överens om att jag skulle köpa en valp från deras planerade kull. Jag drog mig ur rätt snabbt då jag insåg att det ansvaret var jag inte mogen för alls. Jag vill resa och upptäcka livet. Sagt och gjort, jag resten en gång/år fram till 2011. Under 2009 var jag utomlands var tredje månad.. det skulle inte varit möjligt om jag hade köpt hund. Och jag är tacksam att jag drog mig ur så jag fick se världen, vara spontan och resa och leva loppan.

I höstas köpte jag Molly.. efter 15 års längtan var jag äntligen redo för hund och att ta det ansvaret!
Fy tusan vad det suger ibland att vara hundägare.. att behöva gå ut och aktivera när jag egentligen vill ligga i sängen en hel dag och slappa för ja.. jag är också lat av mig, väldigt lat! Men jag har en hund att ta hand om och jag vill aktivera henne mentalt en gång/dag åtminstone samt ÄLSKAR jag att vara ute när vädret är fint och härligt och då är vi ute en halvtimme åt gången.. vintern var mindre roligt men det var bara att bita ihop helt enkelt. Varför engagerar jag mig i min hund även om jag vill lata? För jag älskar henne och vill hennes bästa och då bortser jag från att vara lat för att få henne att må bra.

Jag tycker nog du ska omplacera din hund trots allt så din hund kan få det den behöver.. en aktiv ägare som VILL och ORKAR och ÄLSKAR att se hunden glad och tillfredsställd.

Sen tycker jag personligen att du ska avvakta med ny hund.. gå klart skolan och njut av det fria livet. Om några år, när du är mognare och kan ta på dig stort ansvar, så kan du skaffa din Chihuahua och verkligen vilja jobba med h*n.
Se världen först. Res, åk på kryssningar, roadtrip i Sverige utan att behöva se efter en hund, festa.. ja, lev livet innan du tar på dig så stort ansvar som en hund!

mikkan01
5

Jag har också en schäfer men skulle inte bytt ut henne mot någonting annat i världen.

Har inte läst alla inlägg här, har ögnat igenom TS inlägg.
Man byter inte ut djur bara sådär, klart ni kan omplacera hunden men absolut inte för att gå och köpa en ny, har man tagit på sig ansvaret att ha hund, VILLE man ha en hund då ska man tillgodose deras behov också och det är så mycket mer än bara promenader i skogen. Även för en liten Chihuahua. Omplacerar ni hunden är det för att det inte fungerar med hund, inte för att ni ska skaffa en ny.

Sen måste jag säga att dina föräldrar har det största ansvaret av hunden. Man ger inte sin dotter på 12 år en schäfer, aldrig någonsin. Urbota dumt. Speciellt inte en som inte gillar att promenera, en som är lat och helst springer med en hund på armen.

Helt ärligt så borde ni tänka över ev. djurköp. Kommer ni ha tid med sånt i framtiden? Man köper inte levande saker bara för köpandets skull.

~mikkan

Cazzos
2

Jag skulle uppskatta om majoreten av de som skriver här inte har en sån negativ ton när de skriver. Varför predikar ni om hundköp osv? Det är TS som tar riskerna själv och får se dålig ut i slutändan genom att byta hund hela tiden (ex.).

Frida B
3

#122 för att vi bryr oss om hennes hundar

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[typellisch]
1

#122 Man kan inte uppfatta ''toner'' i skrivande form. Vi säger våra åsikter.. visst att jag varit otrevlig, det står jag för. Men resten tycker jag bara varit helt neutrala.

Cazzos
2

#123 Det förstår jag till fullo, och respekterar era känslor. Men å andra sidan så frågade inte TS om det är okej eller inte att byta ut sin hund. Självklart, jag tycker också att det är sjukt elakt att skaffa en hund och sen inte "älska" den mer. Men ibland funkar det helt enkelt inte mellan en hund och ägare, då omplacerar/säljer man den hunden till någon annan som kan fungera bättre med hunden, vilket TS riktar sig in mot, men formulerar sig på ett annat sätt.

TS tänk på att en Chihuahua fortfarande är en hund och fortfarade behöver allt som en Schäfer behöver, kanske inte i lika stor skala. Varför är det viktigt för dig att ha en hund, specifikt en Chihuahua?

[RMSLiners]
2

#125 Nej TS fråga inte direkt om det är ok men TS fråga vad den skulle göra "Vad ska jag göra? Någon som varit med om någonting liknande?".

Cissi-93
0

#125 Kanske för att alla bloggare och hollywoodstjärnor går runt med en?

TS, är Chihuahua behöver också gå i skogen. Och tänk om den inte gillar att vara i stan, bli buren i en väska eller bli uppklädd? Små hundar vet oftast inte om att dem är små, dem är hundar, inte mer, inte mindre. Dem har samma behov. Och för en hund så finns det inget roligare än att springa runt i skogen, känna lukter, leka osv. Enda skillnaden är att Chihuahuan inte behöver vara ute lika länge.. Tänk efter ordentligt varför du vill göra detta. Du säger ju själv att ni funkar ihop och att du älskar schäfern och att det endast är promenaderna som är jobbiga, be om hjälp istället! I en människo-hund relation gäller detsamma som i en människorelation. Man måste jobba med den. Man byter inte ut någon bara för att det är lite jobbigt, försök att ändra på något först..

[AmstaffLeo]
0

Varför fortsätter alla kommentera? 

Är det bara jag som luktar trollet?

Frida B
1

#128 hoppas det är ett troll, men tror tyvärr inte det då dessa människor som resonerar såhär faktiskt finns…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ruzicka
0

#128 Undrar jag också, framförallt eftersom hon bytte ålder och plötsligt blev två år yngre i mitten av tråden.. 😕

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

IdaStranne
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Chihuahua och ända gången hon ska ha kläder på sig är när hon fryser! Skulle aldrig ens kunna tänka tanken att sätta på Tjorven något sött och gulligt. Hon får en stickad tröja isf.  Ända gången jag bär henne är när jag är på ett väldigt befolkat ställe (ex. köpcentret Nordstan i Göteborg) och då har jag henne innanför jackan eller i ryggsäcken (självklart är ryggsäcken öppen). 

HUNDAR ÄR INGEN ASSESOAR - oavsett storlek/ras. 
Det är inte naturligt för hunden att ha kläder eller att bäras. De har egna ben att gå på.

Jag tycker att du ska skaffa dig en annan hund för din hund mår inte bra om den bara ska få gå i stan. Men snälla, sätt inte på hunden något sött/gulligt eller bär den.

MVH en djur o kramgalen Ida Galen
lifewithapaw.blogg.se - Bloggar om djur, natur, fotografering och mitt iv

Medarbetare på Bortskänkes och Chihuahua

Vizzla
3

Jag hoppas du hittar en hund du trivs med. Jag skulle dock inte tycka att en Chihuahua endast ska gå på betong resten av livet inne i stan, även en liten hund behöver få vara i naturen :)

Lycka till i ditt val.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Karmatarerskanise
2

#130 Det gjorde hon väl inte? Hon var 12 då de skaffade hunden och är 14 nu.

A-Girl
0

#132 Som jag sagt tidigare så är det ju klart att vi skulle gått lite i skogen också om jag hade skaffat någon :)

Karmatarerskanise
0

#134 En schäfer kan gå inne i staden också. Så länge den fortfarande får gå i skogen.

A-Girl
0

#127 Läser inte bloggar och struntar i Hollywoodstjärnor.

Pennybus
0

TS har meddelande ifrån mig :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Ruzicka
2

#133 Ja, det har du rätt i! Förlåt! Jag måste ha läst fel. 

TS, om du nu inte är ett troll, så tycker jag att du gör rätt i att fundera på omplacering av din schäfer. Om man inte kan ge sitt djur det den kräver, så är det det bästa för djurets skull. Men eftersom du nu vet hur jobbigt det kan bli med hund så tror inte jag att det vore lämpligt för dig att skaffa en till. Om du inte tycker om att gå långpromenader så är det kanske fel djur för dig? Både katter och hundar lever länge och begränsar ens möjligheter till att resa, umgås med vänner eller göra vad man nu vill göra, under hela dess livstid. Det spelar ingen roll hur stor eller liten den är. Är du beredd på att i 15 år framåt alltid prioritera din Chihuahua, om du nu skaffar en sådan? 

Hade jag varit du hade jag funderat på andra djur. Själv hade jag råttor, som är precis lika sociala som hundar men som inte kräver att du behöver gå ut med dem i skogen varje dag. Möss är också ett annat mysigt djur som också är sociala men som kräver ännu lite mindre än råttor. De lever också inte lika länge som en hund, vilket gör att du inte blir bunden lika länge.

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

A-Girl
0

#138 Är inget troll, vad det nu innebär…? Och som jag redan har sagt så ger jag min hund det hon behöver. Och jag gillar inte långpromenader i skogen, där går vi därför kortare turer. Och ja, jag hade varit beredd på att lägga 15 år på en Chihuahua. Och jag kan ju bara säga att jag är livrädd för möss och särskilt råttor! Har däremot haft en hamster ;)

sofiek90
0

Min schäfer tycker det är väldigt roligt att få gå inne i stan, även om det är jobbigt med alla små gläffsande hundar som skäller på henne när vi går förbi. Hon är lugn och trygg, men det syns på henne att hon gillar det. Hon älskar skogen också, men att åka buss och gå inne i stan är minst lika roligt enligt henne. 

Den första hunden som min familj hade, en korsning mellan tibetansk spaniel/pekinese totalvägrade att gå om han hade täcke på sig. Han blev jätte sur och väldigt förnärmad och vägrade gå utanför dörren!

MVH

Sofie

Mysisa
8

Är den här trådn påriktigt vilket jag ser att många betvilvar så tycker iaf jag att TS verkar klok.
Att ha en schäfer är en helt annan sak mot att ha en Chihuahua, om man känner att man inte kan ge hunden det den behöver så är det bästa för den hunden att bli omplacerad. Hjärtat kommer inte att krossas hos hunden, visst en hund älskar sin matte men en människa är aldrig oersättlig för en hund.
TS tar hand om sin hund och kommer fortsätta göra det om hon "måste" ha kvar den, men hon kommer inte glädjas när hon gördet och det är väl vad ett hundägarskap är till för? att man ska vara glad över att ha en hund, att man med glädje ska göra allt det jobbiga som det innebär att ha en hund.
En vavva är så mycket mer än en väskhund, det tror jag att ts fattar, jag betvivlar inte att hon kommer tga långpromenader och aktivera sin vavva om hon skulle skaffa en.
Det jag tror att hon försöker få fram är att en chi KAN man ha med sig på stan i en väska om man nu så önskan det KAN man inte med en schäfer

minavitas.wix.com/kennel

A-Girl
0

#141 Bästa inlägget idag! Och ja, jag fattar att det är mer än en väskhund :)

sofiek90
0

#141 Visst kan man ha en schäfer i en väska/bur med hantag (en sån där i tyg som är jätte stor) men det blir otympligt att bära och lättare att låta hunden gå själv. Jag tycker dock det är väldigt otympligt att bära på min lilla hund i väska/bur också, men det är väl en smaksak.

MVH

Sofie

A-Girl
0

#143 Nu kan jag inte få ut bilden av en Schäfer i en handväska ut ur huvudet! Haha ;)

Driva
2

Frågan är väl VARFÖR man ska bära på en liten hund?

En frisk vuxen liten hund tröttnar inte innan en normalt aktiv människa gör…

Jag har två små hundar och vi kan utan problem gå i timmar i skog och mark utan att de sackar efter…

Jag kan bära de ibland när vi går igenom stan och det är mycket folk, men det är för att folk inte av misstag ska trampa på de, samt av och på bussen..

Besök min blogg: http://bumpi.se

Mysisa
1

Går man på stan med en liten hund är det väldigt behändigt att kunna ha hunden i en väska, jag har själv två småhundar och mina hundar får sina ordentliga promenader OCH jag har en väska hemma som jag kan bära hundarna i om jag måste

minavitas.wix.com/kennel

[typellisch]
0

#145 Håller med.

Sen undrar jag, fast det är mer personligt inser jag men sak samma, hur man INTE kan gilla naturen? Speciellt under våren och sommaren? Det är ju hur härligt som helst att vara ute flertals timmar/dag. Att ha en hund på köpet är bara plus i kanten.

Att komma ut regelbundet gör så man blir hungrig. Vilket leder till bättre matrutiner. Vilket leder till frisk kropp. Vilket betyder friskt hjärta, fina lungor, fina blodkärl, bra blodcirkulation. Vilket också betyder bättre välmående, mindre huvudvärkar. Även så är man inte lika ofta sjuk. Du ser pigg ut och känner dig fräsch av frisk luft och naturlandskap. Vilket också leder till gladare humör, positivare inställning.

Att ligga hemma i soffan och lata sig innebär tvärtemot allt jag skrev.

Så vem vill INTE vara utomhus? Jag ville inte förut, kan jag erkänna. Sen skaffade jag Molly och jag måste vara ute och jag är glad för det. I sommar ska jag spendera TIMMAR ute. Önskar jag kunde åka till en skog och gå 5km med Molly (fint landskap, ängar, havet, skogar, stigar m.m.) i sommar men det är sjukt mycket huggorm så det skippar jag! 

Tillägg, så ni förstår syftet med inlägget; Så att ha en hund som kräver mycket aktivering är ju bara härligt? Du kan åka ut och låta din hund bada medan du sitter med en vän i solen och kanske denna väns hund leker med din? Man kan göra så mycket roligt ju!

Driva
0

#145 Om du läser mitt inlägg så skrev jag också det som undantag. 

Och om du läser TS inlägg så skriver hon att hon vill bära på hunden när den blir trött… en vuxen hund blir inte trött så den behöver bäras i en normal vardag.

sofiek90
0

#144 Hahahaha!

MVH

Sofie

A-Girl
0

#149 Men den är ju inte vuxen från början?

annika85
1

Ingen som reagerar på att TS inte skriver som en 14åring????

Varför lägga ned mer tid och energi på någon som sitter och skrattar bakom dataskärmen, nöjd över att ha skapat lite spänning i sin tillvaro.

LillPom
1

Måste fråga dig TS varför vill du ha en Chihuahua? Vad är de som tilltalar dig med en Chihuhahua? 

Din tilvstil för mig ser jag inte en hund i tyvärr, för stor eller liten så behöver de få komma ut och röra sig, man kan ju faktiskt göra en promenad rolig? Man kan hitta på saker? Göra hinderbanor.

Din schäfer skulle säkert älska det? Ni kan ju börja hoppa hinder gå kurser? Bli med i en brukshundsklubb och börja tävla kanske? Träffa andra folk med deras hundar och verkligen ha roligt! Man kan göra så mycket annat än bara ta en rund.

Åka till en hundpark och släppa hunden fri och leka? Träna frestyle? Göra små rutiner. Träna hunden att kanske dansa med en. Hoppa över dig, hämta tvätten, städa upp, spela död m.m

A-Girl
0

#152 Jag skapade tråden för att jag ville få åsikter och idéer, inte för nöjes skull. Varför skulle jag ha gjort den om jag ändå inte har någon nytta av det?

[typellisch]
0

#154 Du verkar inte ta åt dig av några idéer och åsikter utan går bara emot dom? Varför är du då ute efter åsikter och idéer om du ändå bestämt dig för just en sak och vad folk än säger så kvittar det?
Känns bara meningslöst.

A-Girl
0

#155 För jag ville veta vad ni tycker.

LillPom
0

#154 skrivet

Svara på mitt inlägg i #153

Toxics
15

Jag har nog aldrig hört något mer patetiskt än att ta på en schäfer en tröja. Då är det ju bevisat att denne person inte ska få ha hund då hon har det för eget nöje och struntar i djurets behov. Därav vill hon byta till en Chihuahua
nej det borde vara dags att införa "hundkörkort" !

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[typellisch]
2

#158 +1 till dig!

Ketang
2

TS Hur tänkte du när du tog på dig ansvaret för en hund som kräver så mycket mer än du uppenbarligen orkar med? Visst är det klokt att se till så hunden kommer till någon som kan ta hand om den bättre. Men ärligt talat, hunden kom inte till dig som valp vad jag fattat det som. Alltså har hunden redan bytt hem en gång… Ska den behöva byta hem nu igen då för att du inte kan ta ansvar för dina egna handlingar. Eller ja, din mamma verkar ju inte tänka längre än näsan räcker om hon lägger allt ansvar på en 14åring…

Det är bara tragiskt att läsa trådar där folk skaffar fel raser bara för att dom inte planerar sina hundköp bättre! Och det är hundarna som får lida för det mest. 😡

Mitt råd är att försöka hitta ett bättre hem åt henne och inte skaffa en ny hund.

[RMSLiners]
0

#158 Nu vill inte jag försvara TS direkt men en tröja kan ju sitta på en hund om den tex fryser fast TS har ju bara sagt att det är för att det är sött och hunden inte bryr sig. Men ville ändå påpeka det eftersom du skrev att det är patetiskt med tröja på schäfer vilket jag kan hålla med om i TS fall om det endast är i syfte om att det är sött men inte om hunden har ett behov av att ha det. Jag har yllatröja+vinterfodrat täcke på min hund när det går ner mot -30 här eftersom hon har papperstunn päls och därmed fryser.

Toxics
1

161# Absolut. Men TS säger ju att det är sött. kan ju bara föreställe mig hur det skulle bli om hon fick en Chihuahua. =/

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

[_annaH]
2

Varför skaffade du hunden om du inte gillar långpromenader? 

Skaffar man en hund får man se efter vad behöver den för motionsbehov, en schäfer är ingen liten hund o kan tänka mig att dom behöver rätt mycket motion. Gillar man inte gå långa promenader så förstår jag inte varför man skaffar en hund som behöver just det. 

Tycker du ska omplacera hunden och skaffa dig en hund när du blivit äldre och läst på lite.

A-Girl
0

#160 Jo, jag skaffade henne när hon var valp.

A-Girl
0

#158 Så du menar att jag struntar i hennes behov? Då har du så fel! Och vad gör det att hon har tröja när det är t.ex. julafton och hon får vara en söt nisse, eller en dräkt på halloween? Vad är så fel med det?

Ketang
1

#164 Okej, men visste du inte vad det var för hund du skaffade då? Du skriver att du inte är en person som tycker om att gå i skogen osv. VARFÖR skaffar man en ras som kräver mer än man som person inte är intresserad av att ge hunden? Du skriver att du så gärna ville ha henne på ett ställe, sen skriver du att det var hunden som "valde dig" på ett annat 😮 Nä, det luktar illa planerat lång väg det där hundköpet!

Omplacera hunden och vänta tills du är vuxen och påläst ordentligt innan du skaffar en ny. Och gör inte samma misstag igen!

A-Girl
0

#166 ''Okej, men visste du inte vad det var för hund du skaffade då?'' Ja och nej. Jag visste ju att jag skulle vara tvungen att gå mycket med henne, att hon behövde långa promenader mm. Men då behövde jag inte ut och gå med henne lika ofta heller då vi hade trädgård som vi lekte i, nu bor vi i lägenhet utan någon trädgård. Och som sagt hade jag aldrig haft hund innan heller så även om jag förstod allt dom sa, och tänkte ju liiite på att hon var så himla söt och visste ju faktiskt inte hur det skulle bli om jag inte skaffade henne heller. Men det finns ju positiva saker med att jag skaffade henne också, 1. Jag är inte alls rädd för Schäfrar längre, som jag var innan. 2. Jag förstår nu verkligen vad det innebär att ha hund. 3. Jag har fått många roliga minnen tillsammans med henne :)

Pennybus
1

#152 Hur skriver en 14åring då? (:

[Daniela1983]
2

Nu har inte jag läst alla inlägg men jag tycker man inte ska kritisera ett barn på 14 år för hårt. Det är de vuxnas, föräldrarnas ansvar att se till så man skaffar rätt ras från början och tillgodoser dennes behov.

Är du ensam i familjen TS om att ta hand om hunden? Kan ni inte hjälpas åt?

A-Girl
0

#169 Det är ju bara jag förutom när jag är i skolan, då vi kom överens om det när vi skaffade henne då mamma absolut inte ville ha en till hund.  Men säg inte att man inte ska lägga allt ansvar på en 12/14 åring. Det var faktiskt upp till mig om vi skulle skaffa henne, hon sa att det skulle bli jobbig, det var bara jag som var envis och det var ju inga problem då det var när vi flyttade till lägenheten som det blev jobbigt då jag inte har något annat alternativ än att gå ut med henne.

[typellisch]
4

#170 Hundlivet, tänka sig 🙂 Då måste man gå ut oavsett ras och att bara släppa hunden i trädgården känns ju lite sådär. Kul att sniffa på samma ställen, sina egna dessutom, om och om igen? Eller att inte få uppleva nya, spännande ställen där NYA hundar markerat? Nya miljöer osv.. måste vara väldigt tråkigt för en hund att gå miste om sånt?

Ketang
1

#170 Du hade inget annat alternativ innan heller. En schäfer behöver rejäla promenader och aktivering oavsett om man bor i lägenhet eller hus med trädgård. Det borde din mamma veta…

A-Girl
0

#171 Vi gick ju på promenader då med, men då hade man ju möjligheten till hon fick springa och busa löst eller när hon bara var kissenödig eller när man hade bråttom till skolbussen :) Nu finns inte den möjligheten så nu måste jag ju ut så fort hon bara behöver kissa lite…

[Daniela1983]
0

# 38 vilken onödig kommentar.

A-Girl
0

#173 ''Vi gick ju på promenader då med, men då hade man ju möjligheten till hon fick springa och busa löst eller när hon bara var kissenödig eller när man hade bråttom till skolbussen :) Nu finns inte den möjligheten så nu måste jag ju ut så fort hon bara behöver kissa lite…''

[typellisch]
1

#174 Ja gud ja.. tänka sig att man måste ut med sin hund när den ska kissa? Och vad jobbigt att passa på att ta en kortare runda för att trötta ut hjärnan på dom med lite dofter? Och vad jobbigt att själv få lite frisk luft? Gillar man inte att vara ute ska man absolut inte ha hund.

Tänk att jag själv måste ner för våra trappor och jag bor längst upp utan hiss. Och tänk när jag kommer ut så kissar Molly på en gång och vi kan gå hem igen. Vad tråkigt mitt liv med min hund skulle bli om jag såg det som problem och bekymmer? Jag dömer av vädret och passar det (dvs inte för kallt eller ruskigt, har som sagt en nakenhund som inte kan vara ute i för kallt väder för länge) så tar vi en längre runda men är det kallt och illa som i vintras är det ut och in. Men jag såg det aldrig som nåt bekymmer utan jag har valt detta liv då får jag tusan bidra med mitt bästa :). Och det gör jag jätte gärna!

Sluta upp nu. Omplacera din Schäfer och skaffar en guldfisk, gosedjur eller ….. dammråttor. Då slipper du vara ute.

A-Girl
0

#177 Fortfarande så var det ju det att om man hade hade försovit sig kanske och måste skynda sig jätte mycket, då var det ju praktiskt att bara släppa ut henne medans man gjorde i ordning sig. Och när vi hade trädgård så var det ju också det att hon fick vara lös och springa hur mycket hon ville.  Nu är enda stället där hon kan spela fotboll och liknande i hallen/vardagsrummet då det är lite svårare/tråkigare i koppel.

[typellisch]
0

#178 Ok 🤦‍♂️

meilin
7

Ledsen att göra dig besviken, men en Chihuahua kommer också vilja gå ut på långpromenader och långa turer i skogen. Det ÄR jobb att ha hund….

A-Girl
0

Om ni undrar så har jag läst om chihuahuan i ungefär 1-2 timmar nu…

[typellisch]
0

#181 Jag har slut på ord helt enkelt. Tycker otroligt synd om din Schäfer! Att bli utbytt? Nej, fy fy!

A-Girl
0

#182 Gjorde det bara för att det verkar som att alla här tyckte det…Kan ju ha missuppfattats.

[Zlarviig]
5

#181 Tror du att det räcker att läsa i några timmar?

Jag läste på i en månad innan jag skaffade mina gerbiler. Jag föreslår att du helt enkelt får nöja dig med din hund som du säger att du älskar, lämna henne hos dina föräldrar när du flyttar hemifrån, läsa på ORDENTLIGT om chihuahuan och om du sedan fortfarande vill ha en hund så får du se till så att du har den tiden en hund behöver.

Du som 14 åring är ändå för ung för att skaffa en hund..

Driva
2

#170 Det e faktiskt INTE upp till dig. Man kan inte som vuxen ge ansvaret över en hund till ett barn, det ar alltid föräldrarnas ansvar när man skaffar ett djur. Det är dessutom en föräldrers ansvar att kunna säga NEJ även om ens barn tjatar…

även om man inte vill se det när man är yngre sa kan man inte se konsekvenserna lika lätt av sitt handlande som en vuxen person.

[nettaahs]
1

Nu orkar jag inte läsa igenom alla kommentarer, men snälla lilla flicka, jag är inte många år äldre än dig, men sitter du på fullt allvar och säger att du vill sälja din hund för att du vill ha en annan?
Så långt jag fattat så verkar detta vara ''din'' hund.
Varför valde du då en schäfer som kräver såpass mycket motion och stimulans?
Tänk om det blir samma sak med chihuahuan?
till exempel ''nej den är för gnällig, jag säljer den och skaffar en amstaff istället''.
Jag tycker verkligen att du ska tänka lite, ett val är ett val, omplacering är verkligen en sista utväg tycker jag.
Sen kan man självklart ha valt ''fel'' ras, det nekar jag inte, men det är fortfarande ett liv du har i dina händer.
Jag förstår dig även, jag har varit likadan när jag var yngre, att jag ville ha en annan ras för den jag hade var för krävande.
Men jag tog hand om min älskling trots att jag var lat, och idag har jag världens underbaraste hund!
Tänk lite före, det är allt jag ber dig om.

Karmatarerskanise
5

183 jättebra att du läst ett par timmar. Men med tanke på dina inlägg o tråden behöver du läsa mycket mer om själva djuret hund, inte bara lite om rasen du tycker det ska bli kul att klä. För övrigt skrev du ju att din mamma inte kommer gå med på ett byte (tur) så du har många år på dig att bli hundsmart :)

A-Girl
0

#187 ''För övrigt skrev du ju att din mamma inte kommer gå med på ett byte (tur) så du har många år på dig att bli hundsmart :)'' Fast det har inte bara med hunden att göra.

[Daniela1983]
0

Vad var ditt syfte med den här tråden egentligen?

Funderar också på om någon trollar eller inte.

Karmatarerskanise
0

188 vad menar du?

A-Girl
0

#189 Bläddra lite så ser du kanske?

#190 Att det är inte bara p.g.a att jag ''vill byta'' som jag inte skulle få.

monstermash
8

Nu har jag läst hela tråden och jag tycker det är vädligt tråkigt att du köpt en hund som inte passar dig TS. Det måste kännas fruktanasvärt tråkigt att inte kunna ha kvar sin hund om du klickar med den, och av den anledningen tvekar jag på om jag verkligen tycker du ska ha en Chihuahua. Tänk om du tröttnar på den också, vad ska du göra då? Byta ras igen?

TS, jag förstår att du verkligen vill ha en Chihuahua, men hur länge har du funderat på detta med att köpa en Chihuahua? Naturligtvis kräver en Chihuahua mindre än en schäfer eftersom det är en sällskapshund kontra brukshund, men en Chihuahua är tuffare än man tror och kan hänga med på mycket. Jag hade en bekant som hade en Chihuahua hane, jag vet inte hur mycket mental stimulans hon körde med hunden men det var en del, men hon tog med hunden ut på långpromenader på 1-2 mil och hunden följde med i hennes snabba tempo (hon gick en mil på typ 1 ½ - 2 h). Det går att motionera en liten hund mycket om man anpassar den till det, men det går sämre att anpassa en krävande hund att motionera mindre.

Hur kommer det sig att du inte gillar att vara ute i skogen? Du säger att du ogillar det sedan i somras, men jag hittar inte varför. Är det någonting som har hänt som gör att du är rädd och tycker det är otäckt?

Jag funderar även på att du gillar att "gå mitt i stan". Vad räknas som stan för dig? Jag bor 20 minuter ifrån innestan i Göteborg (Brunnsparken etc) och för mig är stan just mitt i smeten. Gillar du vanliga stadspromenader i ditt område, eller är det just att vara ute på stan och kunna shoppa med vännerna som du vill att hunden ska följa med in på? En Chihuahua är det mycket enklare att råka trampa på i köpcentrum så det är inte det ultimata stället att ta med sin hund på, och i affärer är det inte tillåtet att ta med hunden in. Det är absolut inte att rekommendera att du lämnar hunden utanför medans du shoppar heller då risken att den blir skadad eller stulen är jättestor.

Du skrev, "Jag vill ha en hund som jag kan få plats med i en väska, en hund att gå på stan med, en att ställa ut, en att tävla i agility, en hund att köpa små söta kläder till". Är det enda anledningarna till att du vill ha en hund tycker jag du ska köpa ett annat djur. Många som köper hund gör det för att de brinner för hundar och för att det är tomt att leva utan en hund, men du skriver ju trots allt att du innan denna hunden överhuvudtaget inte var intresserad utav hundar. Jag kan förstå om du vill ha en hund som du kan bära på tillexempel i stan där risken att bli trampad på är stor, men hunden är ingen accessoar och du bör inte ha hunden i väskan för mycket. En vuxen Chihuahua blir heller inte trött bara av att promenera så länge den har en grundkondition. Att tävla i agility med en Chihuahua kommer du nog inte långt med…

Du sa även att hunden valde dig och att det är därför du köpte den… Hur gick detta till? 🤔

Det låter väldigt bra att du kommer köpa en renrasig hund med stamtavla denna gången dock. 👍 Om du hittar en seriös uppfödare så kommer denne även kunna hjälpa dig med ifall hundrasen verkligen passar dig. Rekommenderar dig att kolla på rasklubbens hemsida, besöka olika kennlar för Chihuahua och vara 100 % ärlig om exakt vad du kommer göra med din hund. Prata gärna med flera uppfödare utav Chihuahua innan du bestämmer dig och kolla om du eventuellt skulle kunna få testa hur det är att ha en vuxen Chihuahua och om den nöjer sig med det du har tänkt dig.

Av ren nyfikenhet, vad har din mamma för hund? Hjälper hon dig någonting med schäfern över huvudtaget? Jag tycker inte att det är okej att föräldrar köper en hund till dig och kräver att du ska ta hand om den ensam. Din mamma borde vara väl införstådd i hur länge en hund lever, och nu går du i högstadiet och snart blir det gymnasiet för dig och tiden kommer bli allt mindre för att ta hand om en hund. Om du efter två år tycker det är väldigt jobbigt, är det rent utsagt plågsamt för dig om du fortsätter ha den inställningen när du köper en Chihuahua, som lever i 10 år. Jag tycker absolut att man ka ha mycket kunskap innan man köper en hund, men att kräva det av en 12 åring är inte okej i mina ögon. Det är dina föräldrar som ska ha det yttersta ansvaret och om det inte funkar ska dem vara villiga att själva ta hand om hunden.

"Men vi gör ju trix ute och jobbar" - Vilka tricks kör du med hunden? Hur ofta och vad jobbar hunden med? Att promenera är inte hjärnstimulans.

"Hon är den bästa hunden som finns, bara det att jag tänker faktiskt på henne också i det här." Väldigt bra att du vågar tänka på att hon inte får vad hon behöver hos dig, det är sunt och ansvarsfullt tänkande. 👍

Vi tränar ju trix och dansar, "men det där med agility har vi ingen stor möjlighet till då vi inte har någon tomt alls" Du vill ha en Chihuahua att köra agility med, men du har ingen möjlighet att göra det med den nuvarande hunden så varför skulle du helt plötsligt ha det med en ny hund?

Jag läste att du dansar med hunden, vad roligt! Hur dansar ni? Är det freestyle ni kör eller? 🙂  

"Men säg inte att man inte ska lägga allt ansvar på en 12/14 åring" Det är precis så det är. Du ser ju hur det har blivit. Nu står du här med en schäfer du inte orkar med i längden och inte mår bra av att ha (för så tolkar jag det absolut eftersom du så gärna vill byta ut henne mot en annan hund) - om dina föräldrar hade tagit sitt ansvar och nekat dig hunden hade du aldrig behövt känna såhär. Om din mamma absolut inte ville ha en hund till hade hon inte tillåtit dig att köpa en.

"Om ni undrar så har jag läst om chihuahuan i ungefär 1-2 timmar nu…" Bra att du läser på denna gången, men det räcker inte att bara läsa på i några timmar som sagt.

Vet du vad jag spontant tänker på när jag läser om eran vardag? Ni borde börja med någon sport, så kanske hundlivet blir lite roligare! 🙂 Jag håller med dig om att gå promenader utan att göra något kan bli tråkigt i längden, men det finns mycket kul man kan hitta på med sin hund. Har ingen av dina vänner hund? 🙂 Du kan alltid kolla på internet om du hittar någon annan som har hund, och låta era hundar leka tillsammans. Du kan även ta med hunden till en hundstrand, när det är varmare ute och jag rekommenderar starkt att du börjar aktivera hunden. Testa agility med den, spåra eller låt den söka godis i skogen/utomhus öht. Gå med i en träningsgrupp på en hundklubb - om jag inte minns fel behöver de absolut inte vara renrasiga för att få träna på en klubb och det är även jättebra träning för din schäfer! 🙂

Du skulle även kunna köra hjärnstimulans och lära hunden roliga tricks tillexempel genom att använda en klicker! Roliga tricks du kan lära hunden är tillexempel att städa, då kan hunden tillexempel plocka in alla sina leksaker och lägga i en låda vilket även är till stor nytta för dig så slipper du plocka undan dem, det är även en bra hjärngympa för hunden. Du kan även köra balansövningar med din hund, tillexempel att den ska balansera på nedfallna träd, hoppa upp på bänkar och köra skogsagility och hoppa över små hinder och sådant.

Jag vet inte om du har koll på det, men det finns även många hundsporter du kan aktivera din hund med. Tillexempel agility, lydnad, rallylydnad och bruks. En bra idé vore att gå olika kurser med hunden, och prova på olika saker med den, kanske hittar ni någonting som ni fastnar för och då kanske det blir roligare att ha en aktiv hund. 🙂 Ta hand om hunden du har istället för att köpa en ny.

Jag hoppas verkligen att jag får ett välformulerat svar där du svarar på alla mina frågor, för jag vill bara hjälpa dig. 🙂 

Edit: La nu märke till att du sa att det även finns andra anledningar till att din mamma inte kommer tillåta dig att köpa en ny hund, vilka är dessa om du vill dela med dig?

[Daniela1983]
0

# 191 man har väl annat för sig än att läsa igenom samtliga dina inlägg här. Så vad är syftet? Verkar inte finnas nåt syfte. Sånt här får du ta med din familj och prata om ju. Om det här trots allt är sant.

[helenal]
0

tycker du ska omplacera hunden först och främst vilket inte alltid är jätte lät att göra sedan borde du vänta ett bra tag innan du skaffar en ny hund.

Pennybus
0

"Trevlig stämning" my ass. Ville bara påpeka på att alla har en så otrevlig stämning i denna tråden.

[helenal]
0

197# fast vad förväntar ts sig när hon säger såna saker ? känns som hon vill provocera lite… ingen har ju svurit i tråden bara sagt sin åsikt.

LinaK
6

**Nu anser jag att det får vara nog, tycker inte vissa kommentarer i denna tråd är okej. Det är heller inte okej att anklaga någon för att vara ett såkallat troll, det är svårt att avgöra om någon är det och det är tråkigt om man kallar någon för det som inte är det. Därför anser jag att man bör hålla tyst om det. Jag blir uppriktigt sagt väldigt illa berörd av vissa kommentarer i denna tråd, tycker det är himla tråkigt.

Jag kommer låsa tråden nu då jag tycker att den spårat ur en aning. Vill trådskaparen ha flera svar så får denne starta en ny tråd.**

Har ni några synpunkter eller frågor är ni välkomna att kontakta mig.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Pennybus
5

#198 Jag skulle tro att hon förväntade sig HJÄLP, jag tycker det är OTROLIGT modigt av henne att gå ut med en sådan här sak och jag tycker det är bra att hon insett att hennes hund kräver för mycket för henne, och hon menar nog inte att just BYTA utan att omplacera hunden till någon som kan tillgodose hennes nuvarande hunds behov. Att hon sedan fortfarande vill ha en hund dock med mindre aktiveringsbehov och i mindre format är ju helt FÖRSTÅERLIGT. Men något som folk i denna tråd inte verkar förstå är just det här. Om någon av er hade skaffat en hund när ni var unga och har en förälder som inte förstår mer och det slutar med att ni inte har tiden och lusten att aktivera den så mycket som den behöver, men ändå vill ha en hund, VAD hade ni gjort? Jag tvivlar på att ni hade behållt hunden. Säg att ni är 12 år, skaffar en bordercollie pga att valpen "valde dig" och ni tog hand om den, även om ni nte förstod just DÅ att valpen skulle växa upp till att bli en vallande brukshund, hade ni BEHÅLLT hunden och tillgodose hen's BEHOV? Knappast. Ni hade omplacerat hunden och letat efter en lämpligare ras, det är jag 95% säker på. OCH DET, MINA 'VÄNNER', är precis så TS tänkt, om ni inte har ÖGON att läsa hennes text och att era hjärtan(om ni ens har något) är fyllda mot hat mot just denna tjejen, så kanske ni borde läsa igenom detta och föreställa er hur det vore i er egna situation? Hon är 14 ÅR, hon skaffade en brukras när hon var 12 ÅR, och hon visste inget om hur hunden skulle bli, och föräldrarna inte läste på om det. Jag blir upprörd när jag ser sådant här och ändå så säger ni "HiF är ett trevlig forum" Jag tvivlar ganska starkt på det efter denna tråden och mina egna erfarenheter.

A-Girl
3

#192 Nu har jag fått läsa lite här ;) Men ska svara så gott jag kan. ''hur länge har du funderat på detta med att köpa en Chihuahua?'' Nästan 1 år ungefär… ''en Chihuahua är tuffare än man tror och kan hänga med på mycket'' Ja, jag har förstått det nu, och det verkar ju bra att den kan hänga med/anpassa sig till massa olika saker så som jag uppfattat det. ''Hur kommer det sig att du inte gillar att vara ute i skogen?'' Största anledningen till det är att min hund blev biten av en huggis och en annan gång trampade på en huggis…Sen så har jag ju mina lite ''överdrivna'' rädslor mot älgar, vildsvin, och andra djur, man har ju haft sina möten med dom… ''Vad räknas som stan för dig?'' Med stan så menar jag ju inte varenda butik vi kan hitta, jag menar ute i stan utanför butikerna. ''hunden är ingen accessoar och du bör inte ha hunden i väskan för mycket.'' Har aldrig tänkt på den som en accessoar heller. Och väskan var mer tänkt när man ska åka någonstans vare sig det är bil, buss eller tåg och när den är liten och kanske blir trött innan man vet hur långt/mycket den orkar gå också. ''Att tävla i agility med en Chihuahua kommer du nog inte långt med…'' Hade inte gjort det för att vinna utan som en kul grej :) ''Du sa även att hunden valde dig och att det är därför du köpte den… Hur gick detta till?'' Vi hälsade på mammas kusin som hade fått valpar som då var 3/4 månader. Och när vi kom dit så var det kärlek vid första ögonkastet, dom timmarna vi var där så gjorde jag inget annat än att gå runt med henne i min famn, vi klickade direkt <3 ''vad har din mamma för hund? Hjälper hon dig någonting med schäfern över huvudtaget?'' Hon har ju bara en gammal pigg pappillon på 15 år. Och ja hon hjälper mig ju, men när jag är hemma så är det helt mitt ansvar att träna och gå ut med henne, men när jag är i skolan eller med kompisar eller liknande och hon är hemma så tar ju hon hand om henne. ''Vilka tricks kör du med hunden? Hur ofta och vad jobbar hunden med?'' Trixen är ju det mest vanliga, använda huvudet får hon ju göra då med men när det är för just det så är det allt från spel till sök till konstiga lekar ;) ''du har ingen möjlighet att göra det med den nuvarande hunden så varför skulle du helt plötsligt ha det med en ny hund?'' Jag vet faktiskt inte, ibland får man lite hjärnsläpp :P ''Hur dansar ni?'' Vi dansar mest bugg men ibland lite tango ;) ''det räcker inte att bara läsa på i några timmar som sagt.'' Lite är bättre än inget, och det kommer ju fler timmar :) ''Har ingen av dina vänner hund?'' Nej. ''då kan hunden tillexempel plocka in alla sina leksaker och lägga i en låda'' Hon lägger dom redan i sin låda utan att ha blivit tränad på det alls :D ''du sa att det även finns andra anledningar till att din mamma inte kommer tillåta dig att köpa en ny hund, vilka är dessa om du vill dela med dig?'' Något som stannar utanför denna tråden. Nu har du att läsa lite ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer