Hund attackerade Sheldon ikväll
Hej, kom precis in från vistelsen på affären och får höra att min sambo och vår hund varit med om en skräckinjagande händelse alldeles nyss. David och Sheldon var ute och gick, och plötsligt hör sambon hur en hund från någonstans springer mot dem. När hunden kommer fram hugger den mot Sheldon och även lyckades bita honom i benet (allt gick bra, han är inte skadad SOM TUR ÄR). Sedan springer ägaren, nån man i 30 års åldern fram och förklarar att hunden annars brukar vara lugn. Sambon fick såklart panik och var rädd att vår hund skulle råka illa ute och visste inte alls hur han skulle bete sig. Men han hanterade situationen bra tycker jag.
Sedan fick sambon reda på att SÅKLART det var en blandrashund. Någon blandning mellan amstaff och någon mer ras som sambon inte kommer ihåg namnet på. Sheldon verkar inte tagit hårt på det, han är glad som alltid.
Usch, håller tummarna att detta var första och SISTA gången vi behöver vara med om något liknande igen.
usch, det är aldrig kul när någonting sånt händer :s
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Vadå såklart det var en blandrashund? Varför är det såklart? Behöver ju inte alltid vara blandraser som gör sånt…
I can't drown my demons, they know how to swim.
Det handlar inte direkt så mycket om vad hunden är för ras utan mer om vad hunden har för uppfostran.. Det är inte rasens fel, det är ägaren.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jätte tråkigt att din hund blev attackerad, sånt är aldrig kul.
Min hund har blivit attackerad två gånger av en och samma hund ( på hundkurs ) och det är inte kul.
Men som andra säger så förstår jag inte varför det såklart skulle vara en blandrashund?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Ja, självklart är det blandrashundar som ställer till det *ironi"
Hade det vart min hund så hade jag krävft adress och hemtelefon nr till ägaren helst se leg,´OM det visar sig att hunden imorgon har en skada. Jag anser inte man har sin hund lös om de inte lystrar bra. Spelar ingen roll om det är renras eller blandras det är ägaren som ska ha bättre koll och pli på sin hund har man inte det så har man halsband/selesamt kopplad hund.
Vadå såklart? 🤔 Två minuter ifrån mig finns det två renrasiga amstaffar som attackerar hundar.. Även renrasiga kan attackera. Vilken hund som helst kan få spratt.
Tråkig upplevelse för er - men tur att det gick bra! Hoppas Sheldon snabbt lär sig att det finns snälla hundar med!
Min hund blev skadad av en annan hund - och inlagd på klinik i flera dagar. Hunden som gjorde det var renrasig i allra högsta grad (välmeriterad utställnings & avelshane) - så att det "Så klart" är en blandis som attackerar känns som ett oerhört dömande och stereotypt konstaterande. Vare sig hunden är renras eller blandras - shit can happen och det finns knepiga individer av alla de slag ( Blev föresten jagad av en storpudel förra veckan….. just sayin')
Såklart så menade jag: En ung man som inte orkar lägga 12000 på en rashund så därför hittade han säkert någon billig blandrashund som såg cool ut på blocket. Det var mer pekat mot ägaren än mot hunden.
#8 Vad spelar det för roll vad han väljer att köpa för hund? Vad har hans val av hund med situationen att göra när VILKEN hund som helst skulle kunna attackera?
#8 Snacka om förutfattade meningar.
De hundar som attackerat våra hundar har alla varit renrashundar.
Tråkigt oavsett att det hände. Tur att det gick bra.
#8 vad är det som säger att en renras för 12000 kr inte hade betett sig på liknande vis? Om hunden är renras eller blandras är väl helt irrelevant i sammanhanget. Vad som är mer relevant är väl att ännu en hundägare inte har koll på sin hund - oavsett ras.
Orka med er nu. Min hund blev attackerad igår och det ni hakar upp er på är en mening jag skrev?
1. Jag är inte en av alla dessa "att köpa blandrashund är idiotiskt".
2. Igår när jag PRECIS fått reda på det så såklart man är arg och förtvivlad.
3. Jag menar att det verkade inte vara en seriös KÖPARE, jag snackar inte om att det var hundens fel.
Sedan kan jag även nämna att jag i övrigt är skeptisk till "kamprashundar" om jag nu får kalla det för de, men det har jag rätt till att vara. Men igår var jag SJÄLVKLART skakis när min sambo kommer och berättar att vår hund blev attackerad. Och jag kan lova att om hunden var renrasig hade jag skrivit "Och självklart var det en renrasig …. (kamphundsras).
Fick ni mannens uppgifter?
Kolla igenom hunden noga, hundbett kan vara svåra att se på en gång och luriga att få rena, och behövs det veterinärvård så är mannen ersättningsskyldig för dom skador hans hund orsakat.
Detta bör vara lite mer fokus på än jyckens härstamning.
≧◔◡◔≦
Det jag menar är att det skulle nog inte spela så stor roll vilken slags ras det var, eller jo, jag hade nog inte skrivit "och självklart var det en mops". Men om det var en schäfer, rotweiler, dogo argentino, amstaff, dobermann etc etc. Och NEJ jag säger inte att dessa 5 raser jag nämnde är kamphundsraser. Det är väl för att JAG personligen tycker raserna är lite läskiga och stora. Nej jag tycker inte bordercollie är läskig, eller schäfer men det har skrivits endel om bordercollie här på sidan som inte varit bra, så för den sakens skull skriver jag med den också.
Äsch ni kommer säkert tolka detta fel oavsett vad jag skriver xD
MEN när det handlar om att MIN hund utsätts för fara av en annan hund så väcks det känslor.
#13 Självklart kände vi igenom honom det första vi gjorde, men sambon tog inte hans uppgifter, men det kan inte jag svara för eftersom jag inte var med. Men Sheldon verkade inte få ont heller, hunden fick väl mest tag i päls (eftersom Sheldon är ju väldigt pälsig). Vi har klämt och känt och kollar igenom hela hans bakre hundkropp där hunden ska ha bitit honom.
#8 Fördomsfull så det skriker om det!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Visst att TS kan tyckas fördomsfull. Men om min hund hade råkat ut för liknande hade jag nog i stundens hetta mycket väl kunna skriva samma sak. Man ventilerar sina personliga åsikter, och ni har självklart rätt att tycka att TS uttryckte sig på ett sätt som ni inte gillar. Men ta det inte för allvarligt.
Jag måste förutom det säga att jag faktiskt kan hålla med TS på ett hörn. Innan jag köpte min hund för 2 år sedan har jag alltid tyckt bra om bullraserna och försvarat dem i diskussioner. Men de enda hundarna som min hund har blivit påflugen av (som har ignorerat/inte förstått hans övertydliga signaler) har varit av dessa "kampraser". Både renrasig staff, amstaff och en blandning amstaff/dobermann. Så jag är extra uppmärksam när jag möter ägare med dessa raser, speciellt yngre killar där hundarna hukar sig så fort de höjer rösten.
Jag menar dock fortfarande att det är upp till ägarna vad man får för hund i kopplet. Dock är det ju en "ras" som cirkulerar i de kretsar där människorna inte borde ha hund över huvud taget.
#17 Det har förflutit en del tid mellan ursprungsinlägget o #8 där TS försök till bortförklaring bara gör det etter värre.
#8 Hahaha, förlåt, men du vet väll att även en renrasig kan vara billig och kosta allt mellan 3-6000kr precis som en blandras om det tex rör sig om omplaceringar. Priset gör inte hunden. ;)
Jättre tråkigt det som hände dock och hoppas hunden mår bra.
Hoppas vovven mår bra.
Nu ska jag inte ge mig inpå detta med "kampras" och dessa typiska fördomar om dem. Vill bara säga att glöm inte att det är ägaren, inte hunden och att de har blivit valda av ungdomar för de ser farliga ut.
amstaff.ifokus.se
Fina ägare och fina hundar.
Thanks! 😃
#19 Håller med. Min tjej kostade mig 8500:- och hon har stamtavla med morföräldrar som är champion osv osv och hennes far har vunnit första pris för bäst hud (haha). Hon är inte sämre för att hon råkade vara lite billigare än ''normal'' priset.
Vad är det med iFokus och att folk aldrig kan hålla sig till ämnet? det verkar inte existera sånna regler längre.
Vallhund: du verkar sikta in dig på att hitta inlägg där folk är sårbara och skriver något som inte passar och struntar i själva ämnet och bara prackar på med annat orelevant. Ämnet handlar om i denna tråden: min hund blev attackerad. Inte hur jag formulerar mig kring kamprashundar.
#22 Det hör ju till ämnet eftersom du själv nämnde det från start. Vill man inte ha diskussion kring det så utelämnar man det. ;)
#23 Då skulle ni lika gärna kunna prata om "skräckinjagande upplevelser" eftersom det också står med i min text?
Jag tycker bara det är så brist på empati när jag berättar om att min hund blivit attackerad och vad lägger man tygnd på? Jo mitt utlånande ang. att det var "SÅKLART det var en blandrashund".
Ju längre jag varit medlem på iFokus desto mer lär jag mig att det är ungefär 50/50 med trevliga inlägg. 50% vill stötta, dela med sig av berättelser, hjälpa etc. Och 50% vill klaga, hitta fel, kritisera varandra, bli arga.
Jag tycker jättesynd att din hund blev attackerad men att det "SÅKLART det var en blandrashund" är OERHÖRT respektlöst. Det hade LIKA GÄRNA kunnat vara en golden, men hade du skrivit "SÅKLART det var en golden retriever"? Tvivlar på det. Dra inte alla blandrashundar över en kamm, snälla. Jag känner många amstaffblandningar som är hur snälla som helst och som aldrig hade gjort en fluga förnär, så det måste inte vara en SJÄLVKLARHET att det var just en blandras detta handlade om och det gör mig irriterad. Skriver du något sådant så anser ja att det hör till ämnet och då får du helt enkelt stå för det du sagt.
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
#24 Det var ju saken att du var så fördomsfull mot blandraser som folk reagerade på. Sådant får man räkna med om man drar blandraser över en kamm. Tror du förstår den biten själv också. ;)
#24 Du tycker vi är respektlösa. vi tycker du respektlös som dömer oskyldiga hundar.
#22 #24
Vad är det med folk som startar inlägg i affekt o som sen känner sig kränkta för att de inte blir smekta medhårs?
Självklart är det ledsamt det som Sheldon råkat ut för, vi hoppas alla att han inte kommer att få några men av incidenten.
Det går alldeles utmärkt att söka o få empati genom att starta trådar här eller på andra fora o andra sidan kanske man inte bemöts med empati om man inleder med frontalangrepp.
Min hund är en blandras med Pitbull och staffe, jag är ung (16 år), hon var billig (6000).
Betyder det att det är självklart att min hund skulle attackera en annan hund? Läskigt! Då kanske jag borde skaffa munkorg till henne och hålla henne hårt i kopplet hela tiden. För SJÄLVKLART kan man inte ha en kamphundsblandras som är billig, särskilt inte när man är ung, utan att den ska attackera alla hundar den ser!
Usch vad jag har tröttnat på alla dessa fördomar om "kamphundar"! Vilken hund som helst kan bita! Det finns en lagotto här som har hoppat på min "farliga kamphund" en, hon har fått ärr på ena kinden och ett hack i örat tack vare honom. Vet du vad hon gjorde när hon blev attackerad? Hon skrek och försökte springa därifrån. Hon blir livrädd varje gång hon ser honom.
Konstigt att hon inte började bråka? Nej, tycker inte jag. Hon är ALLTID undergiven mot andra hundar och det skulle inte falla henne in att hoppa på en annan hund.
(Och NEJ jag försöker inte få henne att framstå som en ängel. Jag vet precis vad hon är kapabel till och att även hon skulle kunna göra fel.)