Hund till mor :)
Hej!
Min mamma börjar bli sugen på hund igen :) Jag kom genast på Pudel! De fäller inte så mycket (mamma gillar sånt ) Kan klippas ner och verkar vara riktiga härliga hundar!
Pudel var ju de planerade rasen innan vi skaffade Schäfer flat blandis.. men de blev ändringar då.
Men berätta om era pudlar och hur aktiverar ni dem? Tips? De är ju mest sällskap mamma ska ha isf.
Vad ska man kolla efter hos pudlar innan man köper någon?
En vuxen omplacering ingen valp då.
Pudlar är så mångsidiga tycker jag!
Min Timmie ska fylla 13 år i år men är pigg och glad fortfarande, hänger gärna med på joggingrunder och går utan problem 1 mil.
Jag har tränat och tävlat agility med honom och tränat mycket trix. Pudlar är väldigt lättlärda och Timmie är inget undantag :) Han är väldigt snabb på att snappa upp nya saker.
Jag älskar pudlar och i framtiden kommer jag till 100% att ha en Pudel. Men då kommer jag vilja ha en svart :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Vår kille kan vara ute i timmar utan att visa tecken på att bli trött men han har inga problem med lugnare veckor emellanåt. Sålänge han får vara med i vardagen och träna en del emellanåt är han nöjd. Han är en energisk hund med mycket glädje och flamsighet. Nu är han 2,5 år och vi tog över honom i vintras.
Jg aktiverar vår Pudel genom freestyle och lite godissök, det funkar fint. Vi är ute och går 20-30 minuter 4ggr om dagen, och oftast går vi en lång långpromenad på2-3 timmar med min kompis en gång i veckan, och det här livet passar henne fint så hon oftast sover gott om kvällarna, hon har en ordentlig på och av knapp (:
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
Här finns två en dvärg o en toy. Akterveras lite olika, men båda lägger vi ut spår till. Agility,vardagslydnad och aportering inte provat på vattenaportering än men det finns planer för detta när det är varmare ute. Trixs mm. Våra är harmoniska klarar av flera dagar off då vi går långpromenad o där blir det lösspring med bus, ofta lite övningar som inkallning,gå sidan, stanna osv
Enja är harmonisk lugnare, mer självsäker. Hittar inte på eget bus som ta något man inte får.
Donna är lite osäker i sig själv men arbetar på detta. Energisk busfia, hittar på lite egna upptåg som sno en strumpa av husse, men ofta har hon sin älskade pipboll till bus.
Jag tycker mindre pudlar är mer passande till ta det lugnare och de stärre mellan-stor är mer motor o kräver mer aktervering. Så länge man gör ett par saker i veckan så är iaf våra nöjda, obs tänk på att en promedad kan man aktervera sin hund mycket på oxå 🙂
Kan varmt rek Pudel.ifokus
Bilden är på Enja
2, Du är helt säker på att de pudlar du mött verkligen vart otröttliga? jag ser ibland de som tror hunden har det roligt lääääänge och inte alls är trött, så är hunden igentligen helt uppstrissad?
TS Är din mamma är rätt aktiv så är Pudel en kanon Man kan läsa lite bra läsvärt inne på http://www.pudelklubben.se/ där anonnserar både omplaceringshundar och valpar oxå . Nu mera är det seriösa ufd som lägger ut via blocket :)
Jag tycker mig ofta se att tikar är lugnare än hanar nu har vi vissligen en helt tossig busig Donna men ändå finns gränsen hos henne, hanhundar ser jag lättare att få mycket motor i, men ofta lättare till stress.
#6 Nä det kan jag förstås inte vara. Har bara sett dom ute och hört vad ägaren sagt. Ena va dock en valp så det kan ju vara del av förklaringen. Men kan ju som sagt inte säga hur dom är inne, men ute verkar dom vara outtrötliga ;) Tycker mina pappisar har energi men det har inte varit i närheten av vad dessa pudlar har^^.
7 Jag fick ju ofta bryta lek med Enja som valp pga hon fick överslag annars o stressad hund vill man inte ha. Både jag o nej jag har ju mött pappisar som är verkligen energiska av sig, men jag tror det hela beror på hur man är som ägare och hur man akerverar dom. Tänker på hur den mellanpudeln var som jag är uppväxt med så akterverades han typ aldrig med något direckt, lite trix som jag lärde honom sen var det "gårdshund" hans jobb var mer att vara i skogen o arbeta med mamma o pappa. Han var oerhört cool busig var han men cool lekte tills han avlivades då var han 17 år.
#8 Det skiljer sig säker mycket mellan individ. Just den som jag tänker främst på är verkligen helt extremt energisk, jag blir trött av att bara tänka på honom. Sen är det nog som du säger mycket beroende på aktivering och uppfostran.
Denna hund har dock skrämt livet ur mig när det kommer till Pudel, hehe🤪
9, haha, du ska inte vara så rädd. Min mans första komentar ang Pudel var äkliga små skälliga hundar som pissar överallt o biter än i benet. Efter träff med ufd o hennes pudlar lät det helt anorlunda, han fick nämligen en liten toy tik som ville bo i hans knä :) Men där fick man iaf se härliga pudlar som akterveras, flera tävlar i agility sm osv :)
#8 Oj 17 år? Det var inte illa :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com