Bra valphalsband ?
Halloj :)
Har ni något förslag på bra valphalsband ?
Någon länk eller så.. Vill ha ganska fint, men inte för dyrt! :)
Valphalsband har man inte så länge, så jag brukar itne bry mig om hur det ser ut, bara det fungerar. Vanligt läderhalsband är bäst tycker jag.
På Granngården (i alla fall här) finns halvbreda, mjuka fasta halsband som jag tycker om.. Ska se om jag hittar någon länk till liknande halsband..
Rogz heter märket i alla fall.
De har alla möjliga halsband och koppel..
Billiga också.
Googla på namnet så kommer det säkert upp en massa.
Ett ställbart i nylon med knäppe är ju väldigt praktiskt och finns överallt, är billigt och i många olika utseenden.
Jag hade ett vanligt läderhalsband med hål i början, typ sånt här. Fast jag lyckades hitta ett på coop för typ en tjuga, kunde man inte tro, min valp fick många komplimanger för sitt fina halsband!
Men nu har hon ett ställbart halvstryp, absolut inte för att det ska strypa åt, jag har ställt in det så att det sitter ganska löst i sitt tajtaste läge. Men det är så väldigt bekvämt! Speciellt på valpar som ska ut snabbt och ofta och tycker det är tröttsamt när man håller på och pysslar med spännen. Det här är det. Billigt, mjukt och med lite reflextrådar i.
#5 Den typen som den sista hade vi på vår unghund för att hon inte skulle kuna backa ur.. Fast utan strypeffekten.. Himla smidigt, och snyggt även tycker jag.
#6 Ja :) Precis, det är skönt att man kan ställa in precis lagom så det inte går att backa ur men ändå inte stryper.
Vissa blir ju väldigt sådär "wooah, har du halvstryp på din valp din djurplågare", men det är ju inte strypeffekten jag vill åt, absolut inte! Det är bara så himla smidigt.
Då var det skönt med min lärare i valpkursen, som rekommenderade halvstryp för att det är väldigt smidigt och man kan då lära hunden att själv gå in i halsbandet och göra det till en positiv grej så att det inte behöver bli en kamp. Och hon var också noga med att poängtera att det inte var strypeffekten hon ville åt, tvärtom :)
#8 Ja dom är snygga, speciellt de rundsydda :P
Men jag vågar inte riktigt ha ett halsband med kedja, min hund är långpälsad. När pälsen är blöt trasslar till och med det vi har…
Tack så mycket :D Förslag på nån bra bädd med?
#10 Bia-bädd… De är hållbara, lätta att hålla rena… och snygga.
Liiite kostsamma, beroende på vad man ser som dyrt, men helt klart värt det..
#10 Hur gammal är valpen?
Mitt tips är att köpa något billigt så att du inte blir ledsen när valpen äter upp och/eller växer ur sin säng. Vi har flera bäddar till vår valp, mest kuddar som vi annars hade gjort oss av med. Och en typ korg som vi klätt med en filt för hon äter upp den annars, flis i magen är nog inge bra…
Alternativt en säng i hårdplast, de är tuggvänliga och går att skölja av vid behov, sen kan man bädda med filtar och kuddar, kanske en vetbed.
När min växt färdigt ska hon nog få en biabädd eller något i den här stilen.
hade sele på min valp :) men tycker du fått bra tips av flera om halsband mm
Fidel hade en billigare bia-kopia i två veckor, sen var stoppning över hela rummet efter några minuters ouppmärksamhet. Så nu får han ligga på fleecefiltar och sin kudde tills han är vuxen nog att inte hugga sönder saker. (Han är å andra sidan en varm hund som helst ligger på golvet).
Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/